Naar keuring met jaarling fries

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Missnouky
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-04-14

Naar keuring met jaarling fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-17 22:27

Hey,

Ik ga 20 augustus met mijn Friese merrie jaarling naar de keuring. Aangezien het voor mij de eerste keer is dat ik dit doe, en de eerste fries is en nergens terug vind. Wat moet ze dragen voor de keuring? Mag een jaarling een gewoon halster aan hebben of moet dit een speciaal zijn?

Groetjes


friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Naar keuring met jaarling fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:11

Je kunt veel informatie vinden op de site: www.kfps.nl

Het jaarling voor de keuring scheren, alleen kaak, tastharen laten zitten. Het lichaam en de oren mogen niet meer (uit-)geschoren worden.

Het is gebruikelijk dat je paard voorgebracht zal worden met een wit voorbrenghoofdstel.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Naar keuring met jaarling fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:38

Als het de eerste keer is kun je er eventueel ook voor kiezen om haar klaar te laten maken en voor te laten brengen door een stal. Zo kun je op je gemak meekijken wat ze allemaal doen en hoe de dag verloopt. Dan kun je het volgend jaar zelf :).

Voor alle regels kun je idd terecht op de site van het kfps.

Keep calm and ride a Friesian | Follow @fanhuitema_friesians
Klasiena fan Huitema Stb Sport (Winand 405 x Jurjen 303) ---> L1+20 ---> L2+13 ---> M1+10 ---> M2+1
Alpha fan Huitema (Hessel 480 x Winand 405) --->L1+4
Norah fan Huitema (Epke 474 x Winand 405)

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:40

Als tip wil ik je meegeven dat je het beste een keer naar een keuring kunt gaan kijken waar ook een rubriek is met jaarlingen. Deze vindt je op de site van het KFPS met keuringsdata en dan kijken waar er ook jaarlingen zijn ingeschreven.

Daarnaast zijn er een aantal regels waar je je aan dient te houden, ook deze zijn allemaal terug te vinden op de site van het KFPS, maar denk bijvoorbeeld aan: Voorbrenger en aanjager moeten in het wit gekleed zijn. (wil je hem zelf voorbrengen? of laten voorbrengen door een ander? zelf is oefenen en hard kunnen lopen, een ander is van te voren overleggen zodat jij en je paard weten wat de bedoeling is)

Daarnaast geldt voor de jaarlingen een wit HALSTER (GEEN HOOFDSTEL MET BIT)

Een jaarling meenemen naar de keuring is leuk en leerzaam, maar bereid het goed voor zodat het voor het paard ook leuk en leerzaam is en van toegevoegde waarde. (wat eenmaal op het papier staat krijg je er nooit meer vanaf, dus een slecht keuringsresultaat blijft altijd zichtbaar, maar een goed keuringsresultaat daar in tegen natuurlijk ook).

Veel succes en plezier

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Naar keuring met jaarling fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:47

ps op 20 augustus is de fokdag van België en de fokdag van Duitsland, misschien een idee voor je om op 7 augustus (1e maandag van augustus) in Hilvarenbeek te gaan kijken. Daar zijn tot nu toe 10 jaarlingen aangemeld voor de keuring en is waarschijnlijk nog redelijk te doen qua reisafstand voor je.

Missnouky
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-04-14

Re: Naar keuring met jaarling fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 23:02

Dank u voor het antwoord. Ik heb dus een wit halster gekocht ( wat moeilijk een mooi te vinden) en ik ga ze daar laten voorbrengen door iemand anders. Heb dit nu zelf al enkele keer geoefend en ze snapt het, wil dit niet teveel doen zodat ze wel nog onder indruk is en mooi loopt :-). Ze heeft nu derde premie staan dat ze behaald heeft als veulen. Het is altijd gokken zo een keuring.
Ik ga idd naar de fokdag in België, en zal idd eens gaan kijken naar andere keuring.

Qua scheren, dus de baard mag eraf? En scheren jullie de benen op ( bedoel niet de sokken afdoen)?

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Naar keuring met jaarling fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 06:30

nee scheren mag niet meer op de keuring dus alleen de kaaklijn

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 06:38

friesiszwart schreef:
nee scheren mag niet meer op de keuring dus alleen de kaaklijn

Dat is niet waar...

Ik scheer de benen tot de sokken, de oren (niet helemaal kaal!) en de kaaklijn

Enter dient voor gebracht te worden met een wit halster

Geen ijzers onder!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

supertammy

Berichten: 2230
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 20:30

Jullie hebben het allemaal over een wit halster, maar ik zie genoeg paarden voorgebracht worden met een zwart halster. Staat er ergens in de regels dat het wit moet zijn?


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:00

supertammy schreef:
Jullie hebben het allemaal over een wit halster, maar ik zie genoeg paarden voorgebracht worden met een zwart halster. Staat er ergens in de regels dat het wit moet zijn?

Nee, alle kleuren mag.
Zie ook veulens met rode , blauwe, regenboog halsters

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker