Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Exellent
Berichten: 11
Geregistreerd: 24-10-12

Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 09:50

De vraag zegt het al graag zou ik jullie ervaringen willen horen van het kopen van een pre uit Spanje.
Hoe ging dit in zijn werk, en moet het paard erg wennen van de overgang Spanje/Nederland.
Transport etc.

Ik hoor graag jullie ervaringen!!

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:55

Ik heb paarden in Nederland gekocht en naar Spanje gehaald, met transport BSS, prima service!!
Als je een Pre zoekt, wet ook wel een adresje voor je :)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:04

Ik heb er intussen al 4 zelf geïmporteerd en twee rechtstreeks vanuit Spanje naar Nederland verkocht.

Eén goede tip is: bespaar niet op het transport! Ik heb hele goede ervaringen met Gelissen en BSS Transport, maar door 1 keer een andere in te schakelen (Bernhard Transport, een Spanjaard) zit ik nu met een paard met een ernstige blessure (ataxie door op zijn rug te vallen bij het laden). Ik zou ook altijd een extra verzekering nemen bij het transport.

Het wennen aan de klimaatverschillen valt wel mee. In Spanje in de bergen kan het 's nachts ook flink koud worden, dus ze zijn wel wat temperatuursverschillen gewend. Ze zijn wel gevoeliger voor de suikers in gras, maar dat kan je langzaam opbouwen.

Moest je interesse hebben, kan ik je mijn fokker wel aanraden. Laat me dan even weten wat je zoekt.
Door de crisis zijn de prijzen een stuk gedaald, dus het is het ideale moment om in Spanje te kopen.
Ik heb er zelf (in België) ook 1 en binnenkort twee te koop.

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Re: Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:12

Ook hier iemand met een spanjaard uit Spanje ;-) door transport BSS naar Nederland laten brengen ging om een 2 jarige hengst.
Ik was niet heel erg tevreden over het transport met BSS maar dat terzijde is gebeurt en mijn ventje heeft er niets aan over gehouden.
Hij heeft het flink zwaar gehad met aanpassen, op het land staan de eerste paar maanden was geen optie bleef maar ijsberen, na zijn castratie heeft dit nog een maand geduurd daarna begreep hij dat je gras kon eten en sinds die tijd is hij mega veranderd.
Zelf voor de eerste 3 weken voer meegenomen en dat langzaamaan aangepast wat dat betreft geen probleem.
Het klimaat was geen probleen alleen de omgeving, stallen, andere paarden was echt een shock voor hem!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:16

Ik denk dat dat ook erg afhangt van waar je PRE komt in Spanje.
Bij mijn fokker lopen alle hengsten tot hun 3 jaar samen in groepjes en vanaf 4 jaar komen ze in een paddock met schuilstal. Die zijn dan wel gewend om buiten rond te lopen.

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:45

Denk ik ook Idra, de PRE die ik ken lopen allemaal buiten rond :)

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:34


Exellent
Berichten: 11
Geregistreerd: 24-10-12

Re: Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:19

Bedankt voor jullie reactie's! Ik word steeds wijzer..

barrye
Berichten: 709
Geregistreerd: 13-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:09


Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:41

Excellent, zoals je kunt lezen in het eerste topic (haha, volgens mij is dat nu meer dan 150 pagina's, dus succes met lezen ;) ) was mijn supergevoelige merrie in no time gewend aan haar leventje hier. Ze is vanuit Malaga naar Nederland vervoerd met Gelissen, is allemaal prima verlopen.

Annepony
Berichten: 61
Geregistreerd: 10-02-08
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:51

Ik heb mijn pre merrie ook uit Spanje en eigenlijk niet veel last gehad van het verschillende klimaaat alleen moet je opletten dat Spanje schrikdraadomheining niet kent maar meestal hekken en die van mij ging daar dus dwars door heen gelukkig niks aan overgehouden maar wel een tip ! Verder is die van mij met gelissen vervoerd en Zou het zeker aanraden

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:21

Ongelukken op transport kan jammer genoeg gebeuren niemand kan 100% verzekereren dat er niets kan gebeuren (ook niet als we zelf op vakantie gaan) , wij vervoeren meestal met Gelisen , tot nu toe goed gegaan. allebei de kante op dus NL-Spanje en Spanje-Nederland.Laden gaat altijd rustig nou hebben we ook geen probleempaarden meegegeven :D

petra_van
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:22

helaas was het transport met deze firma een trauma voor ons veulen en ons.Veulen is inmiddels dood,4 dgn nadat hij werd gebracht.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:14

Heb je topic even gelezen petra_van. Vind het nogal vaag eerlijk gezegd. Wie zegt dat het overlijden van het veulen door het transport is gekomen? Als er al iets met de gezondheid van het diertje aan de hand was dan hadden de veeartsen dit moeten opmerken en hadden ze geen toestemming moeten geven voor het transport. Ik snap eigenlijk niet waarom je de transporteur de schuld geeft?

petra_van
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:03

Het geheel is in onderzoek nu,de manier waarop het transport bedrijf zich opstelt is niet goed,er is tegen de afspraken in gehandelt en als je dan zo arrogant te horen krijgt,vervelend maar wij nemen geen verantwoording,is dit niet goed.Wij vragen het veulen niet vast te zetten om stress te voorkomen,daar zijn speciale veulen boxen voor op een trailer.Toch komt het veulen vastgemaakt aan,op onze vraag waarom krijgen we te horen;"wij hebben zoveel ervaring dit gaat altijd goed".Schijnbaar toch niet zo goed als zij denkt,en sta daar dan ook als bedrijf voor open.UIteindelijke doodsoorzaak is stress en longontsteking.Als het zo,n lange trip is als deze is het ook wel eens nodig een deken op te leggen.
Ik hoop dat niemand dit hoeft mee te maken want dit is voor ons en de vorige eigenaresse een traumatische ervaring geweest,dit is de reden waarom ik het onder de aandacht breng.Ik heb zelf een bedrijf je kunt je als bedrijf ook anders opstellen.En vooral lieg niet over de keuring op je site als deze niet meer inhoudt dan controle van de papieren.

petra_van
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:05

jus,ben heel blij voor je dat jij goede ervaring hebt,Flash was alles behalve een probleem paard.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:52

In NL zijn er ook goede PRE's te koop van serieuze PRE liefhebbers die je graag verder helpen of een gezond jong paard kunnen aanbieden die hier is opgefokt.
Via google vindt je best wat goede adressen, een serieuze PREstal geeft je altijd uitgebreide info en vaak is er een website waarop foto's van de paarden tijdens een keuring of evenement of met veulentjes.
Goede stallen hebben de papieren op orde en voor info over een PRE kun je altijd terecht bij het stamboek NL .
Ook kun je vrij snel gaan kijken en een paar keer proberen of het paard bij je past in verschillende omstandigheden.
Ik wil je ook waarschuwen voor handelsstallen die nu opeens overal PRE vandaan toveren of met zielige verhalen maar dat mag je zelf invullen of je dat wilt.

In Spanje heb je veel meer keuze maar ook meer risico, denk aan een verborgen gebrek achteraf , de transportkosten ,de reis naar Spanje van jezelf en de taal ?
Met goede begeleiding kun je prima een goede PRE kopen maar denk dan wel aan de commissie die ertussen zit.
Beide keuzes vragen om een goede voorbereiding en gezond verstand

Ik hoop dat je, waar dan ook, je droompaard vindt !
Succes

petra_van
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 05:58

Thanks,Paitend Black,wij wonen in spanje en Flash was zorgvuldig uitgezocht,op bloedlijnen papieren en ook gekeurd door een onafhankelijke dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:40

petra_van schreef:
helaas was het transport met deze firma een trauma voor ons veulen en ons.Veulen is inmiddels dood,4 dgn nadat hij werd gebracht.



Dat is erg....jeetje sterkte hoor!

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Ervaring aanschaf van een PRE uit Spanje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:41

Die van mij is met John Parker gekomen......echt niks dan lof.

Machocara
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:36

Ik heb vandaag te horen gekregen dat de verkoop niet doorgaat van een pre ruin, nu ben ik met spoed op zoek naar een nieuw paard. Ik heb de mogelijk heid om hem uit Spanje te halen. Alleen weet ik niet hoe,, kan iemand mij informeren

Mijn dank is groot groetjes rachel