lusitano praat en foto,s

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-15 08:53

Meet onze geisha
https://www.dropbox.com/s/sy6s4zl4riktt ... 8.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tb140cq9cnsi2 ... 8.jpg?dl=0

Er is een barokke praat topic maar daar komen ook veel friezen en pre,s en andere barokjes in voor.

ik wilde graag alle lusitano verhalen en foto,s bij elkaar.
heb jij wat te vertellen over je lusitano plaats er dan gerust een foto bij.geen foto,s alleen zonder een verhaal.

Wij hebben 4jr geleden onze lusitano merrie gekocht bij romina steiner,dit veulentje dat wij kochten had een vriend bij haar ingeruild omdat hij een hengst veulen wilde.
we zagen haar daar staan 3,5mnd oud(wat ik zelf veel te vroeg vind om bij de moeder weg te halen) maar de fokker dacht daar schijnbaar anders over(romina is niet de fokker,zij laat de veulens zelf lang genoeg bij de moeders.)
Achter in een stal kwam je voorzichtig naar voren want je wilde toch wel alles zien,je had wonden over je hele hoofd.maar o wat was je schattig.
we voelden het al dit word haar,dit hadden we bij de andere veulens niet.
we lieten haar lopen was verder niks speciaals maar daar was ze ook niet op gefokt(ze is op karakter gefokt,echt stierenvechters paardje),en dat is goed gelukt.
gepraat over de prijs en ook hoe ze aan de wonde kwam,was gebeurd op transport.ze had ook een diepe lelijke wond aan het been op de kogel.
dus daar afspraken overgemaakt dat we haar haalde als dat been in orde was en we waren het ook natuurlijk al eens geworden over de prijs.
romina stelde contakt op en we tekende dit.
nu 4jr later hebben we een prachtige 4,5jr dunskin merrie in de wei lopen met een geweldig karakter. Afstamming quiosque x baretta
we hebben haar sinds paar weken echt dressuur matig opgepakt,en dat doet ze enorm goed.ook springen doet ze geweldig,laat een nette sprong zien(enkel los gesprongen).
Voorheen heb ik ze enkel buiten wat recht door recht uit gereden en met los teugeltje zodat ze zef balans vind en op eigen benen loopt,dit vind ik erg belangrijk.ze is dan ook super verkeersmak.

meet geisha

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:49

Knappe merrie geworden inderdaad zeg!
En fijn dat ze het zo goed doet!
Gaan jullie nog met haar naar de keuring?

Dit is mijn 5 jarige lusitano ruin Fevereiro, roepnaam Ferro:
Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-15 15:39

Hoi nouvel,ik ken inderdaad jou knappe lusitano.
het is wel de bedoeling als ze dadelijk goed getraind is onder het zadel en daardoor ook goed bespierd is.willen we voor stamboek opnamen gaan. We willen er ook in de toekomst een veulentje bij fokken.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-15 18:37

Hoe is jou lusitano in omgang weet je ook hoe jouwe gefokt is veiga ,andrada etc.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:23

Leuk een Lusitano topic, die miste ik al! Wat zijn het toch ook geweldige paarden.

Ik heb sinds een halfjaar mijn eerste eigen paard (wel veeel ervaring al met paarden) Ik heb hem gekocht als Andalusier maar geloofde hier al niet in. Met wat zoek werk via een kennis de fokker van mijn paard gevonden. Hij is een heuze Lusitano met begreep ik goede ouders.

Hier Cedro, officieel heet hij Bocage. Meneer probleempaard.
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:30

stoer paard daphne!

keona schreef:
Hoe is jou lusitano in omgang weet je ook hoe jouwe gefokt is veiga ,andrada etc.


Ik heb zijn papieren nog niet echt doorgespit, maar hij volgens mij hoofdzakelijk andrade gefokt met ietsje veiga er in.

Hij is heel anders dan mijn merrie, eigenlijk in alles het tegenovergestelde, niet alleen in de kleur... 8-)
Best grappig.
Hij is in heel veel dingen makkelijker, want mijn merrie was echt heel erg moeilijk, maar die paar dingen waar zij weer heel makkelijk in was is hij juist weer moeilijk in...

Hij is heel mensgericht, wil graag contact, is gek op aandacht, kan er slecht tegen als iets mis gaat en doet meestal erg zijn best om het goed te doen (maar als hij iets echt niet wil of echt eng vindt heb je er een zware dobber aan...)
Met rijden vindt hij de galop nog erg moeilijk en moet hij achter nog heel veel sterker worden, hij heeft nog moeite om achter goed te dragen en probeert zich daar onderuit te werken door in je hand te gaan hangen of aan de teugels te trekken als het lastig wordt.
Daar zijn we hard mee bezig en het gaat steeds beter.


We doen rustig aan, stapje voor stapje en heel veel afwisseling in het werk, Lusitano's zijn lang jong en hebben veel tijd nodig in hun ontwikkeling.
Ik werk met hem aan de lange teugel, aan de longe, onder het zadel en soms aan de hand.
We doen wat dressuur, wat WE oefeningen en we proberen 1x in de week een buitenritje te maken.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:58

Leuk een Luso topic!

Ik heb nu bijna een maand een Lusitano ruin, uit Portugal. Estame J.F van Coudelaria Pimentel, roepnaam Santiago. :) Ik was al heel lang verliefd op het ras en heb deze zomer eindelijk de stap gemaakt om op zoek te gaan naar een eigen Luso.

Bij het proefrijden in Portugal:

Afbeelding

En thuis!

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:16

Knap paard!
veel plezier samen!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-15 06:08

Wat een mooi hoofd heeft die schimmel,zeker een lusitano hoofd en geen andalusier.hoe gaat het in omgang met hem.
de bruine hier boven,daar heb ik stukje van gelezen in zijn topic,leuk paard hoe oud is deze?

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 06:18

Mijne is niet typisch voor een lusitano heb ik het idee. Hij is erg onzeker, angstig, schikkerig, vind alles eng. ookal gaat het nu sinds ik hem heb met de week beter. Kon in het begin niet normaal op hem rijden want hij verschoot de hele bak door van angst en onzekerheid.
Verder is hij super lief, vriendelijk sensibel, gevoelig voor hulpen en gewoon echt een goedzak. Onder het zadel veel looplust en wel temprament. Ik heb het idee dat hij in spanje niet altijd even eerlijk behandeld is geweest waardoor hij dat schrikkerige onzekere gedrag heeft. Hij heeft een deuk in zijn neusbeug (terwijl hij juist zo een mooi ramshoofd heeft) en zit onder de littekens.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 06:52

dat is wel aardig lusitano gedrag hoor, ik ken er meer die zo zijn...

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 08:22

keona schreef:
hoe oud is deze?


Hij is 6.

Hij is trouwens gelukkig helemaal niet zo rillerig. Af en toe wat lomp in omgang en nog erg bezig met zijn omgeving, hij is gebaat bij duidelijkheid en consequent zijn. Met rijden in de bak is hij zeer braaf, hij werkt erg graag. :) Gisteren heb ik voor het eerst een wandelingetje met hem aan de hand gemaakt, dat vond hij erg leuk en hij was buiten eigenlijk direct vrij ontspannen, keek niet op om om van verkeer of blaffende honden etc. :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-15 09:25

Ja onze is ook absoluut nergens echt bang voor,sommige dingen zijn wel eens spannend maar dan gaat ze toch ik rij haar buiten bitloos en dan kun je haar ook goed gecontroleerd rijden. Het leuke vind ik dat ze gefokt is op karakter echt stierenvechters paardje,als de koeien naast haar in de wei staan en deze komen bij de draad,dan jaagt zij ze weg. Leuk om te zien.ze wil ook alles regelen in de kudde.
Toen ze jonger was,was ze enorm prikkelbaar ze werd dan overal boos om.bv groep fietsereners,was dan iets om boos om te worden en geirriteerd.
Dat is nu veel minder.
Er is wel al vaak gevraagt of het een hengst is,want als ze dus boos word dan gaat ze met de voor benen slaan snuiven,echt hengsten gedrag.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:14

Geen onbekende maar hij mag wel weer eens genoemd worden, Ultramar, goedgekeurde Lusitano hengst, geb. 2001. Hij heeft intussen 11 kinderen en volgend jaar wordt nr. 12 in Zweden geboren, 3 Azteca's ( kruising met Quarter horse' en de rest allemaal volbloed Lusitano´s . Hij wordt uitgebracht in Working Equitation op WE3/ WE4 niveau. Een paard met een gouden karakter, echt een gentleman, met genoeg temperament onder het zadel en hij is homozygoot voor de kleur zwart. Hij heeft 1 zoon die sprekend op hem lijkt; Gastao.
Ultramar is als 2,5 jarige uit Portugal gekomen, geruild voor de dekhengst Naufrago die toen nog van mijn man was. Hij is gefokt door Coudelaria Lobo des Vasconcellos en een van de weinige homozygoot zwarten. In 2008 is hij goedgekeurd voor de dekdienst met 71 punten en werd toen ook kampioen der kampioen met een zilveren medaille, in 2006 heeft hij ook een zilveren medaille behaald.
In het voorjaar van 2015 zijn we met hem en ons andere paard naar Portugal geweest voor 2 maanden en daar is o.a. getraind bij Pedro Torres. Het is de bedoeling om eind oktober te starten tijdens het NK Working Equitation in Pesse, als de training zo goed blijft verlopen in WE4.
Dressuurmatig trainen wij hem onder leiding van Antonio Borba Monteiro, 1 van de grootmeesters aan de Portugese Hogeschool. Ultramar beheerst piaffe, passage bijna en doet wissels om de pas.

Ultramar:
Afbeelding

Afbeelding

Gastao:
Afbeelding

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:17

Mooie lusitano's komen er voorbij.
Ik heb sinds januari dit jaar mijn eerste lusitano. En wil niets anders meer!
Mijn lusi is een 10 jarige hengst. Heeft geen papier. Is in portugal geboren, naar een handelstal in portugal verhuist, daar is hij gereden geweest door de dochter van de stalknecht, heel recreatief, dressuurbasis zit er net niet in. Van daaruit is hij een jaar en half geleden naar belgië verhuist. Bij ons op stal gekomen om gereden te worden. Ik heb hem 2 weken mogen overnemen wegens het verkoop van mijn paard. En heb hem niet meer laten gaan. <3
Hij is eerlijk en bomproof. Maar kan heel heet worden, en is beetje wantrouwig. En kan wel eens dominant uit de hoek komen.
Helaas heeft hij een blessure opgelopen. Die op zich niet ernstig was. Maar hij heeft wel zijn vertrouwen nu een beetje verloren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-15 09:38

Wat een prachtige hengst hier boven.mooie palomino kleur ook nog eens.mag je trots op zijn.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:44

Knappe paarden hier!
Sommige 'kende' ik al uiteraard.

Ik heb ook eentje die mag mee doen hier :D
Gina RS, een 4-jarige valk merrie.
Gefokt door Romina, zoals al blijkt uit haar naam uiteraard. En sinds 2 jaar van mij.
Afgelopen jaar heeft ze bij een vriendin van mij in de Ardennen gelopen, op een grote heuvelweide. Dat leek mij wel fijn voor haar, omdat ik haar toch nog te jong vond om er wat mee te doen. En daar had ze alle ruimte en tijd om verder volwassen te worden. Sinds afgelopen juli is ze weer naar huis gekomen.
Het is de bedoeling dat ze nu ingereden wordt. (Hopelijk dit najaar ofzo. Ik moet nog even bekijken wanneer het het beste in mijn planning past. Maar in principe zijn de afspraken al gemaakt.)
En ondertussen ben ik er wat basic dingen mee aan het oefenen. Wandelen op de openbare weg bijvoorbeeld. Wat ze ondertussen toch al heel braaf doet.
Gina is een lief en gezellig paard. En ze geniet erg van aandacht. Dus ik denk dat ze het wel leuk gaat vinden om aan het werk te gaan. T'is ook wel een heel temperamentvolle en gevoelige dame. Ze kan nogal "heet" en hectisch worden. Maar daarnaast kan ze ook heel stoer en stoïcijns zijn. Aparte combi, vind ik dat wel. En meteen ook wat ik er zo leuk aan vind qua karakter.

Ik heb niet zoveel recente foto's van haar omdat ze in de Ardennen geweest is.
Maar dit zijn de meest recente:
Afbeelding
Afbeelding

En hier was ze nog in de Ardennen vorig najaar:
Afbeelding

En voor ze vertrok:
Afbeelding
Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-15 11:24

Hoi luckystor, gina ziet goed uit.maar je hebt toch ook die kleine van opala toen gekocht? Ben daar erg nieuwschierig naar

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:26

Ja, die had ik inderdaad eerst. Maar die heb ik ingeruild voor Gina.
Dus die is gewoon terug naar Romina gegaan en die heeft haar nog steeds. Dat is een heel mooi paard geworden. En dit jaar had ze ook een heel knap merrieveulen. :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-15 11:37

Oke wat jammer,ik heb opala gezien met dat veulentje toen aan de voet.waren net terug uit portugal en wat was dat een scharminkeltje toen.was wel benieuwd hoe ze nu was.heb je de hengst wel nog de half bloed lusi

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:50

Als je benieuwd bent naar haar, Romina had dit voorjaar wel een foto ervan geplaatst op haar fb. Met een voskleurig veulentje erbij. ;) Dat het zo'n scharminkeltje was, zie je er helemaal niet meer aan hoor. T'is een hele knappe merrie geworden en ze is ook hoog gekeurd (75,5 dacht ik) en heeft al verschillende medailles gewonnen op de keuringen. Ze doet het heel goed dus! :)

Mijn halfbloed-hengst heb ik inderdaad ook nog. Die is nu 3.
Hij is jammer genoeg heel ziek geweest het afgelopen jaar. Nog steeds eigenlijk.
Het is ook maar twijfelachtig of hij ooit nog beter wordt. In principe was de prognose heel slecht.
Maar de laatste maand gaat het eigenlijk wel goed met hem, dus ik begin nu toch weer wat hoop te krijgen... Dit zijn de laatste foto's die ik van hem gemaakt had:
Afbeelding
Afbeelding
Om je een idee te geven vanwaar hij komt. Zo was hij eraan toe dit voorjaar :(
http://www.mijnalbum.be/Foto-CBWY74GZ.jpg

we hebben trouwens nog een halfbloed hé, halfzusje van jullie Geisha ;)
Een red dun merrietje, ook 3 jaar geworden dit jaar.
Die doet het wel heel goed.

Faya_barock

Berichten: 323
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:43

Leuk eindelijk eens een topic allen voor de Lusitano's!

Ben van de PRE's nu in de Lusitano's gerold (mocht je de Revista hebben daar heb ik mij de laatste keer voorgesteld (Cora).

Ben sinds ruim 2 jaar in het bezit van Vloraque ruin van 13 jaar. Zeeeer gevoelig paardje maar hij rijdt zo lekker. Rij klassiek met hem, doe handwerk met hem, lange teugelwerk en wat WE. Kent de Spaanse pas, al redelijk de piaffe en vliegende galopwissels ook de terre a terre kent ie ineens heel goed als ie wat heet wordt.
Niet snel ergens van onder de indruk van de omgeving met rijden. Maar wel helemaal in de stress als er een paard van de groep weg gaat (minpuntje...).

Dit moest de Spaanse pas worden, maar toen kwam deze eruit lijkt meer op de schoolhalt ;-)
Afbeelding

Afbeelding

En toen kwam deze jongen er verleden jaar bij Ivo, Lusitano hengst van 2 jaar komt bij Eugene Ploumen vandaan. Echt een boef! Heb ze heel de tijd dag en nacht met elkaar gehad (samen nog met minishetlander hengst). Maar het ging mij toch wat te wild worden, dus hij heeft nu zijn eigen plekje en kunnen nog prima neuzen. Ga met hem met de keuring mee doen dit jaar, ben benieuwd wat de keurmeester van hem vindt :)

(in het echt is hij niet zó goudkleurig, maar moest de foto een beetje aanpassen ivm tegenlicht)
Afbeelding

Zo zag hij er uit toen ik ging kijken bij de fokker
Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-15 14:53

Wat leuk die karaktertjes allemaal.ik hou van karakter

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:55

Het wordt al een leuke verzameling lusitano's zo!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-15 18:46

Ja echt leuk om alles zo te delen onder elkaar.wie van jullie is ook van plan om de lusitano in te spannen.wij in ieder geval wel.nu eerst wat verder door rijden dressuur matig want ze begint nu wat uit te proberen op het begin.maar wij houden toch langer vol.als dit er goed in zit. Zullen we haar beleren voor de koets.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers