Kan dit een goede 'match' zijn? Nee geen voetbal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Kan dit een goede 'match' zijn? Nee geen voetbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:44

Ik heb een verzorg shetlander
De eigenaar (en ik) zouden graag een veulentje van haar hebben, en ik heb sinds kort een shetlander hengstje. Nu qua bouw verschillen ze heel erg, ik zal even een paspoortje zetten met wat uitleg enz bij.


1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

Merrie
Gina
7,5 jaar
zeer werkwillig en neemt snel op alleen heel dominant
1,04 m
wat breder en forser gezet
heeft zomer eczeem



Afbeelding


Afbeelding



Hengst
6 jaar
ook heel werkwillig en neemt snel op.
Wat terughoudender en heel onderdanig
95 cm
smal lijfje met een smal hoofdje en smalle benen
geen zomereczeem, manen zijn zo geknipt




edit: Ik had mijn verzorgpony's al voor mijn eigen paarden dus kan ze niet zomaar laten vallen.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Kan dit een goede 'match' zijn? Nee geen voetbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:47

F-AM --> SMP. Aangezien hier de kenners en de liefhebbers zitten van dit ras zal je op dit forum de beste en meeste antwoorden krijgen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:56

Bouw is op deze foto's niet te beoordelen.

Waarom willen jullie graag een veulentje? Waarom koop je er niet 1tje bij een fokker? Kun je geslacht, kleur etc. allemaal bepalen.

Waarom een pretveulen 'fokken' (dit is vermeerderen, geen fokken) als er al genoeg te koop staan?

Is je hengst goedgekeurd als dekhengst? Wat is zijn afstamming? Wat is de afstamming van de merrie? Zijn ze beiden opgenomen in het shetlandstamboek?

En uit deze merrie zówiezo geen veulen fokken. Merrie heeft zomerexceem en dat is erfelijk. Ookal kies je voor een hengst die (volgens jou) geen zomerexceem heeft, dan nog blijft het erfelijk. Verder vind ik beide pony's, van wat er van op de foto's van is te zien, totaal niet fokwaardig.

Er is een gigantisch overschot aan (papierloze) shetten, en al helemaal aan dergelijke 'pretveulentjes', die worden geboren 'voor de leuk. Ach wij hebben een leuke merrie, buurman heeft een leuk hengstje, hoppekee die gooien we er op en ach wat leuk, hebben we een veulen'.

Ga maar eens naar een grote paardenmarkt, zoals Zuidlaren bijvoorbeeld. En kijk daar maar eens hoeveel tróssen shetten daar staan. Die vaak gewoon gratis worden weggeven aan het einde van de dag, of zelfs worden achtergelaten. En een hele hoop anderen, die gaan op transport naar belgie/italie/frankrijk om ze daar tot worst te laten draaien. Dat is nl. goedkoper dan ze hier laten slachten, want de slachtkosten zijn hier nog duurder dan wat zo'n shet aan (taai) vlees op brengt.

Verder, fokken = gokken. Er kan een merrietje uit komen, maar ook een hengstje. Die moet dan weer gecastreerd als hij bij mama moet blijven lopen later. Zo'n veulen raak je trouwens aan de straatstenen niet kwijt.
Daarnaast loop je altijd risico dat er dingen misgaan tijdens of na de bevalling, met de merrie of met het veulen, of zelfs met beiden.

Waarom is jou hengst trouwens nog hengst, en niet gecastreerd? Is veel fijner voor hem en voor jou veel praktischer.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:58

Waarom zou je willen fokken met een merrie met zomerexceem?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:58

Ik zou niet fokken met deze combinatie.
Ik neem aan dat de hengst niet goedgekeurd is. En de merrie heeft exceem en dat kan erfelijk zijn.

Verder ga ik met Joyce mee.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:59

Dit heeft mij wel aan het denken gezet, beter niet doen.
Mijn hengst is nog hengst omdat hij heel braaf en meegaand is, en er zijn geen merrie's in de buurt want verzorgpony staat een heel eind verderop (zo een 10 km)

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kan dit een goede 'match' zijn? Nee geen voetbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:00

Dus je hengst staat eenzaam alleen?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Kan dit een goede 'match' zijn? Nee geen voetbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:01

Nee hengst staat bij mijn haflinger ruin

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:02

Bouw is van deze foto's niet te beoordelen, daar zijn echt duidelijke standfoto's voor nodig.

Persoonlijk zou ik sowieso niet fokken. Merrie heeft zomerexceem, voor je het weet heb je een veulentje die hier ook last van heeft.
Snap dat het heel leuk is om een veulentje uit eigen pony's te fokken, maar bedenk goed dat jullie straks met een shetje zitten (mogelijk met exceem) terwijl er ergens anders weer een shetje bij de slager belandt omdat je ze aan de straatstenen bijna niet meer kwijtraakt. Om het maar even heel cru te stellen;)

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:03

Er zijn al bizar veel shetlanderveulens die allemaal naar de slacht moeten omdat mensen zo nodig veulentjes moeten blijen fokken. Kun je beter zo'n veulen redden van de slacht.
Daarnaast waarom gaan fokken met een pony met zomereczeem? Dat is hartstikke vervelend voor die beestjes, dus ik snap echt niet dat je het risico neemt om er eentje op de wereld te zetten.
Klinkt misschien lelijk, maar nee, gewoon niet doen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Kan dit een goede 'match' zijn? Nee geen voetbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:05

Nee, oke is duidelijk. Ik doe het niet. Zal ook aan de eigenaar uitleggen wat de risico's zijn en zeggen dat er al genoeg shetlanders zijn. Hij is nog al een laxe mens, en hij kwam dus met het idee.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:11

Het klinkt hard, maar echt, het ís gewoon zo.
Door dit soort acties van ondoordachte mensen (jij neemt tenminste nog de moeite om te informeren, vraagt zelfs nog of de pony's wel bij elkaar 'passen') is het hele ras naar de knoppen geholpen.

Mijn shetmerrie met vol papier en mooie bloedlijnen is ruim 16 jaar geleden als veulentje aangekocht bij een goede fokker. Die kostte toen als 6 mnd. oud veulen 1000 gulden!

Toen zag je ze nog niet op iedere hoek van de straat. Nu staan óveral shetten, zelfs bij mensen in de achtertuin. En zijn er zoveel, dat men niet meer weet wat men er mee aan moet.
Zelfs volwassen merries met goed papier, bereden en al, gaan vaak gratis of voor een héeel klein prijsje weg.

Shethengstjes worden vaak niet eens meer gecastreerd, omdat de kosten voor castratie duurder zijn dan dat de hele pony waard is.

Super van je dat je er zo serieus mee omgaat. En ik zou zeker idd aan de eigenaar uitleggen dat het
1. l*llig gezegd gewoon dom is om te fokken met een pony met (erfelijke!) aandoeningen/gebreken
en 2. er zijn al zooooooooooo veel shetten, kan hij beter gratis ergens een veulentje of zelfs volwassen shetje ophalen.

en áls je dan persé wil 'fokken', doe dat dan met een merrie mét stamboekpapier die is ingeschreven in het nsps (dus niet alleen paspoort, maar echt afstammingspapier van stamboek) zonder gebreken, en een goede, bijpassende góedgekeurde dekhengst.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Kan dit een goede 'match' zijn? Nee geen voetbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:17

Ik ben hier om te informeren en te leren hé. Ben nog jong (vind ik toch :P ) en kan serieus wat hulp gebruiken op het vlak van dekkingen en fokken.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:20

Luca03 schreef:
Ik ben hier om te informeren en te leren hé. Ben nog jong (vind ik toch :P ) en kan serieus wat hulp gebruiken op het vlak van dekkingen en fokken.

_/-\o_ +:)+ _/-\o_ +:)+ _/-\o_ +:)+

*haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa-lleeeeeeeeeeeeeeeeee-juuuuuuuuuuuuuhhh-jaaaaaaaaaaaaa*.

Dachten er maar meer mensen zo, hahahaha.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 21:21

JoyCiej007 schreef:
Luca03 schreef:
Ik ben hier om te informeren en te leren hé. Ben nog jong (vind ik toch :P ) en kan serieus wat hulp gebruiken op het vlak van dekkingen en fokken.

_/-\o_ +:)+ _/-\o_ +:)+ _/-\o_ +:)+

*haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa-lleeeeeeeeeeeeeeeeee-juuuuuuuuuuuuuhhh-jaaaaaaaaaaaaa*.

Dachten er maar meer mensen zo, hahahaha.


8-) :j

leintjeO

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-12-13
Woonplaats: De Belgische Kempen

Re: Kan dit een goede 'match' zijn? Nee geen voetbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:48

ik zou het niet doen |o

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:15

het is al gezegd, maar nogmaals, zomerexceem is erfelijk, en kan zéér zware gevolgen hebben, dus met deze merrie niet fokken, beter straks in het voorjaar ergens een leuk gezond veulen kopen.keus genoeg :j