Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:25

Rosalove schreef:
Heb de FB pagina even geliked! een maatje van mij is helemaal waus van middeleeuwse praktijken! Zelf zit ie vaak onder de grond op zoek naar oudheden....

Hij mag best een keer mee komen rondhangen hoor :p Mits ff van te voren geweten kunnen we 'm best ff in correcte kledij steken (niet iedereen neemt elk evenement zijn reservekledij mee)
Moet ie ff via de pagina volgen waar we rondhangen (bij evenementen :p)

[/offtopic]

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:38

cool, ik zal het doorgeven! thnx

Aquatherapy
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:40

Wij importeren Freibergers uit Zwitserland; hebben nu een ontzettend leuke merrie, Nadia.
Mijn man heeft vroeger, toen hij in Zwitserland woonde en werkte, veel met deze paarden gewerkt. Het zou geweldig zijn om dit fijne ras in Nederland iets meer te kunnen promoten.
Over 2 weken gaan we 2 nieuwe Freibergers ophalen, ook uit de Jura. Een ruin en een merrie, ontzettend braaf en veelzijdig. Mocht iemand nog een fijne, betrouwbare Freiberger zoeken, iedereen is welkom om kennis te komen maken met deze paarden!

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:27

Hallo Freiberg 680, Rosalove ben ik Anne-Marie!!! van het mailen, welkom hier!! Leuk dat je er bij bent gekomen!!! Ben erg benieuwd naar de 2 uit de Jura die jullie gaan ophalen, hou je ons op de hoogte????? :D

Aquatherapy
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:11

Hoi Anne-Marie,

Moet even kijken hoe dit bokt precies werkt (heb m'n gebruikersnaam inmiddels veranderd, hoef niet onder een "vreemde" naam op bokt); ik zie in ieder geval al een heleboel Freiberger-liefhebbers. Leuk!
De 2 Freibergers die we gaan ophalen zijn echt leuk; Fred heeft ze al gezien toen hij Nadia ging ophalen.
En uiteraard hou ik jullie op de hoogte!

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:15

Gaat goed toch !!! Je kunt foto's plaatsen en filmpjes noem maar op, en Nadia haar filmpjes had ik al gedeeld hier die van you tube, hihi... Ja dit groepje hier zijn allemaal Freiberger fans, leuk heh !!!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:49

Hoi Aquatherapy ;) Ik had laatst ook gemaild :p MMC...
@Rosalove, anders moeten we gewoon maar een miniboktmeet bij hen gaan organiseren :p
Dan hebben we ze allebei allemaal eens in het echt gezien.

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:49

JAAAAAAAAAAAAAA leuk!!!!!
ik wil graag aanstaande zomer heen !! juni/juli

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 20:54

Iemand hier die mij tips wil geven?

Ik heb altijd gezegd, ik wil graag lange manen bij mn paardje

Maar helaas heeft het ras geen super behang. Ik heb er vlechten in gehad een tijdje, maar langer dan dit wordt het niet:

Afbeelding

En de punten zijn ook nog eens dood :=

Wat zeggen jullie?, een sportcoupé, stoere hanenkam of zo laten?

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:59

hairextensions! heb je wel eens een hanenkam geprobeerd, anders kun je misschien dat proberen, dan heb je het in ieder geval eens gezien hoe dat staat, het groeit wel weer aan, en misschien doet het de haarbos wel goed.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:01

Die zijn best wel duur :P (toch?), maar dat zou wel erg mooi zijn haha

Bij veel freibergers staat het erg mooi, dus moet het inderdaad een keer proberen :P

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:05

Ja ik houd persoonlijk ook van een volle manenbos, maar kan me voorstellen als het dan toch niet langer en voller word, dat een hanenkam dan misschien wel een goed alternatief is, en dat staat ook leuk! Ik weet verder ook geen pokon-achtige spulletjes die voor haargroei en volume kunnen zorgen....

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:07

Ik vind persoonlijk de rastypische afgeschoren manen nog het mooiste. En het is zoooo makkelijk in onderhoud en het optomen. :P

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:10

Haha, makkelijk is het zeker :D
Ik wou dat er wat staart naar haar manen waren gegaan, haar staart is weer heel vol _O-

Ik heb het bij mijn shetlander afgelopen zomer gedaan, maar bij haar doe ik het nooit meer haha :P
Maar dat staat ook niet echt bij een shetlander.

Aan de andere kant is het wel weer handig met vliegen...

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:16

We hadden er geschoren en met lange manen op de wei, en ik merkte nooit verschil, diegenen met korte manen leken niet meer gestoord door de vliegen dan de anderen. :)

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:19

Eigenlijk klopt dat ook wel, een daas of vlieg gaat dan wel op een andere plek zitten.
Vooral dazen, ze komen niet voor de plek onder de manen, als ze daar niet kunnen gaan ze wel op de rug ofzo

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:24

Nee precies, die krengen gaan graag onder de buik zitten en bij de liezen etc. de staart is imo veel belangrijker als verweer dan de manen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:50

Scheren die handel ;) Lekker stoer en als al je moeite tot nu toe ook nog niet heeft geholpen, kan eens radicaal vanaf 0 beginnen mss wel goeie opfrissing geven.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 00:20

Haha, waarom ook niet inderdaad. Ik wil het dan uiteindelijk in een mooie boog knippen. Vind dat een stuk mooier dan dat kale wat ze op de keuring bijna allemaal hebben

Kunnen ze dat op een wedstrijd wel waarderen? Denk niet dat veel mensen een freiberger kennen. En mijne is officieel niet ingeschreven, dus is t ras onbekend. Hoewel ik tegen die tijd het gewoon weet laat groeien

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:52

je ziet toch altijd op wedstrijden de kort gevlechten speldenknoppen, denk dat het juist wel verzorgd staat, ze kunnen goed alle bewegingen volgen van de hals, dus zie niet in waarom ze er een probleem van zouden kunnen maken, en anders vraag je het even na voor de zekerheid bij wedstrijd reglementen voordat je het echt gaat doen? en net wat Lara-silver zegt, het is een traditionele manier om de manen zo te doen, al van oudsher...dus je heb meteen een stukje geschiedenis van het ras te pakken!

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:58

ik citeer: Aan zijn carrière in het leger dankt de Freiberger ook zijn kortgeschoren manenkam. Dit “soldatenkapsel” is niet alleen hygiënisch, het voorkomt ook dat onderdelen van de pakzadels en andere tuigdelen in de manenkam verward raken.

Nessie4
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:26

Mijn paardje had echt lange manen! :) Ook een erg lange staart die ik vaak moet bijknippen omdat het zo fel groeit!
Maar dat zat idd vaak vast aan mijn zadel en lag wel eens in de weg :p
Toen had ik besloten om het te laten afscheren! Begin was natuurlijk erg kaal, wat ik ook niet zo mooi vind, maar nu is het alweer gegroeid en heeft hij een stoere kam! :D

Rosalove
Berichten: 54
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:38

Persoonlijk vind ik de volle manenkam echt heel mooi, zo een bos haar is toch een sieraad hoor! De geschoren manenkam oogt verzorgd, stoer en is handig, en traditioneel... als je dan toch liever de volle manenbos houd, kun je altijd bij het zadel wat vlechten opknopen!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:39


Aquatherapy
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:37

Daar zijn ze dan, Leyla en Hindustan, een prachtig 2-span Freibergers, net uit Zwitserland opgehaald.
Ontzettend leuke paarden, ideaal voor iedereen die ontspannen wil mennen en/of rijden. Ze zijn te koop!
Ik zal een paar foto's in een advertentie plaatsen (ze staan ook op het Facebook van Horse Aquatherapy).