kwpn geregistreerd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

kwpn geregistreerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 22:53

Hallo mede shetlanderhouders!

Ik ben sinds de zuidlaardermarkt in het bezit van mijn super shetlander genaamd Bambi. Nu is het doelstelling dat ik met meneer ga mennen en er misschien zelfs menwedstrijden mee wil gaan rijden. Nu loop ik toch tegen een aantal dingentjes aan.

Bambi (dusly van de kaleweg) is namelijk geregistreerd bij het kwpn en zijn beide ouders zijn onbekend.

Moet ik dit overzetten naar een ander stamboek of?

groetjes,
kelsey

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: kwpn geregistreerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:55

Hij staat niet in het stamboek. Omdat zijn ouders onbekend zijn heeft degene die het paspoort heeft aangevraagd gewoon ergens het paspoort aangevraagd. Waarschijnlijk was diegene al lid van het KWPN, dan zal dat wel de goedkoopste/makkelijkste oplossing zijn geweest.

Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: kwpn geregistreerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 22:56

Oké, en dat hoeft in principe geen problemen op te leveren? Mijn veearts stond er namelijk ook van te kijken dat hij dit had.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 02:46

Kelszz_ schreef:
Oké, en dat hoeft in principe geen problemen op te leveren? Mijn veearts stond er namelijk ook van te kijken dat hij dit had.


nee. daarbij heb je dan een vreemde veearts/DA. := Het is algemeen bekend (tenminste, onder DA's, want die horen dit soort zaken gewoon te weten!) dat een paard/pony verplicht gechipt dient te zijn, en dat er verplicht een paspoort bij hoort. En dat zo'n paspoort aangevraagd kan worden bij 1 van de vele paspoortuitgevende instanties. Het productschap voor vee, vlees en eieren heeft deze uitgifte van paspoorten gemandateerd aan alle erkende stamboeken én de KNHS.

Dat een paard/pony een paspoort van een bepaald stamboek heeft, zegt niets over 'geregistreerd staan' bij het stamboek, het zegt ook niets over afstamming of 'opname' in een stamboek. Betreffende pony staat dus niet 'geregistreerd' bij het KWPN, is daar ook niet in het stamboek opgenomen, heeft enkel een paspoort die toevallig door het KWPN is uitgegeven. Ik vind het dan ook heel vreemd dat jou veearts daar 'van stond te kijken'; hij hoort dit soort zaken gewoon te weten.

Enkele jaren geleden heb ik een (papierloze, dus afstamming onbekend, net als de jouwe) shet gewonnen. Pony was echter niet gechipt en zat geen paspoort bij. Allemaal leuk en aardig, pony was hier van harte welkom, maar het chippen + paspoort was al enkele jaren verplicht, dus ik vond dat de vereniging waarvan ik die pony kreeg, daar ook maar (op hun kosten) voor moest zorgen, aangezien die pony niet eens vervoerd mocht worden zonder chip en paspoort.

Pony in de trailer gezet en naar DA kliniek gereden. Ter plekke gechipt en dierenarts vulde formulier in om paspoort aan te vragen. De vraag aan mij (en de vereniging) was of ik er problemen mee had dat het paspoort bij het Fjordenpaardenstamboek werd aangevraagd, aangezien zij op dat moment de goedkoopste waren in het leveren van een paspoort (zit soms veel prijsverschil in!) en zij konden op dat moment ook heel snel leveren.
Daar had ik geen problemen mee.

Pony kreeg dus een paspoort van het Fjordenpaardenstamboek. Inmiddels is pony alweer een tijdje in het bezit van een medebokker :j