Mijn nieuwe aanwinst, Een (veel,veel) te dikke Shetlander!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IriLover

Berichten: 134
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Zeeland

Mijn nieuwe aanwinst, Een (veel,veel) te dikke Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 12:24

Hoi Bokkers,

Ik heb nog niet zo vaak een topic geplaatst over mijn Paardje(s)

Ik heb vanaf mijn 4e een eigen welsh a pony, Die is nu al rond de 20.

Ze was Begin Zomervakantie niet lekker, Had weining pijngevoeligheid, Kon amper lopen en ging gewoon plassen op de straat(Wat ze nooit zomaar zou doen) Maar wel als ze niet kon lopen.

Bloedgeprikt, We dachten zelf suikerziekte, We werden opgebeld door de Dierenarts, De uitslag van: Cushing. Aangeraden was om medicijnen te kopen. Vele paarden bleven door die medicijnen nog een lange tijd meegaan. Mijn moeder is ze gelijk gaan halen. Het zijn Pillen voor deprisive mensen, Dus dan weet je het wel.

We mochten max. 2 pillen per dag geven. Zijn begonnen met een halve 's ochtends en een halve 's avonds. Dit werkte een beetje, maar naar verloop van tijd ging het weer slechter en hebben we de medicijnen verhoogd naar 's morgens 1 en 's avonds een half. Dit gaat wel wat beter. Laatste tijd is ze toch weer hoefbevangen geworden(Dit is een verschijnsel van de ziekte). Omdat wij op onze Privé stal(2 km van ons huis van daan) geen stroom hebben voor warm water, en Iris zelf jaren thuis bij ons achter heeft gestaan zijn we van plan om haar toch weer naar huis te halen. (ze stond nu ong een half jaar op die andere stal). We willen ze graag bij ons huis hebben staan omdat als er iets aan de hand is, We er gelijk bij zijn. Ze heeft ook grote Bobbels van de ouderdom onder haar staart wortel. Die moeten ook verzorgt worden en dit is allemaal veel handiger als ze thuis staat.

Ze is wel gewend om samen met andere paarden te staan, Dus als ze deze week naar huis komt, zou ze gelijk alleen komen te staan. Dat stond ze vroeger ook, Maar was toen erg bevriend met de Honden en vooral ook de katten. Omdat ik nu de laatste weken geen lesjes meer op haar kan geven zocht ik nog een leuke lespony om kleine meisjes dingetjes te leren maar ook als een gezeldschapspony voor Iris.

Gisteren wezen kijken in Yerseke voor een Zwarte Shetlander. 5 Jaar met Stamboom. De foto's van de advertentie waren wel oud. Ik heb in het echt nog noooit zoo'n Dikke pony gezien. Stond Samen met schapen op het land op een volle wei. Vanmiddag op de fiets haar gaan halen en kijken hoe ver we komen al stappend om ze naar Oostdijk(Zeeland) te krijgen. Ze mag gelijk in bad, Want ze ziet er niet uit. We gaan hooi geven waar niet te veel inzit, En het rustig afbouwen. Hopen dat ze het volhoud en geen koliek krijgt.

Foto's volgen nog Van Iris en nu nog zogenaamd Sterre! :) Een reactie zou leuk zijn, Of tips!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Mijn nieuwe aanwinst, Een (veel,veel) te dikke Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:27

Succes met je te dikke shet! Ben wel heel benieuwd naar foto's.

IriLover

Berichten: 134
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 12:29

Haha, Ja dankje! We gaan haar veel beweging geven en veel mee lopen! De foto's zet ik er zo snel mogelijk op!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:53

Ik ben heel benieuwd! en wens je van harte succes.

Wel opletten dat ze niet al hoefbevangen staat of gaat worden, en misschien bij verdenkingen ook laten testen op IR?

Met wassen zou ik wel oppassen met dit weer, als het niet strikt noodzakelijk is zou ik het persoonlijk niet doen en het enkel bij wat poetsen laten.

Ook zou ik oppassen met dat 'aan de fiets'; ik heb even gekeken maar dat is ruim 8 km. wat jullie moeten afleggen. Vind ik nogal wat met een veel te dikke shet die waarschijnlijk totaal geen conditie heeft en zoveel beweging helemaal niet gewend is...... :=
En persoonlijk zou ik uit veiligheid nooit zomaar een wildvreemde pony aan de fiets meenemen.....

IriLover

Berichten: 134
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 13:06

JoyCiej007;

We gaan er zeker op letten met de hoefbevangenheid,

Wassen is zeker wel nodig, Heeft een hele vieze vettige en hier en daar ook wat schilvertjes. We gaan ze met teershampoo wassen, Ze Komt ik een grote schuur te staan met een heerlijk warm stalletje en na het wassen zeker ook een zweetdekentje op. Aan de fiets hebben we gevraagd, Hij is een keer uitgebroken, die man had haar weer terug aan de fiets mee genomen. Zat wel veel pit in en de rem op de fiets moest je weten te vinden. Zo neem ik vanmiddag ook 2 hoofdstelletjes mee en halsters, Want goed passend is wel fijn. Het is een aardig eindje van Yerseke naar Oostdijk. Ik neem haar uiteraard ook echt alleen maar stappend mee en misschien een klein drafje. Ik Zet een nieuw berichtje met foto's vanavond er op!

Ik ga waarschijnlijk in dit topic of een nieuw topic ook het verhaal van Iris zetten, De foto's van haar hoeven en ze heeft nu ook speciale voorhoefijzertjes gekregen. Ze is wel altijd erg gevoelig geweest in haar hoeven en dit merkten we ook met beslaan. Ze kwam een paar keer omhoog. Volgende keer pijnstillers door haar eten doen voordat er nieuwe ijzertjes onderkomen. Iris is lieverd, Zou nooit wat kwaad doen, Heb er ook op leren rijden en zou geen vlieg kwaad doen. Vanavond vervolg en Foto's hoe het is gegaan.

Leukertje

Berichten: 428
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:07

Suc6, vriendinnetje!! (heb ervaring met n dikke shet :)) voor meer info, bel je maarhaha!!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Mijn nieuwe aanwinst, Een (veel,veel) te dikke Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:19

Weet je zeker dat ze al niet hoefbevangen is dan, gezien de speciale ijzertjes, het voorzichtig lopen en de pijn?

Persoonlijk vind ik het nog steeds erg ver, ruim 8 km. , ook al doe je dat met name in stap, voor een pony die in zo'n slechte conditie is. Daar kunnen de spieren een flinke optater van krijgen. Is er geen andere mogelijkheid, om haar op te halen met trailer of haar te laten brengen?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:25

JoyCiej007 schreef:
Weet je zeker dat ze al niet hoefbevangen is dan, gezien de speciale ijzertjes, het voorzichtig lopen en de pijn?

Persoonlijk vind ik het nog steeds erg ver, ruim 8 km. , ook al doe je dat met name in stap, voor een pony die in zo'n slechte conditie is. Daar kunnen de spieren een flinke optater van krijgen. Is er geen andere mogelijkheid, om haar op te halen met trailer of haar te laten brengen?


De pony met ijzertjes is de welsh van de TS.. ;) Niet de pony die ze gaat halen. :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Mijn nieuwe aanwinst, Een (veel,veel) te dikke Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:32

Oh oké, sorry, zo had ik het niet begrepen, zie het idd nu ook.
neemt niet weg dat ik 8 km. toch echt teveel vind om 'zo ff' te doen met een pony die niet op conditie is.

IriLover

Berichten: 134
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 17:57

JoyCiej007;

Dat klopt, Het is ook niet kort.

Toch is het erg goed gegaan. Wel wat lange hoefjes maar binnenkort komt de hoefsmid voor onze andere paarden. Ze liep voornamelijk in het land toch best wel wat dus ze stond niet 'dagen' Stil. We hebben ze een uurtje geleden gewassen. Staat nu op stal, Heb al een keer de dekens gewisseld en heeft nu een droge zweetdeken op. Staat nu lekker in haar stalletje hooi te eten. Ik zet zo de foto's er even op.

IriLover

Berichten: 134
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 21:23

Laatst bijgewerkt door balance op 15-11-13 07:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit is geen foto topic, dus max 2 foto's ter illustratie. Wil je meer foto's plaatsen kan dat in het SMP [FOTO] topic of in JITP.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33793
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mijn nieuwe aanwinst, Een (veel,veel) te dikke Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:27

Dat valt nog best mee qua dik zijn hoor! maar knappe pony hoor! :D

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Mijn nieuwe aanwinst, Een (veel,veel) te dikke Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:58

Valt mij ook mee hoor, dat te dik zijn. Vooral als je de wintervacht meerekent. Maar vergeleken bij Iris, kan ik me voorstellen dat je hem veel te dik vind. Wel een leuk stel zo, Laurel en Hardy.....