Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:55

Robijntjah schreef:
Nee, ze kreeg wel wat speedibeet omdat mo die ook krijgt dus die gaat er meteen af :+
En rijkelijk hooi dus meteen over op droger!

Bietenpulp gaat hier wel goed (in ieder geval tot een kilo droog gewogen), voordroog dan weer niet.

Dacht ook dat Diva ZE zou hebben toen ze 3 was maar kwam toen door de basisbrok die ik gaf, en daar gaf ik niet eens een halve kilo van per dag.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:08

Ze kreeg tot vandaag:
Half hooi
Half voordroog ( gemixt dus onbeperkt)
1 summerfit koek
Een kwart schepje basisbrok van de voermeester gemengd met nature’s best muesli van pavo
1/4 droog gemeten speedibeet

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:13

Robijntjah schreef:
Ze kreeg tot vandaag:
Half hooi
Half voordroog ( gemixt dus onbeperkt)
1 summerfit koek
Een kwart schepje basisbrok van de voermeester gemengd met nature’s best muesli van pavo
1/4 droog gemeten speedibeet


Denk dat de voordroog en de basisbrok de grootste problemen geven, de summerfit en natures best zouden voor die van mij op het randje zijn denk ik.

Zou zomaar nog niet van ZE uit gaan als je dit voert. ;)

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:15

Ik zit ook te denken over een elastieken band voor het longeren, heeft iemand een foto van hoe je dat bevestigd? Net gelongeerd met de longeerhulp, ze vindt longeren stom en ik ben er niet super goed in, dus we hebben meestal weinig ontspanning. Nu wilde ze wel loslaten en dan vindt ze het ook meteen een stuk leuker, gek paard

Hier krijgen ze nu care4life met vital van pavo, zit ook niet veel suiker en zetmeel in en daar doen ze het allemaal wel goed op eigenlijk. Heb toen uitgebreid vergeleken met vitalbix maar uiteindelijk toch voor het pavo mixje gegaan

Ze heeft momenteel zo'n mooi kleurverloop op haar billen <3
Afbeelding

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:17


Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:18

En hoeveel lengte heb je dan ongeveer nodig?

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:27

Ik heb vitalbix maar eens gemaild voor beiden!
Basisbrok en speedibeet zijn er dus weer af gegaan en voordroog ook (wat dan weer jammer is voor modesta want die kan het wel gebruiken).

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 22:01

Over het kijken en niet kunnen kopen: binnen een paar dagen besluiten of je een paard gaat kopen is voor mij gewoon erg snel, ik wil sowieso eerst een paar keer langs komen voordat ik kon beslissen. Deze moest echt te snel. Het is niet zo dat ik niet serieus met de verkopers om ga, want er is zeker wel een mogelijkheid tot kopen.

Maar verder wil ik graag een goed marktbeeld hebben voordat ik echt eentje aanschaf: wat voor soort paard kun je krijgen voor wat voor soort prijs, en wat past er bij je?

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:01

Afbeelding

Zo zit dat aan een singel!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:17

Ik ben geen voorstander van touwtjes, bontjes of bandages rond de achterhand. Ik heb het geobserveerd. Een paard wijkt van nature niet voor druk, tenzij je een mens hem dat leert. Ik heb wel gezien dat een paard er de eerste keren wat gespannen van kan worden en er van weg wil vluchten en dat het daarbij (in deze gevallen vrij extreem) de achterhand naar voren brengt. Maar dat is toch ook niet wat je wil. Trainen doe je samen vanuit ontspanning en takt. Dat was er niet op dat moment. Ik zie sowieso ook na gewenning onvoldoende belonend effect, immers blijft de bandage aanwezig, ook als de achterhand goed onder gebracht wordt.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:24

Ik gebruik nu die van USG, heb zelf geen foto, dus even uit de webwinkel gepikt
Afbeelding
Ik vind deze wel erg fijn.

Balen Robijntjah, hier ook afgelopen jaren regelmatig schurende paarden gehad. Soms was het echt zoeken waar het aan lag. Ik zou persoonlijk de summerfit koek eens weglaten en even kijken wat er in de basisbrok van voermeesters zit.
Hier ging en gaat het nu al een aantal jaar goed op geweekt grasbrok of bietenpulp, luzerne en vitaminekorrel.
Ik moet vooral bij mijn ruin oppassen met granen. Soms schuurde hij gewoon een heel stuk tot aan de huid weg aan manen, super zonde. Schuurt ze ook haar staart?

Sheran, ik snap je wel. Met druk beslissen moet je niet willen.

Ik heb met Ruperta een WE clinic gehad. Vorig jaar ook, toen werd ze aan het einde steeds heter omdat ze doorkreeg wat er komen ging. Deze keer begonnen we gewoon waar we eindigden. Het grootste probleem was halthouden, heb ook mooie stukjes piaffe kado gekregen, maar was dus niet de bedoeling. Goede tips gehad om hier mee om te gaan. Het is wel genieten hoor, ze is gevoelig en een krachtpatser tegelijk. Nu nog leren al die energie en vooruit denken om te zetten in correcte oefeningen.

Hier een voorbeeld van hoe moeilijk t is om halt te houden. Daarna halthouden halverwege deze oefening en dat kan ze wel :+



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:26

Robijntjah schreef:
Op het gras staat ze ook nog niet maar voer ze ook wel rijkelijk. Nu dus 1 voor 1 dingen schrappen / vervangen om te kijken wat werkt (of niet).

Dank voor de beterschapswensen, was vergeten hoe pijnlijk dat ook alweer is. :+



Ik zou haar van alles afhalen en dan een voor een gaan bijvoeren. Quimero had ook enorme plekken net voordat de eigenaresse op vakantie ging, compleet de manen afgehaald en deken erop. Nu terug overal vanaf gehaald deken af en we zijn nu langzaamaan weer dingen aan 't proberen te voeren (brok, muesli etc) hij heeft nog steeds geen jeuk, maar denken dus wel aan een allergische reactie ipv eczeem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:28

Lante schreef:
Ik ben geen voorstander van touwtjes, bontjes of bandages rond de achterhand. Ik heb het geobserveerd. Een paard wijkt van nature niet voor druk, tenzij je een mens hem dat leert. Ik heb wel gezien dat een paard er de eerste keren wat gespannen van kan worden en er van weg wil vluchten en dat het daarbij (in deze gevallen vrij extreem) de achterhand naar voren brengt. Maar dat is toch ook niet wat je wil. Trainen doe je samen vanuit ontspanning en takt. Dat was er niet op dat moment. Ik zie sowieso ook na gewenning onvoldoende belonend effect, immers blijft de bandage aanwezig, ook als de achterhand goed onder gebracht wordt.


Ik zal ook nooit iets van touwtjes oid gebruiken, verschrikkelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:28

lovelance schreef:
Ik gebruik nu die van USG, heb zelf geen foto, dus even uit de webwinkel gepikt
[ Afbeelding ]
Ik vind deze wel erg fijn.

Balen Robijntjah, hier ook afgelopen jaren regelmatig schurende paarden gehad. Soms was het echt zoeken waar het aan lag. Ik zou persoonlijk de summerfit koek eens weglaten en even kijken wat er in de basisbrok van voermeesters zit.
Hier ging en gaat het nu al een aantal jaar goed op geweekt grasbrok of bietenpulp, luzerne en vitaminekorrel.
Ik moet vooral bij mijn ruin oppassen met granen. Soms schuurde hij gewoon een heel stuk tot aan de huid weg aan manen, super zonde. Schuurt ze ook haar staart?

Sheran, ik snap je wel. Met druk beslissen moet je niet willen.

Ik heb met Ruperta een WE clinic gehad. Vorig jaar ook, toen werd ze aan het einde steeds heter omdat ze doorkreeg wat er komen ging. Deze keer begonnen we gewoon waar we eindigden. Het grootste probleem was halthouden, heb ook mooie stukjes piaffe kado gekregen, maar was dus niet de bedoeling. Goede tips gehad om hier mee om te gaan. Het is wel genieten hoor, ze is gevoelig en een krachtpatser tegelijk. Nu nog leren al die energie en vooruit denken om te zetten in correcte oefeningen.

Hier een voorbeeld van hoe moeilijk t is om halt te houden. Daarna halthouden halverwege deze oefening en dat kan ze wel :+
[ Video ]


[ [url=m/swh5MK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mOJSz9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/re39wl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh heel tof! Dat wil ik ook ooit nog eens doen! ❤️

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:39

Wat leuk zo´n clinic!
Wij hebben in mei een schriktraining op stal, ook echt zin in.

Thanks voor de tips mbt voer trouwens, vind dat eigenlijk wel een goede om alles eraf te halen (op droog hooi na natuurlijk :+ ) en dan weer 1 voor 1 op te bouwen.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:42

Lante schreef:
Ik ben geen voorstander van touwtjes, bontjes of bandages rond de achterhand. Ik heb het geobserveerd. Een paard wijkt van nature niet voor druk, tenzij je een mens hem dat leert. Ik heb wel gezien dat een paard er de eerste keren wat gespannen van kan worden en er van weg wil vluchten en dat het daarbij (in deze gevallen vrij extreem) de achterhand naar voren brengt. Maar dat is toch ook niet wat je wil. Trainen doe je samen vanuit ontspanning en takt. Dat was er niet op dat moment. Ik zie sowieso ook na gewenning onvoldoende belonend effect, immers blijft de bandage aanwezig, ook als de achterhand goed onder gebracht wordt.


Mijn ruin is atactisch, dus in zijn geval helpt het om net iets meer bewustzijn te creeren van zijn achterbenen. Zoals ik eerder vertelde is het niet de bedoeling dat de achterbenen als het ware naar voren gedrukt worden door de bandage, maar het paard zijn (lichaams)bewustzijn vergroot en zo beter door zijn lijf gaat bewegen. Als je hem strak zou plaatsen en het paard zou veel druk ervaren of zelfs paniek raken zou het in mijn ogen ook niet correct werken inderdaad.
Afbeelding
Zo wordt hij gebruikt binnen de TTeam methode.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:05

Ik gebruik momenteel ook geen extra hulpmiddelen bij het longeren, wil graag dat Jenara uit zichzelf ontspanning gaat opzoeken. Wel longeer ik af en toe met dubbele longe, wat natuurlijk ook die druk op de achterhand wat zet. De eerste keer dat ik dat deed reageerde ze er gewoon niet op (ik heb jonge warmbloeden zadelmak gemaakt vroeger die compleet panisch reageerden op de longe achter hun poep de eerste keer), dus ik ging er vanuit dat de vorige eigenaar dit ook al gedaan had...
Uiteindelijk bleek dus van niet, dus Jenara is gewoon superkoel in het hoofd en vertrouwt duidelijk op wat ik met haar doe :))

Ik had ook een grappig praktisch "probleem" dit weekend. Zadel naar de zadelpasser en Jenara heeft wolfstanden die binnenkort getrokken worden, dus ook geen bit momenteel ...
Wat doe je dan als je toch 1x per week 10-15min wil "rijden"?

Zonder zadel of bit dan maar :p Ik had al wel eens eerder zonder zadel op haar gezeten en aan de hand bij iemand wat rondgestapt. Maar dit keer dus kaptoom met teugels eraan, vriendin met longe in het midden en zo "op pad" :p zonder bit heb ik nog bijna 0,0 stuur, dus toch nog maar aan de longe voor nu :p maar heb dus voor het eerst halve cirkeltjes met haar gedraafd zo! En wat was ze flink :D heel rustig en kalm, nog niet 100% gerust, maar zooo braaf :D

Zodra ik mijn zadel en hoofdstel terug kan gebruiken, ga ik terug verder met los rijden :)
Het probleem met de hoek van de piste is er uit en ze loopt terug veel meer ontspannen,
dus denk dat ik die stap wel terug aan kan met haar :)

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:23

Maartje_M schreef:
Ik zit ook te denken over een elastieken band voor het longeren, heeft iemand een foto van hoe je dat bevestigd? Net gelongeerd met de longeerhulp, ze vindt longeren stom en ik ben er niet super goed in, dus we hebben meestal weinig ontspanning. Nu wilde ze wel loslaten en dan vindt ze het ook meteen een stuk leuker, gek paard

Hier krijgen ze nu care4life met vital van pavo, zit ook niet veel suiker en zetmeel in en daar doen ze het allemaal wel goed op eigenlijk. Heb toen uitgebreid vergeleken met vitalbix maar uiteindelijk toch voor het pavo mixje gegaan

Ze heeft momenteel zo'n mooi kleurverloop op haar billen <3
[ [url=m/WhqFT2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een prachtige kleur <3
Ik heb zelf een gewone dekensingel gekocht en die met strotouwtjes aan de singel bevestigd.
Zal proberen deze week een foto te maken.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:45

Hey wat leuk joh, zonder zadel en bit!
Ik doe het je niet na, beide niet _O-

Volgende week gaan Aurelia haar wolfskiesjes er ook uit en dan ga ik daarna eens kijken welke maat bit zij heeft en een hoofdstel shoppen <3 Heb al wel wat in gedachten!

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:57

Zo'n band is inderdaad voor bewustzijn. Fedra is door 8 bevallingen erg zwak en slap in de achterhand en heupen. Met longeren (en rijden zelf) ontspant ze heel moeilijk en houd ze haar rug veel vast. Daarom longeer ik met dubbele longen, maar dan ben ik te veel bezig met sturen ipv echt werken. Vandaar dat ik nu toch losse touwtjes gebruik (en dus die band in de planning) om haar uit te nodigen haar hoofd naar beneden te doen en haar achterhand en rug te gebruiken :)
Dan kan ik me meer focussen op echt stelling vragen, belonen en bekijken van haar bewegingen ipv in de knoop zitten met 2 touwen en onmogelijk een cirkel te kunnen maken _O-

Strak zou ik ze ook niet gebruiken en het werkt vast niet voor ieder paard. Maar voor die van mij is het een uitkomst!

Met voorgaande paarden werkte ik altijd aan de dubbele longe, maar voor Fee werkt dat echt niet helaas.
Laatst bijgewerkt door ZoeyDercks op 29-04-19 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:58

8 bevallingen, jezus... Moet er niet aan denken _O-

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:00

Ik ook niet hoor haha! In 2017 heeft ze haar allerlaatste veulen gehad.

Ik ben haar toen bijna verloren en heb dus besloten niet nog een veulen voor mezelf te fokken om te houden. Als ik ooit een tweede paard wil koop ik gewoon familie van dr bij de Woeste Hoeve :+

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:03

Hahaha snap ik.

Ik heb er met Mo ook wel over nagedacht om haar te laten dekken maar gezien haar twijfelachtige geschiedenis en litteken durf ik het toch niet aan. Moet er niet aan denken om Mo daar aan te verliezen.
Ooit misschien met Aurelia maar ja, als ik daar ook zo´n band mee opbouw durf ik dat ook niet denk ik _O-

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:14

Hugo mag sinds vrijdag logeren op de weide van een vriendin.
Dit is niet ver van onze eigen weide maar het voelt voor hem echt als vakantie.
Mijn gras wil nog niet heel hard groeien en zij heeft gras teveel, ideaal dus!

Meneer is helemaal in zijn element daar :j Zijn dagen bestaan nu uit eten en dutjes doen.
De wei ligt aan een weg waar veel bekende langkomen. Ik krijg dus de hele dag foto's van hem.
Vooral wanneer hij weer lekker ligt te dutten in het hoge gras <3 voor mij in ieder geval een teken dat hij het prima naar zijn zin heeft daar!

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door keeyzie op 29-04-19 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:14

Super leuk en wat een mooie weide zeg!