Fries kopen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
birgit_x
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-04-16
Woonplaats: Beuningen

Fries kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 15:00

Hallo allemaal!
Ik ben op zoek naar mijn eerste eigen paard en ik neig ontzettend erg naar een Fries.
Ik heb vroeger wel eens een Fries verzorgt en vond het toen al geweldige beesten.
Heeft iemand nog goede zoek tips of dingen waar ik rekening mee moet houden?

(Als dit hier niet mag hoor ik het graag dan verwijder ik het )


yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Fries kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:03

Hoi,
Als ik jou was zou ik eerder gaan voor een fries kruising. Friezen zijn namelijk erg doorgefokt waardoor ze een erg weke rug hebben. Ze krijgen na een tijd vaak last van hun rug

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:37

yarkayunda schreef:
Hoi,
Als ik jou was zou ik eerder gaan voor een fries kruising. Friezen zijn namelijk erg doorgefokt waardoor ze een erg weke rug hebben. Ze krijgen na een tijd vaak last van hun rug


Dit geldt niet voor alle Friezen. Ik heb een merrie van 13 die nog een even strakke rug heeft als toen ze 5 jaar oud was. Het is wél een aandachtspunt, ik zou bij je zoektocht naar een Fries zeker zoeken naar eentje met een mooie rechte ruglijn.


Ik heb mijn Fries ook gekocht als eerste eigen paard. Ik had toen eigenlijk heel weinig verstand van het ras en vond ze vooral heel erg mooi. Ik heb in de tussentijd veel over het ras bijgeleerd. Zo zijn niet alle Friezen rustig en dapper, maar kunnen ze ook heet en schrikkerig zijn. Ze kunnen, naast een weke rug, gevoelig zijn voor vele andere kwaaltjes. Onder meer artrose, mok, verbeend hoefkraakbeen en hartproblemen. Mijn Friese merrie heeft vrij ernstig verbeend hoefkraakbeen en heeft ook last van zomereczeem. Dag mooie lange manen -O- Ze is ook een bangerikje, dat is niet altijd een handige combinatie met mijn vrij onzekere aard. Maaaar.. het is wel het liefste en meest zachtaardige paard dat je je kan voorstellen <3

Maar verdiep je dus goed in alle voor- en nadelen van het ras voordat je voor een Fries besluit te gaan. Met kruisingen zou ik voorzichtig zijn trouwens, Arabofriezen staan er bijvoorbeeld om bekend dat ze vrij heet kunnen zijn. Een kruising van een Fries met een haf of fjord o.i.d. zou ik dan eerder doen denk ik.

Veel succes!

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:42

Zomereczeem, hoor van veel dat ze het hebben. Onze fries helaas ook.
Ik heb altijd kwpn-ers gehad en nu nog altijd 1, het karakter is wel vrij nuchter bij de meeste, maar wat ik wel merk bij de friezen dat je echt heel erg duidelijk moet zijn, bij mijn andere is het voetje en hij geeft m, bij de fries moet je het been er bijna onderuit schroeven en dan kijkt hij nog droog van lukt het? Net als een pasje terug, bij de ander is het maar half zeggen en hij gaat en bij de fries moet die duim in de borst anders denkt hij er het zijne van, ze kunnen nogal stoïcijns zijn.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Anna_98

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:45

Zoals boven mij word gezegd inderdaad rekening houden met de vele erfelijke aandoeningen binnen het ras (denk naast weke ruggen en zomereczeem ook aan aortaruptuur en slokdarmverlamming).

Maar het zijn (over het algemeen) prachtige paarden met fijne karakters, dus snap zeker dat je overweegt om er een te kopen. Ik ben zelf wat aan het kijken voor iemand waarvoor ik een paard rij naar een fries. Vind het in de zoektocht een leuke toevoeging dat veel keuringen en aanlegtesten dit jaar gefilmd zijn en terug te kijken zijn. Geeft toch een beetje een beeld van hoe zo'n paard is, al moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat de paarden daar meestal flink voor zijn getraind en door de entourage en het voer wat explosiever kunnen zijn dan normaal


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, SunnyHorse en 0 bezoekers