Nakomelingen van Doaitsen 420

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:42

Dit is meer een topic voor de liefhebbers van het friese ras.
Ben zelf nu een dik jaar in de friezen bezig en het bevalt me zeer, ik rij een prachtige Sape x Anton merrie (njiskje van coudenburg).
Ze heeft dit jaar een veulen van Doaitsen gekregen en sinds enkele dagen hebben wij nu ook een half zus van haar op stal (doaitsen x folkert).
Djura fan 'e Hege Terp is van 8 april en is een zeer pittige tante en geeft ze zich niet snel gewonnen, nu dat ze een tijdje bij de moeder weg is doet ze het al iets beter.

Mijn vraag is als je een nakomeling hebt van doaitsen hoe is het gedrag/karakter?

Zelf heb ik het idee dat ze eenmaal door het vuur voor je gaan als je het vertrouwen hebt gewonnen.

Laat het me weten we verwachten volgend jaar weer twee veulens van Doaitsen.

groetjes

zie eventueel ook http://www.hegeterp.hyves.nl

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:10

FB -> BKR

joedith

Berichten: 81
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Nrd Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:10

Hoi,

een vriendin van mij rijd een Doaitsen. In de omgang zo mak als een lammetje, maar met rijden zeker niet de gemakkelijkste..
Niet gemeen ofzo helemaal niet zelfs, maar hij ziet alles. Echt werkelijk alles, en wil nogal s een keer aan de kletter gaan. Ook als t hem te moeilijk word.
Bewegen kan hij heel goed, is vorige week 4e geworden in de klasse B in Kootwijk.

Heb al van meerdere gehoord dat de Doaitsen nakomelingen niet de gemakkelijkste zijn met rijden.
Als ik ik me goed herinner is t een Doaitsen x Brandus maar weet ik niet zeker.

Basant
Berichten: 45
Geregistreerd: 16-07-08

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:30

Een vriend van ons heeft een Doaitsen merrie gefokt. In de omgang is ze best braaf, maar ze krijgen haar maar niet ingereden (bij een bekende stal) omdat ze de kop echt verkeerd heeft staan. Benieuwd hoe dat afloopt! Of dat Doaitsen eigen is weet ik niet.

marritpiebe

Berichten: 606
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:07

wij hebben ook een daoitsen hengst, deze is ook wat eenkennig. hij is 2 jaar! het is een Daoitsen X Leffert

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:53

Onze merrie is drachtig van daoitsen

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 23:12

Volgend jaar verwachten we weer een Doaitsen x Sape en een Doaitsen x Onne.

Djura is voor zichtig maar kruipt nu eindelijk wat uit haar schulp. ze komt nu ook naar je toe in het land. Ze wordt nu dagelijks in de handen genomen om naar buiten te gaan en weer naar binnen.
Haar moeder (sape x anton) is zelf ook een kikkertje af en toe maar dooie vogeltjes is ook niks aan in mijn optiek :P

Hoor van meer dat nakomelingen van doaitsen niet allemaal zo makkelijk zijn, zelf denk ik eenmaal gewonnen gaan ze voor je door het vuur.
kan het ook verkeerd hebben natuurlijk.

zal binnenkort wel even foto's plaatsen.

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 21:29


love_nadesh

Berichten: 1526
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:24

Daar hebben ook een zoon van Xander fan a. (DoaitsenxGepke fan a.)

Word 20 okt. aan zijn pees geopereerd heeft een lichte vorm van OCD.

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 00:25

wat jammer!

joycevg

Berichten: 49
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:43

hey!

ik vind de doaitsen nakomelingen in het algemeen erg mooi! Wij hebben dit jaar ook voor het eerst een doaitsen merrie veulen gefokt. Echt een prachtig mooi gebouwd, maar vooral heel erg lief veulen! Ze is heel niewsgierig, ondeugend en attend.

Op de keuring is ze tijdens het transport geblesseerd geraakt, dus ze is niet gekeurd.. Inmiddels is de blessure over en loopt ze weer super... alleen we zijn zo benieuwd welke premie ze gehad zou hebben.... volgend jaar weer een kans..

Afbeelding
Afbeelding

volgend jaar april verwachten we weer een Doaitsens veulen!

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 23:36

doaitsen nakomelingen moeten ook niet de aller makkelijksten zijn :P

Onze enter, op dit moment, groeit prachtig echt een statige dame aanget worden.
De twenter, dat is ook wel een aparte een, daar begin in nu wat grondwerk mee te doen. Dat ze netjes naast me kan lopen en als dat goed gaat van het zomer nog meer in de handen nemen.

Eind deze maand krijgen wij ook weer een veulen, de merrie is al aardig aan het uitdijen.
Ben benieuwd hoe de Doaitsen x Onne er uit komt te zien.

XxNimezxX

Berichten: 225
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Almere

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:09

ik hoor best veel dat doaitsen nakomeling helemaal niet makkelijk zijn, vooral met rijden blijken ze een karakter appart te hebben.

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:38

de buren die naast de paarden wonen hebben een drie jarige doaitsen hengst.
Hij was in het begin heel voorzichtig en schrikkerig. maar ze hebben hem kort geleden mee genomen om te kijken of ze hem konden beleren. zadel op gedaan en op gestapt en naar de bak gegaan.
hij was nogal onder de indruk maar was niks aan de hand.
ze hebben hem nu ook 2 keer gelongeerd en zonder de omheining blijft hij mooi op de volte.

love_nadesh

Berichten: 1526
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 01:33

Djura schreef:
de buren die naast de paarden wonen hebben een drie jarige doaitsen hengst.
Hij was in het begin heel voorzichtig en schrikkerig. maar ze hebben hem kort geleden mee genomen om te kijken of ze hem konden beleren. zadel op gedaan en op gestapt en naar de bak gegaan.
hij was nogal onder de indruk maar was niks aan de hand.
ze hebben hem nu ook 2 keer gelongeerd en zonder de omheining blijft hij mooi op de volte.

Haha was mijn nakomeling van doaitsen maar zo makkelijk, ik heb het hek al een aantal keren van dichtbij gezien hij is zelfs over een hek van 1.20 gesprongen met mij erop nou mensen een fries met springtalent :Y) voor de rest is hij met longeren super braaf en makkelijk en lopen ook langs de merries.

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 11:29

haha, ik moet het straks ook maar zien wanneer de twenter gereed gemaakt kan worden, doaitsen x folkert.
doaitsen merrie uit de merrie die ik rij, daar kan ik mijn handen nog wel erg mee vol krijgen.
De moeder is ook niet de makkelijkste :P

En dan zeggen ze dat friezen zo koel en betrouwbaar zijn ;)

love_nadesh

Berichten: 1526
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: veendam

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:15

@Djura

Mijn doaitsen is wel betrouwbaar alleen als het om het rijden zal gaan is die dat niet meer helaas hopelijk kan de persoon die hem nu gaat proberen interijden er meer mee worden.

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 01:16

die de paarden altijd beleerd van de eigenaar voor wie ik de sape x anton merrie rij. heeft veel ervaring, alleen ze geeft geen voorkeur aan nakomelingen van doaitsen.

we halen ze nu al ieder geval goed door de handen, dat kan in ieder geval geen kwaad.

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:54

Wij hadden dit jaar 1ste Doaitsen gefokt, maar die is helaas overleden na 3 dagen. Ben persoonlijk geen Doaitsen fan (Koppies spreken mij vaak niet zo aan) Maar ook zoals Imara zitten er wel weer hele gave dieren tussen.

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 22:57

Het is alweer een tijd geleden dat deze topic is aangeraakt, maar wil er graag even op terug komen.

We hebben afgelopen zondag, 31 juli, onze 2 jarige merrie naar een stal gebracht om keuringsklaar gemaakt te worden. Wij moest haar alleen even een aan een hoofdstel met bit laten wennen en longeren.
Zo gezegd zo gedaan.
Het was lekker rustig op stal, had de bak afgezet, gepoetst en haar toen maar het hoofdstel in gedaan. Vreemd genoeg vond ze het totaal niet erg en bleef voor een 2 jarige keurig staan. In mee naar de bak genomen eerst even laten lopen om te laten weten dat er een omheining in zat, aan de lijn geklikt en gaan met die banaan.
Ik had op het ergste verwacht en dacht ook wel bij mezelf, 'ik zie wel waar het schip strandt'. Ik wist niet wat ik mee maakte, het leek net wel of dat ze dit vaker had gedaan. Zie liep keurig in stap en draf, links en rechts om.
Die week nog een paar keer gedaan en zondag ochtend voordat we haar weg brachten ook nog even zodat ze niet zoveel energie had voor een twee uur lange rit.
Dit keer zonder omheining en alleen het hoofdstel om, haltser er overheen, aan bitring en halster vast (zodat ik haar niet te veel in de mond zit) en.... ja hoor bleef netjes op de volte en dat was dan de 4e keer aan de longe.

27 augustus moet Djura fan 'e Hege Terp voor de keuring in Blauwhuis en we zijn zeer benieuwd hoe ze het doet.

Trouwens die hengst waar ik het over had in deze topic, doet het nu super. Hij is nu onder het zadel en voor de kar beleerd en hij vind het mooi. Het geinige is dat mijn vriendin hem nu probeert de spaanse pas aan te leren. Waarschijnlijk kan het dat over een maandje of twee.

Daantje96

Berichten: 526
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:43

Ik heb een tijdje een Doaitsen gereden,
Maar die had werkelijk een kronkel in zijn hoofd, als ik wou opstappen der vandoor gaan als ik mijn tweede beugel in wou doen en dan net zolang doorgaan met bokken tot je eraf lag,
In de omgang echt super, maar voor mij geen Doaitsen en vele van mijn omgeving heb ik ook horen zeggen: 'een Doaitsen? nou echt niet!'
Nee mijn ervaring is dat ze met het rijden niet gemakkelijk zijn, en degene die ik reed echt gemeen was!

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 22:54

Ik hoor mensen dat wel meer zeggen, maar ik ken zeker twee doaitsens die zeker goed zijn. Qua rijden heeft een vriendin een doaisten hengst dit zomer beleerd en echt heel braaf, vorig jaar kon je er nauwelijks iets mee. Zelf zomaar voor een kar gespannen en deed het of als hij het vaker had gedaan.

Deze merrie waar ik het over heb is zeker een dametje. Haar moeder is super qua rijden af en toe een klein protest bokje, maar heeft van haar moeder lijn (stam 50) een eigenwijs en koppige houding en wil overal de baas over zijn als het om de kudde gaat. Deze merrie is ook een dame apart en zeker wakker. Ze is afgelopen zaterdag in Blauwhuis op de keuring kampioen van de enters en twenters geworden. Ze gaat nu ook naar de centrale keuring. Nu is ze echt super, maar als veulen en enter kon je bijna niks bij haar doen. Nu kruipt ze liever bij je in de broekzak net als haar moeder.
De merrie is een Doaitsen x Sape.

Maar ik denk dat we met het beleren ook wel een pittige tante hebben.

Rosanne__

Berichten: 144
Geregistreerd: 31-01-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:07

Ik heb zelf ook een Doaitsen en toen ik hem kreeg ben ik gelijk op het internet informatie gaan zoeken. Toen kwam ik hier terecht en las deze verhalen, en ik schrok er best van! Maar goed, ieder paard is anders, dus ik heb het maar mooi afgewacht.
Afgelopen mei hebben we hem weggebracht naar iemand die paarden professioneel beleerd. Hij is er 2 weken geweest, in die 2 weken ben ik er 1 keer zelf wezen rijden. Na die 2 weken heb ik het helemaal zelf opgepakt en het ging toen, en gaat nog steeds, echt tóp!
Hij heeft heus wel wat kleine dingetjes gehad, maar dat is vanzelfsprekend bij ieder paard dat je beleerd. Ik vind het toch wel grappig als je dan verhalen leest van mensen die er echt niets mee kunnen!

Essjuh1
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:40

Ik heb ook een Doaitsen. Ze is 4 jaar en sinds 1 week onder het zadel. Ze leert echt super snel, bijna eng eigenlijk!! ;)
Ik heb haar nu 4 weken. Ze was nog nooit gelongeerd. Dat pikte ze ook gelijk super op!! Ze blijft mooi op de volte, en heeft de stemhulpen ook prima door.
Toen hebben we er maar een zadel opgegooid, en ben ik erop gegaan. Ik denk dat ik zelf zenuwachtiger was als zij.
Ze heeft nog geen enkele keer geprobeerd er vandoor te gaan of te bokken ( kan altijd nog komen natuurlijk :o )
Ik ben zelfs al een keer met haar naar buiten gegaan. Wel met een ander paard erbij natuurlijk, maar zelfs dat ging hartstikke goed!! Ik sta er zelf af en toe versteld van hoe snel ze
alles leert :j

Verder heeft ze ook echt een super karakter en is enorm vriendelijk.

DVHorse
Berichten: 131
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Nakomelingen van Doaitsen 420

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 00:10

Zelf vond ik dat ook zeer vreemd en verwarrend toen ik negatieve reacties kreeg op mijn vraag.
Maar mijn vriendin heeft de jonge hengsten vandaag een voor een gelongeerd en daarbij zat ook weer een
doaitsen hengst, maar super braaf, pakte het ook best goed op.

Waar ik wel achter gekomen ben is, ook bij onze merrie, dat er wel een klik moet zijn. Laat maar zeggen een soort vertrouwen. Ik ben zeer benieuwd hoe de 2 jarige djura straks terug is van de Centrale Keuring.
Kreeg in Blauwhuis een tip dat als ik bezig ging met scheren van hoofd etc wel heel erg moet oppassen.

Wel geinig wat van te voren had ik haar baard, neusje en oren geschoren. Ze vond de oren niet super leuk, maar ze deed niks ;)