Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:20

Wat een geweldig mooi paard zeg! Heeft wel echt een goede bouw voor de sport ook. Gave combi!

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:32

Gaaf mooi dier zeg!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:16

Mooi dier hoor!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:51

Hier is ze dan eindelijk!

Cava KB ( Calida x Solano LP)
Allemaal heel voorspoedig gelopen.
Groot slim veulen. Super blij mee!


Afbeelding

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 13:57

Gefeliciteerd *\o/* *\o/*
Prachtig veulen

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:24

Gefeliciteerd! Wat een dotje <3

happyness

Berichten: 1183
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:46

Ook ik ben alweer een aantal weken in het bezit van een prachtig mooie, leuke, lieve en schattige PRE <3

Afbeelding

Lekker bosritje:
Afbeelding
Afbeelding

Nog een foto van hem in Spanje {:}
Afbeelding

Ben vooralsnog heel blij met hem <3

KellyR

Berichten: 1513
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:36

happyness schreef:
Ook ik ben alweer een aantal weken in het bezit van een prachtig mooie, leuke, lieve en schattige PRE <3

[ [url=m/rknpho.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker bosritje:
[ [url=m/9vFTrZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cLsG9K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog een foto van hem in Spanje {:}
[ [url=m/p0dSG8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben vooralsnog heel blij met hem <3


Jij hebt hem _/-\o_
Ik had hem op het oog vlak voordat hij verkocht werd. Ik wilde een paar maanden later naar Spanje.
Toen ik hij hier te koop kwam had ik al lang en breed mijn kanjer.

Vertel hoe is ie? :D

happyness

Berichten: 1183
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:14

Grappig! Jij had hem dus al op het oog toen hij nog in Spanje stond?

Hij is ontzettend lief en beleefd en deelt graag kusjes uit. Hij is fijn te rijden, lekker vlot maar niet heet. En lekker relaxed in de omgang <3

KellyR

Berichten: 1513
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:18

happyness schreef:
Grappig! Jij had hem dus al op het oog toen hij nog in Spanje stond?

Hij is ontzettend lief en beleefd en deelt graag kusjes uit. Hij is fijn te rijden, lekker vlot maar niet heet. En lekker relaxed in de omgang <3


Ja klopt, ik was nog met mijn scriptie bezig. En als ik klaar zou zijn wilde ik naar Spanje gaan.
Alleen toen was hij dus al weg :')

Daniëlle heeft wel heel veel werk rijtechnisch aan hem gehad.
Dus volgens mij heb je inmiddels echt een pareltje. Wat zij nu heeft gedaan had ik zelf niet voor elkaar gekregen in zo een korte tijd.

Heel veel plezier met hem! En zou leuk zijn als je zo nu en dan eens een update post

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:59

Gefeliciteerd met het veulen!
Kanppe hengst <3

Dief is vandaag 5 geworden, staat de hele dag op het gras om het te vieren (heb ook gene hooi meer :') )
Heel langzaam begint ze momentjes van volwassenheid te tonen.
Afbeelding
Maar het is eigenlijk vooral gewoon een losbandige puber :=
Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:25

Veulenspam! De merrie word vandaag terug gedekt met Solano. Volgende week wordt er nog 1 gedekt met Solano en 1 met Impressionante. Allemaal van de Woeste hoeve. Zo’n fijne service daar.
Ben ontzettend blij met dit veulen. Echt een sterke goede beweger met veel balans en zelfhouding.
Afbeelding
Afbeelding
Binnenkort eens bewegingsfoto’s maken.
Verwacht er nog iemand veulens?

@Azmay, ze word wel steeds mooier hoor! Echt een leuke merrie. Hoe is het met Kim?

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:53

Zo schattig! <3

Ik heb ook wat mooie foto's van mij Spaanse man, zo blij mee!
Afbeelding
Afbeelding

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:01

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:36

Prachtige foto's!
En wat een chique setje, dat zadel bij dat hoofdstel, ik heb nog nooit zo'n kleur bruine neusriem gezien? Is dat hoofdstel ook van Harry Dabbs? Het past er perfect bij.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:38

Wauw fantastisch <3

Met Kim gaat het super, loopt braaf haar rondje en geniet van de wei ookal is ze nu toch echt veel te breed. Binnenkort komt er iemand kijken of ze haar willen kopen, zo nu en dan benader ik eens iemand waarvan de zoekadvertentie me aanspreekt.
Afbeelding

Alenthe05

Berichten: 1093
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:51

Mooie paarden komen weer voorbij!

Ik heb weinig nieuws... hij staat al ruim 3,5 maand stil. Eerst 2 mnd ivm mijn vakantie en nu omdat meneer iets heeft gedaan wat hij ons niet wil vertellen... Hij stond op 3 benen en stokkreupel. VA geweest niks kunnen vinden. Nu gaat het beterder. Zaterdag weer eens aan de longe kijken hoe hij loopt..

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:14

Wauw wat een prachtig veulen inderdaad! Heel benieuwd naar bewegings foto’s.

Andere paarden zien er ook goed uit <3

gerda71

Berichten: 23
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:49

Hallo, ik ben nieuw en volg deze topic omdat ik op zoek ben naar een pre / andalusier (kruising).

Juist het karakter (aanhankelijk, betrouwbaar, knuffelijk en voor je door het vuur gaan, dus een hechte band kunnen opbouwen) en de lichten hulpen en hun schoonheid spreken mij juist aan.
Ik ga morgen bij een handelaar kijken samen met iemand die kan keuren/ veel verstand heeft van paarden.
Alleen ik 46 jaar ben een beginner qua dressuur rijden. Ik heb tot mijn 16 jaar altijd eigen paarden gehad (volbloed arabier)
En heb daarna nog af en toe paard gereden, niet noemenswaardig. Wel ben ik wel heel gevoelig en betrokken op interactie en heb de tijd om alles goed te leren. Ook zal ik met mijn eigen paard zal ik wekelijks op les gaan en beginnen met grondwerken etc om band op te bouwen.

Ik heb al een kleinschalig volpension stal gevonden, en de eigenaresse ga mij volledig helpen met verzorgen.

Mijn vraag is nu: is een pre / andalusier een geschikt paard voor mij. Bomproof is belangrijk omdat ik ook bosritten wil gaan maken en daarbij ook dressuur wil gaan (leren) rijden ( geen wedstrijden).

Heel graag reactie en tips aub.
Alvast bedankt.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:01

Ik vind zelf dat het bij de PRE's niet anders is dan bij andere paarden, paarden hebben tijd nodig en zijn meestal heel gevoelig. Als je goede begeleiding hebt (ik zou in het begin eerder aan 2 keer per week denken of het paard eerst in training zetten waarbij je zelf een paar keer per week kunt meetrainen, ook grondwerk) en je hebt inzicht dan kom je meestal een heel eind. Ook met een PRE. Kijk goed naar hoe het dier zich gedraagt en vraag de verkoper de oren van de kop. Ik zou zelf in jouw geval niet bij een handelaar gaan kijken maar bij een fokker die zijn dieren kent. Of een kleinschalige handelaar die de tijd neemt om het paard te leren kennen zodat de juiste match gemaakt kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:06

Ik vind PREs/Andalusiers geweldige paarden, maar (bot gezegd) niet per se een geschikt instapmodel voor mensen die lang niet gereden hebben en weinig ervaring hebben met paarden dressuurmatig gymnastiseren. De meeste PRE's/Anda's in Nederland hebben qua bouw en hypermobiliteit best wel wat dingetjes waardoor goed dressuurmatig rijden belangrijker is dan bij steviger gebouwde paardenrassen. Op internet zie je regelmatig foto's voorbij komen waar veel oh en ah reacties op komen omdat de beentejs zo actief bewegen en de hals zo mooi in de houding is, maar als je naar het lijf kijkt dan is de rug een soort holle badkuip waardoor alle zadels achterover kiepen en met de achterrand in de achterrug boren en je de artrose achterin bijna kunt horen groeien. Juist omdat ze lichamelijk in staat zijn om geweldig indrukwekkend te lopen bij geweldig slecht ruggebruik worden ze heel makkelijk over de kop gereden.

Qua karakter zijn ze inderdaad erg sensitief (de meesten trouwens zonder gestoord te zijn), maar dat kan ook makkelijk tegen je werken als je nog niet heel goed bent in onafhankelijk en gedoseerd hulpen geven doordat ze dan teveel verschillende dingen voelen en geestelijk in de war raken of er lichamelijk een potje van maken.

Als je karakteromschrijving aanhankelijk, betrouwbaar, knuffelijk en voor je door het vuur gaan, dus een hechte band kunnen opbouwen is dan klopt dat in mijn ogen absoluut met Andalusiers (hoewel die van mij echt niet voor mij door het vuur gaat en de meesten denk ik ook niet), maar er zijn veel meer rassen die dit ook allemaal bieden (behalve dat vuur dan weer ;) ) en die geestelijk en lichamelijk makkelijker zijn voor zichzelf en voor hun eigenaar. Aan de andere kant: op zich bestaan er natuurlijk ook perfect in balans gebouwde Andalusiers, en als je goed begeleid wordt door een grondwerk/rijinstructeur die echt weet wat PRE's/Anda's nodig hebben en dan heb je een gouden combinatie te pakken, dus in dat opzicht kun je ook gewoon eens gaan rondkijken en proefrijden (bij voorkeur met die instructeur erbij), wie weet blijkt een Andalusier/PRE voor jou dan alsnog de perfecte match.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-18 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

gerda71

Berichten: 23
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:15

melrovers schreef:
Ik vind zelf dat het bij de PRE's niet anders is dan bij andere paarden, paarden hebben tijd nodig en zijn meestal heel gevoelig. Als je goede begeleiding hebt (ik zou in het begin eerder aan 2 keer per week denken of het paard eerst in training zetten waarbij je zelf een paar keer per week kunt meetrainen, ook grondwerk) en je hebt inzicht dan kom je meestal een heel eind. Ook met een PRE. Kijk goed naar hoe het dier zich gedraagt en vraag de verkoper de oren van de kop. Ik zou zelf in jouw geval niet bij een handelaar gaan kijken maar bij een fokker die zijn dieren kent. Of een kleinschalige handelaar die de tijd neemt om het paard te leren kennen zodat de juiste match gemaakt kan worden.
dank je voor reactie en tips.

gerda71

Berichten: 23
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:26

xyzutu2 schreef:
Ik vind PREs/Andalusiers geweldige paarden, maar (bot gezegd) niet per se een geschikt instapmodel voor mensen die in feite 30 jaar niet gereden hebben en weinig ervaring hebben met paarden dressuurmatig gymnastiseren. De meeste PRE's/Anda's in Nederland hebben qua bouw en hypermobiliteit best wel wat dingetjes waardoor goed dressuurmatig rijden belangrijker is dan bij steviger gebouwde paardenrassen. Op internet zie je regelmatig foto's voorbij komen waar veel oh en ah reacties op komen omdat de beentejs zo actief bewegen en de hals zo mooi in de houding is, maar als je naar het lijf kijkt dan is de rug een soort holle badkuip waardoor alle zadels achterover kiepen en met de achterrand in de achterrug boren en je de artrose achterin bijna kunt horen groeien.

Qua karakter zijn ze inderdaad erg sensitief (de meesten trouwens zonder gestoord te zijn), maar dat kan ook makkelijk tegen je werken als je nog niet heel goed bent in onafhankelijk en gedoseerd hulpen geven doordat ze dan teveel verschillende dingen voelen en geestelijk in de war raken of er lichamelijk een potje van maken.

Als je karakteromschrijving aanhankelijk, betrouwbaar, knuffelijk en voor je door het vuur gaan, dus een hechte band kunnen opbouwen is dan klopt dat in mijn ogen absoluut met Andalusiers (hoewel die van mij echt niet voor mij door het vuur gaat en de meesten denk ik ook niet), maar er zijn veel meer rassen die dit ook allemaal bieden (behalve dat vuur dan weer ;) ) en die geestelijk en lichamelijk makkelijker zijn voor zichzelf en voor hun eigenaar. Aan de andere kant: op zich bestaan er natuurlijk ook perfect in balans gebouwde Andalusiers, en als je goed begeleid wordt door een grondwerk/rijinstructeur die echt weet wat PRE's/Anda's nodig hebben en dan heb je een gouden combinatie te pakken, dus in dat opzicht kun je ook gewoon eens gaan rondkijken en proefrijden (bij voorkeur met die instructeur erbij), wie weet blijkt een Andalusier/PRE voor jou dan alsnog de perfecte match.
dank voor je uileg en helemaal mee eens... maar 30 jaar gereden is niet helemaal juist, vandaar graag even aanvulling, zodat je misschien andere tips heb.. ook ben ik sinds bijna een jaar bijrijder van een koudbloed. Ik heb gemerkt dat dit absoluut niet bij mij past. Ik vind juist een paard fijn die reageert op lichte hulpen. Ik heb vroeger een eigen paard volbloed arabier gehad en daar natuurlijk ook dressuur lessen mee gevolgd, helaas alleen geen privelessen.... Dressuurmatig is voor mij meer gevoelsmatig.... en ik heb juist geleerd op spierspanning te rijden. Daarbij kan ik zelfs 2 x in de week lesnemen ed. Alles te doen dus om mij verder te ontwikkelen. En??? Na verdere uitleg, wil ik nog heel graag je mening aanhoren. Alvast bedankt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:30

Die van mij zouden denk ik prima aansluiten op wat jij wil, zullen niet aan de kletter gaan, reageren licht en zijn gevoelig op wat ik doe in het algemeen. Maar ik denk dat dat een heel stuk karakter is en niet zo zeer ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:04

Ah oke, bij je beschrijving van tussen 16 en 46 jaar slechts af en toe rijden dacht ik aan iemand die eens per jaar ergens een ritje maakt, maar dat was natuurlijk ook maar een aanname, als je nu een bijrijder bent dan heb je er recent waarschijnlijk toch al weer wat relevante rijuurtjes op zitten en dan is het een ander verhaal.

Ik moet zeggen dat ik zelf koudbloeden/Tinkers vooral verschrikkelijk breed vind zitten en de gangen vind ik ook niet prettig, niet te doen voor mij, maar de twee Tinkers waar ik het laatst op het gereden waren supergigantisch licht aan de hulpen in het zadel. Totaal onverwacht als je zo'n blok paard voor je ziet staan. :+

Het klinkt alsof een PRE/Anda zo best wel eens een optie kan zijn voor je, zeker om eens een paar keer proef te rijden. Wel zou ik bij deze paarden ontzettend kritisch zijn op de rug en vooral het ruggebruik in beweging. Een holle/zwakke rug is een groot probleem bij PRE's/Anda's en natuurlijk kun je die met goed rijden grotendeels weer wegrijden, maar de vraag is vooral hoe lang het vorige baasje ongestoord op die holle rug rondgereden en akelig uitgeduwde onderhals heeft? Kijk dus ook heel kritisch naar hoe de huidige eigenaar door de bak/door het bos rijdt en hoe lang dat al zo gedaan is.
Op de kliniek waar mijn zusje een tijd geleden is geweest vertelden ze dat na KWPNers de meeste botproblemen in voorbenen, hals en rug tegenkwamen bij Andalusiers/PRE's (eventueel Lusitano's als ze die niet konden onderscheiden). Dat vond ik best wel shockerend aangezien je bij deze rassen altijd alleen maar hoort over keiharde benen en ruggen die juist sterk zijn doordat ze kort zijn. Dus goed kijken, het verleden doorspitten en goed keuren.