Natural Iberian Crossbreeds

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Natural Iberian Crossbreeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 06:01

Ik wou graag even mijn twee prachtige hengsteveulens tonen.
Ze zijn het resultaat van mijn fokdoel om een meer natuurlijk, sterker Iberisch paard te fokken, gezien ik in het verleden geconfronteerd werd met heel wat problemen bij Iberische paarden rondom mij.
De moeder is een bruine Cartujano PRE merrie (de foto van de bruine merrie met mijn zelf ontworpen bitloos criollo hoofdstel) en de Sorraia hengst Grelo (in het wild geboren hengst in Portugal, foto onderaan).
Album eronder is zijn halfbroer, een hele lieve hengst, kruising met mijn eigen berber Chawek Du Verseau uit dezelfde moeder.
Verschil in karakter is nu al merkbaar, de berberkruising (het valkje) is uiterst lief, braaf (wordt echt super paardje om buitenritten te maken) de sorraia kruising die dit jaar geboren is heel aanhankelijk, maar laat zich iets meer gelden en zal iets flamboyanter zijn dan zijn halfbroer (ook ivm interesse voor merrie's :-))
https://myalbum.com/album/Go2CVUalgYVr
https://myalbum.com/album/io06rcU6uPB5
Heel interessant om te ervaren wat vererving doet.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Natural Iberian Crossbreeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:32

Wow! Ik vind ze gaaf! De berber toont relaxter, de sorraia 'showier'.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 12:23

Thx ;-). Oh is momentopname hoor ;-). Er passeerde juist een kudde prachtige lekkere Haflo merrie's en dat maakte zijn kopje wat zot, jaja, ook op die leeftijd ;-). Ik heb dat natuurlijk gefilmd omdat dat natuurlijk leuker oogt dan als hij rustig staat te dutten ;-).
Qua temperament zijn ze hetzelfde, ik kan je ook filpmjes tonen dat mijn berberkruisinkje helemaal niet zo relaxed is.
Is wel een feit dat de berberkruising iets braver is naar mensen toe. De sorraia kruising is speelser, die zou nog eens durven uitdagen of eens van mijn trui proeven, of in mijn gat bijten, dat doet de berberkruising niet.
Nu ja, het zal nu gewoon een kwestie zijn van opvoeden van die kleine apekop :-).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Natural Iberian Crossbreeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:28

Ja, het blijft natuurlijk een moment-opname, beeldmateriaal. Zijn ze beide wel geworden wat je gehoopt had? Qua fysiek gestel én karakter?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 17:34

Skippy01 schreef:
Ja, het blijft natuurlijk een moment-opname, beeldmateriaal. Zijn ze beide wel geworden wat je gehoopt had? Qua fysiek gestel én karakter?

Ik had nooit durven denken dat ze zo mooi zouden zijn, vind ik persoonlijk dan.
Qua gestel, beter kan ik me niet voorstellen, nog nooit wat aan gemankeerd, sterke hoefjes, sterk en compact lichaam, nog nooit veearts nodig gehad...moeder van deze twee hengsten is ook wel zeer taai en sterk (PRE),
maar heb nog een Veiga Lusitano merrie die zwaar inteelt is en last heeft met de hoeven en nog paar zaken.
Je merkt dat ze uber sensibel en gevoeliger worden door die inteelt. Zeer delicaat.
Haar dochter, nu 3, is ook een dochter van mijn berberhengst en die is iets kleiner dan haar moeder, maar zit super in elkaar, heel harde hoeven, niet gevoelig op de zolen, meer stabiele gangen,
want de moeder van dit veulen zwaait heel erg met haar benen als ze bergaf draaft. Ook plaatst ze haar achterbenen ver achter zich, lijkt wel of die een fractie van een milliseconde achterkomt in beweging tov de voorhand.
Dochter heeft dat probleem helemaal niet, dochter heeft meer bodemdekkende, stabielere gangen.
https://myalbum.com/album/lsgb5A81VLHV
Dat gefok voor de sport gaat altijd ten koste van de natuurlijkheid. Dat merk je pas echt als ze in ruw terrein komen. Dat opgooien is niet zo efficient. Ook merk ik dat de galop veel beter is van de kruisingen, soepeler, sneller. Meer endurance.