Shetjes worden te dik , help!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( Belgiƫ)

Shetjes worden te dik , help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 22:50

Dag bokkers!

Het is al een tijdje geleden dat ik nog een topic geplaatst heb maar wil toch even jullie mening.
Ik heb dus 2 schatten van Shetlanders die momenteel sinds midden de zomer op een grote weide lopen. Dit omdat wij thuis amper nog gras hadden staan op onze (kleine) weide. De plek waar ze nu staan is wel zo'n 15km verder op maar probeer toch zeker 1x in de week bij hun te gaan en ben opzoek naar een verzorgstertje zodat ze meer aandacht krijgen ( alle Belgische bokkertjes uit Oost-Vlaanderen mogen zich altijd melden trouwens! ;) )

Maar dat ter zijde , ik heb dus een probleem. Deze gigantische weide is niet van ons dus ik kan er niet eender wat mee doen. Mijn pony's beginnen nu stil aan erg dik te worden maar weet niet goed hoe ik het moet oplossen. Strookbegrazing mag niet van de eigenaars dus dat is al geen optie. Ik zou ze eventueel kunnen terug halen naar huis waar ze geen gras hebben maar hoe moet ik ze dan bijvoeren? Gewoon hooi heel de dag door ? Maar heeft dit dan niet hetzelfde effect als ze gewoon 24u op gras lopen?
Weet gewoon even niet goed hoe handelen en het zou fantastisch zijn mocht er mij iemand kunnen helpen! :)

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Shetjes worden te dik , help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:48

Graasmasker? Geen strookbegrazing lijkt me enorm lastig..

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:15

De enige optie op je huidige plek lijkt me een graasmasker. Maar persoonlijk zou ik toch wel een paar keer per dag, of in ieder geval minstens 's ochtends en 's avonds, mijn pony's willen controleren als ze een graasmasker dragen. Is er direct toezicht op de pony's door de eigenaar van het weiland?
Anders zou ik daar persoonlijk niet aan beginnen.

Het lijkt me een goede optie om ze naar huis te halen. Mijn twee shetten lopen hier 24/7 op de track rondom de weide. Ze hadden geen fors overgewicht, maar mochten toch best iets kwijt.
Ze staan dus continue op een kaal gelopen track waar geen gras meer op groeit met een ruime schuilstal met tarwestro waar ze altijd in kunnen.
Ik voer ze graszaadhooi uit een slowfeedernet en ze krijgen 1x per dag 1/3 schep Pavo Care4Life.
Ik heb ze nog niet actief zand zien eten, maar voor de zekerheid krijgen ze met regelmaat een kuurtje psyllium husk zodat eventueel zand in de darmen met de mest mee naar buiten komt.

Buiten het beperken van de gras/voerinname zou ik ook proberen iets aan de beweging te gaan doen als dat mogelijk is. Misschien doe je dit al? Al is het dagelijks een wandeling maken, kleine beetjes helpen en zo kun je conditie opbouwen bij je pony's.
Bij mij bewegen ze eigenlijk best redelijk wat. Ik heb ze aan huis staan en ik zie ze veel rondlopen over de track. Ik wandel er nu regelmatig mee terwijl mijn dochtertje erop zit :D. Ook longeer ik ze regelmatig.

Succes!

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( Belgiƫ)

Re: Shetjes worden te dik , help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 22:39

Hey !
Alvast bedankt voor de reactie's !
Een graasmasker zou wel moeten lukken.. De weide is van een oud koppel die meestal iedere dag thuis zijn en ze hebben uitzicht op de tuin dus ze kunnen ieder moment van de dag bijna gecontroleerd worden.
Koop je dit in een gewone ruitershop ?
En is dit niet gevaarlijk voor kolieken etc om ze opeens van het gras te halen en veel minder te voeren , of kan dit geen kwaad ?
En graszaadhooi , waar kan je dit zoal kopen ? Want tot nu toe heb ik ze enkel gewoon hooi gevoerd.

Beweging is wel een ander verhaal. Vroeger ging ik zeker 3x in de week met ze wandelen maar aangezien ze nu 15km van huis staan & ik het druk heb met mijn studies kan ik er maar 1x in de week naartoe.
Ook daarom dat ik een verzorgstertje aan het zoeken ben maar jammergenoeg heb ik nog niet veel reactie gekregen.. Zou ze graag wat meer beweging geven want vind het nu zelf zonde om ze daar gewoon te laten staan. Zou ze eventueel wel weer naar huis kunnen halen maar dan hebben ze veel minder beloop natuurlijk.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Shetjes worden te dik , help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:03

Graasmaskers haal je inderdaad bij de ruitershop. Maar ik weet niet of ze die nu in de winter ook verkopen, anders even op de boktmarkt kijken.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetjes worden te dik , help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:45

Graszaadhooi kun je bij de (grotere) fouragehandelaren kopen. Die van mij krijgen het vrijwel onbeperkt en ik meng het met weidehooi zodat ze niet te dun worden. Ze krijgen daarnaast wel een vitamine korrel bij, want in gzh zit vrijwel niets qua voedingsstoffen. Als je ruimte hebt thuis is het makkelijker, grote balen zijn makkelijker te vinden dan kleine balen gzh is mijn ervaring. Wij laten nu 1x per jaar een vrachtwagen komen (zo'n 9 tot 11 ton hooi voor mij en een andere bokster).

Overzetten van 'rijk' naar armer voer zou geen probleem moeten opleveren, tenzij de structuur echt anders is. Gzh is vrij strengelig dus ik zou het in het begin mengen met hooi en dat later afbouwen. Maar over het algemeen zal het weinig problemen opleveren. Die van mij heb ik gewoon van weidehooi in een keer overgezet op gzh en daar hebben ze niets aan over gehouden.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:49

Als je jouw shetjes het hele jaar door vollop op het gras zet lopen ze (onder andere in de winter) een hele grote kans op hoefbevangenheid! Want vooral nu neemt het fructaan gehalte in het gras toe.
Mijn advies is dus: Zet ze op het landje zonder gras met (graszaad)hooi.

imke_sunny

Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:35

Misschien een grasmasker?
Dat zou wel kunnen.

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Shetjes worden te dik , help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:51

Ik heb ook een shet thuis staan op een kale weide ,
ik geef heb 2 keer per dag een bergje hooi ,
en geef heb veel beweging.
Ik zou ze niet bijvoeren want dat is alleen nodig als ze intensief worden getraint.
Ik hoop dat ik je hier mee geholpen heb.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Shetjes worden te dik , help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:56

zou ze terug halen naar je eige weide en bijvoeren met wat kuil/hooi.