Welke stambomen inschrijfbaar?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:25

Hallo,
Ik heb sinds vandaag toegezegd op een goedgekeurd hengstje.
Hij is volledig duits gefokt dus ook met duitse stamboompapieren.
In duitsland heeft hij een 1ste zilveren premie behaald.
Wil hem nu inschrijven in belgische of nederlandse stambomen.
Het probleem zit erin dat ik niet weet waar ik hem kan inschrijven. Ik wil natuurlijk ook het meest voordelige voor mijzelf hebben omdat ik hem voor de fok wil gaan inzetten.
even wat info over het hengstje zelf:
Kleur: appaloosa
Miraculix afstammeling
vader: Kerswell Cassanova
moeder: Miracel

Wat raden jullie mij aan?

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:30

Gewoon Duits laten En een 1ste premie zou goud moeten zijn als hij zilver heeft is het een 2de premie.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:32

Als ik hem hier dan aanbied als dekhengst? Welke mogelijkheden hebben de fokkers dan met hem?
En zo stond het bij zijn verkoopsadvertentie, heb het gewoon even een beetje gekopieerd :p

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:34

Als het een goedgekeurde dekhengst is kan je dat wel doen, maar zo te lezen is hij dat niet. Ik zie er geen waarde in om hem aan te laten bieden als dekhengst.

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:40

Hij zou inderdaad dan goedgekeurd moeten zijn. Maar als je hem laat overschrijven in een ander stamboek zul je hem daar ook weer moeten laten goed keuren. Een niet goedgekeurde hengst aanbieden heeft niet veel zin. Foutje in de advertentie waarschijnlijk over de premie dat zou ik dan even navragen aan de eigenaar.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:45

Hij is goedgekeurd want hij heeft al merries gedekt en ze heeft dekbonnen. Dus zal het een foutje zijn.
Maar als ik hem in nog een stamboek inschrijf, blijft hij dan goedgekeurd bij het duitse stamboek? Of moet ik hem dan daar ook weer opnieuw laten keuren?
Was er namelijk over aan het denken om hem in te schrijven bij het NMPRS en het NAS omdat, volgens zijn eigenaar, dit perfect mogelijk was.
Al twijfel ikzelf over het NMPRS omdat hij stevig gebouwd is (nu ook stukken te dik) maar heb een veulen van hem gezien wat erg mooi en slank gebouwd is, net een mini arabiertje.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:59

Inschrijven en op laten nemen bij ander stamboek betekent daar ook eerst opname'keuring' (vaak veterinaire en lineare keuring op basis van raskenmerken), premiekeuring en hengstenkeuring om goedgekeurd te worden als dekhengst. Zijn 'goedkeuring' bij het Duitse Stamboek blijft dan gewoon staan.

Ik denk alleen dat je een heleboel dingen door elkaar haalt. 'Goedgekeurde dekhengst' betekent letterlijk goedgekeurd door het betreffende stamboek voor de dekdienst.
Dat hij 'al merries heeft gedekt' zegt uiteraard helemaal niets over zijn goedkeuring als dekhengst, want ook een niet/ongekeurde hengst kan dekken in de praktijk (al is dat vermeerden ipv. fokken en dat moet je echt niet willen, er zijn er al zat!).

In sommige gevallen en bij sommige stamboeken kan je volgens mij ook dekbonnen krijgen bij een hengst die hengst is en íngeschreven staat bij het stamboek, maar níet alszijnde dekhengst is goedgekeurd, dus echt goedgekeurd voor de dekdienst.

Ik zou bij het Duitse Stamboek zeker wel even nagaan wat hij dan voor premie heeft gekregen, en of hij letterlijk een 'goedgekeurde dekhengst' is, dus bij hen is goedgekeurd voor de dekdienst.

Inschrijven bij NMPRS/NAS heeft enkel zin als je daar ook graag hem goedgekeurd wil hebben, geeft meerwaarde aan de hengst en zal wellicht meer merriehouders trekken, maar gaat je ook weer een hoop tijd/geld kosten omdat hij daar dan ook door de keuring heen moet, en dat kost nou eenmaal geld.

het hebben van 'een dekhengst' klinkt wel leuk, toch is het in de praktijk lang niet altijd even gemakkelijk en vaak is het ook kostbaar en komt er een hoop (papieren) rompslomp bij kijken. Zou me toch ook nog even achter de oren krabben of je dat daadwerkelijk wil.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 19:18

Ik wil hem sowieso, wou alleen kijken wat voor meerwaarde het aan het paardje zou geven.
Heb dit topic vooral geopend om mijn zicht op de mogelijkheden te verbreden omdat ik weet dat hij voor het duits stamboek in orde is en zijn veulens goed verkopen volgens zijn eigenares.
Dat hij goedgekeurd is, is door zijn eigenaresse gezegd geweest dus haal het niet door elkaar.

Als ik hem overschrijf wil ik zeker en vast keuringen met hem gaan doen. Is namelijk in mijn ogen een erg mooi hengstje dat correct gebouwd is, alleen op het moment te dik.

Voor het leuk klinken heb ik het heel zeker niet gedaan, was namelijk opzoek naar een merrieveulen of een veulen dat normaal naar de slacht zou moeten maar toen kwam dit paardje op mijn pad en werd verliefd op zijn zachte karakter.

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 02:38

Overigens weet ik niet of het bij het NMPRS van belang is maar zijn vader is daar in 2008 voor goedkeuring geweest als zijnde nieuwe jaargang en dus afgekeurd...
Goedkeuring in Duitsland zegt dus lang niet altijd dat je ook goedgekeurd zal worden in Nederland.

Citaat:
Rubriek 5 d
Minimaat luxe nieuwe jaargang Ring A

KERSWELL CASANOVA afgekeurd BSpPS.VRACYSC 96/1NMPRS
Geb. datum: 8-5-1992
Hoogte: onbekend
Kleur: Zwart panterbont 9,10 uur veterinair
Vader: WANTSLEY CAMELOT BSpPS.S87-8GB
Moeder: KERSWELL MILLICENT DTL.021158980DTL
V/M: RON OF NORTH WELLS SPSBS.1989GB

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 06:56

Ik denk eerder dat het een verkooppraatje is en zou alles eens heel goed nagaan. Want een hengst houden brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee, heb er zelf 3 en heb al voor de nodige uitdagingen gestaan.

Persoonlijk zou ik heel goed nadenken of hij daadwerkelijk wat toevoegt aan de paarden maatschappij.

Als ik jou was zou ik er bog een nachtje over slapen en niet zomaar die beslissing nemen. Overigens ben ik wel benieuwd naar de vraagprijs.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:41

Luna2006 schreef:
Ik wil hem sowieso, wou alleen kijken wat voor meerwaarde het aan het paardje zou geven.
Heb dit topic vooral geopend om mijn zicht op de mogelijkheden te verbreden omdat ik weet dat hij voor het duits stamboek in orde is en zijn veulens goed verkopen volgens zijn eigenares.
Dat hij goedgekeurd is, is door zijn eigenaresse gezegd geweest dus haal het niet door elkaar.

Als ik hem overschrijf wil ik zeker en vast keuringen met hem gaan doen. Is namelijk in mijn ogen een erg mooi hengstje dat correct gebouwd is, alleen op het moment te dik.

Voor het leuk klinken heb ik het heel zeker niet gedaan, was namelijk opzoek naar een merrieveulen of een veulen dat normaal naar de slacht zou moeten maar toen kwam dit paardje op mijn pad en werd verliefd op zijn zachte karakter.


Tja, een goedgekeurde hengst brengt nog wat verplichtingen met zich mee, en gastmerries dekken is ook niet altijd goed over nagedacht...
Daarnaast zit er een verschil tussen keuringen van bijv NAS, NMPRS, en BMP. Die hebben allemaal hun eigen voorwaarden en regels.

Als je vooral op zijn zachte karakter verliefd werd, is mijn advies, lekker laten ruinen en veel plezier mee maken. Echt, de wereld staat vol met hengstjes...

Bij afkeuring van de vader is het van belang om even na te gaan waarom deze is afgekeurd. Er is nogal wat verschil tussen kreupel staan op dag van vet. keuring (door steentje in hoef bijv.) en een vet. gebrek wat nooit meer in orde komt... Even hetNMPRS bellen dus. ;)

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 14:46

Ge zeker en vast contact opnemen met het nmprs waarvoor zijn vader afgekeurd is.
Weet ook niet in hoeverre mijn paardje erop lijkt.

Over het ruinen heb ik ook al nagedacht hoor, het is niet dat ik hem persé hengst wil houden omdat dat stoerder klinkt. Ben echt verliefd geworden op zijn uiterlijk en zachte karakter dus dit zou enkel een voordeel zijn omdat ik enorm geïnteresseerd ben in de mini en welsh paardenwereld en ik ooit wel op kleinschalige grote (1 of 2 merries) wil gaan fokken en daarom dat ik dit even wil nakijken.
Anders wordt hij waarschijnlijk lekker geruint en ga ik er mee mennen.

@kimD: De vraagprijs was 100 euro.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 10:56

sorry voor de dubbelpost maar wil toch even melden dat ik met het nmprs contact heb opgenomen in verband met de afkeuring van zijn vader. de reden hiervan was dat het paardje iets had aan zijn knieën en kaak. dus niet iets wat erfelijk is. ga mij nu denk ik wat verder bij hun informeren over de tarieven en mogelijkheden met mijn paardje en hoe het juist zit met hun keuringen

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:53

Knieen en kaak 'dus niet erfelijk'? Lijkt mij sterk............ losse knieeen/knieeen die op slot springen bijvoorbeeld, kan wel degelijk erfelijk zijn. Net als een onderbeet of overbeet, dat is zeker erfelijk (en ligt aan plaatsing v/d kaak etc.).

Vraag me af of je hier wel mee moet gaan fokken, niet alleen hierom maar ook omdat z'n vader is afgekeurd. 100 euro voor een 'goedgekeurde dekhengst' is ook een heel minimaal bedrag.

Eerlijk gezegd klinkt het mij als leuke praatjes in de oren, en dingen nét zo draaien dat het heel wat lijkt, terwijl het eigenlijk niet zo is.....

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:20

Vaak zijn dingen met knieen en kaken juist wel erfelijk. Ik zou hier dus heel erg voorzichtig mee zijn!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:22

Dennis schreef:
Vaak zijn dingen met knieen en kaken juist wel erfelijk. Ik zou hier dus heel erg voorzichtig mee zijn!


Juist. TS; ik vraag me af of het stamboek dat echt gezegd heeft, dat het niet erfelijk is, of heb jij zelf een beetje die conclusie getrokken???

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:24

Ik krijg toch erg sterk het gevoel dat TS het vooral wil om merries mee te dekken. Verkijk je niet op aandoeningen, want dit klinkt wel degelijk als erfelijke problemen. Een hengst houden is leuk, maar denk eraan dat wanneer jouw hengst merries dekt en de eigenaren komen erachter dat jouw hengst erfelijke aandoeningen doorgeeft, jij met de gebakken peren zit.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-11-13 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:31

Ik zou als ik TS was ook het stamboek even bellen waar hij is goedgekeurd om dit te controleren, vertrouwen is mooi controleren is beter. Helemaal in de paarden wereld waar ontzettend veel mensen prachtige praatjes kunnen ophangen..

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 21:30

Ze zeiden op dat moment
Wil hem niet perse om merries mee te dekken want als hij niet geschikt wordt bevonden door het nmprs gaan de ballen er gewoon af en wordt hij hier gebruikt als leuk gezelschapspaardje waarbij hij leuk is voor mijn neefje op te laten rondhobbelen omdat mijn andere mini het niet bepaald leuk vind.

Wil ook inderdaad dit stamboek eens gaan nakijken waar hij nu staat ingeschreven.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 03:44

heb het duiste stamboek gecontacteerd en deze hebben mij gemeld dat vader bij hen is goedgekeurd.

heb dan ook zijn stamboomboekje, mutatiedocument en bewijs wie de ouders en verder voorouders zijn. is dit genoeg om hem gewoon in te schrijven bij het nmprs?
en wat ik ervoor betaald heb is vooral omdat het een soort van opknapprojectje is. menneer is te mager, had last van wormpjes en is totaal buiten conditie, mooie langen manen zijn afgeknabbeld door de veulens dus prijs is te begrijpen in mijn ogen. veel mensen knappen ook af op de duitse papieren en niet de nederlandse dus daarom dat ik hem wil overschrijven moest ik hem ooit verkopen

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 05:04

Luna2006 schreef:
menneer is te mager, had last van wormpjes

Dat is een flink crashdieet geweest als hij op 12 november nog te dik was :?

Ik lees in al je teksten vooral een hoop:"Volgens haar" heb je hem al eens zelf bekeken in het echt? Omdat "volgens haar" de veulens goed verkopen, betekend nog niet dat dit ook zo is. Ik heb totaal geen verstand van dit ras en zou dus ook niet weten hoe en wat met andere stamboek opname maar ik heb een beetje mn twijfels bij het hele verhaal. Ook al zou het een opknapper zijn dan verklaard dat nog niet de lage verkoopprijs als zijn nakomelingen zo gewild zijn. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dat is dat meestal ook het geval en daarom zou ik er niet aan beginnen.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:02

Luna2006 schreef:
heb het duiste stamboek gecontacteerd en deze hebben mij gemeld dat vader bij hen is goedgekeurd.

heb dan ook zijn stamboomboekje, mutatiedocument en bewijs wie de ouders en verder voorouders zijn. is dit genoeg om hem gewoon in te schrijven bij het nmprs?
en wat ik ervoor betaald heb is vooral omdat het een soort van opknapprojectje is. menneer is te mager, had last van wormpjes en is totaal buiten conditie, mooie langen manen zijn afgeknabbeld door de veulens dus prijs is te begrijpen in mijn ogen. veel mensen knappen ook af op de duitse papieren en niet de nederlandse dus daarom dat ik hem wil overschrijven moest ik hem ooit verkopen


Dat is nog niet genoeg.. Hij moet ook nog gekeurd worden.

Je zegt te gaan willen fokken later, maar heb je dan hele bijzondere merries? Over een paar jaar kan het fokdoel wel helemaal anders zijn bij het nmprs. Stel dat je hengst goedgekeurd wordt dan wil dat niet zeggen dat mensen er ook mee willen dekken.

Het klinkt allemaal leuker dan het is. Ik zou gewoon lekker laten ruinen en gaan mennen.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:30

Mijn hoofddoel is niet fokken. Maar moest ik hem ooit verkopen is dit allemaal interessanter.
Ook is dit paardje al op keuringen geweest en wil ikzelf ook graag ervaring opdoen.
Ben van plan om een merrie te zoeken die goed bij mijn hengst past om kleinschalig wat te fokken misschien. Moest hij niet goed bevonden worden wordt hij ook niet geruind, dan mag hij hier gewoon rond lopen en gaat ie apart van de merrie wanneer ze hengstig is. Hij is gewoon ontzettend braaf en het kleinste kind kan er zo mee weg wandelen

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:31

Dus is ie zelf niet goedgekeurd. En dat verhaal dat de veulens zoveel opbrengen, kan je ook wel in dromenland plaatsen....

Gewoon lekker ruinen en mee aanrommelen, heb je er een leuk ponytje aan. Hengsten apart zetten van merries in de hengstigheid is alleen maar veel gedoe en frustratie voor beiden, en kan je hengst uiteindelijk juist vals maken.

En voor alle anderen die dit lezen: liever bij een gerenommeerde fokker kopen, die geen sprookjesverhalen ophangt, maar een pony gewoon met het eerlijke verhaal bij leuke mensen probeert te plaatsen.

Die paar honderd euro meer bespaar je waarschijnlijk al op de veearts. ;)

En Lunalen, er lopen al honderden hengstjes rond zoals die van jou die al zijn goedgekeurd, op marktplaats kan je ze vinden voor een paar honderd euro. Een goed afgerichte gebruikspony is dan net zo interessant voor de verkoop. :)

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Welke stambomen inschrijfbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:45

Apart zetten zodra ze hengstig worden zou ik ook niet doen.. Wie weet wil je hengst er zo graag bij dat hij over het hek heen gaat. Of er dwars doorheen.. Het klinkt eerlijk gezegd allemaal een beetje als een ondoordacht plan..