Beleren "getraumatiseerde" PRE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 10:52

Hello!

Ik heb sinds 3 maandjes nu een eigen spaanse kanjer van 7 jaar. <3

Afbeelding

Ik heb hem gekocht bij de Ypenburghoeve en hun hebben daar niks met hem gedaan omdat hij heel kopschuw was. Hij kroop weg in zn stal als je naar binnen kwam, als je hem eenmaal vast had was er niks meer aan de hand, behalve bij zijn hoofd. Daar mocht je echt niet aan komen.
Wat er vroeger gebeurd is met hem, ze hebben geen idee. Ze hebben dus ook geen idee of hij beleerd was oid, maar aan zijn reacties te zien niet. Wel heeft hij wat drukplekken op zijn schoft en een witte streep op de plek waar normaal de singel zit, dus er is in ieder geval wel wat met hem gedaan maar wat... Ook heeft hij littekens op zn neus (serreta?) en kaak. :(
Ik behandel hem dan ook echt als een puppypaardje wat nog alles moet leren.

Nu 3 maandjes verder is er nog maar weinig nog van te merken dat hij zo kopschuw was. Waar hij eerst nooit zonder halster stond omdat hij anders niet meer om te krijgen was, is het halster wisselen, hoofdstel in doen, allemaal geen probleem meer.

Nu is het wel de bedoeling om hem zadelmak te maken en inte rijden.
Sinds hij bij mij staat zijn we al met sprongen vooruit gegaan. Longeren kende hij niet, dat gaat al stukken beter en hij reageert al goed op mijn stemcommando's.
Zadel op en hiermee longeren kijkt hij ook al niet meer van op of om. :Z

Ik wil hem veel tijd en ruimte geven om overal rustig aan te wennen, maar aan de andere kant krijg ik wel het idee dat hij een beetje verveeld wordt van het longeren, wandelen en de beginselen van het grondwerk.

Ik vroeg me af of er hier bokkers zijn die ervaring hebben met het beleren van zulk soort paardjes en of jullie nog tips en trucks voor mij hebben.

Ik ben heel benieuwd!

Liefs!

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:57

Heb niet die ervaring maar het mag gezegd worden dat je heel goed bezig bent. Neem de tijd, zo op de foto is ie ook nog echt puppy. Pre's zijn laatbloeiers en zijn zeer mensgerichte dieren. Vertrouwen is dan ook het sleutelwoord!!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:01

Ik volg, ben er zelf ook mee bezig.
Alles rustig aan en vooral niet te streng optreden.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:22

Zoals je het omschrijft ben je goed bezig en wat Frankiej aangeeft vertrouwen is het sleutelwoord. Maar...

Wordt ook niet te voorzichtig. Vertrouwen is belangrijk maar respect netzo of misschien nog wel meer.

Ik heb de mijne zo toch wel enigzins verpest. Het merendeel wat niet soepel ging, hing ik op aan zijn trauma's en ging daar best ver in. Hij heeft ook overal littekens, vooral op de neusbrug / achter zijn oren en bij aankomst erg 'bang' voor mannen. Vond het snel zielig en nam dan geen stapje terug maar minimaal drie.

Resultaat; niet meer zielig maar verwend en veel gaat op zijn voorwaarden.

Zeker als het vertrouwen er is moet je even doorzetten juist op basis van dát vertrouwen.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:05

Inderdaad: het gaat allemaal om de balans tussen streng maar rechtvaardig. Je moet absoluut geen cm meer geven als dat je wilt, maar je moet wel belonen op de momenten dat het mogelijk is.

Behandel het paard niet alsof het een trauma heeft, maar zoals je bij ieder jong paard zou doen. Ja is ja en Nee is nee. Beloon waar mogelijk, maar straf ook af wat niet mag (zo zacht als het kan, zo hard als het moet).

Massage kan een goede manier zijn om meer contact met het paard zelf te maken. Begin op plekken waar alles oke is, en werk toe naar de plekken die moeilijker zijn. Uiteindelijk zal je paard er helemaal voor gaan staan.

Cchanny

Berichten: 8833
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:08

Mooi ding!

Heel veel succes :) jullie komen er wel

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 22:23

Kijk dat zijn nog eens goede tips! Bedankt voor jullie reacties! :D

Masseren doen we inderdaad regelmatig. Buiten zn stal mag ik ook makkelijker bij hem komen dan in zn stal. In zn stal mag ik dan ook minder makkelijk aan zijn hoofd komen en buiten zn stal is dat allemaal geen probleem meer. Heb zelfs zn oren al geknipt :') Nou ik had nooit gedacht dat te kunnen doen.

En indd niet behandelen als traumapaard. Ben inderdaad nu nog wel eens geneigd om het indd daarom door de vingers te zien, maar nee is indd gewoon nee en ja is dan ook ja.
Qua vertrouwen zie je dat die ook echt zowat in je kruipt soms. Balkjes lopen was zo eng, maar na 2 x met een sprong er over was daarna alles ook klaar en kijkt die dan gelijk ook niet meer naar om.

Dan had ik nog een vraagje. Ik snap dat het bij elk paard anders is maar is ook even meer als richtlijn. In hoeveel tijdbestek houden jullie aan om een paardje helemaal ruitermak en klaar te maken voor het inrijden?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:30

Ik zou gaan voor een half jaar. En dat is dan echt van begin (koud uit het land zonder ooit een mens gezien te hebben) en dat je er alleen op kunt rijden in stap en draf (galop komt vaak pas veel later, als ze sterker zijn).

Je moet niet blijven hangen in wat je wilt bereiken, maar ook echt stappen durven te nemen. Als iets bevestigd is, dan ga je verder. Gaat het mis? Dan even een stap terug, opnieuw bevestigen en weer naar voren. Door voorzichtig te doen nemen ze juist vaak een loopje met je. Probeer afstraffen ook niet te persoonlijk te maken. Maar meer zoals bijvoorbeeld: Paard komt in je ruimte. Kijk het paard niet aan, maar wapper met je armen tot het paard afstand neemt. Dan is de intentie van afstand nemen vanuit het paard gekomen, maar jij was degene die aangaf dat je paard te dicht bij kwam. Door het niet persoonlijk te maken, maar gewoon te doen, zal het paard het veel eerder begrijpen, en ook niet als een belediging of straf opvatten. Maar gewoon als iets wat gewoon zo is.

Anoniem

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:49

Ik kan het alleen maar eens zijn met Angela en Maiske. Fijn dat je dat zelf ook al zo ziet!

Zelf vind ik het vaak een beetje lastig als mensen het over hun traumapaard hebben. Wat in het verleden is gebeurd is namelijk niet meer te achterhalen en ook niet van belang: wat belangrijk is is het dier dat je nu voor je hebt, en dat is gewoon een Paard. :)
Beter gezegd; een Paard met Gedrag. En sommige gedragingen zijn handig en andere niet. Dus ga je de eerste stimuleren en de tweede met wat geduld en duidelijke sturing ombuigen.

Het lastige aan mens zijn is dat je altijd overal verklaringen voor wilt zoeken. Dus een PRE die met littekens op het hoofd uit Spanje komt en lastig is met halster omdoen, wordt al snel een paard dat geen halster om wil omdat hij zo vroeger vreselijk mishandeld is - logisch dat hij dat halster niet meer om wil, kijk maar naar zijn littekens.
Maar feit is dat er ook honderden paarden per jaar uit Spanje komen die wel littekens hebben, maar niet kopschuw zijn. En je hebt genoeg Hollandse pony's die zonder aantoonbare redenen ineens wél kopschuw worden, of bang zijn voor de zweep of hun eigen schaduw.

Als het paard op dit moment geen lichamelijke problemen meer heeft, dan heb je niet meer te maken met trauma's maar met gedrag. Hij denkt/heeft zichzelf geleerd dat hij zo hoort te reageren. Jouw verantwoordelijkheid als eigenaar is om je paard handiger gedrag aan te leren, meer niet. :)

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:08

Zelf ben ik ook te lang blijven hangen in het "trauma" van mijn paard. Uiteindelijk had hij op sommige momenten duidelijk leiding nodig, terwijl ik bleef hangen in het : ach gossie arme jij... Hierdoor werd hij nog onzekerder. Gelukkig ben je zelf al alert op deze valkuil.

Ik kan je ook alleen maar adviseren om naar je paard te kijken. Vindt hij het allemaal maar slaapverwekkend? Ga dan een stap verder! Merk je dat hij het ergens moeilijk mee heeft? Dan geef je hem extra tijd. Luister naar je gevoel en je verstand. Je helpt hem het meeste door in het heden te leven en te werken. Heeft hij het NU ergens moeilijk mee? Heb dan geduld. Pak het niet langzamer aan omdat hij VROEGER ergens moeite mee had.

Fijn dat dit paard bij jou terecht gekomen is!

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 23:15

j_vdm schreef:
nee is indd gewoon nee en ja is dan ook ja.


En... Eng?... Stel je niet aan, komop!.. en dan vallen ze terug op het vertrouwen... jouw gevoel is bepalend. Vinden is iets anders dan voelen.

Gezien de witte haren zal er vast al iets mee gedaan zijn. Geen planning maken, beginnen en bekijken hoe dat het gaat. Een tijdspad of verwachtingen ervaren zij als druk waardoor spanning ontstaat.

Elke keer blanco beginnen. In het verleden behaalde resultaten bieden zeker bij een PRE geen garanties voor de toekomst... in deze situaties betekend dat wanneer je de laatste keer iets hebt gedaan met succes het niet wil zeggen dat je de draad op kan pakken waar je gebleven bent.

Verwacht niets en je krijgt des te meer.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:01

Dit paard moet toch best al bereden zijn geweest? Met 7 jaar?
Het longeren doen ze veelal in Spanje aan een serreta , het kan dus zijn dat ie onze vorm van longeren niet kent .
Ik zou er gewoon eens voorzichtig opstappen en met lang teugeltje stappen. Kijken wat er gebeurd.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:07

Als ik het zo lees is jouw paard niet getraumatiseerd.
Enkel kopschuw maar dat zijn wel meerdere paarden.
Een trauma is niet in 3 maandjes weg.

PRE zijn gewoon hele gevoelige paarden en wij in NL werken ermee met teveel emotie, dat vinden ze vaak gewoon lastig om mee te dealen.
Zeker als dit je eerste PRE is moet je zelf ook wennen aan hun andere gevoeligheid dan een bv KWPN

Zou hem dus ook zeker niet amders behandelen en als je merkt dat hij zich verveelt ga je lekker een stapje verder.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:45

Littekens op neuzen ontstaan ook vaak door halsters die te lang op zijn gehouden (ingroeien) of wanneer en paard aan een halster vast blijft zitten. Hoe meer trauma jij ziet, hoe meer drama een paard gaat maken. En daarmee veroorzaak je zelf het niet gewenste gedrag.

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 11:14

Je zou inderdaad zeggen dat ze met 7 toch al helemaal beleerd zouden moeten zijn. Maar juist omdat ik dat niet weet ben ik gewoon van voor af aan begonnen. Het opleggen van t zadel was ook allemaal geen probleem . Maar hij was echt nog niet gewend aan het zadel als hij liep dus ik denk dan ook niet dat hij dan al bereden is.
Verder dus idd gewoon de eventuele trauma's en nare ervaringen opzij zetten en gewoon kijken naar vandaag. Het is ook echt niet zo dat ik alles goed vind van hem, maar meer dat ik soms een verklaring probeer te vinden voor zijn gedrag. Maar goed hij krijgt onderhand praatjes zat dus echt ruimte om ook maar iets door de vingers te zien heb ik niet hahah.

En dit is inderdaad mijn eerste PRE, hiervoor deed ik een heel gevoelig arabiertje maar is toch weer 100 keer anders.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:51

Neem een no nonsense houding aan. Doe alsof alles de gewoonste zaak van de wereld is. Niet overal een verklaring voor zoeken. Blijf in het hier en nu...nu is het goed en wordt alleen maar beter.
Anders ga je met alle trauma's altijd maar rekening houden.
Duidelijk zijn met grenzen aangeven. Ze zijn reteslim, dus hebben heel goed door wanneer ze je in het ootje kunnen nemen. Spiegelaars.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:59

Ik zou inderdaad gewoon beginnen als een jong paard als je niet weet wat er wel en niet is gebeurd, dan kun je geen stappen overslaan.
Gewoon rustig en duidelijk stap voor stap, zoals bij elk jong paard.
Onzekere paarden hebben heel veel aan rust en duidelijkheid.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:51

Hij is niet alleen maar kopschuw, je merkt aan meerdere dingen dat hij niet zo'n leuk verleden heeft gehad.
Maar dat gaat helemaal goedkomen zeker weten.

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:08

Daarom. We gaan nog steeds met stappen vooruit!

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:25

Wat een leuke paard en hij heeft een mooie koppie.

Ik denk zelf dat er wel eens iemand erop heeft gezeten en gereden.
Dit i.v.m. zijn littekens.

Verder zijn er hier al goede tips gegeven, ben zeer benieuwd hoe het de komende tijd gaat en wat je bij hem gaat ontdekken...............

Alvast veel plezier en succes toegewenst, het is echt een leuk dier.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:28

j_vdm schreef:
Daarom. We gaan nog steeds met stappen vooruit!


Heb je nog nieuwe dingetjes gedaan?

Mijn project is even gestagneerd, paardjes met een trauma blijven toch een vak apart :+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:37

Wat super dat je zo uitgebreid de tijd neemt, maar tegelijkertijd je niet te veel laat beïnvloeden door het verleden van je paard. Ik lees dat je wandelt, longeert en grondwerk doet. Mijn volgende stap zou zijn om het grondwerk verder uit te bouwen en het paard aan de dubbele lange lijnen te zetten. Zo kun je het paard vast leren wat teugelcontact betekend en dat je daarmee controle kunt krijgen over richting en snelheid. Ook kun je ze vast wat dressuurmatiger trainen en spieren laten opbouwen zonder dat er nog een ruiter op zit.

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:42

Ja blijven heel veel nieuwe dingetjes doen!
We hebben heel veel geoefend met op hem hangen. Dit vond hij in het begin allemaal nog erg spannend, maar inmiddels kan ik 'opstappen' met m'n voet in de beugel en dan over hem heen hangen en dan door de bak heen stappen. Verder hebben we weer les gehad aan de longe en ik mag hem echt wel aan het werk gaan zetten. Ook de ostheopaat is geweest, zij heeft hem helemaal gecontroleerd en weer dingetjes recht gezet. Hij was super braaf en ook zij gaf aan dat ik gewoon lekker met hem aan het werk mag (na een weekje stappen) en dat is dan ook precies wat we nu gaan doen.
Volgende week ga ik proberen om met het hangen mijn been er over heen te doen en dus gaan kijken of we een soort van kunnen gaan zitten.
Ook heb ik afgelopen week omdat we toch moesten stappen geoefend met het lopen aan dubbele longe. Dit hadden we een aantal weken geleden al geprobeerd en dat was super spannend. Maar na een beetje oefenen kon ik hem vandaag aan de dubbele longe zetten. Alleen hier ben ik zelf niet zo geoefend in, dus dat moet ik zelf eerst maar gaan leren voor ik hem daar echt mee aan het werk kan zetten.
I'll keep you posted *\o/*

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:44

Ik heb nu ook een dergelijk geval. 1 maand geleden gekocht.
ALs je met een vinger wees, stond hij achterin zijn stal. Normaal poetsen ging niet, schrok van elke beweging. Hoeven uitkrabben; met gevaar voor eigen leven.
1 week geleden is hij gecastreerd. Inmiddels kan ik zijn oren aanraken, hem (voorzichtig) leiden. Zijn hoeven (heel voorzichtig) uitkrabben. Maar nog steeds is er een lange weg te gaan.
Vandaag voor het eerst een zadel op. Hij zou ingereden moeten zijn met 3 jaar, maar ik begin gewoon opnieuw gezien zijn onbetrouwbare gedrag.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:46

TS, in welke regio zit je?