lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 00:00

Voor mij is er geen verschil, behalve dat elk paard anders is en ik me daarop aanpas. Maar niet perse omdat het Lusitano's zijn of welk ras dan ook.

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:07

Eefiepeefie schreef:
Lukasje schreef:
@ Eefiepeefie: ik heb even gespiekt in jouw profiel en in jouw provincie zou ik ook wel weten waar lessen maar ik denk niet dat er in mijn streek veel lesgevers zijn die echt veel ervaring met iberische paarden hebben, althans ik ken ze niet.


In welke regio woon je? :)

Edit: Ik zie het terug in een ander topic, mijn instructeur is recent naar regio Roermond verhuisd. Dus wellicht een optie?


Net even opgezocht: met de wagen (zonder trailer) 1h10 rijden. Dat is toch nog best een heel eind :( . Regio Eindhoven/Valkenswaard zou ideaal zijn, of Belgisch Noord Limburg natuurlijk.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:36

Poeh dat is inderdaad nog wel een eind, je zou eens op trainingsweekend kunnen gaan? Verder ken ik niemand in die regio helaas...

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:14

In principe hoef je een Lusitano ook niet anders te rijden, als je gewoon klassiek rijdt en een paard aanvoelt.

Maar ze zijn over het algemeen gewoon koeler in het hoofd, werkwillend en erg ruiter gericht. Het maakt echt wel uit of je op een jonge Lusitano zit of op een jonge warmbloed.
Iedereen die hier jonge Lusitanos uitprobeert is tenminste altijd zeer onder de indruk hoe rustig ze zijn.

Verder maakt het ontzettend uit of ze hier geschoold zijn of niet natuurlijk.
Dat is dus niet zo zeer ras gebonden, maar opleidingsgebonden.
Paarden worden hier gewoonlijk heel licht aan de hulpen gezet en vooral op de zit gereden. Je draait je hoofd en je heb een pirouette te pakken.

Wat wel rasgebonden is, trouwens, zijstraatje, is een mond met weinig ruimte en een dun recht mondstuk werkt over het algemeen beter dan een dik gebroken bit.
Als je al een bit gebruikt uiteraard. Bitloos en hoofdstelloos is natuurlijk ook nog een optie.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:04

Vooropgesteld dat je ieder paard gewoon fatsoenlijk zou moeten rijden :D denk ik wel dat mensen die dat niet (voldoende) doen doorgaans eerder issues ondervinden met Luso's dan met bv. Nederlandse warmbloeden. In mijn ervaring hebben Luso's vaak sterkere karakters, zijn ze trots en laten zich vaak niet lomp behandelen. En de doorsnee Nederlandse manier van rijden is vaak, eh, best wel lomp.

Verder sluit ik me aan bij Eefi en zou zelf willen zeggen, helemaal geen lang en laag voor een Luso. Wel verlengen overigens, want ze kunnen inderdaad makkelijk te kort worden, maar zeker niet verlagen. Pol ter hoogte van schoft is laag genoeg. Anders haal je ze alleen maar van hun (doorgaans zeer sterke) achterbeen en dat lijkt me niet zo productief. (volgens mij is lang en laag trouwens voor geen enkele paard productief maar dat is een andere discussie :') ).

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:18

Lusitana schreef:
Iedereen die hier jonge Lusitanos uitprobeert is tenminste altijd zeer onder de indruk hoe rustig ze zijn.

Wat wel rasgebonden is, trouwens, zijstraatje, is een mond met weinig ruimte en een dun recht mondstuk werkt over het algemeen beter dan een dik gebroken bit.
Als je al een bit gebruikt uiteraard. Bitloos en hoofdstelloos is natuurlijk ook nog een optie.


Dat rustige, koele, daar hoop ik natuurlijk heel erg op. Na een gebroken rug zou dat wel fijn zijn :roll: . En ja, ik rijd met bit. Momenteel mijn jonge KWPN’er (x hackney) ook op een ongebroken trens. Dat is een beetje zoeken waarop een paard zich het fijnst voelt. Even kijken ook met welk bit de lusitano nu gereden wordt.

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:19

Iedereen trouwens bedankt voor de input !

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:49

Mijn luso is zeker geen koel of stoer paard. Maar wel nooit gevaarlijk! Kan er verder wel alles mee wat sommigen niet met hun paarden kunnen. Maar hij is denk ik geen schoolvoorbeeld voor de luso. Onze jonge luso zal wel zo zijn die is in grote lijnen wel heel mak en rustig met pit.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 20:29

Daphneeeej schreef:
Mijn luso is zeker geen koel of stoer paard. Maar wel nooit gevaarlijk! Kan er verder wel alles mee wat sommigen niet met hun paarden kunnen. Maar hij is denk ik geen schoolvoorbeeld voor de luso. Onze jonge luso zal wel zo zijn die is in grote lijnen wel heel mak en rustig met pit.

Denk ook dat het ermee te maken heeft hoe ze worden opgefokt, wat ze mee maken en hoe ze beleerd worden

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:45

keona schreef:
Daphneeeej schreef:
Mijn luso is zeker geen koel of stoer paard. Maar wel nooit gevaarlijk! Kan er verder wel alles mee wat sommigen niet met hun paarden kunnen. Maar hij is denk ik geen schoolvoorbeeld voor de luso. Onze jonge luso zal wel zo zijn die is in grote lijnen wel heel mak en rustig met pit.

Denk ook dat het ermee te maken heeft hoe ze worden opgefokt, wat ze mee maken en hoe ze beleerd worden

Geloof ik ook best in idd. Basis is heel belangrijk voor paard om
een fijn paard te kunnen worden. De mijne heeft in 9 jaar zeker 7 eigenaren gehad (hij is nu 13 en heb hem 4 jaar) Wel een tijdje mogen opgroeien zonder beleerd te zijn geweest bij de fokker. Daarna ergens 2 keer sowieso verwaarloosd geweest kwa voeding. Beleerd met een stangbit volledig in de krul bijgezet ed ;( Niet zo een goede basis/verleden dus idd.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:04

Koel in het hoofd is niet hetzelfde als een koel paard. Een koel paard is een flegmatisch paard.
Een Lusitano heeft temperament en kan zelfs heel beweeglijk zijn onder de man, maar het koele hoofd voorkomt dat het voor situaties zorgt dat je moeite hebt met controle.
Er zitten over het algemeen ook geen heftige schrikreacties in.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:16

Lusitana schreef:
Er zitten over het algemeen ook geen heftige schrikreacties in.


:j

Mijn ervaring is ook dat de meesten in echte panieksituaties ook heel loyaal zijn en zich vrij goed ("makkelijk") laten kalmeren.

@Daphne: Mss is Cedro niet de makkelijkste, maar jullie zijn toch al ver gekomen. :(:) Ik vond m bij de koeien juist heel stoer!

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:38

rider schreef:
Mijn ervaring is ook dat de meesten in echte panieksituaties ook heel loyaal zijn en zich vrij goed ("makkelijk") laten kalmeren.

Ja, de ruiter boven eigen gevoelens. Vertrouwen op de ruiter.
"Als jij zegt dat het kan, dan moet het maar, al schijt ik zelf in mijn broek."

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:52

Herkenbaar.

Dan eventueel wat gedribbel onder je, maar geen grote fratsen.


Overigens wel gevoelig voor hoe zeker de ruiter is,naar mijn idee meer dan het gemiddelde sportpaard.

Als jij als ruiter het ook niet vertrouwd, maar heel duidelijk blijft naar je Lusitano gaat het nog wel oké.

Maar als je zelf twijfelt, en dat komt door in je hulpen, zit en spanning, dan kun je het wel écht schudden.

En ook dat werkt dan weer langer door dan bij het gemiddelde sportpaard.


Ik vind het heerlijke paarden.
Maar beetje zelfkennis bij de ruiter is nodig. En dat zie je soms mis gaan.



Als ik naar mijn Lusitano kijk:

Je niveau van rijden doet er niet erg toe. Als je eerlijk bent, en niet gespannen, dan werkt hij mee.

Ben je te eisend, te grof, of zelf te gestresst of je hulpen kloppen niet bij elkaar (been geven maar tegelijkertijd zelf eigenlijk 'achteruit denken' als voorbeeld) dan gaat het mis.


Sommige beginners rijden zo met hem weg, simpel stapje drafje links rechts.
Sommige gevorderdere ruiters krijgen de hele bak te zien, ongewenst, zeg maar...


Dus persoonlijkheid van ruiter en omgang met het paard zijn bij mijn Lusitano belangrijker dan 'hoe gevorderd' iemand is.


Mooiste is natuurlijk iemand met juiste persoonlijkheid én gevorderd ruiter.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:44

Goed gezegd: persoonlijkheid is van groot belang.
Natuurlijk kun je niet elk paard over 1 kam scheren, maar als we dat toch doen, dan zou ik zeggen: een lusitano wíl zelf al heel graag werken, dus je hoeft niets te eisen, maar je stelt werk voor, waarbij je moet zorgen voor voldoende afwisseling in het werk. Dan krijg je de mooiste harmony samen.

Een rijtechnisch aandachtspunt dat ik vaak voorbij zie komen bij paarden met een kortere rug en veel front: verbinding over de rug heen, van achter naar voren. Dat sluit aan bij wat hierboven wordt genoemd: niet lang-laag rijden als de verbinding (en daardoor ondertreden en veer in de rug bijvoorbeeld) daardoor wegvalt, maar wel leren te verlengen en de hand te volgen.
Daarnaast moet volgens het dressuurreglement de draf een zweefmoment hebben en dat is voor sommige paarden ook lastig. Dat is een kwestie van sterker worden in draagkracht om uiteindelijk afdruk te creëren.
Voor galop geldt hetzelfde trouwens: de drietakt is er vaak wel (balans), maar er moet ook sprong zijn, dus met zweefmoment.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 00:25

Weer eens wat Santi spam, twee weken geleden weer een les gedaan bij Arne met de focus voornamelijk op schermen: klik voor topic

Sinds de zomer hebben we voornamelijk veel basiswerk gedaan en veel buiten gereden, tijdens de les weer wat dingen opgepakt en het schermen vraagt natuurlijk ook veel, ik was blij verrast met hoe goed hij liep, even een paar passen terugzetten in training heeft echt veel goeds gedaan. :j

En hij is weer breder geworden. Ik begin echt te vrezen dat hij uit dit zadel gaat groeien. :')


Afbeelding

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 00:47

Ben je goed bezig toch rider :p Gaaf hoor wat je allemaal met hem doet.

Ik hou het bij een rondje om of strand haha.

Afbeelding

Afbeelding

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 00:51

Ziet eruit als heerlijke ritjes Duijfje!

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:16

Santi is mooi uitgewassen, rider.

Heerlijke ritjes, Duifje, niks mis mee.

CarolsPhoto
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:50

Duijfje schreef:
Ben je goed bezig toch rider :p Gaaf hoor wat je allemaal met hem doet.

Ik hou het bij een rondje om of strand haha.

[ [url=m/PqdyGY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SD3fA2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heerlijk dit uitzicht

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:36

Vandaag heerlijke buitenrit gemaakt op de Veluwezoom met een stel andere barokkies! Wat is het prachtig rijden daar, het liefst ga ik morgen weer haha. :')

Wel sneeuwde het, bizar genoeg. _O-

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 09:14

rider schreef:
Vandaag heerlijke buitenrit gemaakt op de Veluwezoom met een stel andere barokkies! Wat is het prachtig rijden daar, het liefst ga ik morgen weer haha. :')

Wel sneeuwde het, bizar genoeg. _O-

Ja Limburg ook sneeuw, april doet wat die wilt

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:09

Afbeelding
Ik ben zo trots!
Knappe Guapo door de binnenstad heen, grote brug op etc..... *\o/*

Lukasje
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-01-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:07

Wauw <3 <3 <3

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:31

Mooi hoor en braaaaaf!