Vraag over PRE en Lusitano's en het ligamentum nuchae c6/c7

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Vraag over PRE en Lusitano's en het ligamentum nuchae c6/c7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 20:51

Ik las een artikel van May Davis over het ontbreken van de ligamentum nuchae bij C6/C7 bij gedomesticeerde paarderassen.
Ik heb een Lusitanomerrie (nu 11, nog niet bereden) waarvan de veearts en osteopaat besloten dat ze door lage nekproblemen ook stoornis heeft in de achterhand. Door artrose op c6/c7 ontstaat neurologisch probleem in de achterhand. Het is voor het oog bijna niet te zien, maar ik merkte kleine zaken op die mij niet helemaal normaal leken, daarom liet ik haar twee jaar geleden onderzoeken. Ook de bespiering is minder in het lendengebied.
Ik heb zeer veel geld voor mijn merrie als veulen betaald, ik aanvaard haar met liefde zoals ze is, maar wil wel de waarheid achterhalen.

Deze week las ik tot mijn grootste ontzetting dit artikel:
https://www.equnews.be/overig-nieuws/varia/sharon-may-davis-vindt-dat-we-paarden-kapot-fokken/
Nu was mijn vraag, heeft iemand een idee of dit ligament ook ontbreekt bij Iberische rassen aub?
Dit zou wel eens een nieuw aanknooppunt kunnen zijn in mijn lange zoektocht....
Ik hoop dat dit niet zo is, maar helaas getuigden al redelijk wat eigenaars van Pre's over dit probleem.
Ik wil echt weten of het klopt dat ook bij het Iberische paard dit ligament ontbreekt....
Het lijkt me dat mijn veearts zich hier niet over wil uitspreken, aub, kan iemand mij hierover meer vertellen aub?

Afbeelding


Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Re: Vraag over PRE en Lusitano's en het ligamentum nuchae c6/c7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:17

Ik kan je helaas geen antwoord geven, maar wat een enorm interessant (en triest) onderwerp.
Hopelijk wordt er meer duidelijk en zal de gehele fokkerij van paarden, mocht deze problemen daadwerkelijk aan de orde zijn, er mee bezig gaan in het voordeel van het paard.

Rafi Tarzan

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:18

Dit artikel is nog vrij kort door de bocht geloof ik. (Ik ben ook naar en seminar geweest, daar was het al genuanceerder, echter ook al weer 3? jaar geleden)
Want technisch gesproken zegt het enkel dat er een verschil is tussen oerpaarden en "onze" paarden.
(Misschien zijn de oerpaarden met hun lamina wel helemaal niet geschikt rijden bijv. )

Logischerwijs zou het dan zeker ook voor de PRE/Lusitano kunnen gelden.
Naar mijn weten heeft Sharon May Davis met name renpaarden onderzocht.
Het oorzaak-gevolg verhaal is altijd moeilijk in dergelijke zaken, idem met bijvoorbeeld kissing spines, waarin je paarden hebt die er wel degelijk last van hebben, maar ook paarden waarbij je dit bij röntgenologische keuring achterkomt terwijl er geen klachten zijn.

https://equinestudies.nl/wp-content/upl ... mellae.pdf
Trouwens, hier een wat uitgebreider stuk, wel in engels.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Nouvel

Berichten: 28536
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:22

Kan de beschadiging bij de halswervels geen erfelijk (wobbler) probleem zijn of schade door vallen of vast liggen of iets dergelijks?
Kan als veulen gebeurd zijn maar zich later uiten.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 21:29

siskeh schreef:
Dit artikel is nog vrij kort door de bocht geloof ik. (Ik ben ook naar en seminar geweest, daar was het al genuanceerder, echter ook al weer 3? jaar geleden)
Want technisch gesproken zegt het enkel dat er een verschil is tussen oerpaarden en "onze" paarden.
(Misschien zijn de oerpaarden met hun lamina wel helemaal niet geschikt rijden bijv. )

Logischerwijs zou het dan zeker ook voor de PRE/Lusitano kunnen gelden.
Naar mijn weten heeft Sharon May Davis met name renpaarden onderzocht.
Het oorzaak-gevolg verhaal is altijd moeilijk in dergelijke zaken, idem met bijvoorbeeld kissing spines, waarin je paarden hebt die er wel degelijk last van hebben, maar ook paarden waarbij je dit bij röntgenologische keuring achterkomt terwijl er geen klachten zijn.

https://equinestudies.nl/wp-content/upl ... mellae.pdf
Trouwens, hier een wat uitgebreider stuk, wel in engels.

Dank voor het stuk in het Engels, ik was ondertussen ook een recensie in het Engels aan het lezen, maar uw link lijkt nog interessanter met meer foto's.
Wat ik ondertussen begrepen heb is dat inderdaad quasi alle gedomesticeerde rassen dit ligament ontbreken.
De zebra, de ezel, de Przewalski en van de 4 koniks waren er twee wel en twee niet, dus 50% van de koniks onderzocht door May Davis, hadden een l. Nuchae dat ook over c6 en c7 liep.
Zucht....hoe meer je leest hoe meer je te weten komt....

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 21:38

siskeh schreef:
Dit artikel is nog vrij kort door de bocht geloof ik. (Ik ben ook naar en seminar geweest, daar was het al genuanceerder, echter ook al weer 3? jaar geleden)
Want technisch gesproken zegt het enkel dat er een verschil is tussen oerpaarden en "onze" paarden.
(Misschien zijn de oerpaarden met hun lamina wel helemaal niet geschikt rijden bijv. )

Logischerwijs zou het dan zeker ook voor de PRE/Lusitano kunnen gelden.
Naar mijn weten heeft Sharon May Davis met name renpaarden onderzocht.
Het oorzaak-gevolg verhaal is altijd moeilijk in dergelijke zaken, idem met bijvoorbeeld kissing spines, waarin je paarden hebt die er wel degelijk last van hebben, maar ook paarden waarbij je dit bij röntgenologische keuring achterkomt terwijl er geen klachten zijn.

https://equinestudies.nl/wp-content/upl ... mellae.pdf
Trouwens, hier een wat uitgebreider stuk, wel in engels.

Niet enkel renpaarden, er zijn blijkbaar 98 paarden onderzocht van allerlei rassen, van paar maanden tot + 30 jaar oud



Afbeelding

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 21:45

Nouvel schreef:
Kan de beschadiging bij de halswervels geen erfelijk (wobbler) probleem zijn of schade door vallen of vast liggen of iets dergelijks?
Kan als veulen gebeurd zijn maar zich later uiten.

Beide ouders zijn kerngezonde paarden die heel wat nakomelingen hebben.
Ik ken mijn merrie al van 6 maand oud en heb haar op 8 maanden naar huis gehaald. Nooit problemen mee gehad, geen val of accident...
Wat mij wel vaak opviel als veulen dat zij ahw soms vergat dat zij ook een achterhand had. Moeilijk met woorden uit te leggen. Ook een Chris Irwin instructrice wees mij ooit op het feit dat het leek of ze in fractie van seconde door haar achterhand zakte. Bijna niet waarneembaar met het oog...ze loopt ook als een speer, kan heel erg speels bokken en springen door de weide, maar toch...er is daar 'iets'
Ik ga volgende maand de osteopaat nog eens laten komen.
Ik weet begot niet of ik deze merrie, nu 11, zou mogen meenemen op stapwandeltocht aan de hand en er misschien eens 5 minuutjes mag opzitten. Ik weet het niet...of dit pijn zou doen of niet.
Longeren doe ik niet meer, ook niet los. Mijn huidige instructrice lachte mij uit toen ik zei dat ik het niet normaal vond dat ze haar oren in haar nek legde toen ik haar vroeg om aan te draven. Ze zei me dat ze gewoon geen zin had en ik veel te braaf ben. Nochtans iemand die diploma haalde bij Jossy Reynvoet.
Ik weet wel beter en neen ik ben geen watje, maar ik ga geen paarden forceren die teken geven dat er wat niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:33

Carl123 schreef:
Deze week las ik tot mijn grootste ontzetting dit artikel:
https://www.equnews.be/overig-nieuws/varia/sharon-may-davis-vindt-dat-we-paarden-kapot-fokken/
Nu was mijn vraag, heeft iemand een idee of dit ligament ook ontbreekt bij Iberische rassen aub?
Dit zou wel eens een nieuw aanknooppunt kunnen zijn in mijn lange zoektocht....
Ik hoop dat dit niet zo is, maar helaas getuigden al redelijk wat eigenaars van Pre's over dit probleem.
Ik wil echt weten of het klopt dat ook bij het Iberische paard dit ligament ontbreekt....
Het lijkt me dat mijn veearts zich hier niet over wil uitspreken, aub, kan iemand mij hierover meer vertellen aub?


Allereerst is het ontzettend vervelend dat je merrie zo'n last heeft van haar lichaam dat zelfs naast haar wandelen misschien niet eens mogelijk is.
Ik kan de problemen van jouw merrie echter niet helemaal koppelen aan de uitslag van het onderzoek naar ontbrekende ligamenten? Dat onderzoek is namelijk niet gedaan bij kapotte paarden, maar bij 'gezonde' paarden. Bijna alle gedomesticeerde paarden missen die ligamentverbinding maar daarvan worden de meesten toch probleemloos bereden en worden ook gewoon gezond oud, ondanks dat ze die ligamenten missen.
Als paarden dus met gemak gezond en oud kunnen worden zonder die ligamenten, dan klinkt het voor mij vreemd dat als een paard toch lichamelijke problemen heeft, het dus aan die ontbrekende ligamenten moet liggen.

Ik las ergens dat je een val uitsluit omdat je je paard al van veulen af aan kent: helaas is de merrie van mijn vriendin vorige week ingeslapen omdat die ook een in bochtjes onzichtbaar afwijkende beenzetting aan de achterhand had en verder heel normaal liep. Mijn vriendin had haar al vijf jaar maar na vier jaar lang grondwerk om haar in de meewerkmodus te krijgen en verschillende lichamelijke onderzoeken gedaan te hebben, bleek vorige week op de kliniek na heel veel scans en onderzoeken dat ze ooit haar kniebanden gescheurd/beschadigd heeft en dat die onherstelbaar verkeerd weer vast zijn gegroeid. Toen ze de merrie kocht was ze 100% top, na een jaar begon ze zich steeds zuurder te gedragen tijdens het rijden en is mijn vriendin overgegaan op grondwerk en revalidatietraining om haar weer uit het conflictgedrag te helpen. Nu terugkijkend heeft de merrie rond het tijd van de eerste rijproblemen op de wei die blessure opgelopen en een bikkel als ze was heeft daar nooit iemand iets van gemerkt.

Je weet nooit wat er op de wei of in de stal gebeurt, en aangezien paarden als prooidieren enorm goed zijn in het verhullen van hun problemen (net zoals deze merrie blijkbaar vanaf het begin heeft gedaan) lijkt het me eerlijk gezegd naief om ervan uit te gaan dat er nooit een onhandige val, trap, sliding stop of draaibeweging is geweest die dit achterhandprobleem heeft veroorzaakt.

Je schrijft dat je merrie bij het aandraven haar oren in de nek legt: doet ze dat al sinds ze 8 maanden oud is of is dat gedrag er op een gegeven moment ingeslopen?

NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Vraag over PRE en Lusitano's en het ligamentum nuchae c6/c7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:42

Ik lees mee! Interessant.. mijn PRE heeft als 1,5 jarige wobbler gehad ook afkomstig uit het halsgebied. Inmiddels is hij 9. En is er niets meer te zien en rijden we intensief. Zeer benieuwd...

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 22:43

Daar gaat het nu net om.
De essentie waarom deze onderzoeken gebeurd zijn is net omdàt er zoveel problemen zijn in dit nekgebied!
Heel veel paarden hebben om wat voor reden ook halsproblemen. Kan rijtechnisch zijn, kan morfologisch zijn of wellicht combi van beide!
Uitsluiten van vastliggen in stal kan ik al volledig uitsluiten.
Ze is claustrofobisch, misschien omdat ze nooit stal gewoon gemaakt is en staat zowel winter/zomer buiten.
Helaas hebben we al van veulen af aan opgemerkt dat ze soms'vergat' dat ze een achterhand had. Ik dacht dat dit kwam omdat ze zo groot was als veulen en ze daar wel zou 'uitgroeien' .
Ik werd ook gewoon aan die 'slordigheid' en zag dit niet als een morfogisch probleem.
Het was pas toen Marielle Rovers een zadel kwam aanmeten voor mijn ruin dat ik me echt zorgen ging maken en toen heb ik, paar jaar geleden, haar laten onderzoeken door mijn veearts, die neurologisch probleem diagnosticeerde.
Hij zei me ook dat ik er niet veel geld moest aan verspillen, maar als eigenaar blijf je zoeken.
Je hoopt een aanknopingspunt en ergens een oplossing te vinden.
Als ik wat lees, vooral over wat van toepassing is op c6/c7, dan onderzoek ik dat. Dat heeft mijn veearts me ook aangeraden! Ik zie niet in waarom dit kort door de bocht zou zijn!
Ik heb hier ook niet beweerd dat dat de oorzaak is van haar probleem, maar wel om meer info gevraagd, dat is ook niet kort door de bocht.
Als je goed leest vraag ik gewoon om meer info ivm ervaring van andere eigenaren.
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 10-06-18 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Re: Vraag over PRE en Lusitano's en het ligamentum nuchae c6/c7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 22:47

Vergat erbij te vermelde dat Marielle kwam opgereden terwijl ik mijn merrie aan de hand had, en ze zei me dat het haar opviel dat er geen kanteling in haar bekken was toen ze stapte, dat ze ook op een ietwat houterige manier bewoog achteraan.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 22:49

NZ92 schreef:
Ik lees mee! Interessant.. mijn PRE heeft als 1,5 jarige wobbler gehad ook afkomstig uit het halsgebied. Inmiddels is hij 9. En is er niets meer te zien en rijden we intensief. Zeer benieuwd...


Echt??? Oh, krijg weer hoop...
Mag ik je aub vragen per pb wie je veearts was, wat eraan gedaan kan worden en wat jij moest doen qua training aub?
Ik leg het dan voor aan mijn osteo/veearts

NZ92

Berichten: 3171
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:56

Carl123 schreef:
NZ92 schreef:
Ik lees mee! Interessant.. mijn PRE heeft als 1,5 jarige wobbler gehad ook afkomstig uit het halsgebied. Inmiddels is hij 9. En is er niets meer te zien en rijden we intensief. Zeer benieuwd...


Echt??? Oh, krijg weer hoop...
Mag ik je aub vragen per pb wie je veearts was, wat eraan gedaan kan worden en wat jij moest doen qua training aub?
Ik leg het dan voor aan mijn osteo/veearts


Natuurlijk! Ik hem hem destijds laten behandelen door Paardenkliniek in Wolvega. Mijn dierenarts hier was Don zijn achternaam ben ik even kwijt. Bij mijn paard is de MMEP test uitgevoerd waarop uit kwam dat hij lichte wobbler had. Er werd eerst geadviseerd 3 maanden stalrust met selenium en vit E bijvoeren. Helaas pakte dit vreselijk slecht uit, veel vallen en liggen in de stal en niet overeind willen komen. Toen hij 2,5 was adviseerde de arts hem gewoon het weiland op te gooien en af te wachten. na 1 jaar is hij zoverre verbeterd dat we groen licht kregen.. veel gelongeerd, lange lijnen en wandelen wandelen wandelen. Zijn achterhand is altijd een zwakke plek geweest. Weinig kracht... maar inmiddels is hij zo goed gespierd, en heeft hij zoveel kracht dat hij met gemak een M proef loopt. het liefst hindernissen springt van 1 meter en uren kan galopperen. Dus mijn advies? Niet teveel aan je paardje laten trekken, en behandelen... ik weet niet hoe oud ze is?
maar geef ze tijd.. en veel spieren opbouwen. Mijn ervaring.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 23:11

NZ92 schreef:
Natuurlijk! Ik hem hem destijds laten behandelen door Paardenkliniek in Wolvega. Mijn dierenarts hier was Don zijn achternaam ben ik even kwijt. Bij mijn paard is de MMEP test uitgevoerd waarop uit kwam dat hij lichte wobbler had. Er werd eerst geadviseerd 3 maanden stalrust met selenium en vit E bijvoeren. Helaas pakte dit vreselijk slecht uit, veel vallen en liggen in de stal en niet overeind willen komen. Toen hij 2,5 was adviseerde de arts hem gewoon het weiland op te gooien en af te wachten. na 1 jaar is hij zoverre verbeterd dat we groen licht kregen.. veel gelongeerd, lange lijnen en wandelen wandelen wandelen. Zijn achterhand is altijd een zwakke plek geweest. Weinig kracht... maar inmiddels is hij zo goed gespierd, en heeft hij zoveel kracht dat hij met gemak een M proef loopt. het liefst hindernissen springt van 1 meter en uren kan galopperen. Dus mijn advies? Niet teveel aan je paardje laten trekken, en behandelen... ik weet niet hoe oud ze is?
maar geef ze tijd.. en veel spieren opbouwen. Mijn ervaring.


Waw, super dat je dit wil delen! Thx!
Zo super dat je zover geraakt bent!
Zo erg als bij jouw paard is het echt niet...het is bijna niet waarneembaar bij haar of je moet er echt op letten of een kenner zijn...ze heeft ook nooit echt zichtbaar problemen gehad, behalve dan moeilijk kunnen rechtstaan na het rollen en dat slordigheidsfoutje van sporadisch eens een fractie door de achterhand te knikken.

Het is heel vreemd, maar ergens heb ik altijd vermoed dat er iets niet klopte, ook al zag je het bijna niet, alleen een kenner kon het zien. Ik ga altijd met mijn ruin aan de slag, met haar heb ik nimmer of te nooit gewerkt. Op een ofander manier stelde ik het alsmaar uit...
Chris Irwin les heeft ze wel gehad, maar dat was geen circelwerk, maar wel focus in stilstand.
Vorig jaar heb ik les gevolgd met haar, ivm rechtrichten. Toen was ze 10 jaar, onbereden en ongewerkt (is altijd beetje mijn knuffelpaard geweest). Ik wou haar trainen omdat ik dacht dat het haar goed zou doen omdat ze klein beetje te dik werd, maar toen ik vroeg om aan te draven op de circel legde ze eerst haar oren plat, waarna ze licht agressief dreigde door een fractie naar binnen te komen met platte oren in de nek.
Ik zei tegen mijn instructrice die opleiding genoten had bij Jossy Reynvoet dat ik hier niet gerust in was en het mij leek of ze pijn had, waarna mijn instructrice mij uitlachte. Mijn instructrice zei me dat ik te braaf ben en dat ik teveel compassie had en mijn merrie aan 11 jaar echt wel eens mag beginnen werken en vooral geen pijn had....ik was hier inwendig heel erg door op mijn tenen getrapt, want ik vond dit gedrag van haar niet normaal omdat ze anders heel erg lief is.


Zoals jij zegt, als ze rolt heeft ze ook achteraan moeite met opstaan. Lukt echt moeilijk.
Rechtdoor lopen, vooral draf en galop, zie ik niets. Daarom heb ik hoop dat ik eens een 5 minuutjes op haar rug mag zitten tijdens stapwandeltocht...
Misschien eerst nog eens advies van veearts, dan rechtdoor aan de hand spieren opbouwen en niet via grondwerk en longeren prutsen omdat ze dan ongemakkelijk blijkt te lopen...eerder bergop/bergaf rechtdoor aan de lange lijnen...
Zo...daarom startte ik dit topic, om meer info te krijgen, echt heel erg bedankt voor het delen van ervaringen!

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 23:47

xyzutu2 schreef:
Carl123 schreef:
Deze week las ik tot mijn grootste ontzetting dit artikel:
https://www.equnews.be/overig-nieuws/varia/sharon-may-davis-vindt-dat-we-paarden-kapot-fokken/
Nu was mijn vraag, heeft iemand een idee of dit ligament ook ontbreekt bij Iberische rassen aub?
Dit zou wel eens een nieuw aanknooppunt kunnen zijn in mijn lange zoektocht....
Ik hoop dat dit niet zo is, maar helaas getuigden al redelijk wat eigenaars van Pre's over dit probleem.
Ik wil echt weten of het klopt dat ook bij het Iberische paard dit ligament ontbreekt....
Het lijkt me dat mijn veearts zich hier niet over wil uitspreken, aub, kan iemand mij hierover meer vertellen aub?


Allereerst is het ontzettend vervelend dat je merrie zo'n last heeft van haar lichaam dat zelfs naast haar wandelen misschien niet eens mogelijk is.
Ik kan de problemen van jouw merrie echter niet helemaal koppelen aan de uitslag van het onderzoek naar ontbrekende ligamenten? Dat onderzoek is namelijk niet gedaan bij kapotte paarden, maar bij 'gezonde' paarden. Bijna alle gedomesticeerde paarden missen die ligamentverbinding maar daarvan worden de meesten toch probleemloos bereden en worden ook gewoon gezond oud, ondanks dat ze die ligamenten missen.
Als paarden dus met gemak gezond en oud kunnen worden zonder die ligamenten, dan klinkt het voor mij vreemd dat als een paard toch lichamelijke problemen heeft, het dus aan die ontbrekende ligamenten moet liggen.

Ik las ergens dat je een val uitsluit omdat je je paard al van veulen af aan kent: helaas is de merrie van mijn vriendin vorige week ingeslapen omdat die ook een in bochtjes onzichtbaar afwijkende beenzetting aan de achterhand had en verder heel normaal liep. Mijn vriendin had haar al vijf jaar maar na vier jaar lang grondwerk om haar in de meewerkmodus te krijgen en verschillende lichamelijke onderzoeken gedaan te hebben, bleek vorige week op de kliniek na heel veel scans en onderzoeken dat ze ooit haar kniebanden gescheurd/beschadigd heeft en dat die onherstelbaar verkeerd weer vast zijn gegroeid. Toen ze de merrie kocht was ze 100% top, na een jaar begon ze zich steeds zuurder te gedragen tijdens het rijden en is mijn vriendin overgegaan op grondwerk en revalidatietraining om haar weer uit het conflictgedrag te helpen. Nu terugkijkend heeft de merrie rond het tijd van de eerste rijproblemen op de wei die blessure opgelopen en een bikkel als ze was heeft daar nooit iemand iets van gemerkt.

Je weet nooit wat er op de wei of in de stal gebeurt, en aangezien paarden als prooidieren enorm goed zijn in het verhullen van hun problemen (net zoals deze merrie blijkbaar vanaf het begin heeft gedaan) lijkt het me eerlijk gezegd naief om ervan uit te gaan dat er nooit een onhandige val, trap, sliding stop of draaibeweging is geweest die dit achterhandprobleem heeft veroorzaakt.

Je schrijft dat je merrie bij het aandraven haar oren in de nek legt: doet ze dat al sinds ze 8 maanden oud is of is dat gedrag er op een gegeven moment ingeslopen?

Correctie :-), naast haar wandelen is heel goed mogelijk :-D! In de weide rent ze zelfs heel hard, bergop bergaf de berg af, draf, galop! Rechtdoor is dus blijkbaar geen probleem.
Is enkel op de circel dat ze moeilijk doet in draf, rechtstaan na het rollen gaat ook moeilijk, weinig kanteling in het bekken, beetje houterige manier van stappen en als veulen die fractie van een seconde dat ze door achterhand klikte, alsof ze vergeet dat ze een achterhand had, maar dat zie ik nu niet meer.

Anoniem

Re: Vraag over PRE en Lusitano's en het ligamentum nuchae c6/c7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 00:12

Ah, dat is al een stuk positiever, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik las dat je niet wist of je de merrie nog wel mee mocht nemen op een stapwandeltocht aan de hand, maar je bedoelde die vijf minuten die je er dan op zou willen zitten.

De klachten die je beschrijft komen wel overeen met een paar andere gevallen die ik ken. Een jonge KWPNer wilde niet aan de teugel gereden worden en is na twee jaar vechten aan een vriendin van mij gegeven. Daar bleek dat hij atactisch was en vanuit de nek (ik weet niet meer precies welke wervel) een verminderde balans en activiteit in de achterhand had. Vervolgens is hij nog 15 jaar als recreatief rijpaard ingezet, want zolang hij aan de voorkant niet in een houding werd gedwongen kon hij gewoon bereden worden. Van dit paard hadden ze bij stom toeval gezien dat hij als veulen eens flink gevallen was, maar daar is hij nooit kreupel van geweest, alleen had die ook wat minder balans dan de rest van de veulens, maar aangezien de paarden uit die lijn allemaal vrij hypermobiel waren als veulen is daar nooit iets achter gezocht. Pas toen veel later de diagnose kwam dachten ze terug aan die val, maar voor hetzelfde geld hadden ze die niet gezien.

Hoe houdt ze haar lendenwervels? Liggen die normaal, bol, of hol?

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 08:49

xyzutu2 schreef:
Ah, dat is al een stuk positiever, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik las dat je niet wist of je de merrie nog wel mee mocht nemen op een stapwandeltocht aan de hand, maar je bedoelde die vijf minuten die je er dan op zou willen zitten.

De klachten die je beschrijft komen wel overeen met een paar andere gevallen die ik ken. Een jonge KWPNer wilde niet aan de teugel gereden worden en is na twee jaar vechten aan een vriendin van mij gegeven. Daar bleek dat hij atactisch was en vanuit de nek (ik weet niet meer precies welke wervel) een verminderde balans en activiteit in de achterhand had. Vervolgens is hij nog 15 jaar als recreatief rijpaard ingezet, want zolang hij aan de voorkant niet in een houding werd gedwongen kon hij gewoon bereden worden. Van dit paard hadden ze bij stom toeval gezien dat hij als veulen eens flink gevallen was, maar daar is hij nooit kreupel van geweest, alleen had die ook wat minder balans dan de rest van de veulens, maar aangezien de paarden uit die lijn allemaal vrij hypermobiel waren als veulen is daar nooit iets achter gezocht. Pas toen veel later de diagnose kwam dachten ze terug aan die val, maar voor hetzelfde geld hadden ze die niet gezien.

Hoe houdt ze haar lendenwervels? Liggen die normaal, bol, of hol?

Ja inderdaad dat bedoelde ik! 5 minuutjes maar!
Ze heeft een typische Lusitano rug, eerder bol dan hol.
Ook als ze galloppeert, ze kan soms echt zwaar uit de bol gaan want ze heeft veel bloed, gooit ze soms haar beide achterbenen tegelijk naar voren bij het aanspringen.
Ik heb hier nog een filmpje gevonden van tweejarige haflinger, ook artrose aan c7, onbereden, ook atactisch...neurologisch probleem door problemen aan onderste nekwervels:
https://youtu.be/73KiEnSKpXE
Daarom dat ik meer wou weten over het ontbreken van dat ligament ter hoogte van c6/c7.

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:27

Als ik het onderzoek zo lees wat jij laat zien, is dat duidelijk al weer nieuwer dan wat ik een x-aantal jaar geleden heb gezien.
En eigenlijk; dan maak ik mij weinig échte zorgen om het missende ligament, het komt dusdanig veel voor, dat ik twijfel of het van grote invloed is, de rassen die ook(in kleine aantallen) onderzocht zijn, zoals fjord, shet, tinker, dit zijn voor mij niet de typische paarden met veel problemen wbt ataxie.
Kan je spreken van dat deze paarden 'kapot' gefokt zijn om te rijden? Mwah, voor mij zeer twijfelachtig.
En dan nog 2 vd 4 konikspaarden missen het ook...
Er is zoals ik het lees geen duidelijke overeenkomst tussen ataxie-klachten, en het ontbreken/verminderd aanwezig zijn van het ligament.

Waar ik mij persoonlijk meer 'zorgen' om maak is bijvoorbeeld de hypermobiliteit die veel paarden laten zien. Die prachtige soepele, alles 'kunnende' zeer expressieve bewegingsmonsters.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 01:51

siskeh schreef:
Als ik het onderzoek zo lees wat jij laat zien, is dat duidelijk al weer nieuwer dan wat ik een x-aantal jaar geleden heb gezien.
En eigenlijk; dan maak ik mij weinig échte zorgen om het missende ligament, het komt dusdanig veel voor, dat ik twijfel of het van grote invloed is, de rassen die ook(in kleine aantallen) onderzocht zijn, zoals fjord, shet, tinker, dit zijn voor mij niet de typische paarden met veel problemen wbt ataxie.
Kan je spreken van dat deze paarden 'kapot' gefokt zijn om te rijden? Mwah, voor mij zeer twijfelachtig.
En dan nog 2 vd 4 konikspaarden missen het ook...
Er is zoals ik het lees geen duidelijke overeenkomst tussen ataxie-klachten, en het ontbreken/verminderd aanwezig zijn van het ligament.

Waar ik mij persoonlijk meer 'zorgen' om maak is bijvoorbeeld de hypermobiliteit die veel paarden laten zien. Die prachtige soepele, alles 'kunnende' zeer expressieve bewegingsmonsters.



Mja, als je even goed nadenkt kun je toch wel bedenken dat een fjorden nek verschilt van een warmbloed nek of volbloed nek. Ook de manier van bewegen en wat er van dat specifiek ras gevraagd wordt....
Al wat onderhevig is aan meer beweging dan goed is voor dat specifiek gewricht is vatbaar
Voor artrose. Dus ja, super bewegende, hypermobile bewegingsmonsters zijn nu eenmaal niet zo effectief met hun energiekosten die ze putten uit hun beweging dan wilde paarden, iets waar wilde paarden doorheen de evolutie ook zo op gebouwd waren (cfr de lengte van de griffelbeentjes van wilde paarden to van gedomesticeerde paarden:http://www.mdpi.com/2076-2615/8/2/21/pdf
), van primordiaal belang voor hun overlevingskansen!
Ik zeg in mijn openingspost niet dat haar probleem hierdoor komt, maar ik open denkpiste's (want meestal wordt een probleem gevormd door een samenloop van omstandigheden, zoals daar zijn idd een val waarvan ik geen weet heb of een misstap in combi met een al teerder/gevoeliger gewricht door bvb hypermobiliteit...). That's all...en ik verslind daarbij gretig teksten die ergens een klein aanknooppunt kunnen zijn voor mijn merrie en toets dit aan ervaringen:
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/shar ... oit/94576/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker