Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:46

Oh heel herkenbaar! Goede tips die gegeven worden om voor die ene juiste pas te gaan en niet voor de gehele oefening! Ga ik zeker toepassen, want ik wil net als TS ook graag alles goed doen.

Ik denk misschien ook dat je fries wat te veel brok krijgt, die van mij wordt alleen maar heel vervelend als ze teveel energievoer krijgt. Dan heb ik het idee dat ze door al die energie haar gedachten er niet bij kan houden.
Misschien is het een idee om een soort timer te zetten dan je bijvoorbeeld max 30-45 minuten mag rijden. en daarna ook echt stoppen en niet te lang doorgaan.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:35

Rena100 schreef:
Oh heel herkenbaar! Goede tips die gegeven worden om voor die ene juiste pas te gaan en niet voor de gehele oefening! Ga ik zeker toepassen, want ik wil net als TS ook graag alles goed doen.

Ik denk misschien ook dat je fries wat te veel brok krijgt, die van mij wordt alleen maar heel vervelend als ze teveel energievoer krijgt. Dan heb ik het idee dat ze door al die energie haar gedachten er niet bij kan houden.
Misschien is het een idee om een soort timer te zetten dan je bijvoorbeeld max 30-45 minuten mag rijden. en daarna ook echt stoppen en niet te lang doorgaan.


Mijn fries is juist niet voorwaarts en sloom, op buitenrit is ze wel voorwaartser. Omdat ze heel enthousiast is en het buiten leuk vind. Ze vind het af en toe op sommige stukken ook heerlijk om even een wat hardere galop te pakken.
Een timer/wekker zetten is inderdaad wel een idee!

Even tussendoor ik heb ven zadelmakers opgezocht, aangezien ze ook de kenmerken vertoont van een slecht passend zadel. Ik vond "de zadelmaker" uit heteren. Iemand nog andere ervaringen of suggesties? :D

mOniiQue8

Berichten: 103
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Hoogwoud

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:07

Tweespan (frysozadel) !
Hele goede ervaringen mee en natuurlijk speciaal voor friezen paarden.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:01

Mijn paard is ook niet voorwaarts en liever lui dan moe. Moet haar altijd even wakker maken, maar dan loopt ze wel. Als ze te veel energievoer krijgt, dan wordt ze vervelend. Dan wordt ze niet zozeer frisser, maar gewoon vervelend. Proberen om onder het werk uit te komen enz.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:32

Ik heb goede ervaring met hem! :j

Ik zou ook proberen om weer te gaan lessen: helemaal wanneer je tegen protest aanloopt en het niet rij-technisch kunt oplossen kan hulp van de grond heel waardevol zijn (afgezien van het feit of je wel/niet teveel rijdt). De verhouding brok en arbeid lijkt mij voldoende, het verklaart in ieder geval niet de sloomheid in mijn ogen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:49

Uit onderzoek is ook gebleken dat een inspanning liever niet lange dan 7 minuten moet duren voor maximaal effect, dan weer kort ontspannen voordat je het herhaald.
Misschien is dat iets om te proberen?
Een nieuwe oefening doen, een volte in stap rijden en weer de oefening herhalen bijvoorbeeld.
Bij jonge onbespierde paarden vind ik het in iedergeval goed werken.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 18:35

Iedereen bedankt voor de tips en het delen van jullie mening. Ik ga hier zeker wat mee doen en ben er vandaag al mee begonnen! Heb een heerlijk, rustig buitenritje gemaakt. Veel gestapt, beetje gedraafd en kleine stukjes gegalopeerd. Heb haar in haar eigen tempo laten lopen en haar eigen houding.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 10:53

Het is ook niet te geloven, nu moeten we helemaal rustig aan doen! Of in ieder geval een tijdje niks...
Gisteren lekker buitenritje gemaakt langs de dijk, beetje in de berm gestapt, gedraafd en een galopje gedaan, alles ging prima. Op de terug weg nog een rustig galopje gedaan. Schijnbaar was er in de berm een klein stukje bestraat met bladeren eroverheen. Ik had het niet in de gaten maar daarop gleden we uit en vielen zo helft, helft op het fietspad en in de berm. Dus ik kreeg haar op me been... Wat ben ik geschrokken zeg, niet te geloven. Ik had pijn en het gevoel alsof me been was gebroken, maar namke liep rustig stappend weg, dus ik sprong overeind en strompelde erachteraan. Want het eerste wat door me hoofd ging was nee NAMKE.

Ze heeft 3 kleine schaafwondjes en niets ernstigs, ze liep door alsof ze er geen last van had en er niks aan de hand was. Gelukkig niet meer!! Maar ik zit thuis met een dikke enkel en knie.. Vanmiddag naar de dokter want ik kan er bijna niet mee lopen. Gisteren ging het nog wel!

Lekker ongeluk dus weer :(. Maar ik voelde me zo schuldig tegenover Namke want we moesten nog zeker 2 รก 3 km terug lopen.. Gelukkig kwam me vriend te hulp en heeft een stukje met namke aan de hand gestapt zodat ik in de auto kon rijden ( niet dat dat ging maargoed)...

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:38

Dat is schrikken zeg! Beterschap!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:37

Oef dat kan hard aankomen ja, mijn vriend heeft het ook eens gehad... Ook in dit geval had het paard niks, dus misschien is dat een schrale troost voor je, dat paarden er goed vanaf kunnen komen...

Sterkte!

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:28

oef dat is balen.

maar heel eerlijk: vind een berm sowieso niet veilig en zeker niet als je gaat draven en galopperen
mensen gooien tegenwoordig ook van alles uit hun auto, je weet nooit wat er allemaal ligt

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:34

Misschien heb je hier nog niet aan gedacht, maar gevoelige (met name introverte) paarden kunnen blokkeren zodra ze het idee hebben dat ze onder te grote druk worden gezet. Toevallig begeleid ik op het moment een combinatie met ditzelfde probleem. Heel voorwaarts paard in het algemeen, maar zodra hij aan het werk moet (het begint al bij het uit de wei halen) blokkeert het paard helemaal. Paard is in zichzelf gekeerd geraakt nadat hij waarschijnlijk even onder teveel druk heeft gestaan.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Re: Energieloos en moeite met trainen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:28

Sterkte TS! Jullie buitenritje klonk erg relaxed, tot de val... lijkt me een akelige ervaring!