Fries (sport) tips gevraagd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Fries (sport) tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 14:52

Hey!!
Ik ben na 12 kwpners kijken, geëindigd met een Fries. Wel van het meer sport type, maar toch.
Hij was op z’n eigen stalletje aan huis zo mak als een lammetje. Na de verhuizing naar een grotere stal is hij toch wel heel erg onder de indruk en beetje bang voor alles, vooral aan de hand. Nu is een paard een paard, dat snap ik, maar toch merk ik dat ik van hem toch zenuwachtiger wordt dan van m’n vorige kwpner.
Dat dansen en dat opblazen, zijn hals lijkt dan wel twee meter . Hij is in tegenstelling tot mijn kwpner ook wat “zwaarder” en standvastiger ofzo. Hij laat zich wat moeilijker opzij zetten en krijg lastiger zijn aandacht als ie eenmaal die nek opzet, waardoor ik er zelf ook zenuwachtig van word.
Ik heb er nu hulp bij qua rijden, maar vroeg me af of jullie ook tips hebben voor aan de hand.
Nu ik een Fries heb hoor ik ineens pas de verhalen van, “Friezen zijn lastig aan de hand”, “Friezen zijn zeikertjes en angsthazen aan de hand “..
kortom… alle ervaringen en tips meegenomen.
(Heb in mei een paar lessen grondwerk geboekt trouwens voor het versterken van de band en vertrouwen. Rijtechnisch wordt hij nu getraind, dus dat soort dingen heb ik getackeld)
Maar alle persoonlijke ervaringen zijn ook mooi meegenomen!

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Fries (sport) tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:03

Ik denk dat je met je lessen grondwerk al een heel eind komt! Fijn dat die op de planning staan.

Mijn ervaring is niet dat friezen lastig of bang zijn aan de hand, maar wel een tikkeltje lomp en drammerig als je ze iets teveel hun gang laat gaan. Maar als je bij je grondwerklessen aangeeft dat je tegen die problemen aanloopt, zal een goede instructeur je daar mee kunnen helpen.

En probeer tot die tijd zelf ook iets consequent te zijn, ookal is dat soms lastig. Hij mag best iets eng vinden, maar daarbij mag die niet jou vergeten en omver wandelen. Dan mag je best even doorpakken en zorgen dat die aandacht wel terug bij jou komt.

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:11

Gefeliciteerd, je bent voltrekt normaal ;) Het is logisch dat je nu voorzichtiger of meer onder de indruk bent dan met je vorige paard, dat paard kende je immers al langer en je was meer op elkaar ingespeeld. Met elk nieuw paard is het wennen. Laat je dus niet gek maken door allerlei verhalen, je gaat met les op de grond en onder het zadel beginnen en dat is precies wat je vooruit gaat helpen. Goed bezig dus! :)

_Jelske

Berichten: 1322
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:34

Hey!

Gefeliciteerd met jouw aankoop, hartstikke leuk - en welkom bij de club ;)
Meldt je ook gerust bij ons in het friezentopic: [BKR] [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Ik kan uit jouw verhaal eigenlijk niet opmaken hoe lang je die zwarte knapperd al hebt, maar over het algemeen zijn het best wel nuchtere paarden, maar kan het even tijd nodig hebben voor ze landen na een grote verandering. Zeker als het er eentje betreft die nooit eerder op een andere plek is geweest. Daar zouden veel paarden van onder de indruk zijn.

Dus ik zou vooral jouw plan doorzetten m.b.t. grondwerk en eventueel juist ook lekker flinke wandelingen met hem gaan maken. Laat hem bij dingen die hij spannend vindt ook vooral uitmaken dat het eigenlijk allemaal niet zo'n vaart loopt en dat hij niets te vrezen heeft. Je zult merken dat hij er dan heel snel overheen is. En bij het drammerige kun je ook gerust kordaat optreden hoor, ze kunnen gelukkig wel tegen een stootje.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Fries (sport) tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:45

Ik ben sinds begin februari ook in het bezit van 2 knappe friese merries. En eerlijk? Ze beginnen nu, na 2,5 maanden dus, een beetje te landen op hun nieuwe stek. Dat wil niet zeggen dat je alles maar moet accepteren - juist niet, consequent zijn en blijven is altijd belangrijk. Maar geef ze wel de tijd te wennen aan hun nieuwe plek, het nieuwe ritme, en bovenal hun nieuwe baas.

SunnyHorse
Berichten: 1243
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:46

Gefeliciteerd met je zwarte parel!
In mijn overgang van kwpn’er naar Fries heb ik vreselijk moeten wennen aan de verticale hals die ik ineens voor me had!! Imposant hè?

Hoelang staat de Fries er nu?
Nieuwschierig: welke afstamming heeft hij?

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:04

Hier ook een sporttype friese ruin. Heb hem als veulentje gekocht en zelf opgefokt + beleerd. Inmiddels wordt hij 10 en zijn we M1+3, afgelopen jaren vrij rustig aan gedaan, zeker laatste half jaar omdat ik ben gescheiden en alles even op een rustiger pitje stond. Had er 3, en deze is qua karakter veel alerter en 'rilleriger', friezen heb je in allerlei karakters. Groot voordeel dat hij erg actief en loperig is hij heeft veel 'go'. Nadeel zijn kijkerige karakter, hij ziet echt alles en is maar met 30% met zijn aandacht bij mij en 70% op de omgeving. Dit zit gewoon in zijn karakter, dat hoor je wel vaker bij meer sport gefokte friezen. Dat zijn geen flegmatieke lompe trapzakken maar meer sensibele karakters die niet onderdoen voor een KWPNer.
Bij de mijne train ik voornamelijk op die concentratie en probeer daar heel consequent in te zijn, en verder ben ik het wel gewend inmiddels dat ie zich af en toe als een held met sokken gedraagt en alles ziet, hij kan zich heel druk maken. Hoe meer ik een leider voor hem ben hoe beter het gaat. Verder is het een wakker paard, maar daardoor heeft hij ook eigenschappen wat hem een fijn te rijden dressuurpaard maakt.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Fries (sport) tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:49

Gefeliciteerd met je nieuwe paard.

Ook hier 2x mijn KWPN-ER zoektocht geëindigd met een Fries :D

Mijn ervaring, mijn Friezen zijn beide heel heet, maar echt goudeerlijk en soms is er spektakel in de zin van groot maken en snuiven, maar het is nooit meer dan dat.

Heel goed dat je grondwerk gaat doen. Goed voor wederzijds vertrouwen en goed voor de samenwerking.

Verder vriendelijk, maar duidelijk zijn naar je paard.

Ik ben helemaal om qua Friezen en hoop dat er binnenkort een 3e in de wei staat :o

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Fries (sport) tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:56

Mijn ervaring met Friezen is inderdaad ook dat ze gemiddeld wat langer de tijd nodig hebben om te aarden. Het zijn in mijn ervaring snelle leerders, maar wel die best de tijd nemen om dingen te laten bezinken, zo ook grote veranderingen. Daarentegen vind ik ze meestal niet “lastig”, maar ik kan me goed voorstellen dat het wat intimiderend overkomt. Het is natuurlijk wel ineens veel paard wat je in de hand hebt, en ze zijn idd ook best lomp!

De twee jarige merrie die ik verzorg is ook best een zenuwpees. Kan zich goed opblazen ook. Wat doe je nu op het moment dat hij nerveus lijkt te worden?

Nu ken ik deze al vanaf geboorte en ben ik al sinds 1 jaar oud lichtelijk aan het grondwerken, waaronder clicker training… Maar wat tot nu toe goed helpt is dat ik haar als het ware met clicker training heb aangeleerd dat als ze iets eng vindt, en het juist opzoekt, ze een beloning krijgt. Dat had ze al heel snel door. Als ze het dan eenmaal een paar keer van dichtbij heeft laten bezinken is het ineens niet spannend meer.

Maar ieder paard blijft anders natuurlijk. Mijn ervaring is wel dat als een (gemiddelde) Fries eenmaal op je vertrouwd, ze ook echt helemaal voor je gaan. Dus ik denk dat je met grondwerk lessen en gewoon tijd gunnen al een heel eind komt!

Maite2005
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:07

Bij mijn verzorgpaard (Friese ruin) helpt het goed om hem gewoon even te laten kijken naar hetgene wat hij eng vind. Verder niet proberen er snel langs te lopen ofzo, gewoon ff stilstaan en kijken. Meestal komt hij er na een tijdje wel achter dat het niet eng is en kijkt hij weer naar mij. Op dat moment beloon ik (vaak met paardensnoepjes of een wortel of iets dergelijks). Dit heeft hij nu ook wel door. Waar hij eerst ontzettend lang kon blijven kijken is het nu 10-20 seconden en is het daarna ook wel weer goed.

Onder het zadel doe ik ongeveer hetzelfde. Stilzetten, ff laten kijken, belonen en daarna weer door.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 17:08

Ik heb hem inderdaad nog maar 2,5 week :)
_Jelske schreef:
Hey!

Gefeliciteerd met jouw aankoop, hartstikke leuk - en welkom bij de club ;)
Meldt je ook gerust bij ons in het friezentopic: [BKR] [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Ik kan uit jouw verhaal eigenlijk niet opmaken hoe lang je die zwarte knapperd al hebt, maar over het algemeen zijn het best wel nuchtere paarden, maar kan het even tijd nodig hebben voor ze landen na een grote verandering. Zeker als het er eentje betreft die nooit eerder op een andere plek is geweest. Daar zouden veel paarden van onder de indruk zijn.

Dus ik zou vooral jouw plan doorzetten m.b.t. grondwerk en eventueel juist ook lekker flinke wandelingen met hem gaan maken. Laat hem bij dingen die hij spannend vindt ook vooral uitmaken dat het eigenlijk allemaal niet zo'n vaart loopt en dat hij niets te vrezen heeft. Je zult merken dat hij er dan heel snel overheen is. En bij het drammerige kun je ook gerust kordaat optreden hoor, ze kunnen gelukkig wel tegen een stootje.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 17:41

Friesfanaat schreef:
Ik ben sinds begin februari ook in het bezit van 2 knappe friese merries. En eerlijk? Ze beginnen nu, na 2,5 maanden dus, een beetje te landen op hun nieuwe stek. Dat wil niet zeggen dat je alles maar moet accepteren - juist niet, consequent zijn en blijven is altijd belangrijk. Maar geef ze wel de tijd te wennen aan hun nieuwe plek, het nieuwe ritme, en bovenal hun nieuwe baas.

Ja dat is ook zo.. hij stond altijd bij iemand aan huis, kleinschalig en rustig.. nu opeens vanalles te zien, dus moet hem ook wel de tijd gunnen.. baal dan van mezelf dat ik een nieuw paard dus ook wel onderschat had. Ik dacht nu een paard gekocht te hebben die al op buitenrit ging en volgens de eigenaresse heel makkelijk was, maar toch vind hij de verandering blijkbaar wel moeilijker dan verwacht. Met de keuring had hij al een hele wond omdat hij omhoog kwam omdat hij nooit achteruit in een camper had gereden

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 17:46

BopjeBo schreef:
Hier ook een sporttype friese ruin. Heb hem als veulentje gekocht en zelf opgefokt + beleerd. Inmiddels wordt hij 10 en zijn we M1+3, afgelopen jaren vrij rustig aan gedaan, zeker laatste half jaar omdat ik ben gescheiden en alles even op een rustiger pitje stond. Had er 3, en deze is qua karakter veel alerter en 'rilleriger', friezen heb je in allerlei karakters. Groot voordeel dat hij erg actief en loperig is hij heeft veel 'go'. Nadeel zijn kijkerige karakter, hij ziet echt alles en is maar met 30% met zijn aandacht bij mij en 70% op de omgeving. Dit zit gewoon in zijn karakter, dat hoor je wel vaker bij meer sport gefokte friezen. Dat zijn geen flegmatieke lompe trapzakken maar meer sensibele karakters die niet onderdoen voor een KWPNer.
Bij de mijne train ik voornamelijk op die concentratie en probeer daar heel consequent in te zijn, en verder ben ik het wel gewend inmiddels dat ie zich af en toe als een held met sokken gedraagt en alles ziet, hij kan zich heel druk maken. Hoe meer ik een leider voor hem ben hoe beter het gaat. Verder is het een wakker paard, maar daardoor heeft hij ook eigenschappen wat hem een fijn te rijden dressuurpaard maakt.

Ja hij wilt inderdaad ALLES zien, hup, nek erop en kijken.. ik moet daar echt aan wennen… bij m’n vorige paard betekende dat kijkerige vaak ook schieterig zijn, dus word al zenuwachtig als dat hoofd omhoog gaat.. dat zal ik echt moeten afleren

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 17:50

Maite2005 schreef:
Bij mijn verzorgpaard (Friese ruin) helpt het goed om hem gewoon even te laten kijken naar hetgene wat hij eng vind. Verder niet proberen er snel langs te lopen ofzo, gewoon ff stilstaan en kijken. Meestal komt hij er na een tijdje wel achter dat het niet eng is en kijkt hij weer naar mij. Op dat moment beloon ik (vaak met paardensnoepjes of een wortel of iets dergelijks). Dit heeft hij nu ook wel door. Waar hij eerst ontzettend lang kon blijven kijken is het nu 10-20 seconden en is het daarna ook wel weer goed.

Onder het zadel doe ik ongeveer hetzelfde. Stilzetten, ff laten kijken, belonen en daarna weer door.

Mijn vorige paard liet ik in het begin kijken en die bouwde juist spanning op en zette het daarna op een lopen. Ik heb daar toen echt een vertrouwen knauw van gehad dat hij uit m’n handen wegrende. Nu associeer ik dat kijken met een ontploffing dus bouwt bij mij de spanning op. Ik zal hem moeten gaan vertrouwen dat kijken (hopelijk) bij kijken blijft

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:59

Het is inderdaad anders. Maar als je eenmaal gewend bent dat het groot maken en kijken gemiddeld genomen geen ontploffing geeft is het eigenlijk veel fijner.
Dit is algemeen wel een dingetje met barocke paarden.
Als je er onder het zadel nerveus van wordt ga dan samen wandelen en samen kijken. Dan zie je wat er gebeurd en dan zul je er om leren lachen.

Wat ik een probleem vind is dat er steeds meer bloed ingefokt wordt en als iets niet tof is, is het een paard dat zich opblaast maar met het vluchtgedrag van een „gewoon“ paard.

Ze moeten wel gewoon op jou blijven letten hoor, het blijven een hoop kilo‘s. Het heeft absoluut nut om dadelijk als je hem beter kent expres zulke situaties op te zoeken om hem te laten weten dat jij wel ook als het spannend is toch heus degene bent die beslist.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 18:48

Sizzle schreef:
Het is inderdaad anders. Maar als je eenmaal gewend bent dat het groot maken en kijken gemiddeld genomen geen ontploffing geeft is het eigenlijk veel fijner.
Dit is algemeen wel een dingetje met barocke paarden.
Als je er onder het zadel nerveus van wordt ga dan samen wandelen en samen kijken. Dan zie je wat er gebeurd en dan zul je er om leren lachen.

Wat ik een probleem vind is dat er steeds meer bloed ingefokt wordt en als iets niet tof is, is het een paard dat zich opblaast maar met het vluchtgedrag van een „gewoon“ paard.

Ze moeten wel gewoon op jou blijven letten hoor, het blijven een hoop kilo‘s. Het heeft absoluut nut om dadelijk als je hem beter kent expres zulke situaties op te zoeken om hem te laten weten dat jij wel ook als het spannend is toch heus degene bent die beslist.


Ja dat moet ik dan dus even gaan proberen te leren, dat hij zich weer op mij leert focussen.. nu krijg ik gewoon met geen macht zijn aandacht

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:53

Jullie zijn ook nog maar net een stelletje.
Met wat concentratie oefeningen komt dat heus goed.
Mijn speknekje (geen fries wel barock) moet als het echt te dol wordt even een minuutje met de neus aan de grond staan (letterlijk) en dan is het doorgaans weer over.
Ik heb maar een paar friezen tijdelijk bijgereden en wat me daarbij opviel is hun vergevingsgezindheid. Heel prettig.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 18:55

Sizzle schreef:
Jullie zijn ook nog maar net een stelletje.
Met wat concentratie oefeningen komt dat heus goed.
Mijn speknekje (geen fries wel barock) moet als het echt te dol wordt even een minuutje met de neus aan de grond staan (letterlijk) en dan is het doorgaans weer over.
Ik heb maar een paar friezen tijdelijk bijgereden en wat me daarbij opviel is hun vergevingsgezindheid. Heel prettig.

Ja daarom vind ik sowieso paarden zo bijzonder.. wat ze allemaal wel niet voor ons willen doen…

JoellaLoves

Berichten: 697
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:59

Ik heb een kruising Fries (Barock pinto) en herken het karakter wat je omschrijft goed. Grondwerk zal echt helpen, dat doet het bij ons ook. Wat ik hem met grondwerk heb geleerd is “touch”. Wanneer hij het gene aanraakt wat die eng vind (zo ver dat kan) krijgt hij een beloning. Hierdoor creëer je dat als ze iets eng vinden het gaan onderzoeken en het makkelijker een plekje kunnen geven.

Nu is elk paard anders, dat weet ik maar al te goed, maar bij ons werkt het heel positief! :)

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 19:02

JoellaLoves schreef:
Ik heb een kruising Fries (Barock pinto) en herken het karakter wat je omschrijft goed. Grondwerk zal echt helpen, dat doet het bij ons ook. Wat ik hem met grondwerk heb geleerd is “touch”. Wanneer hij het gene aanraakt wat die eng vind (zo ver dat kan) krijgt hij een beloning. Hierdoor creëer je dat als ze iets eng vinden het gaan onderzoeken en het makkelijker een plekje kunnen geven.

Nu is elk paard anders, dat weet ik maar al te goed, maar bij ons werkt het heel positief! :)

Fijn dat het werkbaar is.. geeft me steun

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:04

Wat leuk dat je met een fries geëindigd bent!

Ik rijd sinds enkele jaren met een Fries. Hij is tijdens grondwerk écht een handvol tegenover mijn KWPN / BWP merries. Veel minder onder de indruk, je moet écht de baas zijn. Rijden is heerlijk voorwaarts met veel kracht. Galop is gewoon zweven *D

Dat groot maken is in het begin heel indrukwekkend, maar ik vind het zo heerlijk dat hoe bang hij soms ook wordt, hij zal er echt zelden of nooit als een malle vandoor gaan. Ik vertrouw hem echt door en door ondanks dat er best wel pit in zit.

Heerlijke paarden, ik wens je er een fijne tijd mee!

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Fries (sport) tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:11

Toen ik mijn huidige pony kocht en naar stal haalde was hij apebraaf, heb de volgende dag al gereden. Maar toen ik heb verhuisde naar een andere stal (volpension) toen heeft hij 6 maanden de tijd nodig gehad om te wennen, terwijl wij elkaar toch twee jaar kenden. Ik snap dat je er van onder de indruk bent, maar laat je niet uit het veld slaan. Probeer vooral niet te vergelijken met je oude paard, maar echt vanaf stap 1 te beginnen.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 21:08

har166 schreef:
Toen ik mijn huidige pony kocht en naar stal haalde was hij apebraaf, heb de volgende dag al gereden. Maar toen ik heb verhuisde naar een andere stal (volpension) toen heeft hij 6 maanden de tijd nodig gehad om te wennen, terwijl wij elkaar toch twee jaar kenden. Ik snap dat je er van onder de indruk bent, maar laat je niet uit het veld slaan. Probeer vooral niet te vergelijken met je oude paard, maar echt vanaf stap 1 te beginnen.

Ja dat is ook zo… m’n vorige paard kon best scherp zijn, daarom wilde ik dit keer een paard die wel al wat gezien had en mij vertrouwen kon geven. Omdat hij op buitenrit kon en eerlijk gezegd ook omdat ik zo vaak verteld werd dat ik dan echt voor een Fries moest gaan, was ik bij hem gaan kijken. Ik vond hem eerlijk gezegd wel meteen gaaf en lief. Dat hij wat sloom was en ik hem niet in galop kreeg was gevoelsmatig dan wat er tegenover de Braafheid stond
Dus toen hij dit gedrag liet zien dacht ik wel even.. wat heb ik nou weer gekocht.. dit was niet wat ik bedoelde ;)
Maar ik zal moeten wennen aan de Fries dingetjes, tijd geven om te wennen aan de stal en aan mij…

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 21:10

Beemsterkaas schreef:
Wat leuk dat je met een fries geëindigd bent!

Ik rijd sinds enkele jaren met een Fries. Hij is tijdens grondwerk écht een handvol tegenover mijn KWPN / BWP merries. Veel minder onder de indruk, je moet écht de baas zijn. Rijden is heerlijk voorwaarts met veel kracht. Galop is gewoon zweven *D

Dat groot maken is in het begin heel indrukwekkend, maar ik vind het zo heerlijk dat hoe bang hij soms ook wordt, hij zal er echt zelden of nooit als een malle vandoor gaan. Ik vertrouw hem echt door en door ondanks dat er best wel pit in zit.

Heerlijke paarden, ik wens je er een fijne tijd mee!

Ja als ik eenmaal vertrouwen heb dat dat groot maken en blazen en dansen niet betekent dat hij ontploft of wegrent, dan kan ik daar mee leren omgaan.. ik geloof echt dat hij niks kwaad in zich heeft.. had met m’n zoektocht misschien te makkelijk gedacht dat m’n volgende paard gewoon een makke zou zijn

_Jelske

Berichten: 1322
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:13

Lionlakes schreef:
har166 schreef:
Toen ik mijn huidige pony kocht en naar stal haalde was hij apebraaf, heb de volgende dag al gereden. Maar toen ik heb verhuisde naar een andere stal (volpension) toen heeft hij 6 maanden de tijd nodig gehad om te wennen, terwijl wij elkaar toch twee jaar kenden. Ik snap dat je er van onder de indruk bent, maar laat je niet uit het veld slaan. Probeer vooral niet te vergelijken met je oude paard, maar echt vanaf stap 1 te beginnen.

Ja dat is ook zo… m’n vorige paard kon best scherp zijn, daarom wilde ik dit keer een paard die wel al wat gezien had en mij vertrouwen kon geven. Omdat hij op buitenrit kon en eerlijk gezegd ook omdat ik zo vaak verteld werd dat ik dan echt voor een Fries moest gaan, was ik bij hem gaan kijken. Ik vond hem eerlijk gezegd wel meteen gaaf en lief. Dat hij wat sloom was en ik hem niet in galop kreeg was gevoelsmatig dan wat er tegenover de Braafheid stond
Dus toen hij dit gedrag liet zien dacht ik wel even.. wat heb ik nou weer gekocht.. dit was niet wat ik bedoelde ;)
Maar ik zal moeten wennen aan de Fries dingetjes, tijd geven om te wennen aan de stal en aan mij…

Wat ook wellicht handig is om te weten is dat Friezen sneller verzuren dan andere rassen en van nature anatomisch niet optimaal gebouwd zijn voor gemakkelijk galopperen (het zijn dravers). Dus voor een gemakkelijke galop moet er balans zijn, gedragenheid vanuit de achterhand en een ruiter die mee is in de beweging.
Ik ken het paard niet en geen idee hoe capabel jij bent in rijden (dus voor hetzelfde geld een heel handige ruiter en een goed getraind paard), maar wellicht kan het een rol spelen.