CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:21

Gloa: wat is precies een pssm1 aangepast dieet?

De mijne krijgen onbeperkt droog, grofstengelig hooi in een slowfeeder. In de zomer een vitaminebrok, en in de winter een bekertje (150 gram) pulp en een vitaminebrok of een bekertje all-in-soup van aveve. (graanvrij, laag suiker en zetmeel.)
(de oude merrie krijgt 500 gram pulp, 1 kilo all in soup en 300 gram lijnzaadbrok of bodybuilder + een emmer grasmix van hartog)

Snoepjes zijn suikervrij, het 'slechtste" dat ze krijgen is nu en dan eens een sneetje brood, wortel of appel.

Dus dat lijkt me aardig in de buurt van het pssm1 dieet toch?

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:05

Maar het pssm dieet en cpl dieet komen gewoon overeen. Daarbij is het algemeen geweten dat koudbloeden heel anders gevoerd (lees soberder) moeten worden dan bv warmbloeden. Het is een feit dat het niet bewezen is of CPL en PSSM al dan niet gepaard gaan, maar ik denk persoonlijk van niet. Wat ik wel geloof is dat paarden zeker beiden kunnen hebben door de (vermoedelijke) genetische aard van de aandoeningen. Stel dat je een veulen fokt van een hengst met PSSM maar de fokker dit niet weet (zoals vele jaren terug) en deze bovendien CPL heeft verborgen onder de sokken (evt. nog niet herkend doordat het nog niet zodanig ernstig is dat het zichtbaar is of gewoon ontkent wat ik ook al vaak gezien heb..) dan is de kans groot dat je idd een paard krijgt met PSSM en CPL.

Over het fructaan/suiker in het gras ben ik het met je eens hoor. Maar moest ik kunnen kiezen tussen een CPLer op stal of op de wei, zou ik alsnog voor de wei kiezen. Desnoods met graasmasker om inname te beperken. Beweging is op dat moment imo belangrijker. Indien je mogelijkheid hebt tot een paddock paradise, dan heb je natuurlijk het ideale. Maar mensen die daarover beschikken zijn nog altijd in de minderheid.. Kwaliteit van de weide speelt uiteraard ook een rol, net als de weersomstandigheden. Het is wat wikken en wegen.. En net zoals er geen zwart of wit is voor behandeling, is er dat ook niet voor management lijkt het. Er is nog veel te weinig geweten en bewezen binnen deze ziekte.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:14

Is wel een leuke discussievraag, of PSSM1 en CPL gelinkt zouden kunnen zijn. Ik denk aan de ene kant echt van wel, aan de andere kant ook weer van niet, omdat het misschien alleen zo lijkt, omdat er van dezelfde dingen vergelijkbare resultaten (zowel + als -) te zien zijn.
Zoiu wel hee interessant zijn als iemand daar een seen studieonderzoek aan zou kunnen wijden, maar dan moet er denk ik sowieso nog meer onderzoek gedaan worden naar CPL.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:25

Jaan81 schreef:
Is wel een leuke discussievraag, of PSSM1 en CPL gelinkt zouden kunnen zijn. Ik denk aan de ene kant echt van wel, aan de andere kant ook weer van niet, omdat het misschien alleen zo lijkt, omdat er van dezelfde dingen vergelijkbare resultaten (zowel + als -) te zien zijn.
Zoiu wel hee interessant zijn als iemand daar een seen studieonderzoek aan zou kunnen wijden, maar dan moet er denk ik sowieso nog meer onderzoek gedaan worden naar CPL.

Ik heb vorige week met mijn paard wegens kreupelheid nr de kliniek geweest. (Helaas heeft ze een sincker).
Kwam ook ter sprake van de cpl, in relatie met hoefproblemen op moment dat de cpl erger werd (en daar vermeldde ik jouw paard ook die ook de zweren en hoefkanker kreeg toen de cpl erger kwam. Da vroeg of jij had laten testen op IR en PSSM? ze was erg benieuwd of er idd een relatie is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:38

Persoonlijk denk ik dat er een link is tussen de 2. Pssm1 is een stofwisselingsziekte. Het lymfesysteem is de vuilnisdienst. Als de stofwisseling verstoord is ontstaat er een opstapeling van stoffen die niet of onvolledig door het lichaam zijn afgebroken. Dat komt op het bordje van het lymfesysteem. Heb je een ras wat genetisch gezegend is met een zwak lymfestelsel dan krijg je daarin een overbelasting wat het niet kan verwerken met CPL klachten tot gevolg.

De mijne ging daarnaast ook heel erg schuren en kreeg de diagnose zomerexzeem. Maar het bleek te gaan om een opstapeling van gifstoffen.

'Mijn' dieet;
- 100% graanvrij
- geen luzerne (ook niet in een vitbrokje)
- geen gras of ander vers groen
- zo laag mogelijk in suikers (een gewone grasbrok gaat fout, een speciale paardengrasbrok gaat wel)

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:07

Welk vitamine brok is graan, melasse, Luzerne,zetmeel en suikervrij?

Heeft het zin om over te gaan op vitamine brok als een cpl-er ook op de wei staat.

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:08

Is er toevallig iemand die antwoord heeft op mijn vraag (zie vorige pagina) over zonnebrand na scheren? Bedankt alvast!

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:01

Ja, maar PSSM komt ook voor bij niet trekpaardenrassen waar dus geen CPL voorkomt. Dat het ene het andere in de hand kan werken fysiologisch gezien kan zeker wel kloppen.

Ik heb zelf geen ervaring met zonnebrand op de benen. Ik probeer bewust niet te kort te scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 15:49

@hoefijzers; helemaal suikervrij is onmogelijk. Zelfs in hooi zit suiker.
Ik voer nu de metazoa superfitt esparcette (thimothee zou ook kunnen). Voorheen agrobs maar de metazoa zit per dagdoserering hoger in de gehaltes. En aangezien de mijne niet op gras komen vond ik dat wel belangrijk.

@jackytje; klopt idd dat pssm1 ook bij andere rassen voor komt en cpl dan weer niet (al zijn dat dan meestal wel warmbloed types). Er zou echt op grote schaal onderzoek gedaan moeten worden maar ik denk dat het er dik inzit dat cpl ofwel een symptoom van pssm1 is of cpl een op zichzelf staande genetische aandoening is waar pssm1 een negatieve invloed op heeft.
Vergeet niet om onderscheid te maken tussen pssm1 en pssm2 ;) . Want dat is echt een heel groot verschil. Type 1 is meer verspreid onder de koudbloeden en type 2 bij de warmbloeden. Type 1 kan niet tegen vers groen zoals gras en type 2 is juist heel erg gebaat bij vers gras.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:49

Jippie_G schreef:
Is er toevallig iemand die antwoord heeft op mijn vraag (zie vorige pagina) over zonnebrand na scheren? Bedankt alvast!

ik gebruik deze al jaren voor de witte snoet van mijn paint, ik smeer 1 x alle 2 dagen en nooit geen verbrande neus meer gehad. ik neem die waar je mee te water kan. bij apotheker verkrijgbaar, is ook voor gevoelige velletjes zonder parfum

https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAR

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:56

Duhelo schreef:
Ik heb vorige week met mijn paard wegens kreupelheid nr de kliniek geweest. (Helaas heeft ze een sincker).
Kwam ook ter sprake van de cpl, in relatie met hoefproblemen op moment dat de cpl erger werd (en daar vermeldde ik jouw paard ook die ook de zweren en hoefkanker kreeg toen de cpl erger kwam. Da vroeg of jij had laten testen op IR en PSSM? ze was erg benieuwd of er idd een relatie is?

Tycho is toen hij 5 was ositief getest op IR. Heb toen bijna 2 jaar 1x per maand hem gespoten, maar effect was maar minimaal, dus mee gestopt.
Ik verdenk hem nu een jaar van PSSM1, management erop aangepast en sprngen vooruit, maar nog niet getest, staat nog steeds wel op mijn to-doen-lijstje. Test ik ook gelijk mijn naarling.

Wat is een sincker precies?

@gloa: Tych was met 4 jaar ook gediagnosticeerd met zomereczeem, ivm het schuren. Bleek daarna dus IR te zijn en het is gewoon het rijke gras waar hij niet tegen kan, want sinds ik naar hier ben verhuisd, 6 jaar geleden, heeft hij NOOIT meer een eczeemdeken op gehoeven én heeft hij ineens een voorpluk tot op zijn neus en moet ik iedere maand zowat zijn manen bijknippen *D

@hoefijzers: Idd, er niet geheel vrij van suikers etc. Maar zo laag mogelijk gaan zitten (suikers+zetmeel onder de 10%), daar heb je best wat keuze in.
Ik heb voor Tycho sinds januari ofzo de Oerbalans en hij doet het er goed op. Weer wat minder vocht uit zijn pootjes, dus dat is erg fijn.

@jippie: Gewone zonnebrand factor 50 kids? Dat smeerde ik vroeger op de roze neus van mijn bijrijdpaardje

@jackytje: Wat ik wel weer opmerkelijk vind dan, is dat de veel rassen die CPL gevoelig zijn, absoluut ook PSSM! gevoelig zijn. Alleen is dat pas iets van de laatste paar jaar, en de CPL van iets langer, daarvoor werd t altijd de mok genoemd natuurlijk. Ik zie daar zeker ook een link, met de PSSSM!, niet met de PSSM2.

Ik ben een nieuw mengsel aan het smeren om die vliegen en daarbij behorende krioelende wittte dingetjes tegen te gaan. Smeerde al neemolie, maar las 2 weken geleden dat zonnebloemolie ook werkt, dus nu aan het mengen geslagen: zonnebloemolie, neemolie, zwavelbloem, lavendelolie en teatreeolie. Toen ik maandag aan het poetsen was kwam er zo'n dikke groenglimmende brommer en hij is ieder been afgegaan, maar ging nergens zitten *\O/* Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:57

Hallo allemaal.
Ik heb geen persoonlijke ervaringen met cpl. Wel heb ik een aantal paarden gezien die dit hebben en ook valt het me op veel foto’s op. Ik vroeg me af hoe de relatie is tussen cpl en de kwaliteit van hoeven? Lijkt erop dat de kwaliteit achteruit gaat?
Misschien is het al besproken hoor, heb niet het hele topic doorgelezen.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:29

Humpiedumpie schreef:
Hallo allemaal.
Ik heb geen persoonlijke ervaringen met cpl. Wel heb ik een aantal paarden gezien die dit hebben en ook valt het me op veel foto’s op. Ik vroeg me af hoe de relatie is tussen cpl en de kwaliteit van hoeven? Lijkt erop dat de kwaliteit achteruit gaat?
Misschien is het al besproken hoor, heb niet het hele topic doorgelezen.

CPL en slechte hoefkwaliteit gaan inderdaad samen. Vooral slechte hoornkwaliteit (brokkelende hoef wanden) en hyperkeratose en hyperplasie (soms in de vorm van coronitis of coronary band distrophy) van de kroonrand. Daarnaast lijken herhaaldelijke episoden van straalrot en diepe hoefabcessen vaak voor te komen. Sommige paarden ontwikkelen zelf hoefbevangenheid.

Nu is de vraag die ik mezelf wel al heb gesteld in hoeverre er goede hoefbekapping plaatsvindt bij de grote trekpaarden (met vaak CPL)? Velen kunnen hun voeten onvoldoende opheffen en hebben dus een bekapstal nodig. Ik zie vaak de hoefverzorging van zulke paarden lang uitgesteld worden door de moeilijkheid er van. Mijn Tinker met (milde) CPL heeft namelijk super nette hoeven maar wordt wel regelmatig bekapt.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:40

Ik meld me hier helaas ook weer ;( Na in 2017 en 2018 mijn merrie van 26 en mijn ruin van 10 te zijn verloren dacht ik dat ik het CPL-hoofdstuk af kon sluiten. Mijn jonge merrie zou het immers vást niet krijgen. Toch?

-O-

Ze heeft in alle vier haar kootholtes de kenmerkende ribbels, en voor had ze zelfs al wat open plekjes. Ik kwam erachter op haar derde verjaardag... Ik heb haar toen direct op brandnetel en kleefkruid gezet, daarnaast krijgt ze vanaf toen Gluco Balance. Haar benen zijn een stúk rustiger nu gelukkig, maar over gaat het natuurlijk niet. Volgende week komt iemand voor een lymfemassage, de 11e komt de osteopaat zodat we zeker weten dat ze nergens blokkades heeft zitten die weer voor andere problemen kunnen zorgen.

Ze staat in de zomer 24/7 op het land, in de winter overdag in de paddock en 's nachts op stal. Ik heb overwogen om haar in de winter ook 24/7 buiten te zetten maar bij een hele natte winter houdt het land het niet en staat ze dus te nat. Daarom de keuze voor de paddock. Dat is een grote paddock waarin ze dagelijks wel aan het spelen is met de andere paarden. Ze krijgt in de winter voordroog van hele goede, droge kwaliteit.

Ze krijgt nu aan voer:
- halve schep Cavalor FiberForce
- 1 schep brandnetel
- 1 schep kleefkruid
- 1 schep Gluco Balance

Ik houd mezelf maar voor dat mijn merrie er 26 mee is geworden, maar tegelijkertijd vind ik drie wel érg jong om het nu al te hebben.. Ze is wel een enorme merrie, zeker voor een Tinker. Gaat nu richting de 1.65 en is ook brééd.

Afbeelding
Naast mijn jachtpaard van 1.68

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:06

Ah nee Berdien! Dat is wel k*t!
Ik zie ook dat mijn kleinere lichtere merrie het veel beter doet ondanks de cpl, dan mijn grotere zwaardere merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:14

Wat enorm balen voor je. Het goede nieuws is dat je er snel bij bent en goed weet wat je te wachten staat.

Bij de mijne ontdekte ik de eerste ribbel toen ze 2 was. Dat is richting haar 4de erger geworden. Maar na aanpassing van huisvesting van dieet zijn we weer terug op het eerste niveau en mevrouw is nu 6.

Wat mij opvalt op de foto zijn 2 moddervette paarden. Niet een beetje dik maar echt veel en veel te vet.....sorry :o . Denk dat daar al heel veel winst te behalen is.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:19

Wat naar Berdien!

Maar mijn tinker had op zijn vijfde ook al een ribbel bij de achterbenen, heeft toen ook een tijd flink vocht in de benen gehad en echt beginnende CPL doordat hij een tijdje kuilvoer heeft gekregen.. Die rimpel is nooit meer weggegaan, maar doordat ik toen meteen over ben gestapt op goede voeding en kruiden loopt hij inmiddels nog steeds alleen met die kleine rimpel aan de achterbenen rond zonder ooit verder ergens last van te hebben gehad, en hij is nu 20.
Ik denk dat het veel scheelt dat je er op tijd bij bent.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:21

Het probleem is, in die rassen is op gewicht houden gewoon moeilijk.

De mijne staat nu 8 maand stil ivm een sincker. Die krijgen onbeperkt droog hooi in slowfeeder en beperkt gras. En zowel zij als mijn pre staan vet genoeg.
Maar, als ik hooi beperk staan ze X uur per dag zonder eten, en dat wil ik ook niet.
Ik ben nu begonnen met een deel stro toe te voegen, ze krijgen met 3 nu 2 baaltjes hooi per dag (2 trekpaarden, 1 pre, als ik ze onbeperkt geef eten ze 3 baaltjes per dag) en onbeperkt stro erbij. Daarnaast hebben ze altijd een strookje openstaan waar nog wat mini grasjes te knabbelen zijn en gaan ze 4 uur per dat op een strookje gras.
Maar het is gewoon erg moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:38

Gewicht is ook heel lastig. Vooral in de zomer.

De mijne komt helemaal niet meer op gras ivm pssm maar ook bij haar is het moeilijk. Zij krijgt nu alleen een beetje geweekte grasbrok voor de poedertjes en een vitamine korrel. In de winter krijgt ze ook nog gemicroniseerd lijnzaad voor de vetten en eiwitten maar nu niet.

Hooi doe ik ongeveer 6 dagen met een 100kg baal samen met de shet en ze krijgen 2 keer per dag een plakje stro erbij. Het hooi is meestal een 4 uur voor de volgende voerbeurt al op en dan beginnen ze aan het stro.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:54

Dat is inderdaad ook wat mij opviel en vroeg me af of dat te maken had met slecht bekappen of gewoon slechte hoeven.
Hebben jullie misschien wat foto’s van jullie paarden hun hoeven?

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:04

Dank voor de bemoedigende woorden! Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met een paard op jonge leeftijd met CPL, en dat er ook echt wel paarden zijn die zonder al te erge klachten gewoon oud worden. Geeft me echt moed, want ik was er gewoon ziek van.

Jachtpaard is inderdaad aan de.. volle := kant. Ze beweegt 6x per week en ze staan op strookbegrazing. Nou is zij sowieso buikig hoor, ook als ze op een beter gewicht is. Heb haar vorige zomer op een heel streng dieet gehad en toen was ze slank (met buik :') en zwaar gefrustreerd. Nu heb ik een dik maar blij paard :+ Lastig.

Jonge merrie (Feyre) is nu te zwaar, maar had tot voor kort het gras echt nodig. Ze groeide zo hard dat ze echt niet te zwaar was :n Zij komt na goedkeuring van de osteo wat meer in het werk te staan. Zij staat in dezelfde wei, dus ook strookbegrazing. Omdat ze nog zo volop in de groei is ga ik haar niet op dieet zetten. Volgend weideseizoen komt ze waarschijnlijk ook in de dieetclub, onder voorwaarde dat ze dan grotendeels klaar is met groeien.

Afbeelding
Dit was begin juni. Ze was toen (imo) echt niet te zwaar.

Afbeelding
Dit was gisteren. De manier waarop de foto is gemaakt wil dus ook niet echt alles zeggen, foto van eerder bericht leek ze veel vetter dan hier. Sil daarentegen.. Ah well ^)

Ze staan nu op een wei die al eerder dit jaar gemaaid is.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:12

Humpiedumpie schreef:
Dat is inderdaad ook wat mij opviel en vroeg me af of dat te maken had met slecht bekappen of gewoon slechte hoeven.
Hebben jullie misschien wat foto’s van jullie paarden hun hoeven?

Slecht bekappen (of te weinig) zal er wel mee te maken hebben, mijn vorige smid kwam om de 3 maand, en mijn oude sloeg die dan regelmatig over omdat het nog niet nodig was.
Vaak zie je dat ze standaard om de 12 weken gedaan worden. Bij trekpaarden zien ze ook graag een grote massieve voet, bij voorkeur met een zwaar ijzer eronder (want die kleine voetjes zie je niet onder de sokken.)
Mijn bekapper komt zondag weer, ik kan dan wel net bekapte foto's maken (alhoewel de ene voet geen referentie is ivm vervormd door de zweer.)

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:25

Bah, Berdien, wat naar :( Voor mij is het duidelijk - ik wil geen paard meer met sokken hierna.. Zo arbeidsintensief die hele verzorging. De uren en het geld die ik daar al in gestoken heb had ik veel liever besteed aan leuke dingen met mijn paarden. Maarja, hun welzijn gaat voor mij uiteraard voor.

Ik zou persoonlijk wel afstappen van de Fiberforce. Zitten namelijk zaken in die je best vermijd bij sokkenpaarden, waaronder luzerne, melasse en biotine. Denk dat jouw paard het best hoge eiwitgehalte ook niet van doen heeft zo te zien? In dit geval lijkt mij een simpele balancer beter. Ik besef echter dat het lastig is om eentje te vinden zonder luzerne én biotine. Het is vooral zoeken naar de hoeveelheden dat er in zitten en hoeveel je er van moet voeren. Dan blijkt dit al snel eerder verwaarloosbaar.

Ik denk dat heel veel sokkenpaarden in stilte lijden aan CPL.. De ziekte wordt onvoldoende (h)erkend of erger nog, vaak ontkent. Mijn merrie is inmiddels 19 en ik denk dat ik het wel onder controle heb. Benen zijn mooi droog. Komen geen rimpels meer bij. Zwelling blijft wel iets. Hieronder recentste foto's van haar benen. Hier trouwens wel een bekapping nodig, dit is met 6 weken interval. :j Maar buiten hoge hielen geen brokkelhoeven oid.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is kort na bekapping
Afbeelding

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:56

Welke balancer raadt jij aan Jackytje? Ik voerde de FF juist ivm het lage suikergehalte, maar luzerne is dus ook niet goed? -O-

Ik denk inderdaad ook dat het vaak niet (h)erkend wordt. En dat is echt wel heel sneu..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:16

Berdien schreef:
Welke balancer raadt jij aan Jackytje? Ik voerde de FF juist ivm het lage suikergehalte, maar luzerne is dus ook niet goed? -O-

Ik denk inderdaad ook dat het vaak niet (h)erkend wordt. En dat is echt wel heel sneu..

Ik voer mijn extreem suiker gevoelige paard metazoa superfit esparcette of timothee. Voorheen agrobs naturmineral gevoerd. Maar vanwege haar pssm zocht ik iets met ruim voldoende vitE en toen bij metazoa uitgekomen.

Zij mag geen gras, geen graan, geen luzerne en geen melasse. Uitdaging dus :=