lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:10

Ohh jammer zeg, ik vond het ook echt zo’n leuk dier!
Verdient gewoon een fijn plekje!

Lukasje
Berichten: 11254
Geregistreerd: 06-01-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:18

Hij heeft zeker een erg tof karakter ! Maar -tenzij ik me vergis- is hij voor een lusitano niet zo klein. Maar ja, ik kom ook van een klein paard, het is maar met wat je vergelijkt natuurlijk.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:26

Volgens mij is hij rond de 1.62, maar nog erg iel en arm bespierd, dan tonen ze al snel wat minder groot, vooral als je er met lange benen op zit...

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:34

Hoi! Mag ik ook mee praten :D ?
Sindskort ben ik de eigenaresse van de knappe Lusitano hengst <3

Dit is Guapo en hij is 8 jaar oud en 163 cm Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 19:29

Welkom tuurlijk mag je mee kletsen

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:35

Welkom, wat een knapperd!
Vertel er eens wat meer over!

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:56

Dankjulliewel!
Guapo die vind alles onder het zadel nog heel spannend. Maar in omgang is het een nuchtere knuffelkont! We gaan nu al heel veel vooruit! Hij kent wel heel veel oefeningen merk ik ohz ondanks dat ik niks meer vraag dan relaxed een rondje rijden haha. Hij is heel werkwillig! En zijn karakter is echt goud <3

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 21:38

TessJazz schreef:
Dankjulliewel!
Guapo die vind alles onder het zadel nog heel spannend. Maar in omgang is het een nuchtere knuffelkont! We gaan nu al heel veel vooruit! Hij kent wel heel veel oefeningen merk ik ohz ondanks dat ik niks meer vraag dan relaxed een rondje rijden haha. Hij is heel werkwillig! En zijn karakter is echt goud <3

Niet op jou hoor. Maar snap dat gewoon vaak niet paard vind alles spannend onder het zadel, maar kent dan wel allemaal oefeningen. Snap niet dat er eerst aan basis en vertrouwen gewerkt word zodat je stabiel paard hebt. Niet op jou want jij hebt hem pas, maar valt me zo vaak op bij die lusitano’s zeker als ze uit Portugal komen

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:43

Lusitanos zijn ook wel paarden die zich heel erg, meer dan andere rassen, optrekken aan hun ruiter.


Dus een ruiter die met flair en zeker rijdt, geeft vertrouwen, geeft stabiel paard.

Voorzichtig rijden geeft vaak aarzelende Lusitanos.

Ik vraag mij dus af of de Portugezen het zo slecht doen, of dat wij in NL misschien door de bank genomen wel wat te voorzichtig zijn....

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:27

Welkom Tess

Femke_Tweety schreef:
Ik vraag mij dus af of de Portugezen het zo slecht doen, of dat wij in NL misschien door de bank genomen wel wat te voorzichtig zijn....


Nou, ik denk dat tweede. Dat getut altijd in Nederland. :') Gewoon zitten en rijden, dan heb je aan de meeste Lusitano's echt geen kind.

Ik ben overigens van mening dat het soms juist goed kan zijn om wat ingewikkeldere dingen te vragen in plaats van alleen relaxed rond te stappen. Soms dwingt dat een paard om zich op jou te focussen, waardoor ze juist minder reageren op hun omgeving. Ik vind Lusitano's over het algemeen vrij oplettend - als in, ze zijn zich heel erg bewust van hun omgeving - en als je daar teveel ruimte voor geeft/in meegaat kunnen ze inderdaad onrustig worden. Maar bij een ferme, zo en nu gaan we hier even dit doen, is dat vaak minder. En dan hoef je echt niet een hoge schoolkür eruit te rijden, maar zeker wel wat zijgangen etc. meepakken.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:41

Ongeveer wat ik bedoel inderdaad.

Mijn heetkoplusitano kan prima mee naar buiten bijvoorbeeld.
Maar bij spanning moet ik vooral niet te lief zijn.

Kadaverbak langs de weg is niet leuk.
Terecht.
Maar vraag ik dan schoudervoor of pasje wijken links en pasje wijken rechts, heb ik geen gezeik

Ga ik mee met zijn 'ik vind dit niet leuheuheuk', dan heb ik gesnurk en gestuiter...

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:45

Ja, herkenbaar. :D

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:27

Proficiat met je knappe Guapo :D Heb je hem uit België of uit Portugal?

En heel herkenbaar wat jullie hierboven aangeven over Lusitano’s, bij de mijne is dat zeker niet anders! :o

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 08:28

Zeker rijden moet je altijd. Vind ik.

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:58

Helemaal waar Keona, maar in de praktijk is dat niet altijd zo evident denk ik. We zijn geen robot en hebben evengoed last van emoties en gevoelens. Ik ben niet perfect en ik denk dat je nooit bent uitgeleerd wat paarden betreft dus het is en blijft een leerproces. Zolang dat je blijvend werkt aan jezelf en je blijft proberen verbeteren, zijn we al heel goed bezig denk ik!

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:18

keona schreef:
TessJazz schreef:
Dankjulliewel!
Guapo die vind alles onder het zadel nog heel spannend. Maar in omgang is het een nuchtere knuffelkont! We gaan nu al heel veel vooruit! Hij kent wel heel veel oefeningen merk ik ohz ondanks dat ik niks meer vraag dan relaxed een rondje rijden haha. Hij is heel werkwillig! En zijn karakter is echt goud <3

Niet op jou hoor. Maar snap dat gewoon vaak niet paard vind alles spannend onder het zadel, maar kent dan wel allemaal oefeningen. Snap niet dat er eerst aan basis en vertrouwen gewerkt word zodat je stabiel paard hebt. Niet op jou want jij hebt hem pas, maar valt me zo vaak op bij die lusitano’s zeker als ze uit Portugal komen


Vanaf de grond is alles in vertrouwen, hij vind alleen benen aanleggen spannend. Maar dat alles is al zoveel meer in rust is gewoon kwestie van tijd, vanaf de grond hebben we ook al meerdere dingen gedaan maar daar kijkt hij niet van op of om. We doen elke keer gewoon heel simpel rondje stap draf galop proberen wat meer ontspanning te krijgen. Zit totaal niet aan de oefeningen juist haha, af en toe pasje wijken zo hier en dan met oefenen met been aanleggen. En veel figuren is ook pas de 4x dat ik erop zit hoor dus kan alleen maar beter worden haha, hebben eerst vooral aan elkaar gewend en lekker gespeeld etc. Ik merk alleen dat hij de oefeningen kan omdat als hij spanning krijgt hij gaat appuyeren of piafferen, travers gaat lopen. Maar hele vooruit gang al ik ben dus super trots! :D

Iemand vroeg of ik hem uit België of Portugal had. Hij komt officeel uit Portugal gefokt , alleen ik had hiervoor een PRE hengst maar wij waren geen match dus had hem "geruild" met iemand die meer klikte met mijn hengst en ik met haar hengst. Dus officeel gezien heb ik hem uit Nederland haha.
Volgens mij was hij pas 5 maandjes bij haar :)

Lukasje
Berichten: 11254
Geregistreerd: 06-01-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:53

Hoe zit het nou met lusitano’s en PSSM2 ? Zijn er bepaalde lijnen of vaderdieren gekend, of is men daar zo ver nog niet in?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 20:06

Lukasje schreef:
Hoe zit het nou met lusitano’s en PSSM2 ? Zijn er bepaalde lijnen of vaderdieren gekend, of is men daar zo ver nog niet in?

Geloof niet dat er fokkers zijn die testen bij lusitano’s

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 00:25

Lukasje schreef:
Hoe zit het nou met lusitano’s en PSSM2 ? Zijn er bepaalde lijnen of vaderdieren gekend, of is men daar zo ver nog niet in?


In Amerika zijn er wel gevallen bekend heb ik mij laten vertellen maar geen 100% zekerheid omdat er ( (nog) geen bevestiging is daarvan: op veel plekken wordt wel de "Andalusian" genoemd en in sommige gevallen wordt/ werd die naam ook gebruikt voor Lusitano's!, voor zover ik weet hier in Nederland e.o. ( nog ) niet. Bij de PRE zijn wel meerdere paarden positief getest en bij vrijwel alle andere rassen.
Omdat de ziekte toch nog heel onbekend is en er binnen het APSL, en stamboeken buiten Portugal, geen aandacht aan wordt geschonken zal het nog wel even duren.

De kans dat het binnen de Lusitano niet voorkomt is heel klein maar laten we duimen dat het zo is.

De PSSM2 test is duur en als er geen duidelijk vermoeden bestaat op de ziekte dan zal er niet getest worden. Maar het kan ook komen doordat men gewoon niet op de hoogte is en er dus wel paarden met PSSM2 klachten zijn maar dat deze niet herkend worden. Het is nog maar heel kort bekend dat PSSM 1 bij vrijwel alle koudbloedrasssen voorkomt ( men dacht eerst alleen bij de Quarters en Paints) en met alle onderzoeken naar PSSM2 ( officieel geen PSSM omdat het niet suikergerelateerd is maar een myopathie ( spierziekte) ) en alle varianten wordt er hopelijk steeds meer duidelijk over de ziekte, het ontstaan etc. etc.

Zolang er geen Lusitano's ( positief) getest worden zal het nog onduidelijk blijven.

Het is wel jammer dat het stamboek daar niet meer mee doet, gezien het feit dat een nauw verwant ras als de PRE dus wel PSSM2 lijders/ dragers heeft zou op zijn minst een waarschuwing aan de orde zijn.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:28

Gezien het feit dat er geen gevallen bekend zijn, lijkt mij massaal gaan testen er op overbodig.
De paarden worden hier soms alleen in het weekeinde van stal getrokken en tonen niet eens een hint van maandagsziekte, laat staan ernstige spierproblemen.
Als paarden gewoon aan het werk zijn, waarom zou je dan gaan zoeken naar ziektes?

De Spanjaarden en Portugezen fokken al 300 jaar verschillende typen paarden uit geheel andere genenpoelen omdat ze verschillende visies hadden en hebben.
De 5 spaanse hengsten die er waren bij de oprichting van het stamboek (dat eigenlijk maar een klein deel van de geschiedenis beslaat), zullen uitendelijk niet zo´n grote invloed hebben. Me dunkt dat na tig jaar een en ander er wel uitgefokt is, als het er al in zat.
Het percentage van die hengsten nog aantoonbaar wordt trouwens ook altijd aangegeven in de stamboom. (Consanguinidade) Bij heel veel paarden is dat gewoon 0 %

Betreffende DNA van de Lusitano http://www.cavalo-lusitano.com/ficheiro ... al-dna.pdf

Citaat:
The original population of the Lusitano breed comprised 189 stallions and 672 mares.
These mares were descendent from 192 matrilines, of which only 145 still exist. From
the 145 Lusitano founder mares, 27 different matrilines were identified. These DNA
sequences were compared with 781 sequences from 104 other different horse breeds
and 12 sequences recovered from Iberian horse remains identified in Spain: 10
belonging to the Bronze Age (El Portalón de Cueva Mayor) and two from the Neolithic
Age (Cova Fosca). This analysis revealed that the distribution of mitochondrial DNA
haplotypes in the Lusitano is quite unequal, with the three most common sequences
representing more than 50% of the samples. Also, half of the haplotypes present in the
Lusitano breed are rare variants.
This diversity is even more interesting because nine
sequences in the Lusitano are haplotypes not shared by any other horse breed
, being
therefore unique for the Lusitano and the Peninsula.


De waarschijnlijkheid dat het zo algemeen is als in Spanje acht ik zelf niet zo groot.

Maar goed, zeker weten kunnen we het niet.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:14

Testen is inderdaad niet nodig als er geen vermoeden bestaat op de ziekte, probleem is echter wel dat niet iedereen, waaronder veel dierenartsen, de ziekte/ symptomen niet herkennen.
De scheiding van de stamboeken heeft pas in de 1967 plaatsgevonden dat is dus maar kort geleden en "defecten" hebben veel langer nodig en een duidelijke visie om er "uit gefokt" te worden. Ondanks verschillen in fokkerij en genetische kenmerken voeren de PRE en PSL dus wel deels hetzelfde bloed; in veel Lusitano lijnen zijn dan lijnen terug te vinden die als "Spanish Purebred" worden aangeduid, vaak dichterbij dan men denkt en is er tot '67 met Spaanse lijnen gefokt; hopelijk lijnen zonder PSSM2. Er hoeft maar 1 lijn tussen te zitten met PSSM en "bingo" .

Laten we hopen dat het inderdaad niet voorkomt bij de Lusitano maar ik denk dat het simpelweg wachten is op de 1e die wel PSSM klachten heeft en laat testen. In Portugal zal de ziekte nog helemaal niet bekend zijn en zullen paarden die mogelijk deze klachten hebben misschien wel als onbruikbaar naar de slager gaan. Het heeft ook vele jaren geduurd voordat PSSM2 werd aangetoond in veel andere rassen en het is ook nog niet zo lang bekend dat PSSM1 dus niet alleen bij bepaalde Amerikaanse rassen voorkomt maar ook bij koudbloeden, die deels aan de wieg hebben gestaan van de stock types Quarter en Paint. De huidige Quarter en Paint staan ook al heel ver af van de koudbloeden ( o.a. de Percheron die ooit gebruikt is en waar dus dragers/ lijders van de ziekte voorkomen) maar de ziekte zit er na al die tijd nog steeds in; die verdwijnt niet zomaar.

Maar we blijven duimen :).

Het lijkt me wel van belang dat alle paardeneigenaren, ongeacht ras, op de hoogte zijn van de ziekte om te zorgen dat een ziek paard de juiste voeding en zorg krijgt en niet wordt afgeschreven.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:55

Als ze naar de slager gaan, wordt er niet mee doorgefokt ...

Volgens mij is hoe je paarden houdt en wat ze te eten krijgen een veel grotere factor in problemen dan wat er genetisch in zit als je het hebt over spieren, pezen en skelet.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:02

Lusitana schreef:
Als ze naar de slager gaan, wordt er niet mee doorgefokt ...

Volgens mij is hoe je paarden houdt en wat ze te eten krijgen een veel grotere factor in problemen dan wat er genetisch in zit als je het hebt over spieren, pezen en skelet.

Dat is mijn idee ook bij de Portugese fokkers, althans vroeger.. nu weet ik het niet. Maar toen werden paarden die niet gezond waren, niet bruikbaar of met een slecht karakter naar de slager gebracht. Liever dood dat mee door fokken of verkopen. Dus hopelijk hebben ze daar dan wel goed aan gedaan.

Er zal er vast wel een keer een de kop op duiken. Zelf heb ik het nooit gehoord, ook niet over symptomen die bij de ziekte horen. Niet dat ik natuurlijk de hele lusitano populatie ken! :D

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:10

Lusitana schreef:
Als ze naar de slager gaan, wordt er niet mee doorgefokt ...

Volgens mij is hoe je paarden houdt en wat ze te eten krijgen een veel grotere factor in problemen dan wat er genetisch in zit als je het hebt over spieren, pezen en skelet.


Klopt, als ze naar de slager gaan wordt er niet mee gefokt dus is het dan hopen dat dat voor alle paarden met een genetisch defect geldt en dat er niet eerst mee gefokt word.

Geloof me maar, als je ooit een PSSM lijder hebt gezien dan begrijp je ook dat je die genetische afwijking absoluut niet wil in je paard en dat je dan dus wel het dieet aan zal moeten passen om te zorgen dat ze zich goed blijven voelen. Buiten dat wil je dit elk paard ( en eigenaar) besparen! Genetische defecten kan je deels ondervangen met een goed dieet, en sommige PSSM'ers kunnen dan zelfs als rijpaard functioneren maar sommige niet. Als ik zie op wat voor "diëten" veel paarden nog aardig tot zelfs goed functioneren dan gaat de vlieger van management niet altijd op. Zieke paarden, zeker met afwijkingen als PSSM, Waterhoofden, kleurgerelateerd afwijkingen, HYPP, Herda, Fragile Foal, etc. etc. functioneren niet.............en hebben pijn en ongemak.

Filmpjes van PSSM aanvallen, deze kunnen dus variëren van spiertrillingen tot "rare" deuken in de spieren tot plat liggen en niet op kunnen staan:

https://www.youtube.com/watch?v=l-d7eevUXow
https://www.youtube.com/watch?v=XHce2pEitEE
https://www.youtube.com/watch?v=jjCKzq-CxlE
https://www.youtube.com/watch?v=h3_kEwiyT44

Nogmaals laten we hopen dat de Lusitano een van de weinige rassen is waar het niet voorkomt maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Tegenwoordig met alle hobbyfokkers en pretveulens zal er sneller gefokt worden met niet fokwaardig ( in de zin van genetisch correct) materiaal. Een goedkeuring zegt niets over evt. genetische defecten, zeker als deze onbekend zijn.

De Alter real is een product uit de fokkerij van, in 1e instantie, PRE en Arabier ( waarbij dus ook PSSM 2 voorkomt) :
Citaat:
After eight years, the stud was moved to Alter, a town known for mineral-rich soil and grazing with a high nutrient content. The breed was started with 300 Andalusian mares, imported from Spain, and Arabian stallions.


http://horsehints.org/Breeds/AlterReal.htm

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:41

Je hebt het over 1748.....
Er is daarna nog Hannoveraan en Engels Volbloed toegevoegd geweest en ander buitenlands bloed.
In de revolutie van 1910 zijn alle stambomen verwoest en de stoeterij gesloten.
Ruy Andrade heeft toen 2 hengsten en een paar merries kunnen redden en de boel weer op gang gebracht tot het is overgenomen door de staat in 1942 die de stoeterij heropende.

Overigens is de staatstoeterijen Alter en Nacional (nu 1) degene die zich bezighoudt (ook met samenwerking van diverse agrarische hoge scholen) met genetica op moluculair niveau en vonden naar mijn weten ook het gen dat sarcoiden bij schimmels veroorzaakt.
Ik neem aan dat zij bij uitstek de fokkers zijn die genetische problemen (onder) kennen.

Verder, je kunt niet preventief testen op PSSM2.... Dus ja, wat kun je als fokker ermee? Paarden met symptomen worden sowieso niet gebruikt.

Ik heb trouwens geen goed woord over voor Amerikaanse paardenrassen en de Engels Volbloed. Maar daar wil ik verder niet op in gaan in een Lusitano topic.