veulen frieslinger opvoeden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

veulen frieslinger opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 15:03

Hoi Allemaal!

Sinds een week hebben we een lief veulen thuis gekregen. *knip* Maar helaas heeft het veulen
daar totaal geen opvoeding gehad en is eigenlijk overal bang voor.

Desondanks leert het veulen snel, en is nu gewend aan halster omdoen, aan het halstertouw
meelopen, en poetsen gaat ook steeds beter.

Nu zijn we dan bij de hoeven. De hoeven zijn nog nooit bekapt en deze zijn erg lang en moeten echt bekapt worden. Helaas voetjes optillen gaat niet eenvoudig. Als we dit willen doen, en duidelijk aangeven "voetje" tilt ze 1 seconde haar voet op en dat is het.

Hebben meer veulen eigenaren hier problemen mee? hoe ga je hier mee te werk? hoe heb je het gedaan bij de hoefsmid? Ik hoor heel graag tips en ervaringen van jullie en hoop er veel van te leren.
Laatst bijgewerkt door Nadia op 23-05-18 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek informatie verwijderd

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: veulen frieslinger opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:09

Is het een veulen of een jaarling? Want ik denk dat een veulen nu nog bij de moeder hoort te lopen.

Normaal gesproken leer ik een veulen vanaf een paar dagen oud dat het de voetjes moet op tillen, dat het vast moet staan.

Als het een jaarling is en het nu pas leert zal het je wat meer tijd kosten en je zal even moeten doorpakken.
Zorg dat je met iemand bent om je te helpen. En laat snel de smid komen. Dat is wel belangrijk.

mimeil
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-10-15

Re: veulen frieslinger opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 15:12

ze is 8 maanden oud, ja helaas heeft ze nog niks geleerd, dus alles moet ze leren

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:20

Heeft het diertje wel met andere veulens gestaan en staat het nu met andere leeftijds genootjes?

Dan is het advise iedere dag(of een aantal x per week) een kwartiertje. Niet eindeloos wandelen met het diertje.
Alleen de basis dingen. Even vaststaan, voeten optillen overall aanraken en een klein stukje mee wandelen.