[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:50

Susanne schreef:
Ik heb ‘m gekocht :o


Mandy wat super leuk! En gezellig! Dan voel je je misschien ook nog sneller thuis :j

Wat lekker dat Sjors zijn conditie zo goed vooruit gaat!



Nogmaals gefeliciteerd, eindelijk heb je wat je wilt!
Het is een knapperd en hij zal echt heel mooi voor de wagen staan. :)


Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 23:08

Zou ik soms mogen meepraten? :)

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:02

Ik ben Laura, 23 jaar en heb 3 grotemaats miniatuurpaarden.

En uiteraard kan het voorstellen van de poowns niet ontbreken. :D

Brave is een 11 jarige NMPRS hengst die 1/4 Welsh B gefokt is, hijzelf is 98cm. Hij heeft voor mij (3 jaar geleden) tientallen eigenaren gehad omwille zijn 'apart' karakter..zijn apart karakter is vooral in omgang met andere paarden: hij moet je hebben of niet. Brave is echt mijn maatje, beste vriend zelfs.

Afbeelding

Altijd al de droom gehad om de sport in te gaan met hem, helaas is er aan deze droom een einde gekomen in 2017. Het opstaan na het rollen in de paddock is verkeerd gegaan (been verder gegleden) waardoor hij zijn checkligament gescheurd had (hing er met 2mm nog aan). Het letsel zelf heeft bij de genezing gezegd voor veel littekenweefsel, verbening en artrose, waardoor een sportcarrière er niet meer in zit voor hem.

Maar recreatief mag hij wel nog gewoon werken, maar ons gebied is niet echt bepaald rustig werken..gezien alles echt heel stijl omhoog en laag gaat. De droom blijft nog steeds, maar het moet dan wel met een ander paard. Al enkele paarden gehad, maar telkens pech op diverse vlakken: medisch, geen klik met het paard of het klikt helemaal niet met Brave..om die laatste reden zijn er helaas al enkele moeten komen en gaan, want Brave zou altijd voorrang krijgen.

Dan volgt de voorstelronde van Madrileno, onze half Welsh gefokte NMPRS jaarlinghengst..eentje die iedereens harten steelt (O.a. jouw hartje Susanne :D). Ik was op zoek naar minstens 2,5 jaar, hengst, verdunning qua kleur, grotemaat, grote scheut welsh bloed en x budget..waar kom ik mee toe? Een veulen van 2 maand en net niet het 3 dubbele van budget. :+
Afbeelding

Afbeelding

Maar ik wil toch intussen graag intensief mennen en de sport in gaan, zonder daar nog 4 jaar op te wachten (in BE mag men pas op 4jr starten)..maar verder zoeken met dezelfde eisen die ik had voor Madrileno. Uiteindelijk terecht gekomen bij een groene 6 jaarse AMHA/NMPRS zwarte overo ruin van 105cm groot.

Normaal beleer ik altijd zelf, maar ik had echt geen zin meer hierin, dat ik besloten heb om het uit te besteden. Poown zijn beleerproces zit er bijna op en dan is het enkele keren onder begeleiding rijden, omdat hij een bepaalde handleiding heeft.

Afbeelding

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:51

Susanne: Jij hoopt vooral dat mijn jongste te groot word voor het stamboek :P

Jaloers op jullie (Linda en Linsey), ik hoop snel terug te kunnen rijden..is inmiddels al een maand geleden.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 18:08

Je bedoeld zeker de vosbonte hengst die ik had (met nodige medische achtergrond)?
Die heeft een goede thuis gevonden, waar ze geen verwachtingen van hebben en hem enkel als maatje gebruiken.

Mijn ruin heb ik 2 maand geleden gekocht, die is nu net geen maand weg voor te laten beleren..die blijft ook. Het paardenplezier is door alle pech die ik heb gehad heel wat minder geworden, hierdoor heb ik sinds januari hooguit 10x keer gereden in totaal. Zelf momenten gehad waarbij ik de paarden gewoon hun ding liet doen op de wei en enkel kwam ter controle van hun en hun water..niets van verwachtingen en/of verplichtingen. Ik moet zeggen dat dit mij goed heeft gedaan, zo even de paarden op een laag pitje zetten..maar ik verheug mij toch wel op de terugkomst van mijn nieuwe, waar het (normaal gezien) inspannen en gaan zou worden..gewoon weer kunnen rijden, iets opbouwen, zonder plots alles moeten afblazen qua trainingen en verwachtingen..met andere woorden: weer 100% kunnen genieten. :)

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 18:22

Op facebook kan wel, maar insta niet..weet zelf niet eens hoe dat in z'n werk gaat :+

Meeting lijkt mij ook leuk, maar helaas gaat dat niet in combinatie met mijn werk :(

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:18

Wat goed dat Alf weer beter aan het worden is! Weet je al wat hij onder leden had?

Qua trailer: ik zou in ieder geval geen opknapper willen, liever eentje die gelijk goed is. :)

Lori: Ocharme de mannen :P Is je nieuwe ook een kleintje?

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:59

Oh Zeeveld's Champagne Partyboy? Mijn oog viel ook op hem in mijn zoektocht, maar vond hem niet ruim genoeg bewegen voor mijn doel. Donnie van Susanne had ik ook in gedachte..maar zoektocht was toen nog niet al te serieus, dus stuurde ik hem door naar haar, als ik dat niet had gedaan stond die hier :+

Ik wil eind dit jaar een nieuwe wagen kopen en vroeg mij af of stuurvertraging en/of molenrem echt een must is bij vaardigheid? Is voornamelijk voor enkelspan en wie weet later, dubbelspan. Maar moet eerst wachten of poownie en ik een goed combi worden, maar eerst zien of het beleren wilt vlotten. Meneer staat nu in span om te leren dat hij enge dingen gewoon voorbij kan lopen en zijn onzekerheid uit zonder omhoog te komen. Verwachting is dat hij eind deze week terug enkelspan gereden word en dan is het enkele keren naar beleeradres gaan om onder begeleiding te rijden, want meneer blijkt een kleine handleiding te hebben.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:11

Ik heb mijn HCA vorig jaar in juli gekocht en ben er tot op heden eigenlijk nog steeds blij mee. Maar omdat het wedstrijdreglement dit jaar veranderd is, mogen er geen sulky's meer starten en ben ik eigenlijk soort van verplicht een marathonwagen aan te schaffen.

Enkel schade aan mijn lamoen maar dat komt door een beleerpony vorig jaar, kan hem namelijk niet meer verstellen qua lengte. Pony die ik vorig jaar beleerde is hem vanuit het niets geflipt en met ene been over lamoen heen kunnen komen en lamoenstok is zo verbogen geweest. Zou lamoenstok er eigenlijk moeten laten aflassen en dan een nieuwe lamoenstok lassen..maar is gelukkig niet nodig, hangt op beide pony's goed in evenwicht.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 04:02

Goh het leven van een hengst kan ook gewoon fijn zijn, het is gewoon de lanier waarop ze gehouden worden die vaak niet zo fijn is en hiermee de vooroordelen waarmaakt. Hier ook hengsten die 24/7 samen buiten lopen en het is niet omdat het maar kleintjes zijn dat ik ze samen laat, want toen ik nog grotere paarden had (meer als 3), liet ik ze ook gewoon samen. Als de mensen nu eens niet zo'n vooroordelen zouden hebben en hier naar zouden handelen, zou het houden en hebben van hengsten compleet anders en aangenamer zijn voor hun. :)

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:27

Als ik in jou schoenen stond zou ik het ook zeker gedaan hebben, want de nieuwe is echt een plaatje en als ik hem zo zou zien zou ik ook gelijk denken 'dit word een prachtig span!', want dat zou het qua zicht ook gewoon zijn. Donny gaat zeker een goede thuis vinden en wie weet iemand met dezelfde doel(en) voor ogen. Had het je al gezegd hé, het is jammer dat ik hem momenteel niet kan overnemen..zou een knap span worden met m'n valkje.

Mijn valkje heb ik vandaag trouwens gemeten op 100cm en 102cm kont..stoute baby :(

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:24

Ik ga donderdag voor het eerst rijden met mijn pony die momenteel op beleeradres staat :):)

Na bijna 3 weken voor de wagen te staan en enkele keren dubbelspan te rijden heeft hij eindelijk de klik gemaakt dat hij niet omhoog moet gaan en/of proberen draaien bij spannende dingen en/of wanneer hij onzeker is. Vandaag is hij zelf niets meer gedaan en was hij zeer relaxt! Als de rit donderdag goed gaat ga ik normaal gezien nog 1 keer daar rijden en nadien komt hij terug naar huis.

Jaarling mocht gisteren even op puppycurses: wat schriktraining, volgen, stoppen en achteruit gaan etc.
Vandaag ook even onder handen genomen qua sokken, 3e oor en oren bijscheren. :)
Afbeelding

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 07:18

Ymor schreef:
Jolynne schreef:
Ik ga donderdag voor het eerst rijden met mijn pony die momenteel op beleeradres staat :):)

Na bijna 3 weken voor de wagen te staan en enkele keren dubbelspan te rijden heeft hij eindelijk de klik gemaakt dat hij niet omhoog moet gaan en/of proberen draaien bij spannende dingen en/of wanneer hij onzeker is. Vandaag is hij zelf niets meer gedaan en was hij zeer relaxt! Als de rit donderdag goed gaat ga ik normaal gezien nog 1 keer daar rijden en nadien komt hij terug naar huis.

Jaarling mocht gisteren even op puppycurses: wat schriktraining, volgen, stoppen en achteruit gaan etc.
Vandaag ook even onder handen genomen qua sokken, 3e oor en oren bijscheren. :)
[ Afbeelding ]


Is het een jaarling! Want die mag dan als drie jarige niet groter zijn dan 1.04 dacht ik. Spannend!


Van april 2018, dus helaas echt een jaarling :P

Sinds dit jaar mogen er ook grotere hengsten gekeurd worden, maar die komen dan in het bijboek.
Maar we hebben nog even hoop qua groei, hopelijk haha.
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 17-07-19 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt


Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:17

Klopt, de eerste bijboekhengst (Kalou) is zelf al goedgekeurd, gemeten op 109cm. Miniatuurpaard is het niet meer vind ik persoonlijk en indien mijn jaarling zo blijft groeien ook niet meer, maar goedkeuring is puur voor de leuk voor mij en geen prioriteit. Beide ouders van mijn jaarling zijn 102cm gemeten en zijn 1 jaar oudere zus was op 1,5 jarige leeftijd zelf 94cm. Ik dacht dus dat ik zeker goed zou zitten qua maat, zeker omdat hij toen de kleinste was die er liep. :+

Hiernet even bij de poowns geweest voor foto's, Madrileno is fotogeniek..
Brave daarintegen, die wilt liever genieten van de zon. Let niet op de netels, dit weekend worden ze afgedaan met de bosmaaier.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn vriendje <3
Afbeelding

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:52

Tegen ons zei hij vorig jaar dat hij eventueel ging kijken voor een extra hand die kan helpen bij het maken, omdat er teveel vraag zou zijn. Ik moet zeggen dat ik naast de prijs eigenlijk helemaal niets te klagen heb, zelf m'n stoel is na een jaar heel..alleen moet ik m'n banden wel met regelmaat oppompen, maar dat kan liggen aan de soort ondergrond waarover ik moet rijden.

Morgen komt mijn poownie terug na een maandje weg geweest te zijn voor het beleren. :):)

Vandaag eens testgereden en ging allemaal zeer goed, al heeft hij wel enkele keren proberen te testen. Morgen ga ik dus gewoon rijden alsof er niets aan de hand is, al weet ik dat er kans in zit dat hij morgen wel omhoog zal proberen gaan, omdat het een nieuwe omgeving is. Omdat ikzelf ook beleer heb ik gewoon gevraagd om hem in te spannen, ervoor lopen etc..maar stemcommando's, basis etc. moest nog niet bevestigd zijn, dit wil ik graag doen. Dus nu kan ik eindelijk weer rijden en hopelijk gaat het nu gewoon in één stijgende lijn, zonder allerlei tegenslagen.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:08

De basis wat er hoort te zijn voor het inspannen is er ook gewoon, dit voorwerk heeft hij bij mij gehad. Voor de wagen is er ook een goede (dressuur)basis op galop na (galop wou ik zelf doen). Op stemcommando's reageert hij ook gewoon zoals het hoort, maar voor wagen is hij nog wat zoekende en reageert hij enkele seconden later, dus het tot op de laatste puntjes perfectioneren (in de zin van draf is gelijk draf en niet eerst enkele seconden twijfelen) wou ik zelf doen. Zij rijden bv. anders als mij, dus dat zal voor hem ook een omschakeling zijn waar hij mogelijk gevoeliger op zou reageren..omdat hij vanzelf heel gevoelig is voor veranderen en hij nog even zal moeten wennen aan mijn hulpen. Mijn linkerarm werkt bv. zo goed als helemaal niet, dus voor een richting aan te geven doe ik dit dmv van mijn zweep etc. Hij is dus gewoon goed beleerd, alleen reageert hij op bepaalde dingen niet gelijk zo eentje die al enkele maanden/jaren beleerd is, omdat hij nog heel erg zoekende is. :)
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 18-07-19 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:11

Heb even m'n tekst aangepast, want vorige was helemaal niet echt goed neergezet (slecht in schrijven gezien andere moedertaal)..ik hoop dat dat wat duidelijker is. :)

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:12

Ingrid: Hopelijk word het wat met de pony, kun je eindelijk weer eens genieten, al dan niet met iemand anders pony.
Wel balen dat Alf nog steeds niet beter is. :(

StalNollie: Gezellig zo weg van huis!

Lori: Is het nog zo gezwollen bij de shet van je moeder? Op zich is wat zwelling niets zorgwekkends, zolang de temperatuur goed blijft.

Susanne: Oeh jaloers, ik wil ook eens op het strand rijden!


Magic is inderdaad weer thuis en de eerste ritjes zitten er al op en wat een toppoownie! Ondanks hij groen is, geeft hij mij een veilig gevoel, iets wat ik niet snel heb. De eerste keer rijden heb ik zelf eens galop gevraagd en ondanks hij dit niet heeft gedaan bij de beleerder (op enkele pasjes na), deed hij het gelijk!

Helaas heb ik weer tegenslag op paardengebied, dierenarts moest vandaag met spoed komen..al is dat laatste niet vanzelfsprekend op een zondag én feestdag. Een dierenarts ging komen, maar na 1u wachten kwam die er niet door, dus moest ik nog vele nummers afgaan. Ik heb automatisch 3 nummers van DA's in mijn gsm staan in geval van nood, maar geen enkele te bereiken en dan via via namen doorgekregen en allemaal 1 voor 1 afgegaan..resultaat: pas 2u later en 15 nummers verder kon er DA komen.

Bij het controleren van de poowns vond ik mijn vriendje in een plas bloed, met een gapende wonde in z'n zij. Ik vermoed blijven hangen aan het hek, die hij open heeft gekregen, gezien die half open stond en daar bloed en huid te vinden was. |( |(


Poownie moet nu binnen staan tot de hechtingen eruit moeten, over 10 a 14 dagen mag ik de hechtingen zelf los maken (al eerder gedaan, daarom dat ik het zelf mag doen).. En voorlopig staat hij op ontstekingsremmers om ontsteking te voorkomen en nadien mogen we flink gaan smeren met honingzalf.

Foto van de wonde in linkje, gezien het niet echt prettig is om naar te zien.
http://i63.tinypic.com/9rofix.jpg

http://nl.tinypic.com/r/24g6syg/9

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:08

Nee geen enkele..of het was gewoonweg te vroeg (7u). Bij velen kreeg ik ook gelijk voicemail, met de mededeling dat ze gesloten waren omwille het een (nationale) feestdag is. DA die is gekomen kwam uiteindelijk van een half uurtje rijden, dus ook niet echt om de hoek.

Net nog gaan kijken wonde voelt goed koel aan, wel wat dikker en staat nog bloed te druppen. Gelukkig temperatuur nog steeds goed.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:55

Hier geven ze geen regen, nog maar 1 keer regen gehad in heel aantal weken :(

Ben jaloers op jou Susan, ik wil ook eens naar het strand!

Met Brave gaat het goed, alleen word meneer het binnenstaan zat en heeft hij momenteel verhoging (38,6), maar dat was te verwachten. :)

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:54

Oeh dat is snel gegaan Susanne! Hebben ze er ook werkplannen mee?

Met Brave gaat goed tot zover goed, alleen wat lichte verhoging. Ik baal meer dat hij verplicht binnen moet staan en gek word van op stal te staan, ondanks onze stallen iets groter dan paardenformaat zijn. Maar in overleg met DA mag hij in de avond in de buitenstal staan met uitloopt van 4 op 8m.

Hier blijven de paarden buiten staan, ze kunnen zelf kiezen of ze willen schuilen.
Naast dat we eigenlijk een soort van bos hebben, waar ze een hele dag alsnog kunnen eten, maar in de schaduw staan. :)

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:07

In de groep minipaarden staat er een degelijke wagen te koop. :)

Ik heb deze avond wat verfrissing opgezocht <3
Afbeelding

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:21


Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:03

Susanne: Fijn dat je zo snel klaar was! Vriend blijft vandaag en morgen thuis, want op z'n werk is het helemaal niet te doen..zeker niet als hartpatiënt (wat hij is). +40° in het bedrijf zonder airco of ventilatie en dat terwijl hij aan machines zit voor zuivelproductie te steriliseren.

Ook fijn kunnen rijden zo te lezen in de vroegte, hier morgen ook maar eens zo vroeg op staat om met Magic te rijden.


Mandy: Sneu maar anderzijds is hun vakantie naar het warmere ook verloren geld :P
Knappe kat heb je!

Kiekeboefje: Gelukkig is hij er nu een half jaar of een jaar vanaf! Ik laat ook altijd sederen omwille de reden die hier al vernoemd is, elektrisch en met sedatie kun je veel beter en netter werken, zeker vanachter in de mond.

Frummels: Staat netjes zeg! Was hij braaf het inspannen en stappen?

StalNollie: Phoe wat een nare wond!


Hier is het iedere avond heerlijk genieten van het zwemmen, worden ze toch getraind maar ondertussen ook afgekoeld hihi.
Heel gemakkelijk dat het water maar 10min stappen is. We hebben een projectje voor de verkoop (halfbroertje van mijn jaarling) en die durfde eerst niet in het water, maar eenmaal erin was hij er niet meer uit te krijgen..hij bleef maar zwemmen. Wel lekker goed voor hem, want hij heeft wat overbodige vetjes.

Helaas mag Brave niet, terwijl die helemaal gek is van zwemmen. Moet wel 3 keer per dag de wonde koelen met de tuinslang. Hij heeft met z'n wonde echt last van de warmte en goed voor zijn temperatuur is het ook niet, die was gisteren om 21u namelijk 39,3° :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:00

Frummels: Fijn dat hij zo braaf was met het inspannen! Voor je het weet ben je er gewoon mee aan het rijden.

Susanne: Klopt, is daar!

Hier gelukkig nooit gezeur gehad met stalling etc, paarden hebben altijd aan huis gestaan.
Al zou het zo en dan wel eens fijn zijn om de zorg uit handen te geven, zeker op slechte(re) dagen.

Ik kan gelukkig heel goed tegen de warmte, enkel mijn longen niet als voormalige luchtwegenpatiënt (voor m'n operatie was longcapaciteit 60%, nu begin de 90). Heb dus met regelmaat de warmte opzocht afgelopen dagen, maar ook de koelte in huis..lang leven een airco hihi.

Vandaag opnieuw het water opgezocht, kan ik hun alsnog trainen maar dan aangepast aan de temperaturen hihi


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers