20 jaar entgeschiedenis ontbreekt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

20 jaar entgeschiedenis ontbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 17:29

De veearts komt binnenkort enten en ik zat dus de entingen van mijn merrie eens te bekijken. Het is de eerste keer dat ze wordt geënt sinds ze bij mij is.

En het viel me op dat de eerste enting van 2010 is. Het zijn er twee met een paar weken er tussen, dus de basisenting. Op de allereerste regel op de entingpagina staat wel een sticker met het transpondernummer en een stempel van het NSPS. Het paspoort is uitgegeven in 2004, mijn pony is van 1990.

Het kan toch niet dat ze 20 jaar lang niet geënt is? Ze heeft vroeger allerlei keuringen gelopen en heeft tot 2010 bijna elk jaar een veulen gekregen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die de moeite neemt om de merrie te laten keuren, hengsten met dekbonnen uitzoekt, een dna-profiel van de pony laat vastleggen enz haar niet laat enten? Betekent die stempel op de entingpagina dat de eerdere entingen bij voorbeeld bij het stamboek bekend zijn?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: 20 jaar entgeschiedenis ontbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:32

Paspoort kwijt geweest en een duplicaat aangevraagd door de eigenaar toen?

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 17:35

Heb je gezien dat ik in de OP heb vermeld wanneer het paspoort is uitgegeven?

Paspoort is uitgegeven op het moment dat een paspoort verplicht werd. Er zouden dan vanaf 2004 of 2005 entingen in moeten staan. Wat niet zo is.

In 2010 ging de pony naar de eigenaar van wie ze voor mij was. Maar ze had het paspoort al bij de eigenaar dáárvoor.
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-05-17 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6659
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:36

In de beginjaren van het paspoort waren er nog veel onduidelijkheden. Ook bij de dierenartsen.
Vroeger had je geen paspoort, maar wel een entingsboekje, vergelijkbaar met wat je nu bij je hond of kat hebt. Vermoedelijk is de pony wel geënt, maar is dat gewoon in het “oude” entingsboekje bijgeschreven.
Bij het overgaan naar het paspoort was het toegestaan dat de dierenarts op de eerste regel schreef:
[datum] De entingshistorie van dit paard is correct [handtekening, stempel]

Dat is kennelijk bij jouw pony niet gebeurt, en dan ben je verplicht ervoor te zorgen dat de historie in het paspoort correct is. Als het vanaf de basisenting die in 2010 geregistreerd is correct is, zou ik me niet ongerust maken.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:38

heel veel fokkers van shetlanders vaccineren niet. Is ook niet verplicht bij de keuringen. Ik ben bij veel fokkers wezen kijken naar pony's en bijna nergens werd er gevaccineerd

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 17:39

In het paspoort staan de basisenting van 2010 en daarna eentje van 2011.

Zou er dan ergens nog een oud entingenboekje van haar moeten zijn?

Wat vreemd dat een veearts niet er in zet dat ze eerder geënt is geweest. Maar het kan natuurlijk dat het entingenboekje niet met de pony mee is gegaan naar de volgende eigenaar.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 17:39

Patricia_86 schreef:
heel veel fokkers van shetlanders vaccineren niet. Is ook niet verplicht bij de keuringen. Ik ben bij veel fokkers wezen kijken naar pony's en bijna nergens werd er gevaccineerd

Ook niet tegen tetanus? :oo

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:40

Ja had ik gezien.
Even uit mijn hoofd wist ik niet dat 2004 het jaar werd dat het verplicht werd.
Mijn oudjes hadden dat toen namelijk al.

Dan mis je in mijn beleving 6 jaar.
En dat kan dat een eigenaar toen enten niet belangrijk vond.
Of het nog in het entings boekje stond.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 17:42

Ik denk dat ik met die eigenaar dan maar eens contact op moet gaan nemen. Hij weet via via dat de pony nu bij mij is.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: 20 jaar entgeschiedenis ontbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:53

Nee er enten heel veel mensen niet, zal je verbazen hoeveel er dat zijn eigenlijk

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 17:55

Ik dacht dat dat standaard was. Bij mij is ze ook jarenlang niet geënt dus ik voelde me al superschuldig. De vorige eigenaar heeft haar na 2011 zo te zien ook niet meer laten inenten.

Ze krijgt eerst een titerbepaling voor tetanus. Ben errug benieuwd wat daar uit gaat komen dan.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: 20 jaar entgeschiedenis ontbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:00

Kan best denk ik hoor. Toen ik mijn pony kocht had hij geen eens een chip, ook geen paspoort. Hij zal toen rond de 12 geweest zijn. (Gokt da, aan tanden te zien) Dus ga er ook niet vanuit dat hij correct geënt is.

Ken wel meer eigenaren die niet enten.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:17

Koper schreef:
Patricia_86 schreef:
heel veel fokkers van shetlanders vaccineren niet. Is ook niet verplicht bij de keuringen. Ik ben bij veel fokkers wezen kijken naar pony's en bijna nergens werd er gevaccineerd

Ook niet tegen tetanus? :oo
nee ook niet...

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 18:18

Jeetje... -O-

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:23

Koper schreef:
Jeetje... -O-

Zo dramatisch is dat niet hoor, wanneer je paarden de dam niet afkomen hoef je ook niet te enten. Kun je heel erg vinden maar zolang er geen contact met vreemde paarden is loop je ook weinig risico.

Ibbel

Berichten: 49130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:29

Tetanus enten is wel verstandig. Influenza hoeft niet als je nergens heen gaat.

Maar als ik het goed begrijp, Koper, ging je ervan uit dat je je oudere paard niet meer hoefde te enten omdat-ie z'n leven lang al geënt was?
Want normaal gesproken zou het geen drama zijn als je paard na 2010 (de nieuwe basisenting) gewoon ieder jaar geënt was. Die 20 jaar daarvóór telt gewoon niet mee. Paard heeft het overleefd tenslotte :+
Nu wordt het wat onzekerder. Maar een titerbepaling vertelt je snel genoeg of hij alsnog vaak genoeg geënt is tegen tetanus.

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Re: 20 jaar entgeschiedenis ontbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:41

Je geeft aan contact te zoeken met de eerdere eigenaar voor een eventueel inentingsboekje.. wat wil je daar dan precies mee? Als het vanaf de basisinenting goed is of er staat een handtekening en beschrijvind van veearts dat basis inenting uit het voormalige boekje oke is bevonden, is er toch geen probleem?

Controles worden altijd bekeken vanaf de laatste basis inenting en of de daarop volgende entingen kloppen.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 18:44

Die basisenting is wel heel fijn maar ik had wel de aanname gedaan dat ze genoeg antistoffen zou hebben. Mijn jongere paard heeft bij mij opnieuw de basisenting gekregen omdat de vorige eigenaar de entingen een keer een paar weken heeft laten versloffen maar dat paard is tot en met 2012 wel elk jaar geënt.

Beide zijn ze de afgelopen jaren niet geënt omdat ik hun systemen niet met een enting nog zwaarder wilde belasten. Voor mijn ruin (die dus de eerste 13 jaar van zijn leven elk jaar geënt is) wordt het weer hoog tijd voor tetanus en ik had eigenlijk wel gedacht dat mijn merrie ook wel regelmatig voor in elk geval tetanus geënt geweest zou zijn.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: 20 jaar entgeschiedenis ontbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:05

Enten is niet verplicht voor de keuring dus veel fokkers enten niet.
Hengstveulen levert niets op, merrieveulen ongeveer dekgeld+registratie. Dus enten is relatief duur.
Mijn kroonmerrie die ieder jaar een veulen kreeg heb ik als 13 jarige gekocht, zonder entingen. Hier is ze wel altijd geënt sinds ze hier is.
Andere pony's rechtstreeks van de fokker waren ook nooit geënt.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 00:31

Het zou 't wel verklaren := Mijn merrie is kroon preferent, lijkt mij dat je een beetje zuinig bent op zo'n dier (ze is goed verzorgd geweest, dat kun je duidelijk merken) en dan zoiets basaals niet.

Maar blijkbaar werkt 't anders dan ik dacht.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: 20 jaar entgeschiedenis ontbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:37

Er zijn veel mensen die idd niet enten, en zou me daar eerlijk gezegd echt niet zo druk over maken.
Heb er nu ook 1 staat die ik opnieuw moet laten doen omdat er een keer te veel tijd tussen gezeten heeft.

Paard gaat echt niet dood van niet enten, alleen als je niet ent dan is dat wel handig om te vermelden als je paard iets heeft en naar de DA gaat.
Dan kunnen ze daar rekening mee houden, en hem evt enten als dat nodig is.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: 20 jaar entgeschiedenis ontbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:42

Ik heb voor mijn 3 oudjes (Tweety, Peter en Arg) ook van vroeger entingsboekjes ipv paspoorten, dus dat zou mij niets verbazen als ze die ooit heeft gehad en daarom niets in het paspoort staat.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 20 jaar entgeschiedenis ontbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:52

ik moest mijn pony enten, anders mocht ze niet naar de hengst. anders enten wij eigenlijk ook echt nooit.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: 20 jaar entgeschiedenis ontbreekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:13

Ik heb ook niks geënt op mijn ggk dekhengsten na(ook verplicht via het stamboek). Heb het net nog met iemand over gehad en met die kleintjes heb je ook vaak verlammingsverschijnselen en verhoging tot wel over de 40 graden! Dus nee ik ent niet.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 18:22

Ik heb 'r ook de afgelopen jaren niet laten enten vanwege wat medische dingen die speelden (hoefbevangenheid e.d.) en ik haar met een enting niet nog zwaarder wou belasten. En sowieso krijgt ze geen cocktail. Als de bepaling aangeeft dat ze niet genoeg antistoffen heeft dan krijgt ze een enting tegen tetanus.

Entboekje zal ik nog even navragen, ik moet het nummer van die mensen even opzoeken. En ik weet dat ze nadat ze daar stond nog een paar jaar elders gestaan heeft (jaar of 10 in totaal meen ik) maar dan weet ik in elk geval of er een boekje geweest is.