Hispano Arabe

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Hispano Arabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 00:10

Maakt kruisen van een PRE met Arabier een cooler of een heter paardje aub?
Ik denk heter, maar wou graag ervaringen horen.
In functie van buitenritten, niet dressuur....
Gewoon uit interesse.


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hispano Arabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 05:15

Fokken is gokken dus er zal geen vast antwoord zijn.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 06:30

Ik zeg vooral slimmer. :D

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 07:35

Slimmer dan PRE? Oei, mijn YM merrie is al zo slim, die opent poorten met haar voorbenen :D
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 05-05-19 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Re: Hispano Arabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 07:43

Moeilijk te zeggen hangt uiteraard ook van de hengst af. Niet alle Arabische hengsten zijn heet. Je zal wellicht wat meer karakter krijgen maar dat hoeft niet negatief te zijn .

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Re: Hispano Arabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 07:56

Ik weet wel dat Arabier lief en mensgericht is, maar ik vraag me af of hispano Arabieren niet iets schrikkeriger zijn op buitenritten.

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hispano Arabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:15

Dat Arabieren schrikkeriger zijn is een stereotype. Ze zijn in mijn ervaring vaak super nuchter.

Nou, wat je vaak krijgt als je gaat kruisen is wat anders. Veel Koudbloeden kunnen heetheid en spanning niet afvloeien, wat een AV wel kan. Je krijgt dus vooral veel heftiger reacties. Ik ken niets van PRE's, dus hoe een kruising daarmee uitpakt heb ik geen idee van.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 11:06

Avalanche81 schreef:
Dat Arabieren schrikkeriger zijn is een stereotype. Ze zijn in mijn ervaring vaak super nuchter.

Nou, wat je vaak krijgt als je gaat kruisen is wat anders. Veel Koudbloeden kunnen heetheid en spanning niet afvloeien, wat een AV wel kan. Je krijgt dus vooral veel heftiger reacties. Ik ken niets van PRE's, dus hoe een kruising daarmee uitpakt heb ik geen idee van.

Heel interessant, bedankt!
Ik liet mij vertellen dat de zuivere Arabier nuchter is, maar kruisingen minder betrouwbaar en meer schrikkerig zijn...

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:24

Zowel de Luso-Arabe ( kruising Lusitano/ Arabier) als de Hispano-Arabe worden gefokt als gebruiks/ werkpaard. Door het combineren van de eigenschappen van de 2 rassen krijg je ( meestal) een wat ranker paard maar nog wel met massa met meer uithoudingsvermogen en snelheid. Die kruisingen zijn bijv. in trek voor het langdurig werk waar de PRE en Lusitano het qua uithoudingsvermogen niet redden.
Volle PRE's en Lusitano worden zelden gebruikt als echt werkpaard omdat die daarvoor een aantal eigenschappen ( wendbaarheid, snelheid, etc.) missen.

Ze worden dus gefokt als betrouwbaar werkpaard en worden gebruikt in de ( stierenvechters) ring ( net als bijv. Azteca's ( kruising met Quarter/ Criollo) en bijv. bij werksport als WE.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 11:48

Bedankt Elcid, ik wougraag weten of ze meer schrikkerig zijn op buitenrit, hangt wellicht af of moeder of vader Arabier is.

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hispano Arabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:52

Daar kan niemand je vooraf een garantie op geven, je kunt niet generaliseren over rassen, en niet over kruisingen. Als jij een bomproof paard wilt voor op buitenritten, moet je er één kopen, niet fokken.

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:07

Carl123 schreef:
Bedankt Elcid, ik wougraag weten of ze meer schrikkerig zijn op buitenrit, hangt wellicht af of moeder of vader Arabier is.


Is vooraf niet te zeggen of ze heet worden of niet maar ik denk dat het wel meevalt anders zou het geen favoriete "werk" kruising zijn. Er bestaan coole Arabieren en hete PRE's en Lusitano's dus............

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 12:34

ElCid schreef:
Carl123 schreef:
Bedankt Elcid, ik wougraag weten of ze meer schrikkerig zijn op buitenrit, hangt wellicht af of moeder of vader Arabier is.


Is vooraf niet te zeggen of ze heet worden of niet maar ik denk dat het wel meevalt anders zou het geen favoriete "werk" kruising zijn. Er bestaan coole Arabieren en hete PRE's en Lusitano's dus............

Ja, net daarom, PRE en Luso is al heet, ze leren wel snel maar in begin waren ze wel heet op buitenrit. Vroeg mij af of met Arabier erbij dus nog heter wordt in de bossen :D

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:26

Carl123 schreef:
Ja, net daarom, PRE en Luso is al heet, ze leren wel snel maar in begin waren ze wel heet op buitenrit. Vroeg mij af of met Arabier erbij dus nog heter wordt in de bossen

Zal meevallen. Meestal krijg je explosieve figuren door kruisingen met een koudbloed.

Heetheid op zich is geen probleem. Mijn Engelse Volbloed is heet, maar ook broodnuchter, en ze kan de spanning prima afvloeien. Ze reageert alleen snel, en ze is sensitief. Maar ze is het ook zo weer kwijt, en ze kan schrikken, maar ze ademt een keer diep uit en is weer super chill.

Het probleem is wanneer er met een paard gekruist is dat het niet kan afvloeien, omdat ze van nature ook niet zo heet zijn, en snel. De heetheid die erin gefokt is, kunnen ze gewoon niet kwijt en dan krijg je paarden die niet meer voor rede vatbaar zijn.

Twee hete paarden kruisen lijkt me geen probleem, omdat ze het dan prima weer kwijt kunnen ook.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Pegasehof
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:23

Hoi,
Indien je een PRE kruist met een volbloed arabier dan krijg je juist in de meeste gevallen een koeler, intelligenter en stevigere ( iets struisere ) combinatie. Staan vooral stevig op de achterhand.
Ikzelf fok hobbymatig met eigen hengst en merrie, hengst is PRE x arabier en merrie PRE.
Zijn heel eerlijke karakters, leren snel aan en doen letterlijk alles voor je eens ze je vertrouwen hebben gewonnen.
Fantastische combinatie om mee te werken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 3 bezoekers