Nakomelingen van Doaitsen 420

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 00:15

Gaaf, ga je met hem naar de hengsten of ruinen keuring?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 00:18

Merrie keurig ook goed? :o :=

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:31

Ernasietske, Ik hoop dat het helemaal goed komt met Caatje, je bent wel goed bezig in ieder geval. Dat schudden met het hoofd doet Yfke niet.
Fijn trouwens dat Sietske het zo goed doet. Yfke is inmiddels ook al heel wat gewend , mijn dochter woont op een boerderij , dus ze ziet en komt met veel landbouwverkeer in contact. Geeft ze nu ook niks meer om. Ideale schriktraining volgens mij.

Zanakuzies, Een echte Doaitsen qua uiterlijk, pluizige dikke manen en de bouw. Lijkt heel veel op Yfke. En staat lekker buiten zie ik, Yfke wordt ook bruin in de zon.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:12

Ja, Isde wordt helaas ook snel bruin. Gelukkig heeft ie geen kol, wat veel Doaitsen nakomelingen wel hebben. Schudden met het hoofd ken ik ook niet, maar Idse gooit wel zijn hoofd in de lucht als hij iets eng of spannend vindt.

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:16

Yfke heeft wel witte haren.

Afbeelding

Afbeelding

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:35

Mag ik mij hier ook melden? :)
Mijn schoonvader heeft een 4-jarige Doaitsen ruin die op dit moment zadelmak gemaakt wordt. Waarschijnlijk mag hij eind volgende week weer naar huis. Het is de bedoeling om hem dressuurmatig te gaan rijden en op termijn uit te brengen op wedstrijden.

Ik las een stukje terug dat sommige Doaitsens erg eenkennig zijn, dit heb ik ook te horen gekregen over onze ruin van de mensen die hem zadelmak maken. Wel apart om dat hier terug te lezen dat het dus waarschijnlijk een karakter trek is.
Ook die van ons heeft een hele mooie dikke bos manen maar niet pluizig.

Het lijkt me leuk om hier mee te lezen en ervaringen met de Doaitsens uit te wisselen. :)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:53

Nyske is ook niet echt eenkennig, nog niet eigenlijk.

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:08

Ook van mij een antwoord.
Met mijn Doaitsen gaat het ook goed. Staat op dit moment wel stil i.v.m. mijn zwangerschap, is een lekkere plumpudding geworden haha.
Voordat ik zwanger raakte waren we druk aan het trainen om deze zomer b te kunnen starten. Moesten voornamelijk nog aan de galop (balans daarin) werken. Maar ja, hij heeft lekker samen met mij verlof. Geniet van de grasjes en de rust en in februari pakken we het samen weer lekker op.

Wat ik merkte was dat hij, doordat hij door de training sterker en alerter werd, iets meer schrikkerig werd. En buiten uit zich dat in omdraaien en wegrennen.
Als ik er iemand anders op zet en ik blijf in de bak, blijft hij naar me toe trekken of in ieder geval alert op mij. Maar echt eenkennig kan ik het niet noemen.
Verder is het een paard met karakter en één die duidelijke grenzen nodig heeft en daar moet je mee om kunnen gaan. Het is soms echt nog wel een beetje een kleuter die wil testen hoever hij kan gaan.

Overigens heeft die van mij ook een kol en dan niet een paar witte haartjes haha... ik heb er geen probleem mee, het maakt hem juist uniek. Verder geen lange bos manen, maar wel dik/veel en kroezig. Daar in tegen een staart om jaloers op te zijn. En hij is redelijk aan de maat, 1.70 m.

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:20

Hoe gaat gaat met jullie Doaitsens?
Die van ons is nu bijna 2 maanden thuis en hij pakt het rijden erg goed op!
In een nieuwe situatie is hij heel af en toe iets schrikkerig maar dan gaat hij uit zichzelf terug naar stap, dit is hem ook zo geleerd door degene die hem zadelmak heeft gemaakt dus dat doet hij erg braaf.
De galop is tot nu toe nog het meest lastig voor hem, hierin moet hij echt nog meer balans krijgen maar dat komt vanzelf!

Carina88

Berichten: 1124
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Bierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:13

Hey mam (Yfke07) moet je ook niet even een update van Yfke doen hoe het nu met haar gaat?
Daar ben jij beter in dan ik. Ik zal wel even een paar foto`s van Yfke erop zetten.

Hieronder wat foto`s van Yfke van de Hofstad (Doaitsen 420 x Tsjerk 328)
Na veel pech met haar te hebben gehad, nu weer terug in de wedstrijden en ze doet het nu harstikke goed. Door de pech zijn we nog niet verder als de B helaas, maar dit gaat nu heel goed laatste wedstrijd gisteren in Roden gehad en 196 en 199 nu 23wp. Nog een paar verbeterpunten en dan gaan we naar het L1.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yvke07
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Oldeberkoop

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:27

De update heb je nu zelf al gedaan. Is goed zo toch.

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:13

Knap paard is Yfke zeg! Ziet er netjes uit, maar dat blijkt ook wel uit je punten.

Carina88

Berichten: 1124
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Bierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:32

Ik ben nu dik 3 jaar met Yfke aan de gang, maar ze heeft nog steeds moeite met de galop.
Ze wil graag achter de loodlijn lopen, ik moet er ook heel erg om denken dat ik dat zelf niet in de hand werk. Dus hele tijd hand voor, wat ik zelf nogal lastig vindt. Op deze foto`s loopt ze nog te veel in de knik bij haar kaak, ze heeft nu al een veel opener houding en loopt meer over de rug. Rechtsom blijft ook een struikelblok, maar is nu meerdere malen beter geworden. De balans heeft ze nu wel goed. Yfke is niet meer schrikachtig, allen als er iets onverwachts achter haar gebeurt, maar goed dat doet elk paard. Ik heb vaak onder mijn protocol staan mooi paard. Zondag stond er onder Mooi stoer paard met een mooie zelfhouding. Dat doet me wel goed. Op de galop en Stap krijgt ze nu vaak een 7 en de Draf een 8. Wijken zijn we nu mee bezig dit gaat rechts goed links buigt ze te veel door. En galop links is goed met midden galop en rechts hebben we dus het struikelblok. Als dit okey is gaan we naar L1. Hier bij ons in de buurt zijn vaak onderlinge wedstrijden met officiële juryleden, daar maak ik dan gebruik van om L1 te starten en dan kan ik met die punten aan de gang.

Ik ben wel erg benieuwd hoe jullie friesen het onder het zadel doen en dan met name de aanleuning en het recht gerichte en buigingen. Of ze er ook veel moeite mee hebben. En Yfke is een paard die vertrouwd op 1 persoon. Heb je geen klik met haar hoef je niet met haar te beginnen. Ik kan er dus ook geen ander op laten rijden, dat gaat regelrecht fout.

In omgang is Yfke echt een schat van een dier, ik heb ook nog nooit zon lief paard op stal gehad. Ik al die 3 jaar dat ze hier is heeft ze nog nooit gebeten of geshopt. Ze is heel rustig bij de hoefsmid, en de DA, en op de trailer is ook geen probleem, staat netjes vast naast de trailer zodat je rustig kan opzadelen allemaal geen probleem. (ik wil er wel bij zeggen dit was n het begin niet zo nadat ze hier een half jaar was, was ze aan de trailer gewend) (en de hoefsmid precies hetzelfde).

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:34

Iente is natuurlijk nog maar kort onder het zadel, dus zoveel ervaring samen hebben we nog niet. Wat ik wel aan hem merk is dat hij graag uit zichzelf bovenin loopt en inderdaad ook achter de loodlijn. Ik zie diezelfde houding wel terug in jouw foto's met Yfke. We zijn op dit moment dus alleen maar bezig met zoveel mogelijk lang en laag en dat pakt hij nu goed op.
In de eerste weken was hij erg onzeker, zodra ik iets anders deed voelde je dat hij begon te twijfelen en verdween het voorwaartse. Dat is in 2/3 weken enorm verbeterd.
Aan de buiging zijn wij nog niet toegekomen, we zijn nu bezig met het voorwaats/neerwaarts en rechtrichten. Ik rijd veel binnen hoefslag en ik vind dat hij alles verbazingwekkend snel snapt. Dit was bij de friese merrie die ik hiervoor reed wel anders.

Tijdens het zadelmak maken was Iente ook erg gericht op de dame die voor het eerst op hem had gezeten, toen ik erop ging reageerde hij anders dan bij haar. Ze hebben toen daar vier verschillende personen erop gezet in een week en dat heeft hem erg geholpen, hij lijkt daardoor lang niet meer zo eenkennig. In de omgang is het echt een super lief paard, sinds hij ruin is helemaal. Toen hij nog hengst was wilde hij nog wel eens wat onstuimig zijn. Iente is bij ons geboren dus hoefsmid/trailer etc. hebben we hem jong geleerd en is nooit een probleem geweest.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:02


Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 02:47

Hoe gaat ie hier met jullie Doaitsens?

Carina88

Berichten: 1124
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Bierum

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:51

Mooi paard @ Ania. Zoals ik hierboven al beschreef gaat het met die van mij heel goed.
Voor dit jaar zijn we klaar met de B en hebben we die afgesloten met mooie punten en prijzen.
Totaal met Yfke nu 28wp in de B gehaald, en op genoeg vreemd terrein geweest.
Yfke is nu in principe L1 klaar op de middengalop na. Dat is en blijft lastig voor een Fries.
Helaas moet ik nu eerst stoppen want het lukt niet meer om haar nu intensief te trainen omdat ik nu 5 maand in verwachting ben en dus 2week geleden onze laatste wedstrijd hebben gehad. Volgend jaar is de bedoeling dat we in de zomer weer L1 gaan starten maar goed dat moet eerst even blijken uit de tijd die ik overhoud. Aangezien ik ook met mijn andere paard mee wil doen aan de kampioenschappen outdoor. We zien het wel, voor eerst heeft yfke nu vakantie tot mei.

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:10

Wat grappig veracarina.. die van mij heeft nu verlof. Ik ben 2 weken geleden bevallen, helaas met ks dus het herstel gaat iets langer in beslag nemen. Ik hoop dat ik febr weer met hem aan de slag kan. Krijg er alleen denk ik wel ff mijn handen vol aan, hij is lekker baldadig nu. Maar goed, we gaan het rustig oppakken.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 21:12


daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:39

hier ook een stop ivm een zwangerschap! haha. Ben nu 27 weken.. Maar ben al met 14 weken gestopt.
Had geen zin meer om te rijden, dit is de 3e zwangerschap en ben erg moe als ik in de avond nog op het paard zou moeten klimmen ben blij dat ik zit.

We laten haar dekken in het nieuwe jaar!

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:50

Het was mijn eerste zwangerschap dus geen kleintjes thuis. Heb het rijden tot 19 weken vol kunnen houden, ging toen op vakantie. Bij terugkomst was ik behoorlijk gegroeid en vond het niet meer verantwoord. Hij staat dus sinds augustus al stil en is inmiddels een lekkere dikke teddybeer haha...
Ik hoop dat ik eind febr weer kan opstappen, we zien het wel.
Hij heeft nu alleen behoorlijk de vorst in de kop en is goed druk en baldadig. Mijn zus grapte al "jij kunt dadelijk weer van voor af aan gaan opvoeden".
Ga maar rustig met longeren beginnen en dan zien we wel verder.

Succes en genietse nog van de zwangerschap!

Masi1
Berichten: 201
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:20

Laatste reactie is al weer even geleden dus ben benieuwd hoe het er met iedereen voot staat.

Zelf inmiddels weer volop aan het rijden, zelfs een wedstrijdje gedaan. Apetrots op mijn bink, mooie 186 punten. Vond dat niet slecht voor de eerste keer. Met losrijden waa hij vreselijk enthousiast en moest alles zien wat er gebeurde. Het liep als een tank en ik had de grootste moeite hem een beetje bij elkaar te houden. Maar toen we voor het echie de ring in gingen werd het een heel ander paard. Heel gecontreerd, hij heeft zo zijn best gedaan. Uiteraard was ik apetrots en heb de rest van de dag geglunderd.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:50

Masi1 schreef:
Laatste reactie is al weer even geleden dus ben benieuwd hoe het er met iedereen voot staat.

Zelf inmiddels weer volop aan het rijden, zelfs een wedstrijdje gedaan. Apetrots op mijn bink, mooie 186 punten. Vond dat niet slecht voor de eerste keer. Met losrijden waa hij vreselijk enthousiast en moest alles zien wat er gebeurde. Het liep als een tank en ik had de grootste moeite hem een beetje bij elkaar te houden. Maar toen we voor het echie de ring in gingen werd het een heel ander paard. Heel gecontreerd, hij heeft zo zijn best gedaan. Uiteraard was ik apetrots en heb de rest van de dag geglunderd.



Fijn om te lezen 186 is een ruime winstpunt dus lijkt me een prima eerste wedstrijd! Leuk ook dat je het topic omhoog schopt :D

Ik heb mijn Doaitsen inmiddels ook onder het zadel, het heeft even geduurd en vooral veel bloed zweet en tranen gekost. En opeens had ie door wat we van hem vroegen en was het goed. Blijkt wel dat hij al een paar keer eerder is geprobeerd in te rijden maar het steeds mislukte. Hoor je dan ook achteraf pas.. Maar goed, ik kan nu op hem zitten zonder dat hij in de stress schiet.

inge176

Berichten: 532
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:44

Nette punten Masi1. Dat is een goed begin!

Wat voor reactie geeft jouw Doaitsen Ania als hij in de stress schoot?
Die van ons toonde in het begin echt een beetje vluchtgedrag, vanuit het niets ineens heel hard rennen. Gelukkig hadden we een heel kundige zadelmakmaker erbij die heeft dit gauw op kunnen lossen. Nu kan je een bom naast hem laten ontploffen en hij wordt er niet meer anders van.

Zelf heb ik vorige maand onze eerste wedstrijd gereden met ook twee dikke winstpunten, volgende week staat ons volgende concours gepland.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:16

inge176 schreef:
Nette punten Masi1. Dat is een goed begin!

Wat voor reactie geeft jouw Doaitsen Ania als hij in de stress schoot?
Die van ons toonde in het begin echt een beetje vluchtgedrag, vanuit het niets ineens heel hard rennen. Gelukkig hadden we een heel kundige zadelmakmaker erbij die heeft dit gauw op kunnen lossen. Nu kan je een bom naast hem laten ontploffen en hij wordt er niet meer anders van.

Zelf heb ik vorige maand onze eerste wedstrijd gereden met ook twee dikke winstpunten, volgende week staat ons volgende concours gepland.


Precies dat, vanuit het niets ervandoor gaan in volledige paniek. Doaitsentrekje. Inmiddels voer ik hem ook al een tijdje Magnesium wat de scherpe randjes in zijn gedrag goed afzwakt en hij in staat is om na te denken voordat ie er blind vandoor wil gaan. Even afkloppen maar hij is sinds het kwartje gevallen is niet meer ervandoor gegaan.