Dromen komen uit, een eigen P.R.E

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Dromen komen uit, een eigen P.R.E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 20:49

Hai bokkers,

Spoiler:
Dit is zowel een voorstel topic als een 'ik heb ook een vraag' topic.


Na lang wikken/wegen heb ik de knoop doorgehakt en ben ik op zoek gegaan naar een leuk paard, het liefst een P.R.E.

Na een aantal paarden te hebben bekeken/gereden werd mijn gevoel steeds zekerder; dit is wat ik zoek. Echter, bij nog niet een van de paarden die ik had gezien was dat sprankje gevoel extra. Totdat ik erop werd geattendeerd dat een 'oude liefde', een paard wat ik slechts een keer had gezien, te koop stond.

Ik ben in de auto gestapt en erheen gereden. Dit was hem, ik wist het zeker. Mijn eigen eenhoorn, Gorron XXVI.

Zeven december is hij dan eindelijk op stal gekomen. Dit brengt mij bij het volgende punt: hij is erg ingevallen door o.a. verhuizing en ik krijg hem slecht dikker.

Heeft een van de pre eigenaren dit wel eens eerder meegemaakt en wat voeren jullie bij buiten goed ruwvoer en een vitaminekorreltje? Is dit ras wat gevoeliger voor suikers of eiwitten? Dan kan ik mijn keuze voor extra bijvoeding wat beter afstemmen. Vanuit de Friezen weet ik dat zowel veel suiker (molasses) en een hoog eiwitgehalte voor problematiek kan zorgen. Dit is mijn eerste PRE, dus ben niet heel bekend.

Alvast bedankt voor het lezen en wanneer ik heb uitgevonden hoe ik foto's moet plaatsen komen die er ook. Het zullen foto's zijn van de vorige eigenaar, hij is op dit moment een stuk minder 'zichzelf'.

Edit: na hulp hier twee foto's van hem!

Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Herfstdraad op 10-01-17 21:06, in het totaal 2 keer bewerkt


_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Dromen komen uit, een eigen P.R.E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:02

Ze zijn Indd veel gevoeliger voor eiwitten heb ik het idee, dat uit zich ook in schuren soms. Ze hebben droog ruwvoer nodig en doen het in mijn ogen slecht op kuil/ natter voordroog.
Brok/muesli moet ook redelijk arm zijn. Ik heb nu 4 pre's en 1 lusitano en ben ook echt zoekende naar een goede aanvullende krachtvoer.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:02

Gefeliciteerd! Wat super leuk, ik ben natuurlijk wel benieuwd naar foto's :) Wanneer je een reactie plaatst, staat er naast plaatsen, voorbeeld, 'voeg foto's toe'. Als je daar op klikt kan je op 'kies bestanden' klikken en wanneer je de foto's gekozen hebt op 'save' klikken. Dan komen ze daar onder te staan, en moet je 1x klikken op de foto. Dan komt het linkje in je bericht te staan en heb je een foto geplaatst! :D

Ik heb zelf een half jaar geleden een magere, maar vooral onbespierde PRE gekocht. Ik zal een rijtje maken wat ik Vigo heb gegeven.
Begonnen met:
's ochtends
2 handjes Havens Ferto-Lac (merriebrok)
1 handje muesli zonder haver
1/2 handjes Hartog Lucerne
1 maatschepje magnesium van Havens Equi-Force
Lijnzaadolie

's avonds
2 handjes Havens Ferto-Lac (merriebrok)
1 handje muesli zonder haver
1/2 handjes Hartog Lucerne
1 maatschepje magnesium van Havens Equi-Force
Lijnzaadolie
0.5 schep Havens Slobber Mash

Daarbij goed onbeperkt ruwvoer!

Dit ben ik uit gaan breiden en uit eindelijk heb ik 0,5 schep merrie brok per keer gegeven in combinatie met de rest.
Slobber is op zijn hoogst 1 schep geworden en daar ben ik nu mee gestopt.


Afbeelding

Afbeelding


Inmiddels heeft hij al aardig wat spiertjes er bij en is hij zelfs op 7 jarige leeftijd nog 4cm gegroeid! Van 163 naar 167 :D
Afbeelding

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 21:12

_Zsazsa_ schreef:
Ze zijn Indd veel gevoeliger voor eiwitten heb ik het idee, dat uit zich ook in schuren soms. Ze hebben droog ruwvoer nodig en doen het in mijn ogen slecht op kuil/ natter voordroog.
Brok/muesli moet ook redelijk arm zijn. Ik heb nu 4 pre's en 1 lusitano en ben ook echt zoekende naar een goede aanvullende krachtvoer.


Ik kreeg dus juist een voeradvies vanuit havens om hem wat meer eiwitten te geven in de vorm van hun hartog ruwvoer mix/brix. Persoonlijk vind ik het wel prettig wanneer het voer melassevrij is, bij de vorige eigenaar kreeg hij hartog luzerne mix waar een fikse klodder melasse door zit. Hij krijgt nu een klein beetje basisbrok van havens max een kilo verdeeld over 2 porties, slobber subli omdat in de mash van havens melasse zit en nog wel de luzernemix van hartog omdat die eerst op moet. Ook is hij gek op winterwortelen en heeft hij onbeperkt ruwvoer waar hij vaak nog wat van laat liggen.

rebecc1994
Berichten: 300
Geregistreerd: 06-03-12
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:15

Wat een leuk paard, veel geluk er mee!!

Mijn paard was ook heel mager op kuil, maar op hooi doet hij het prima. Moet nu zelfs opletten dat hij niet te dik wordt...
Krijgt verder 3/4 schep zemelen, 100 gram Marstall Force en 3 schepjes vitamine ESL op een dag.
Wil de ESL binnenkort vervangen door luzernebrok en gewone vitamine E met selenium.

Hier doet hij het prima op, geen jeuk, geen overtollige energie, maar genoeg conditie voor het basiswerk.

Falcao Gui B+6

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 21:16

EdkingEnzo, ik volg jou geloof ik op instagram!

Dit is hem op dit moment. Het lijkt niet zo schokkend maar je ziet echt duidelijk ribben en dergelijke.
Afbeelding


Hoop dat hij ook zo mag opknappen als jou paard! Kreeg van een stalgenoot nog de tip om LifeForce te gaan voeren, ga daar eerst even wat ervaringen over opzoeken want het is een ontzettend duur supplement.
Laatst bijgewerkt door Herfstdraad op 10-01-17 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Papilio

Berichten: 605
Geregistreerd: 11-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:20

rebecc1994 schreef:
Wat een leuk paard, veel geluk er mee!!

Mijn paard was ook heel mager op kuil, maar op hooi doet hij het prima. Moet nu zelfs opletten dat hij niet te dik wordt...
Krijgt verder 3/4 schep zemelen, 100 gram Marstall Force en 3 schepjes vitamine ESL op een dag.
Wil de ESL binnenkort vervangen door luzernebrok en gewone vitamine E met selenium.

Hier doet hij het prima op, geen jeuk, geen overtollige energie, maar genoeg conditie voor het basiswerk.


Knap paard !!

Hier dus ook! Op alleen kuil kwam hij niet aan. Nu op half kuil half hooi blijft hij mooi op gewicht ! :) ... heeft wel even geduurd voor hij mooi op gewicht kwam. Maar liever gelijkmatig aankomen dan erna weer afvallen.
Laatst bijgewerkt door Papilio op 10-01-17 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Rij ITP Nieuw clinic!; bij Jill Huijbreghts
Volg ons op youtube; Iedere zaterdag een nieuwe video
Volg ons ook op Instagram

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 21:20

rebecc1994 schreef:
Wat een leuk paard, veel geluk er mee!!

Mijn paard was ook heel mager op kuil, maar op hooi doet hij het prima. Moet nu zelfs opletten dat hij niet te dik wordt...
Krijgt verder 3/4 schep zemelen, 100 gram Marstall Force en 3 schepjes vitamine ESL op een dag.
Wil de ESL binnenkort vervangen door luzernebrok en gewone vitamine E met selenium.

Hier doet hij het prima op, geen jeuk, geen overtollige energie, maar genoeg conditie voor het basiswerk.


Bedankt voor je reactie. Hij krijgt inderdaad 2 keer per dag kuil en twee keer per dag grofstengeliger voer wat imo geen kuil is maar ook geen hooi. Ik heb alleen altijd hooi gevoerd dus heb hier geen ervaring mee.

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:20

Wauw heel gaaf dier.
Wat betreft dikmakers schijnt seniores priores te werken. Wij geven soms ook weleens een beetje maïsmeel bij (al zijn daar een hoog tegenstanders van).

Mijn paard valt in de winter altijd wat in. In de zomer mooi vol. Echt zonde. Maar onbeperkt ruwvoer en hij stopt gewoon met eten en laat veel liggen... krijgt daarom wat meer krachtvoer maar dat uit zich weer in een drukker paard wat niet ideaal is.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Dromen komen uit, een eigen P.R.E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:27

Ik heb dan wel is waar geen PRE maar ook een merrie die moeilijk op gewicht te houden is. Zomers gaat het maar swinters is het erg lastig. Ze krijgt ip op stal onbeperkt ruwvoer en staat overdag in de wei. Ze stopt gewoon met hooi eten en versmeerd alles.

Zij krijgt nu sportbrok en muesli maar ben ook nog op zoek naar iets wat beter aanzet.

Femke voor altijd in mijn hart, voor altijd in mijn gedachten.
Babbilou veel beleefd, veel meegemaakt. Een lach en een traan!
Beat it, vriendin. Heel speciaal, heel waardevol. Sgw B38 Dr M211 Spr B11

rebecc1994
Berichten: 300
Geregistreerd: 06-03-12
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Dromen komen uit, een eigen P.R.E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:32

Mijn paard wordt echt druk van bijna al het voer. Heeft ook een tijdje op sportbrok gestaan, maar viel juist meer af omdat hij zo vreselijk druk en onrustig werd...

Dus voor die mij werkte het heel goed toen ik iets ging voeren waar niet veel energie in zit

Falcao Gui B+6

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:35

Jeeeee wat een prachtig dier, gefeliciteerd <3

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:39

Je kunt hem voller krijgen door rijker ruwvoer aan te bieden zoals lucerne, maar ook van bietenpulp komen ze wel wat bij, de senioren priores van subli is hier ook fijn voor.
Ik meng er altijd een schepje omegamix door, daar zetten ze ook van aan.

Voor spieropbouw en aanzetten heb je wel eiwitten nodig, lucerne is daar fijn voor.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:43

Hier ervaring met een magere Lusitano (ras broertje van PRE). Ik heb hem elke dag een grote emmer Seniores Priores gegeven, waar voornamelijk bietenpulp ook inzit. Daar doorheen Luzerne (eiwitten) ook Coolstance Copra n tijd (eiwitten) en een heel goede vitamine mineralen brok. Daar kwam hij super op aan. Nu hou ik ik hem nog steeds bij op bietenpulp/zemelen/luzerne met vit mineralen brok.
Ben zelf niet dol op allerlei biksen en muesli s. Ze zijn vaak met zooi die je je paard niet wil geven en weinig mineralen en vitamines. Het geeft een energie piek wat je paard niet nodig heeft maar je moet juist iets met langdurige energie afgifte hebben.
Je kan voor extra eiwitten ook kijken naar Coolstance van Copra. Vriendin van mij is voedingsdeskundige, mocht het je niet lukken dan kan je haar contacteren, kan je me evt PB sturen.

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:54

Kan je niet beter eerst nog een tijd het voer geven wat hij gewend is? Daar deed hij het blijkbaar goed op en PRE's kunnen extra gevoelig zijn voor verandering.
De verhuizing heeft al een hele impact op hem gehad dus ik zou het voer nog even vertrouwd laten en dat later langzaam maar zeker veranderen. Er worden al goede tips gegeven daarover.

Mooi paard!

This is my design

daiswees

Berichten: 1156
Geregistreerd: 04-08-11
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 21:56

Hier krijgt mijn pre senior priores ,luzerne , magnesium poeder en equilin brokjes met nog wat lijnzaad olie.
Hij doet het er onwijs goed op en begint mooi uit te zwaren en beetje aan te komen van de senior priores

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 22:00

Temeraire schreef:
Kan je niet beter eerst nog een tijd het voer geven wat hij gewend is? Daar deed hij het blijkbaar goed op en PRE's kunnen extra gevoelig zijn voor verandering.
De verhuizing heeft al een hele impact op hem gehad dus ik zou het voer nog even vertrouwd laten en dat later langzaam maar zeker veranderen. Er worden al goede tips gegeven daarover.

Mooi paard!


Dank voor je reactie, ik hoop hem weer in zijn oude conditie te krijgen.

Je hebt absoluut gelijk op het gebied van voerwissel/verhuisstress wat dat betreft is er niets veranderd en voer ik ook dezelfde slobber. Alleen ruwvoer is van andere leverancier en de brok van een ander merk (onoverkomelijk wanneer het paard in pension komt te staan, ik zou eventueel ander brok kunnen voeren maar de samenstelling kwam nagenoeg overeen) Ik heb hem ook niet gekocht in de conditie zoals op de foto's maar in een nog iets mindere conditie dan als de foto die ik in een reactie op edkingEnzo heb gepost.

Hij is bijgetrokken maar kan nog net even een zetje extra gebruiken, vandaar mijn vraag.

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dromen komen uit, een eigen P.R.E

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:00

Een aanrader is ook het voer van purepaardenvoeding.nl Ken diverse dames die hun paarden dit voer geven en super tevreden zijn. Ze weet ook ontzettend veel over voer dus je kunt altijd advies vragen.

NikkivanOlst

Berichten: 7802
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Dromen komen uit, een eigen P.R.E

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:15

Probeer eens vitalbix :)

Hier een PRE die ook aanleg tot kriebels heeft, van de melasse en granen afgestapt en enorm veel vooruitgang. Voer wel bietenpulp bij, grof hooi en dat gaat super :)

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2092059
Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:49

Kinke schreef:
Een aanrader is ook het voer van purepaardenvoeding.nl Ken diverse dames die hun paarden dit voer geven en super tevreden zijn. Ze weet ook ontzettend veel over voer dus je kunt altijd advies vragen.



Ik voer de pure feed aan beide paarden.
Ik heb een lusitano die snel dik wordt, die krijgt alleen de balance en een handje easy voor het kauwen.
En sinds kort hebben we een arabo fries die nog erg schraal en onbespierd is.
Die krijgt naast de balance 2 tot 3 scheppen lucerne en een schep speedibeet ( bietenpulp) met een schepje omega 369 mix er doorheen.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:02

Mijn PRE's staan al jaren op 1 schep subli brok en goed voordroog en in de winter 1 schep muesli,luzerne en 1 schep( ongeweekte) bietenpulp. In de zomer hebben ze weidegang en dan voer ik een half schepje brok standaard en wat hooi op stal voor de nacht.
Dat vul ik aan met glucosamine MSM en pure magnesium voor mijn 2 oudere PRE's soms ook wortelen en olie. De jonkies krijgen hetzelfde maar ook nog een schepje vitamine mineralenpreparaat voor de groei. Vergeet niet dat een PRE veel ruwvoer eet, het is een misverstand dat je ze sober moet voeren zoals een haflinger shet of fjord! De PRE is een vol paard en ik zie helaas hier in Nederland veel te vaak ''magere'' PRE's
Ik hoop dat het je lukt hem goed en mooi op gewicht te krijgen/houden want het is een mooi paard.
Succes

Je paard is de spiegel van je ziel ......kijk er regelmatig kritisch in polijst 'm tot ie blinkt en laat 'm niet meteen barsten als je iets ziet wat je niet bevalt.

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Re: Dromen komen uit, een eigen P.R.E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 15:39

Allen, harstikke bedankt voor de tips. Ik ben begonnen hem wat meer lucerne (Havens mix) te voeren samen met pavo 18plus in plaats van zijn slobber. De 18plus maak ik wel als een slobber klaar, vind hij heel lekker. Wanneer hij op gewicht is wil ik het liefst wel over op melassevrij voedsel. Tevens werd ik door een stalgenootje geattendeerd op LifeForce Elite, maar ga hier nog even goed over nadenken. Dit is een best prijzig supplement.

keeyzie

Berichten: 5714
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:42

Welkom, en wat een prachtig dier.
Mijn PRE is op dit moment 4 jaar en volop in de groei hij krijgt op een dag:
Onbeperkt hooi. 's avonds en 's ochtends den halve emmer geweekte pulp met daardoorheen een volle schep maïsvlokken

Mais heb ik ooit als tip gekregen van de dierenarts. mijne blijft hiermee keurig op gewicht.

Edit: merriebrok werd mij toen ook aangeraden en blijkt ook goed te werken.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:54

Gefeliciteerd leuk paard, heel veel plezier en geluk met hem.
Lucerne bijvoeren is goed maar niet te veel evenals mais.
Voorzichtig met suikers, pre´s moeten sober gehouden worden

NynkeMarit

Berichten: 626
Geregistreerd: 16-05-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:04

Hee wat leuk dat ik jullie hier tegenkom! Wat ziet hij er anders uit nu dan op de foto's in je beginpost :oo moest even 3 x kijken voor ik t zag haha
Blijf t echt een prachtig dier vinden!

Spoiler:
ik ben Marit van de kast naast de jouwe haha :Y)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennenboom en 3 bezoekers