[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:29

Gefeliciteerd Patricia, het was leuk je te zien daar. Caya ging zo snel! :))

Ik was 2e met vaardigheid en een winstpunt. Nu M startgerechtigd *\o/*

1e dressuurproefje was Fleur nog in de race-modus, dus leek echt nergens op :oo toch 180 punten :')
2e proefje vond ik veel fijner gaan, 183 punten.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het bij de rest is gegaan :)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 19:46

Gefeliciteerd dames! Super leuk!

Ik zou graag van jullie horen (degenen met veel men- ervaring) wat jullie zouden doen. Ik ging vandaag namelijk lange lijnen met Alf met men-uitrusting om weer en hij was weer erg zenuwachtig. Overal naar kijken, schrikken van flut dingen en bijna in paniek van harde muziek. Hij doet eigenlijk niets en sommige pony's van jullie zullen van zichzelf veel schrikkeriger zijn maar dit is gewoon niet meer Alf. Hij was echt bomproof! Zelfs tijdens het grazen is hij sinds het incidentje niet meer op zijn gemak. Ene dag gaat het beter dan de andere hoor. Magnesium citaat krijgt hij nu al week of 3 maar dat werkt blijkbaar ook niet.

Ik zie zelf paar opties:
- voorlopig alleen maar voor de sulky als er iemand voorop mee kan lopen zodat hij niet 'op eigen benen ' hoeft te lopen en kan leunen op de loper voor hem totdat hij meer vertrouwen heeft
- in tweespan zetten naast bomproof pony. Dat gaat hij zaterdag maar...... dit kan echt maar heel erg weinig , te weinig om te goed te kunnen trainen
- gaan beginnen met tandem, Baileys zou voorop gaan want daar kun je echt een bom naast af laten gaan
- zelf lange tijd doorgaan met lange lijnen tot hij weer meer vertrouwen krijgt.
- een aantal maanden helemaal niets doen op men- gebied. Alleen maar gewoon wandelen en andere dingen. Over paar maanden weer eens proberen
- naar iemand toe brengen.

Ik heb ook nog gedacht aan mijn instructrice met hem te laten rijden maar nu hij met lange lijnen ook al kijkerig wordt weet ik niet of dat het op gaat lossen......

Wat zouden de die hard menners me aanraden? :-)

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:00

Men je met of zonder oogkleppen?

Mowgli4

Berichten: 1378
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:26

Gefeliciteerd met de prijzen! Goed bezig :D

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:35

Daniëlle mijn berichtje was natuurlijk als grapje bedoeld. Ik dacht dat dat wel duidelijk was :P
Gefeliciteerd met je puntjes vandaag!

Blegh ja weer zo’n super kinderachtige collectie van HH. Die met hartjes en roze bedoel je toch? Vreselijk, alsof kleine pony’s alleen maar voor kinderen zijn.

Patricia goed gedaan weer!!


Ik reageer morgen even uitgebreider.
De marathon was in ieder geval suuuuuper vet, wat een stoere hindernissen (2 met water) en mooi wegtraject van 14 km. Ongelooflijk trots op Willem. Er zijn hele gave foto’s gemaakt, maar even geen puf meer nu, plof zo lekker neer op de bank.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:39

StalNollie schreef:
Men je met of zonder oogkleppen?


Met, nooit anders gedaan. Maar geloof niet dat dat opeens een probleem is. Zeker omdat hij met grazen ook op zijn hoede is opeens.

Waterhindernissen zijn altijd leuk! :-)
Laatst bijgewerkt door IngridM op 30-05-19 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:39

IngridM schreef:
Gefeliciteerd dames! Super leuk!

Ik zou graag van jullie horen (degenen met veel men- ervaring) wat jullie zouden doen. Ik ging vandaag namelijk lange lijnen met Alf met men-uitrusting om weer en hij was weer erg zenuwachtig. Overal naar kijken, schrikken van flut dingen en bijna in paniek van harde muziek. Hij doet eigenlijk niets en sommige pony's van jullie zullen van zichzelf veel schrikkeriger zijn maar dit is gewoon niet meer Alf. Hij was echt bomproof! Zelfs tijdens het grazen is hij sinds het incidentje niet meer op zijn gemak. Ene dag gaat het beter dan de andere hoor. Magnesium citaat krijgt hij nu al week of 3 maar dat werkt blijkbaar ook niet.

Ik zie zelf paar opties:
- voorlopig alleen maar voor de sulky als er iemand voorop mee kan lopen zodat hij niet 'op eigen benen ' hoeft te lopen en kan leunen op de loper voor hem totdat hij meer vertrouwen heeft
- in tweespan zetten naast bomproof pony. Dat gaat hij zaterdag maar...... dit kan echt maar heel erg weinig , te weinig om te goed te kunnen trainen
- gaan beginnen met tandem, Baileys zou voorop gaan want daar kun je echt een bom naast af laten gaan
- zelf lange tijd doorgaan met lange lijnen tot hij weer meer vertrouwen krijgt.
- een aantal maanden helemaal niets doen op men- gebied. Alleen maar gewoon wandelen en andere dingen. Over paar maanden weer eens proberen
- naar iemand toe brengen.

Ik heb ook nog gedacht aan mijn instructrice met hem te laten rijden maar nu hij met lange lijnen ook al kijkerig wordt weet ik niet of dat het op gaat lossen......

Wat zouden de die hard menners me aanraden? :-)

Ik zou niet in tandem zetten als je zelf geen tandem ervaring hebt. Als er dan wat gebeurd kan het goed fout gaan.
Wegbrengen zou ik ook niet doen , Ivm zijn blessures en laatst weer niet goed en zelfs uit de groep ervoor en alleen nog met 1 pony staan.wie weet hoeveel ze met hem gaan draven ect.
Tweespan misschien de wagen te zwaar voor zijn lijf?
Misschien is voorlopig beetje erachter sturen voor zijn lijfje het beste en zelf lekker met Bailey gaan mennen ? En misschien over paar maanden weer eens kijken als zijn lijf weer tot rust is gekomen.

Gezonde pony zou ik in ervaren tweespan zetten. Maar met een pony met blessures toch wat lastig. Vaak wil je juist veel draven om de spanning kwijt te raken .

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:48

Ik heb geen tweespan ervaring maar degeen met wie ik het ga doen is zeer ervaren :-) Trekken is met zijn blessures echt geen probleem dus dat moet lukken. Doen het ook op asfalt dus als het rolt dan rolt het.

Met tandem zou ik sowieso eerst lange tijd 'droog 'oefenen. Dacht dat dat misschien juist goed zou kunnen doen tegen zijn onzekerheid.

Wegbrengen zou ook echt mijn allerlaatste optie zijn maar het zou zo mega zonde zijn als ik straks ook hem rustige ritjes meer met hem kan maken.....pfffff


Benieuwd wat anderen zouden doen :-)
Via whatssapp en pb mag uiteraard ook :-)

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:53

Ik reageer even snel ..

Ingrid ... hoe is je eigen gevoel / spanning ? Kan zijn dat jij t spannend vind en dat heeft natuurlijk effect op alf.

Suus. Super gaaf zon marathon en wat is Donny knap!!

Ayla. Super dat je weer lekker binnen aan t mennen bent gegaan en dat t goed ging !!

alle anderen met punten gefeliciteerd !!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:59

Linda met lange lijn en grazen heb ik echt geen spanning:-)
Op de sulky sinds incidentje wel.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:03

Ingrid ik denk dat het niets met mennen te maken heeft...
Alf kan gewoon niet kan wat je van hem vraagt..
Hij was laatst kreupel toch?
Verandering van groep, weer doorgelicht door de veearts.
Hij geeft duidelijk aan het niet te kunnen, als ik alles zo van de laatste tijd lees.
Laat Alf (voorlopig) lekker met rust of ga gewoon wandelen.
Als je wil mennen, ga met Baileys mennen.
Ik denk ook dat Alf goed spiegelt. Jij bent steeds zo onzeker of hij wel/niet goed loopt, wel/niet schrikachtig is... Ik denk dat je (ongemerkt) zoveel spanning met je meebrengt, dat Alf daar op reageert.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:09

Sunshinedaan het is aardig dat je meedenkt maar ik ken Alf het beste denk ik :-)

Hij kan makkelijk wat ik vraag. Ik vraag namelijk niets, alleen een beetje stappen voor me uit. Alles ging perfect tot ons incidentje.
Hij heeft geen verandering van groep, de groep is alleen kleiner geworden, hij is niét doorgelicht door de veearts die heb ik alleen telefonisch gesproken.

Ik ken Alf super goed en doe alleen maar wat goed voor hem is, ik doe alles in overleg met één van de beste artsen van het land dus wat je zegt vind ik best vervelend overkomen.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:17

Het is niet de bedoeling dat je mijn mening vervelend vindt overkomen Ingrid, maar je vroeg om meningen.
Dit is mijn mening... :)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:40

Maar hij komt wel heel vervelend over :-)

Ik vroeg meningen over hoe dit issue op te lossen. Jij komt met dat ik hem stil moet zetten of alleen moet wandelen omdat hij het niet aan kan medisch gezien. Knap dat je dat kunt lezen uit mijn berichten terwijl je mijn pony helemaal niet kent.
Ik denk dat ik toch maar gewoon de adviezen van mijn arts op volg, lijkt me een stuk beter plan :-)

Áls er iemand is die naar haar pony kijkt, ook zijn medische en mentale staat, dan ben ík dat wel. Gelukkig weet ik dat voor mezelf. Alles gebeurt na 4 x denken hoe iets aan te pakken, te zien hoe hij er op reageert en dan evt aan te passen. Heb dik 7500 euro bij veeartsen liggen van de afgelopen jaren, de beste ostheo's,de beste masseur, de beste kliniek. Hij krijgt overal heel veel tijd voor en ik pas alles op hem aan. Ik denk dat de meeste mensen lekker hadden doorgedenderd met de sulky ook al is hij zijn vertrouwen nu even kwijt na ons incidentje. Maar nee, juist omdat ik naar hem kijk doen we 10 stappen terug.

En ik vind het knap dat jij weet dat ik onzeker ben over of hij gaat schrikken? Hoe weet je dat, ken je mij? En onzeker of hij wel goed loopt wordt je na ernstige blessures vanzelf. Dan kijk je elke dag of hij wel goed loopt.
Kreeg van de week nog een compliment van een stalgenoot die ons wel kent: "jij kijkt ÉCHT naar je pony '

I rest my case.......

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:08

Maar als je je eigen berichten goed terug leest staat er zo vaak de twijfel om hem met heel pensioen te doen. Zoveel verdriet of hij wel of niet goed is.
Of dat je was begonnen met draven en paar weken later toch weer niet goed.of dat dat toch van het spelen komt . Dat zijn de berichten die wij hier lezen natuurlijk. Niemand is er bij maar dat is wat hier vaak ter sprake komt. Het verdriet en onzekerheid of hij wel of niet goed loopt. Dat is wat steeds weer voorbij komt in het topic.
En met die berichten vormt iedereen zijn eigen mening.
Mijn " mening" als je zelf afgelopen weken twijfeld of hij wel goed loopt en daar ook weer veearts over gesproken hebt . Las als ik het goed heb ook iets over evt nog een scan van de pees. Laat het mennen even rusten en geniet lekker van de ritjes met Bailey. Je hebt nou eindelijk een fijne leen men pony. Geniet daar lekker van met al het mooie weer wat eraan komt.
Is nooit zo leuk als met een eigen pony maar profiteer er lekker van dat je er lekker mee mag rijden.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:17

Ik zou het mennen ook voorlopig even opzij zetten Ingrid. En ik weet dat dat niet is wat je wilt horen.
Maar je hebt nu een enorm leuke pony waarmee je op pad kunt en waar je je ding in kwijt kunt.
Soms is het gewoon niet zo helaas.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:25

Tuurlijk komt dat voorbij. Dat zijn dingen waar je mee te maken krijgt met een blessure pony. En ja, als hij weken kreupel zou zijn gebleven zou ik een peesscan laten maken om te kijken of het weer een peesblessure zou zijn. En ja, als het weer mis zou gaan zou hij met pensioen gaan. Dat is toch alleen maar zorgen voor je pony!

Maar dat ik vooruit kijk (misschien laten scannen of met pensioen zetten) en hoe ik me erbij voel (verdriet)heeft toch totaal niets te maken met het feit dat hij het niet aan zou kunnen? Wat nergens op gebaseerd is. Dat is wat ik niet begrijp. Staat toch compleet los van elkaar!! En of ik nu wel óf geen leenpony heb staat daar ook los van. Ik zeg tegen jullie toch ook niet 'ach je hebt er nog 3 dus maak je niet druk'


Is ook totaal niet waar ik een mening over vroeg, ik vroeg een mening over hoe nu het beste te handelen na ons incidentje.

Mijn arts zegt dat Alf nog HEEL prima in staat is om gezellige ritjes te maken met de sulky en als hij gewoon prima loopt ook te draven en een galopje te doen. Maar stap sowieso altijd. Juist in beweging blijven. Dus waarom zou ik hem in godsnaam stil gaan zetten? Omdat ik nu een leenpony heb?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:34

Laat ik het anders zeggen: niemand hoeft zich zorgen te maken over het feit dat ik Alf dingen laat doen die hij medisch of mentaal niet aan zou kunnen. Dát hij af en toe last heeft van zijn blessures wil niet zeggen dat híj nooit meer voor de sulky zou kunnen. Als hij even niet zo lekker loopt wandelen we alleen, maar nogmaals: arts juicht het juist toe om hem lekker te rijden als hij goed is.
Als wij ergens blessures hebben gehad blijft het ook een zwakke plek en zul je daar af en toe last van hebben. Dát ik dan regelmatig ga twijfelen of ik hem niet met pensioen moet zetten is mijn hoofd. Arts vindt dat echt niet nodig!
Dús geen zorgen dat ik hem dingen laat doen die slecht voor hem zijn. Ik waak over hem als een havik.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:37

IngridM schreef:
Laat ik het anders zeggen: niemand hoeft zich zorgen te maken over het feit dat ik Alf dingen laat doen die hij medisch of mentaal niet aan zou kunnen. Dát hij af en toe last heeft van zijn blessures wil niet zeggen dat híj nooit meer voor de sulky zou kunnen. Als hij even niet zo lekker loopt wandelen we alleen, maar nogmaals: arts juicht het juist toe om hem lekker te rijden als hij goed is.
Als wij ergens blessures hebben gehad blijft het ook een zwakke plek en zul je daar af en toe last van hebben. Dát ik dan regelmatig ga twijfelen of ik hem niet met pensioen moet zetten is mijn hoofd. Arts vindt dat echt niet nodig!
Dús geen zorgen dat ik hem dingen laat doen die slecht voor hem zijn. Ik waak over hem als een havik.


Ik denk dat niemand in het topic hier daar bang voor is.

En eerlijk is eerlijk, voor mij werkt dat wel zo. Ik heb natuurlijk lola waar we nu alles aan doen om te zien of zij nog voor de sulky kan. En voor ons is dat ook onzeker omdat ze wel eens wat minder gaat.
Maar ik heb er inderdaad nog 3 naast die wel gezond zijn. Dus gaat het niet, dan gaat het niet en dan is dat ook prima.

Niemand hier bedoeld het verkeerd, maar je doet zo enorm je best en meer dan dat kun je ook niet he.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:40

Oké na aanleiding van je incidentje. Lekker in tweespan zetten bij een ervaren menner en als er spanning is lekker de spanning eruit draven.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:56

Ben het met Patricia eens :) denk dat dat het beste is. Bij spanning juist gaan draven, als de 2e pony wel kalm is.

Ik heb les gehad vandaag! Heel educatief en echt super getraind en huiswerk gekregen. Ik ben onwijs blij en super trots op mijn Hidje <3 ik vond hem scheef, hij heeft een erg sterke voorkeur voor linksom. Nu gaan we trainen op het rechtrichten en recht blijven door de bochten en vanuit hier wat stelling naar rechts vragen. Al is het maar 2 pasjes, dat is al heel wat! Ze vond Hidde een gave voor de wagen en zei als we een maandje serieus trainen we wel kunnen gaan starten!!!!
Laatst bijgewerkt door Kiekeboefje op 30-05-19 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mowgli4

Berichten: 1378
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:57

Ah wat super gaaf Kiekeboefje! Brave Hidde *\o/*

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:10

Dát snap ik Mirriej maar ik heb er maar 1 :-) Ik kan niet terugvallen op nog een paar anderen :-)

En zolang mijn arts het doodzonde zou vinden om hem met pensioen te zetten (met hem over mijn twijfels gehad :-) ) en hij me op mijn hart verzekerd heeft dat hij echt nog makkelijk recreatieve ritten kan doen, blijven we dat dus doen zolang dat nog kan. En ja er zullen mogelijk door overbelasting (spelen met vrienden?) soms wat weekjes zijn dat hij niet op z'n best is. Even rustig aan, blijven stappen. Na paar weekjes kijken hoe hij loopt en weer verder.
Daarom word ik zo geïrriteerd als iemand die ons niet kent, geen idee heeft van de exacte situatie en geen paardenarts is, mij even zal vertellen dat Alf het niet aankan. 'Want hij liep pas niet goed toch....'

Dat IK regelmatig twijfel of veel emoties heb staat natuurlijk los van het "aankunnen" van Alf :-)
Ik praat daar inderdaad veel over hier als hij even niet lekker loopt. En dan komen mijn twijfels weer om de hoek kijken :-) Mijn arts stelt me dan ook weer gerust. Komt goed, even rustig aan en niet laten racen met zijn vrienden en als hij weer goed is lekker verder. Die pony was mijn droom die uitkwam. Juist ik ben zooo voorzichtig met hem en bang hem teveel te belasten en om hem pijn te doen.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:27

Ik zou tandem even niet doen. stel hij wordt onzeker en hij gaat rennen dan knalt hij op de kont van de voorpony. Ik zou voor tweespan kiezen. Lekker stabiel, niet ingewikkeld met sturen. En dat zo een paar keer en daarna instructrice of iemand anders die je vertrouwd met hem op pad sturen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:36

Nee tandem dan maar even niet inderdaad. Zei Patricia ook al vanavond. Dan dat maar even laten, komt later wel.
Ik ga wel droog oefenen met 2 anderen :-) pony's zat op stal haha.