Beleren "getraumatiseerde" PRE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:31

Wat een enorme OCD's trouwens....
Fijn dat je paard zo'n baasje heeft getroffen. En wat een harde moet dat geweest zijn zeg als hij daarmee door de buigproeven is gekomen. Dat verwacht je toch niet.

BabFer

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:26

Wauw ik heb jullie topic gelezen en kreeg wel even de tranen in mijn ogen.

Wat een top baasje ben je dat je hem gelijk hebt laten opereren.

Een geluk voor het paard dat je hem niet hebt laten rx'en bij aankoop. Nu gaat hij nog een leuk leven tegemoet samen met jou, dit had wel eens anders kunnen aflopen voor hem.
Had je de OCD ondekt bij aankoop, dan had je hem wellicht niet gekocht en ...
Hoe reageren de verkopers eigenlijk?

En dan de belangrijkste vraag, hoe doet hij het nu?
Hoe gaat de revaliatie?

Ik duim duim duim voor een goed herstel en blijf jullie volgen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:35

Mooie updates toch wel, na van de schrik te zijn bekomen. Ik ben benieuwd of hij helemaal goed herstelt. Ik gun het jullie van harte!

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 17:50

Wauw. Bedankt voor jullie reacties!
Je zou inderdaad niet verwachten dat hij zo de buig proeven door komt. En dat is dan ook precies de reden dat ik hem niet op de foto heb laten zetten toen der tijd. Achteraf goed, anders had ik hem waarschijnlijk niet gekocht.

Als ik hem niet gekocht had was hij waarschijnlijk terug naar Spanje gegaan, dat is mij toen in ieder geval verteld. Ik wil er niet aan denken waar hij dan terecht was gekomen. Toen ik hem een bericht stuurde over de OCD was hij erg vriendelijk en zei hij het erg vervelend te vinden.
Ik ben er niet over begonnen of hij hier al van af wist of niet. Hij laat volgens mij namelijk fotos nemen van paarden die die verkoopt, maar dat weet ik dus niet zeker. Het zou voor de situatie ook niks meer uit maken, dus ik heb het maar zo gelaten. Wel was hij meedenkend met het vinden van een kliniek voor de operatie! Echter geen bericht meer gehad met de vraag hoe het nu is, maar goed dat is dan ook het verschil tussen het kopen bij een particulier en een handelsstal (uitzonderingen daargelaten). Dus dit ga ik zelf nog wel even laten weten.

Ondanks dat we nu al heerlijk even aan het kwakkelen zijn heb ik nog geen dag spijt van hem als mijn 'aankoop'.
Ik haal zo veel plezier en geluk uit hem, ook als we niet aan het werk kunnen. Al hoop ik natuurlijk dat hij na het revalideren weer lekker aan de slag kan.

Voor nu gaat het erg goed met hem. Hij heeft nog een wondje wat wel nog een beetje open is, maar alles ziet er gewoon rustig uit.
Hij staat rustig op z'n eigen postzegel en 3x per dag mag hij een rondje lopen. Dit worst opgebouwd naar steeds wat langer lopen. Ook gaat hij straks de trilplaat op. Dit zou ook bevoordelijk moeten zijn voor zijn herstel.
Dit moeten we nog een week of 3 doen en daarna mag hij weer op de foto en scan om te kijken hoe alles hersteld is. Als dat allemaal goed is zou hij eigenlijk wel weer naar huis mogen. Dan zou hij elke dag onder het zadel gestapt moeten worden en na 2 weken ook draven en vanaf daar kunnen we beetje bij beetje elke keer een paar minuutjes meer gaan doen. Dit is volgens het schema dat ik van de kliniek mee kreeg.
Maar voor ik daarmee begin wacht ik eerst de foto's en de scan af. Ik wil zeker geen dingen overhaasten en stap liever nog een maand ipv dat ik er te snel weer op zit.

Super bedankt voor jullie berichtjes en lieve woorden. ♡

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:08

Deels het topic door gelezen. Wat heeft Zar een super baasje getroffen! Hoop echt dat hij voor de volle 100% hersteld en je weer lekker bezig kan met je topper

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:15

Heb het hele topic door gelezen ga het graag vanaf hier volgen!

Wat zorg je super goed voor hem zeg!

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 00:28

Hallo bokkertjes, ♡

Vandaag was een hele belangrijke dag!
Vandaag is namelijk de dierenarts geweest om te kijken hoe alles hersteld.
Zar mocht dus weer voor foto model spelen en er zijn scans gemaakt.
Hier uit kwam dat de operatie niet beter gedaan had kunnen worden.
Op de scans zag je ook dat er wel schade aan het kraakbeen was, maar dat dit eigenlijk alles mee viel.
Zar zal voor de volle 100 procent herstellen!
Eind augustus komt hij weer naar huis en vanaf dan gaan we onder het zadel stappen 1x per dag en 1x per wandelen. Dit gaan we opbouwen en na 6 weken zou hij eigenlijk weer de oude moeten zijn. Zo zo blij. Ik had niet durven dromen dat dit zo goed zou gaan.
Even snel korte update. Het is bedtijd.
liefs.♡


Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 02:45

Ik lees je topic voor het eerst ... Goh, wat een pech met die OCD's ... Maar Zar mag zich in de hoeven klappen dat hij jou getroffen heeft! Wat een superbaasje ben jij! Over de plek waar je hem gekocht hebt, heb ik al meerdere minder positieve dingen gehoord ... Maar jij hebt er voor jou wel een ongelooflijk maatje gevonden, dat is duidelijk!
Toen ik je vraag las 'welke DA?', was mijn antwoord dadelijk : Tom Marien! Ik denk dat je daarmee een goede keuze gemaakt hebt. Marien is een topchirurg.

Ik hoop dat Zar zijn herstel voorspoedig verloopt en jullie samen nog heel gelukkige jaren samen hebben!

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 03:34

Je topic door gelezen.
Zo krijgt het verhaal in 1x een hele andere wending.
Fijn dat alles nu de goede kant op gaat.
En wat een knapperd van een paard heb je.
Prachtig!
Heel veel plezier samen.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 07:20

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar wat zeiden zn oude eigenaren hiervan?

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 08:56

Wat leuk dat ik dit topic tegenkom. *\o/*
Ik heb Zar gezien bij Fiona. Hij stond buiten naast een bonte 2 jarige van mijn vriendin.
Fijn dat het zo goed gaat met hem.
Ik heb met mijn 2 jarige quarter grondwerkles van Fiona, daarna wil ik ook dubbele lijnen en lange teugels, voordat ik erop ga al een stuur erop :j

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 11:15

Dankjulliewel!
Ik heb Zar gekocht bij een handel stal. Wat hun er van zeiden.. Tsjaa erg vervelend en ik hoop dat het goed komt. Meer daar dat had ik ook niet meer verwacht en heb er ook geen ding van gemaakt. Achteraf ook geen bericht meer gehad hoe het nou afgelopen is. Ook daar zit het verschil met een handel stal of een goede fokker of particulier ben ik bang.

Wat super lelk dat je Zar gezien hebt! Hij staat inderdaad nog bij Fiona. Volgend weekend komt hij weer naar huis.
Ik ga straks die kant op om hem plat te knuffelen en voor het eerst weer een rondje op hem te stappen.
Nog heel eventjes en dan is hij weer thuis.

Ik kan je zeker aanbevelen om inderdaad met de dubbele longe te beginnen voor je er op wilt, dat heb ik in ieder geval als erg prettig ervaren. Anders krijg je paard alleen maar nog meer prikkels in 1 keer.

Verder niet heel veel spannends gebeurd. Behalverder dat Fiona heeft geoefend met Zar de trailer op te krijgen. Na de laatste 2 keer is dit toch wel een aardig dingetje voor hem geworden en zij gaat dan ons ook helpen om dit weer te trainen. Hij moet straks toch echt weer mee naar huis. :D

Daarnaast heb ik voor Zarro een eigen Instagram pagina aangemaakt. *-:)
Mochtend jullie het leuk vinden mogen jullie natuurlijk ons altijd volgen.
@lifeofzarro
Ik heb hem echt vanmorgen pas aangemaakt en heb wel geteld al 2 volgers. :')
Ook hier zal ik bijhouden hoe het met hem en zijn vorderingen gaat.

Dat was t weer voor nu. Ajuuuu *\o/*

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:13

Hoe gaat het met hem?

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:53

j_vdm schreef:
Dankjulliewel!
Ik heb Zar gekocht bij een handel stal. Wat hun er van zeiden.. Tsjaa erg vervelend en ik hoop dat het goed komt. Meer daar dat had ik ook niet meer verwacht en heb er ook geen ding van gemaakt. Achteraf ook geen bericht meer gehad hoe het nou afgelopen is. Ook daar zit het verschil met een handel stal of een goede fokker of particulier ben ik bang.


Even voor jouw informatie: je hebt een paard gekocht met een zogenoemd "verborgen gebrek". Een verborgen gebrek is een gebrek dat verborgen bij ver-/aankoop. Dat kan zijn zowel voor de verkoper als voor jou. Het hoeft dus zeker niet zo te zijn dat er sprake is van "kwader trouw".
Omdat je bij een handelsstal hebt gekocht (dus bij een professioneel verkoper) valt jouw aankoop onder de consumentenkoopwet. Die wet biedt jou als koper een soort "garantie` op het product (in dit geval een paard) dat je hebt gekocht. Voor een termijn van een half jaar. Wordt er in die tijd een gebrek geconstateerd dat het paard ongeschikt maakt voor het doel waarvoor het is aangekocht, dan moet de verkoper voor een oplossing zorgen. Hetzij het "gebrek" laten herstellen, hetzij (indien herstel niet mogelijk is) het paard terug nemen waarbij hij in de gelegenheid waarbij hij in de gelegenheid wordt gesteld een nieuw "product" te leveren.
Een handelaar is heel goed op de hoogte van deze wetgeving en dat is mogelijk de reden dat die zo weinig van zich laat horen, in de hoop dat het over drijft en ze niets meer horen. Dat lukt vaak, zo ook bij jou, begrijp ik.
Bij het gebrek van jouw paard is heel goed aan te tonen dat het er al zat voor aankoop.
Nu heb je zelf de zelf de operatie al laten uitvoeren.
Je zou nog een poging kunnen doen, door voor te stellen de helft van de rekening te betalen, o.i.d.

Dit zal voor hun zelf ook beter zijn want dit verhaal doet hun naam geen goed.

BabFer

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-04-13

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:24

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu is met hem. :-)

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 08:51

Hello hello!

Zo dat is al weer even geleden! _/-\o_

@babootje om gelijk maar even op jou te reageren.
Super dat je zo mee wilt denken! +:)+
Ik ben er inderdaad van op de hoogte dat ik hiermee terug had kunnen gaan naar de handelstal. Al was ik wel al ruim over het half jaar heen voor ik er achter kwam dat hij dit mankeerde.
Bij aankoop heeft hij ook aangegeven dat als het echt niet lukte met het zadelmak maken oid (vanwege zijn schuwheid), dat ik terug mocht komen en dat ze zouden kijken wat ze konden doen.
Nu was ik dus al ruim over het half jaar heen. Daarnaast als ik terug zou gaan zou ik Zar moeten inruilen en een (duurder?) paard kopen en zou Zar alsnog terug naar Spanje gaan.
Oftewel, daar zou alleen maar geld aan verdiend worden en ik wil Zar absoluut niet omruilen. Ik heb er daarom dan ook maar geen aandacht aan besteed en mijn 'verlies' genomen.
Het is natuurlijk erg zonde en de operatie en alles er om heen heeft genoeg gekost, maar aankloppen en vragen of geld gaat in dit geval niet werken. Ik zal daar heel veel moeite voor moeten gaan doen en stiekem heb ik daar gewoon niet zo veel zin in. Ik zou namelijk ook echt niet weten hoe ik zoiets aan zou moeten pakken en gezien het termijn van een half jaar waar ik overheen zat acht ik mijn kansen niet zo goed. En daarom maar gelaten voor wat het is.
Opzich best kwalijk natuurlijk, want hierdoor kunnen ze wel zo zulke dingen blijven maken, want tsjaa we worden er toch niet op aangesproken. :n


Met Zarro gaat het verder echt heel goed.
Sinds mijn laatste berichtje hebben we ook echt al weer veel stappen gemaakt.
Wat we kunnen en mogen is allemaal nog erg beperkt, maar we komen er wel.
Met mijn laatste berichtje stond Zar volens mij nog bij Fiona. Daar heb ik voor het eerst weer op Zar gezeten en wat deed hij het goed! We mochten nog alleen maar stappen maar dat was al zo fijn! *\o/* *\o/* *\o/*


Afbeelding

Ondanks dat ze met hem geoefend heeft met het trailer laden wilde hij toch echt niet mee naar huis. :+
Dit gaan we straks dan ook echt verder oppakken en echt even goed trainen want dit was echt niet leuk. Na een aantal uur proberen hem er in te krijgen, weer sedatie gehaald. Het lastige was dat hij nog rustig met z'n achterbenen moest doen en daarom niet echt boos kon worden op hem. Wordt dus nog vervolgd... :\

Eenmaal thuis mochten we wat gaan oppakken. Hij had z'n eigen ienieminie paddockje gekregen waar hij ontzettend braaf in blijft. En tot 2 weken geleden ging ik dan ook 2x per dag naar hem toe.
1x sochtends voor werk om met hem te stappen en smiddags voor alle nodige knuffels, poetsbeurten en RIJDEN!
Ja ja. Vanaf toen zijn we elke dag een half uurtje gaan stappen onder het zadel.
Alleen maar rechte lijnen en hoefslag volgen. De eerste weken was dit ontzettend fijn, maar dit wordt toch wel ontzettend saai.
Zar heeft zich hier eigenlijk heel netjes in gedragen. Ondanks dat hij al zo lang stilstaat was het absoluut geen bommetje, al blijven de bakkabouters wel spannend.

Sinds een week of 4 zijn we langzaam aan het opbouwen met draven.
Ik merk echt dat hij al zoveel verbeterd is sinds ik er voor het eerst weer op zat.
Het is voor hem nu heel belangrijk om goed te lopen. Dat hij z'n hals laat zakken en echt goed z'n achterbenen gaat gebruiken. Hij vindt dit wel erg lastig en is ook nog erg aan het zoeken naar zijn balans, maar het gaat steeds beter.
In de tussentijd is Fiona nog een keer geweest om te kijken hoe het gaat en om hem te behandelen. Zo'n operatie tafel doet namelijk niet veel goeds voor je lichaam. Hij zat dan ook aardig vast, maar gelukkig moet dat nu weer verholpen zijn. Tijdens het rijden bleef hij ook erg onrustig met zijn hoofd. Na de behandeling en met een ander bitje erin (ik reed met een dubbel gebroken bustrens, nu met een level 1 myler) gaat het al een stuk beter.
Ik heb eigenlijk geen foto's behalve onderstaand, maar hier worden net lekker de teugels uit m'n handen genomen :')
Ik zal even kijken of ik van de week iemand ff een fotootje kan laten maken.


Afbeelding

Daarnaast hebben we van de week ons eerste buitenritje weer gehad. <3

Afbeelding

Daarnaast rijden we nu 5x per week zo'n half uurtje waarin we aan het opbouwen zijn om zo'n 20 minuutjes te draven.

Zar is in iedergeval erg blij met z'n nieuwe beentjes en uiteindelijk is dat waar het om gaat.

Afbeelding


tot snel liefs!

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 09:22

j_vdm schreef:
Bij aankoop heeft hij ook aangegeven dat als het echt niet lukte met het zadelmak maken oid (vanwege zijn schuwheid), dat ik terug mocht komen en dat ze zouden kijken wat ze konden doen.
Nu was ik dus al ruim over het half jaar heen. Daarnaast als ik terug zou gaan zou ik Zar moeten inruilen en een (duurder?) paard kopen en zou Zar alsnog terug naar Spanje gaan.
Oftewel, daar zou alleen maar geld aan verdiend worden en ik wil Zar absoluut niet omruilen. Ik heb er daarom dan ook maar geen aandacht aan besteed en mijn 'verlies' genomen.
Het is natuurlijk erg zonde en de operatie en alles er om heen heeft genoeg gekost, maar aankloppen en vragen of geld gaat in dit geval niet werken. Ik zal daar heel veel moeite voor moeten gaan doen en stiekem heb ik daar gewoon niet zo veel zin in. Ik zou namelijk ook echt niet weten hoe ik zoiets aan zou moeten pakken en gezien het termijn van een half jaar waar ik overheen zat acht ik mijn kansen niet zo goed. En daarom maar gelaten voor wat het is.
Opzich best kwalijk natuurlijk, want hierdoor kunnen ze wel zo zulke dingen blijven maken, want tsjaa we worden er toch niet op aangesproken. :n


De overschrijding van het termijn van een half jaar is wel lastig maar in jouw specifieke geval wel goed uit te leggen, omdat je paard nog zadelmak gemaakt moest worden. Maar als aan te tonen is dat de OCD's er al zaten voordat je het paard kocht dan heb je toch een heel goede kans.
Het paard terug, zou je niet hebben hoeven accepteren. Als het jouw wens is om het gebrek te laten herstellen, dan moet de verkoper daarin mee gaan. (In de wet staat, als het product niet hersteld kan worden dan moet de verkoper het terugnemen en een ander vergelijkbaar produkt in de plaats aanbieden)
Als je dan aanbiedt om de helft van de herstelkosten zelf te betalen, is dat alleszins redelijk.

Ik snap best dat je er nu niet zoveel zin meer hebt in zo'n proces. En al helemaal niet in een gerechtelijke procedure. Maar het is een boel geld natuurlijk en je zou er best een goed onderbouwd briefje aan kunnen wagen. Niet gewaagd is niet gewonnen :D :D
De handelaar mag blij zijn dat ie er zo vanaf is gekomen.

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 07:32

Lief dat je mee denkt! Ik ga er eens over na denken of ik dit ga doen! Twijfel :roll:

j_vdm
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 22:35

Hallo hallo hallo!

Wauw. Dat is even geleden zeg!
Ik zag dat het laatste berichtje van 2016 was.
Ik heb stiekem even alle oude foto's terug gekeken.
In de tussentijd is er super veel gebeurd.
We zijn inmiddels 2 x verhuisd en inmiddels zijn we al weer 2 maanden beland onder de rivieren.
Ja ja, wij zijn verhuisd naar Tilburg!

De eerste verhuizing was geen succes. In de zomer stonden de paardjes lekker op het land, maar we hebben het gehele jaar geen goede bak gehad. En hierdoor qua training heel erg stil gestaan.
Wel konden we hier lekker het bos in, maar hier gaan we het helaas niet mee redden.

Afgelopen december zijn wij dan ook verhuisd, naar Tilburg weliswaar.
Hier hebben we een heerlijke binnenbak _/-\o_ . 2 buitenbakken, en een longeerring.
Daarnaast kunnen we hier van het voorjaar heerlijk het bos in, of naar de drunise duinen.
We zijn nu langzaam weer aan het oppakken. <3

Onderstaand nog even een fotootje, want de man is in de tussentijd best wel heel erg veranderd.

Afbeelding

Willen jullie nog lezen over Zar zn avonturen?
Dan ga ik proberen hier weer wat meer leven in te blazen. :D *\o/*

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:57

Ja hoor ikke wel. :D :D

Toen ik in het begin las "getraumatiseerde PRE" en "Ypenburghoeve" dacht ik ojee.....

Maar zo fijn dat het paardje zo goed is terecht gekomen bij jou. Het is natuurlijk leuk om nog eens te horen hoe het met hem gaat.

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 01:22

<<) ik oookkk *\%/*

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:46

Wauw ik volg even! Super fijn!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:47

Ik ook <3

BabFer

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:04

Oh blij te horen dat het nog steeds goed gaat met hem.
Oef. :-)
Het is jullie meer dan gegund.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Beleren "getraumatiseerde" PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:47

Nog meer foto's mogen hoor!