CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Io_lover
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:12

Hoi iedereen,
Ik ben hier eerder een stille meelezer die nog slechts zelden zich inlogt maar vooral gewoon meeleest. Echter wou ik jullie deze boeiende informatie niet onthouden! (Sorry als dit al reeds ergens op bokt is geplaatst.)

Op zaterdag 3 februari vindt er in Sint-Niklaas een infodag plaats rond CPL, dit georganiseerd door de jeugd-afdeling van het stamboek van het Belgisch Trekpaard.
Het gaat zowel over het beenwerk als de beoordeling ervan, als de erfelijkheid, als de rol van voeding, ... Er is ook praktijk voorzien, zelf benen voelen/bekijken, vragen stellen, ... En voor de dapperen ook een dissectie!

Er zijn slechts nog enkele plaatsen!

Meer info vind je op:
https://www.facebook.com/events/1344920615631143/
http://www.trekpaard.net/nl/kalender/infodag-beenwerk-cpl-bij-trekpaarden-trekpaard-jeugd-sint-niklaas-03-0
https://docs.google.com/forms/d/19RUEQJx9QxVEX6Yi9upGL8jDQBt6qZXcT43oiBRKuRg/viewform?edit_requested=true


Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:43

oh een dissectie ook?Leuk! ik ben reeds ingeschreven!

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:13

Ik heb me ook ingeschreven. Ik vond het eerst te ver weg, maar het blijkt 3 uur rijden te zijn. Ik ga er voor, ik vind het een interessant onderwerp en hoop veel te leren.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 09:18

En ik hoop dat je hier verslag komt doen want ik volg dit topic wel steeds :j
Voor mij vind ik het wel te ver weg

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:23

Ik kan helaas niet.. een verslagje zou leuk zijn van degenen die wel gaan!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:11

MaartJ schreef:
Ik kan helaas niet.. een verslagje zou leuk zijn van degenen die wel gaan!

Ik ga Maartje, dus zal jr wel bijpraten ;)

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:20

Sterker nog, ik neem Tychje ook mee naar daar! :#

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:38

Oh echt? Voor het middagprogramma?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:27

zorro schreef:
Oh echt? Voor het middagprogramma?

Voor t praktijkgedeelte idd geloof ik. In ieder geval voor t stukje hoe he hoopt dat t níet wordt bij je peerd :o

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:32

Ja Tycho's benen zijn echte cpl benen he.. waardeloze rotziekte.

Maar wel goed dat je hem meeneemt! Ik meen sowieso te merken dat cpl steeds bekender word, en steeds meer mensen (soms wanhopig) op zoek zijn naar een oplossing. Als die er nu eens zou komen..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:56

Wat is een verantwoorde dikmaker voor cpl gevoelige paarden?

Mijn trekpaardje staat sinds een 2 weken thuis met onbeperkt hooi en een 1,5 schep fibra.

Voorheen in pension kreeg ze voordroog en de fibra. Ze had toen wel altijd een ribbel in de kootholte van haar achterbenen. Sinds ze van de voordroog op hooi is zijn de ribbels en alle lekwondjes van de benen weg. In dat opzicht top maar ze is helaas te dun aan het worden. Zit geen vetreserve meer op de ribben.

Wat kan ik haar veilig bijvoeren zodat ze toch wat meer binnen krijgt?

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:09

Ik voer mijn belg Subli seniores priores bij. Hij komt er goed van aan zonder dat ik er kilo's in hoef te stoppen en zonder dat hij echt last krijgt van zijn benen. Ik geef het alleen als hij het echt nodig heeft, zoals toen hij geopereerd is geworden en nu in de winter als hij te schraal wordt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:43

Mijn ruin (Tinker, 1.65) staat op FiberForce van Cavalor. Heel laag in suikers en zetmeel, hoog in eiwitten en vetten. En daarnaast krijgt hij er lijnzaadvlokken bij. Lijnzaadolie kan ook lekker aanzetten, maar vind ik teveel gesmeer :))

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:07

Oké ik zal eens gaan kijken voor een bietenpulp product. Weet dat het een goede dikmaker is maar wist niet zeker of het goed gaat met koudbloeden.

Die fiber force lijkt qua structuur op de fibra. Prachrig voer maar hebben als nadeel dat je er enorme bergen van moet gaan geven om vet erbij te zetten. 2 scheppen is voor de mijne de max per keer. Daarna is ze het zat en loopt weg bij de bak.

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:09

Klopt. Flynn krijgt een volle schep, maar voor hij dát een keer op heeft.. Je moet niet denken 'ik ga snel nog even voeren', want je staat er rustig een kwartier - twintig minuten naar te kijken :') Nou hoeft Flynn niet echt aan te komen, hij mag vooral niet verder invallen. Ik wil hem niet te vet hebben, maar een beetje reserve is geen overbodige luxe in de winter.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:36

En olie over je voer? (Maïzena, zonnebloem)

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:34

Zonnebloemolie gaat al over het voer om de finecto en losse kruiden te laten plakken. Maar ik kan eens kijken of ik de hoeveelheid wat op kan voeren.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:04

Ik weet niet hoeveel je nu geeft, maar vroeger heb ik dat eens bijgevoerd aan een E-pony (half arabiertje) en zij mocht 2x per dag 200ml hebben, kopje vol, moesten we wel opbouwen. Deed z'n werk echt goed. Ze kwam mooi aan, maar werd niet heet.

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:55

Ik denk dat ze nu een 100ml per dag krijgt. Zal langzaam uitbouwen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:34

Helaas gaat de mijne schuren van de senior priores. Dus ga op zoek naar iets anders.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:30

Fiber force wat voor dr Misschien?

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:04

Gloa schreef:
Helaas gaat de mijne schuren van de senior priores. Dus ga op zoek naar iets anders.




Hier ook een,komt toch van de granen die er in zitten.
Zou sowieso kijken naar iets wat graanvrij is :j


Ben trouwens wel benieuwd of er nog iemand naar de cpl dag geweest is en er wat meer over kan vertellen?

Ben momenteel met een tinker van iemand anders bezig en ik heb het vermoeden dat hij het ook heeft.
In de kootholtes van beide achterbenen zitten twee flinke rimpels, kan mijn vinger er in stoppen zeg maar,zo diep.
Ook veel stampen,schuren.
Heb hem net behandeld met een pour on tegen luis en de benen helemaal in de sebacil gezet.
Kwa voeding krijgt hij alleen ruwvoer

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:41

Ik ben geweest en wil dit weekend wel even proberen om een verslagje te schrijven!!

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:58

Ja heel graag!! :D

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:50

Mijn verslag komt nog, ik kom nergens aan toe.. wel een nieuw projectje, waar ik ook geen tijd voor heb, maar oke. Ik kwam bij toeval deze beschermers tegen:

Afbeelding


Ze zijn van shires, maat full en dus veel te klein.. maar ze zijn wel wat we zoeken voor de zomer! Stof is zeer zacht en luchtig, maar geen mug komt er door.

Ik ga ze passen bij Loes, meten hoeveel extra ruimte ik nodig ben, zelf een patroon maken, deze stof halen en ze zelf namaken. Die zijn dan voor in de zomer.

Dan wil ik ze ook nog in een dikkere variant maken voor in de bekapbox. Ze krijgt altijd touwen om, net in de kootholtes en daar wil ik extra bescherming voor de huid.

Als iemand belang bij het patroon heeft stuur ik die met plezier. Ik weet niet op welke termijn ik het klaar heb, maar goed.. we hebben nog even.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers