Staart tot over de grond bij keuring?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maiateck

Berichten: 184
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Zwijndrecht

Staart tot over de grond bij keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 10:52

Hoi bokkers :)

Ik hoorde gisteren op me werk dat ze in België het mooi vinden (bij een keuring) dat de staart over de grond hangt.
Mij lijkt dit erg vervelend voor een shetlander maar ik vroeg me af of dit echt zo is?
en wat daar precies mooi aan is..?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Staart tot over de grond bij keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:49

Volgens mij is 2cm boven de grond gewenst. :)

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Staart tot over de grond bij keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:50

Geen idee hoe dat in belgië zit, maar ik kan het me eigenlijk niet goed voorstellen. Shetten staan 9 vd 10 keer toch het hele jaar buiten en als ze dan op de staart trappen komen er zo hele happen mee uit. Dan ben je verder van huis met zo'n pony op een keuring.

maiateck

Berichten: 184
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Staart tot over de grond bij keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 22:45

zelf kon ik het me ookal niet voorstellen, ook voor de shet lijkt het me erg vervelend

imke_sunny

Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:00

Nou het is best onveilig stel hij steigert dan staat hij misschien op zijn staart en dan breekt zijn hele staart

maiateck

Berichten: 184
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:05

imke_sunny schreef:
Nou het is best onveilig stel hij steigert dan staat hij misschien op zijn staart en dan breekt zijn hele staart


ik vraag me toch wel af hoe een staart helemaal kan breken als een paard steigert.. ?

HollyDiva
Berichten: 58
Geregistreerd: 14-01-14

Re: Staart tot over de grond bij keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:10

Geen idee hoe dat in België zit maar helemaal tot op de grond lijkt mij niet zo praktisch, als ze dan een keer achteruit lopen nemen ze zo een pluk haren mee. Is een beetje zonde..

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:13

De vraag is nu vooral: van wie hoorde je dat en kan hij/zij het weten of niet?

maiateck

Berichten: 184
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Staart tot over de grond bij keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 17:50

weet niet precies, hoorde het waar ik loop op stal en die hadden het gehoord van iemand uit België ik trek me er ook verder niks van aan was alleen nieuwsgierig

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:54

Ook nog nooit gehoord en lijkt me best lastig voor het paard.
Gaat ie een x in de achteruit staat ie op zijn staart..
Ken ook niet anders dat het een paar cm boven de grond moet.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:43

Mijn Shetlanders en mijn Tinker x Fries hebben zo'n staart "die over de grond sleept".
Die van mijn 4-jarige merrie heeft kennelijk een andere kwaliteit en blijft net steeds mooi in een puntje boven de grond hangen. Dat slijt blijkbaar vanzelf af.
Uiteraard knip ik de staarten van bovengenoemde 3 wel eens bij, maar dan wel echt als er een sleepje aankomt, ik knip dan echter tot net 1-2 cm boven de grond, maar ik vind het niet nodig om het tot bijv. 10 cm boven de grond af te knippen, dat vind ik spuuglelijk, en ook nergens voor nodig.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze er op gingen staan of dat ik staartharen laat staan plukken ergens heb gevonden.
Hoor wel eens: "Je mag die staart wel eens bijknippen", ja dan gaat mijn staart (ik heb ook een paardenstaart, hahaha) meteen overeind staan: hoezo dat nu weer?
Ben ook allergisch voor dat regeltje: een handbreedte onder de hak afknippen.
Dat vind ik dus het toppunt van lelijk zo'n afgehakte recht afgeknipte staart.
Maar goed, dat schijnt in de sport gebruikelijk te zijn, ik heb echter geen sportpaarden, dus die staarten blijven lekker tot OP de grond hangen.

Bij mijn rijpaard Jaopie heb ik eens 10 cm boven de grond de staart afgeknipt en dan niet eens recht, maar de staart om de as draaien en dan een beetje opknippen, zodat het er niet zo "gekapt" uitzag. Heb ik toch enorme spijt van gekregen: het stond hem helemaal niet ook het stond heel lomp, ik doe het nooit meer. Die heeft ook tijdens dresuurrijden (ook achterwaarts) nog nooit op z'n staart gestaan.

Het is wel meer werk zo'n staart net boven de grond, zeker als je ze ook in de wintermaanden veel buiten houdt,maar veel mooier dan zo'n bot afgeknipt ding. Althans bij de mijne.

Overigens moet ik wel toegeven, dat bij sommige paarden het wel juist heel mooi staat om de staart op redelijke hoogte bot af te knippen: ze lijken dan voller en verzorgder, dus het is ook wel een beetje naar het paard op zich kijken om te zien hoe die het beste uitkomt.

Ik werk ook met Arabo Friese Sportpaarden: vind het dan erg leuk om te zien dat die stal ook echt op het individuele paard kijkt, de ene krijgt vlechten in, de andere een sportstaart, de volgende een wild look, net zo ze staan in niveau en qua karakter. Heel mooi, dat de eigenheid zo gezien en gewaardeerd wordt, en dat het niet allemaal een eenheidsworst hoeft te zijn.

Bij een officiele keuring zul je je echter aan de algemene keuringsregels hebben te houden.

anais
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:55

Op keuringsfoto's zie ik het ook wel eens. Naast dat het niet praktisch is, vind ik het ook absoluut niet mooi. Ik knip de staart van onze keuringsponies altijd net boven de grond af voor een keuring. Ze dragen zevaak toch hoger.