Hoe kan een shet afvallen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lovemyponys5
Berichten: 474
Geregistreerd: 05-05-13

Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 14:21

Hoi.
Ik heb een shetlander die wegens astma niet veel kan rennen.
Maar ze is te dik. En nou vroeg ik me af of jullie weten hoe ik haar kan laten afvallen.
Als eten krijgt ze onbeperkt hooi uit een slow feeder. In haar wei staat geen gras meer dus daar kan ze niks meer uit eten. Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie een idee hebben.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:37

Gewoon gaan wandelen denk ik.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:39

En misschien toch ietsjes minder hooi geven.
Bijmengen met een iets minder rijke buikvulling, zoals stro of graszaadhooi ?

Anoniem

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:40

Wandelen schiet niet op. Fietsen, mennen of rijden wel

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:40

Ze kan niet rennen. En je moet toch iets aan beweging doen.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:41

Beweging als wandelen is altijd goed, maar ben bang dat ze daar niet echt van afvalt.
Weet natuurlijk niet hoe dik ze is, maar wat extra 'vet' zo voor de winter is helemaal niet verkeerd.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:43

Minder hooi geven. Onbeperkt is niet nodig.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:46

Wat valt bij jou onder 'te dik', heb je misschien een foto van haar?

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:56

Haha niet :')
Hier een echt obesitas-pony, meerdere pogingen gedaan tot afvallen.

Nu zet ik haar wel eens voor een autoband om te trekken, bedoeling is dat dat met regelmaat gaat gebeuren. Hopelijk wordt ze dan wat minder zwaarlijvig. Want de rondjes fietsen/wandelen, daar krijg je het er niet mee af.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33786
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:58


Lovemyponys5
Berichten: 474
Geregistreerd: 05-05-13

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 23:05

Nou ze krijgt niet egt onbeperkt hooi het is meer dat ze hooi krijgt in een slowfeeder waar ze de hele dag mee doet en ze is niet mega dik maar wel zo dik dat ze moet afvallen dus dat word moeilijk

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:24

MarlindeRooz schreef:
Gewoon minder voeren, ookal denk je zelf van ze verhongeren. Nou niet dus, shetlanders hebben maar weinig nodig.

Je kan in het topic dat in mijn onderschrift staat zien hoe dik Xander was en nu is. :j

Hij was zo:
http://i968.photobucket.com/albums/ae16 ... 2211-1.jpg


Hij ziet er mooi uit nu zeg!
Wat doet jouw pony allemaal kwa training? En wat geef jij hem te eten (zomers en winters)?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:25

De simpelste oplossing is minder voeren. Onbeperkt hebben ze niet nodig, ook de hele dag met een slowfeeder kunnen ze hier echt vergeten. En ik heb echt 3 hele blije pony's in het land staan!
Over de dag verspreid kleine beetjes is beter. En let erop dat het gras pas net niet echt meer groeit, tot vorige week groeide het nog gewoon, al was het wel karig.
Op wat voor land staat je pony, en hoeveel krijgt hij per dag te eten?

Edit: mijn merrie is meerdere keren hoefbevangen geweest voor ze bij ons kwam. Ook wordt zij verdacht van insulineresistentie.
Ik probeer nog even foto's te zoeken van toen, hoe ze nu is staat in mijn profiel (2e pony).

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:37

Minder voeren of zorgen dat het voer minder voeding bevat. Mijn shet was bevangen en te dik. Zij is afgevallen doordat ik haar weidehooi heb vervangen door graszaadhooi. Daarnaast ging ik iedere dag een stukje wandelen. Inmiddels zijn ze alledrie op goed gewicht en krijgen ze weer weidehooi erbij zodat ze niet te dun worden. Vooral mijn welsh is daar wel gevoelig voor. Graszaadhooi krijgen ze overigens best een flinke portie van, aangezien ze op een kale wei lopen wil ik wel dat ze bijna de hele dag kunnen eten.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:48

Voer (ruwvoer) mengen met stro, kan heel goed als je een slowfeeder hebt... wel geleidelijk stro opvoeren, niet opeens halfomhalf, want stro heeft weliswaar nauwelijks voedingswaarde, maar wel een verhoudingsgewijze hoog zetmeelgehalte.

Ik hou mijn twee Shetten in de paddock met inloopstal goed op gewicht en uit de gevarenzone wat betreft hoefbevangenheid, IR etc. met een dieet van 50 hooi/50 stro, wel met een vitaminekorrel/koek er bij, want in stro zit verder niets zinnigs Krachtvoer krijgen ze absoluut niet, een kwaliteits mineralenblok, zoals een rode van KHZ dient ook altijd aanwezig te zijn (dus niet gewoon een zoutblokje of Himalayasteen, dat is ook niets anders dan zout).

Shetten zijn supersobere kleine dieren, die het vaak moeilijk krijgen als ze te rijk gevoerd worden.

T_Driver
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-09-12

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:00

Mijn shetter, was voor dat ze verhuisd werd naar waar ze nu staat ook hoefbevangen, en als ze daar nog langer had gestaan was ze kreupel geworden, nu heeft ze een strak voer schema gekregen.. Ze krijgt sochtends een pluk hooi van 2 kg en een halve shep müsli van natures best, dat is bedoeld voor paarden/ponys die gevoellig zijn voor hoefbevangenheid en dus gauw dik worden daarbij een scheutje lijnzaadolie smiddags krijgt ze plukje hooi van 2kg en savonds weer hooi 2kg met een halve schep natures best van pavo btw, en ook weer een scheut lijnzaadolie. Door dit schema wat aan gepast is op mijn pony (en dus bij elk paardje verschillend kan zijn qua voershema) is ze erg veel afgevallen, en dan heb ik haar nog niet een laten bewegen, vermijd ook veel lekkernijen zoals appels geef ze ipv appels 6 wortels :) dit werkt echt super en dan train ik ook niet supet veel :p ik zou zeggen kijk goed naar je pony en probeef een mooi voer schema aftestemmen op je paardje ook kan je op www.pavo.nl bij dé voedingswijzer kijken en daar alles in vullen, zodra hé dat hebt geeft hij aan welke voer je het beste kan voeren :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:47

Grijp alsjeblieft juist níet naar de Pavo producten, en al helemaal niet naar de Nature's Best. (of de summerfit koeken, die zijn ook funest!).
LittleDaisy schreef:
natures best, dat is bedoeld voor paarden/ponys die gevoellig zijn voor hoefbevangenheid en dus gauw dik worden


Dat claimde Pavo idd en doen ze helaas nog steeds. Sterker nog, paar jaar terug stond er nog op de zak: 'zéér laag in suiker!'.

Wat Pavo dan even heel slim niet vermeld, is het zetmeelgehalte. Het gaat namelijk altijd om de suiker + zetmeel gehalte samen, aangezien zetmeel wordt omgezet in suikers (is bij mensen ook zo). Je moet dus niet alleen suikerarm voeren, maar ook zetmeelarm.

In Pavo Nature's Best zit 2,4% suiker.
maar...................... maarliefst 24% zetmeel! Dat maakt een totaal van 26,4% suikers + zetmeel, en dá's een hele hoop!

Zet je dat tegenover de Safe and Sound van Dodsonn & Horrell (te bestellen bij renée wielens uit haaksbergen, wordt verzonden en thuis geleverd), dan heeft Safe and Sound maar 10% suikers + zetmeel.

zie hier, en dan even klikken op 'gewaarborgde gehalten per kg'.
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... afe-sound/

En voor de Pavo Summerfit koeken, die hélemaal goed zouden zijn voor hoefbevangen(gevoelige), insulineresistente pony's etc. , geldt zelfs dat daar 31% suikers + zetmeel in zit.

En gebruik dan alsjeblieft niet de voedingswijzer van Pavo, want voerfabrikanten adviseren vaak een hoop meer voer per dag per pony dan ze nodig hebben (want dan is het eerder op en koop jij eerder een nieuwe zak :$ ).

LittleDaisy: betekent dus dat Daisy ruim 1 kg. Nature's Best per dag krijgt? Vind ik echt een hele hoop. Zou zowiezo geen Nature's Best meer voeren, maar zeker ook niet in die hoeveelheid.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:12

Shetlanders die "niks doen" hebben IMO absoluut geen krachtvoer nodig, maar ook niet ipv appel (6!) wortels.
Mij valt het vaker op dat men te dikke paarden en ponies zgn. op dieet heeft staan, maar als je dan vervolgens leest wat er nog in gaat, handje zus, schepje zo, peentje hier, etc., denk ik wel eens, ja maar dat zou bij ons mensen gewoon gelden als onnodige tussendoortjes.

De vorige post van JoyCiej007 is overigens zeer ter zake kundig, wellicht wat technisch, maar dekt de lading wel.... ook zetmeel (en zoals ik al aangaf zit dat dus ook relatief in stro) wordt omgezet in suikers.
Die PAVO-koeken zijn ook niet de beste keuze als "aanvulling" voor een dieet Shet, als je de bestanddelen eens goed bekijkt. Dan kun je beter een zemelen/lijnzaad koek geven, of liever niets.
Ik denk dat vaak wordt overschat wat Shetlanders nodig hebben....te knabbelen, te rommelen, prima, den graag, want dat houdt de snel verveelde en graag bezig zijnde kleintjes lekker bezig, maar dat kan ook bijvoorbeeld als de stal(inloopstal) al een strobedekking heeft.Een paar wilgentakken worden ook altijd verwelkomd.

Shetten worden ook nog eens ten onrechte als ideale grasmaaiers aangemerkt, helaas is in Nederland een van de aller-ongezondste strategieen voor een Shet, om 24/7 als "grasmaaier" op een van onze rijke Nederlandse (koeien)weides (vaak Engels raai) te zetten, zijn ze in feite helemaal niet op berekend.

Natuurlijk is het 't beste als er met de Shetten ook nog iets wordt gedaan, qua longeren, mennen, wandelen, fietsen o.i.d., daar is vaak geen kans op of mogelijkheid toe, dan is het echt zaak om ze HEEL sobertjes te voeren met droog, langstengelige hooi, liefst met de bloeiwijzen (aren) er nog in. Lekker veel te kauwen, gemengd met stro/of een strobed in de buiten/inloop stal.

BiHB
Berichten: 542
Geregistreerd: 16-04-10

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:40

Ik heb mijn shet af laten vallen door oa uiteraard beweging, maar ook onbeperkt te voeren Bianca slowfeeders kleine maas en idd 50/50 hooi / stro.
Ik geeft wel arm hooi ( Italiaans raaigras ) en vitamine korrels van Marstall Force

annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:51

Mijn shetlander krijgt 2x per dag een klein beetje hooi (halve plak per keer ongeveer) en staat van ongeveer 10u tot 16.00u in een wei met kort gras.. In de winter krijgt hij ook 's avonds een handje basisbrok of slobber. In de zomer is hij altijd wat dikker dan in de winter maar nooit té dik.
Ik vind onbeperkt in een slow feeder ook wel erg veel..

imke_sunny

Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Hoe kan een shet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:25

Nou dat is lastig, omdat ze niet mag rennen. Heb je misschien een verzorger/verzorgster? Die klein genoeg is om er op te rijden? Of misschien vind ze mennen wel leuk?!
Geef haar goed beweging. Mijn verzorgshetje is ook dik maar daar ren ik mee. Ook zal ik iets minder hooi gaan geven. Maar het is moeilijk te zeggen omdat ik niet weet hoe dik ze is.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:27

LittleDaisy, dat vind ik eigenlijk nog best een hoop! En loopt je pony daarnaast nog in de wei? Want ik neem aan dat ze niet een hele dag op stal staat?

Hier staan ze in een paddock Paradise, wat inhoud dat in een pad (track) van 2-3,5 mtr breed rondom de weides heb. Dit is een tijd geleden helemaal kaal gegeten/gelopen, dus nu lopen ze puur op het zand. Op diverse plekken heb ik een slowfeedernet met graszaadhooi.
Dit zorgt er voor dat ze veel bewegen. Ik zie ze heel vaak voorbij wandelen/rennen/spelen.
Daarnaast krijgen ze ieder 350 gram Pavo Care4Life per dag, voor de variatie en extra vitamines en mineralen aangezien het graszaadhooi natuurlijk weinig variërend is.

Dit is overigens de samenstelling er van:
Gewaarborgde gehaltes
Ruw eiwit 13,5 %
Ruw vet6,3 %
Ruwe celstof24 %
Ruw as 10 %
Suiker 4,7 %
Zetmeel 4,7 %
Lysine 5 g
Methionine 1,8 g

Verder longeer ik ze regelmatig. In jouw geval zou ik lekker gaan wandelen. Is het geen optie om kleine stukjes te draven (aan de longeerlijn) eens ze wat conditie heeft opgebouwd?