CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:22

Ik heb zelf geen paard met cpl gelukkig, dus het was puur wat ik bij de rest meelas. Overigens heb ik vanwege cpl wel bewust gezocht naar een paard met weinig sok, om het risico zo klein mogelijk te maken (uiteindelijk een Fries x haflinger jaarling gekocht met bevedering, maar geen "echte" sokken).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:13

Duhelo schreef:
ik zit met de handen in het haar. Mijn oude merrie laat zich gewoon niet meer behandelen tegen de mijt. Cydectin gaat ze al gaan flippen als ze ook maar ziet dat ik iets vast heb om op de benen te doen, inclusief slaan ... Ik heb het nu op het spronggewricht zoveel mogelijk aangebracht twee weken geleden, maar ze staat nog altijd te stampen en te doen.
Ook na het rollen raakt ze moeilijker recht omdat ze tijdens het rechtstaan begint te stampen en terug door haar (artrose) been zakt (ze is bijna 23)...

Ik weet dat je kan injecteren met dectomax (?), is dit nu helemaal veilig? Hebben jullie ervaringen ermee?

Ik zou me vooral focussen op het feit dat ze niet meer goed recht komt. Dat vind ik toch iets wat zorgwekkend is. Wat als ze helemaal niet meer in de benen komt als jij er niet bent? Ik heb het gezien, ik reed langs een veld en zag een paard liggen, die toen werd aangevallen door de andere paarden. Toen gingen bij mij de alarmbellen af en ben ik er naar toe gegaan. Paard bleek leider van de kudde te zijn en de anderen probeerde te testen of ze de leiding konden overnemen, het was verschrikkelijk om te zien omdat het paard helemaal niet bewoog terwijl de anderen hem aanvielen...
Bleek het paard zware artrose te hebben en kwam dus niet in de benen. Ik zal je de reactie van de eigenaren besparen...
Maar goed, dit is dus een voorbeeld waarom ik vind dat je niet te lang moet wachten. Ook al kijkt een paard nog zo blij uit zn ogen, dat is gewoon geen goede leidraad als het gaat om de gezondheid bij paarden...

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:19

ze staat over het algemeen net wel vlot op. Maar de jeuk neemt het zo hard over dat ze wil stampen tijdens en daardoor erdoorheen gaat.
De keer erop kwam ze normaal recht dus dit hou ik idd goed in de gaten...

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:37

Dectomax er in doen hoor.
Ik heb kelly ook laten prikken,die is 25.
Maar niet alle veeartsen willen het doen omdat het niet voor paarden geregistreerd is.
Hier geen cpl gelukkig,maar wel altijd en eeuwig dat gestamp.
Ik was er zat van en heb dectomax laten spuiten, heb een super lief en rustig paard zonder jeuk er voor terug gekregen.
dus zou wel laten spuiten.liefst morgen meteen doen

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:22

Gisteren ons Lotje van 2 jaar ook laten injecteren met Dectomax en heb me verder gaan verdiepen in haar voeding.
Zoals ik al gezegd had nemen wij al meer dan 10 jaar de quattro van Mijten.
Ik heb op hun site een formulier ingevuld voor voedingsadvies en als commentaar dat ik iets zocht met minder suikers in, nu wat blijkt dat ze in 2019 nieuwe voeding gaan lanceren en ik het nu ook al kan bestellen.
ik citeer:

Sinds heden hebben wij een nieuw voer namelijk Hippalgo Zero. Vermits dit voer vrij is van hele granen heeft een lager suiker- en zetmeelgehalte ongeveer 4.5 % en 6.5%.

Het is een zeer gevarieerde muesli waaraan kruiden en probiotica aan toegevoegd zijn. De probiotica stimuleert de darmwerking en helpt de natuurlijke weerstand versterken. Verder is het verrijkt met Cel-Protect. Dit beschermt de lichaamscellen tegen oxidatieve stress.

De Hippalgo Zero is bij ons al geproduceerd maar zal nog niet standaard bij alle verdelers in de winkel liggen. Zij kunnen deze echter al wel bestellen, campagne gaan we er pas vanaf januari 2019 mee maken.

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:40

dat zijn al betere waarden idd!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:57

Duhelo schreef:
dat zijn al betere waarden idd!

ja amai, het kwam als een geschenk uit de hemel <:)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:29

Dat zijn zeker al betere waarden :j

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:30

Moet ze wel tegen granen kunnen ;) . Dus nog niet te vroeg juichen want de mijne kan blijkbaar niet tegen graan of luzerne. Die doet het heel veel beter sinds ik dat uit het rantsoen heb gehaald.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:52

Zijn er hier ook mensen die zelf mld doen? Ik leer stukje bij beetje hie het zelf te doen van de therapeute die hier komt. Momenteel doe ik het zo'n 5x per week en ik zie na een maand nu drogere benen. Op die paar druiven na.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Julius <3

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 07:45

Olikea schreef:
Zijn er hier ook mensen die zelf mld doen? Ik leer stukje bij beetje hie het zelf te doen van de therapeute die hier komt. Momenteel doe ik het zo'n 5x per week en ik zie na een maand nu drogere benen. Op die paar druiven na.

Wat is jullie ervaring hiermee?


mag ik vragen wat MLD is? :o?

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 08:31

Denk afkorting voor manuele lymfedrainage :j

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:36

O ja. Sorry. Manuele lymfen drainage.
Aangezien ik al ervaring had bij mensen kan ik het snel oppakken. Ongeveer 1x per 6 weken komt de therapeute en verder doe ik zelf.

Julius <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:25

Hier ook 'les' gekregen van degene die bij ons kwam. :j
Ik heb het ook mogen filmen om later nog eens terug te zien.

Moet echt zeggen dat ik er eerst heel erg skeptisch tegenover stond en het wat zweverig vond, maar het werkte écht!!

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:43

Anoniem schreef:
Hier ook 'les' gekregen van degene die bij ons kwam. :j
Ik heb het ook mogen filmen om later nog eens terug te zien.

Moet echt zeggen dat ik er eerst heel erg skeptisch tegenover stond en het wat zweverig vond, maar het werkte écht!!


Ik had ook echt het idee dat er niks gebeurde.. maar nu na een maand ga ik ook echt resultaat zien..

Ik had wel al ervaring bij humane mld, dat scheelt natuurlijk.

Gio heeft met 13 jaar beginnende cpl dus ik hoop hem met ondersteuning nog lang mee te laten gaan.

Julius <3

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:47

Ik hoop het ook voor jullie. :j

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:05

Net gemaild naar de DA, met wat geluk kan ze morgen komen om dectomax te spuiten.
Het enige alternatief (dit weekend ook al besproken met vhGL) is ze verdoven, benen scheren en beter behandelen met cydectin, maar dat krijg ik zo niet in de eerste dagen geregeld (scheermachine etc.)
Dus ik hoop dat de dectomax aanslaat en ze even jeukvrij(er) wordt, waardoor ik de cydectin mss wel kan oppakken om te behandelen. Als we het zo nog kunnen rekken tot mei, dan kan ik ze bij de tandbehandeling laten verdoven, en direct combineren met tanden + scheren en behandelen en ev zelfs de hoefsmid (die ook niet zo vlot gaat), maar ik wil liever niet verdoven als het op een andere manier kan.
Duimen dus!

8nnemiek

Berichten: 43363
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:26

Lukt het ook niet om de cydectin hoger op het been aan te brengen?

Ik hoop dat de dectomax helpt!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:20

Hopelijk doet de dectomax haar goed Duhelo

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-


mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:25

Jaan81 schreef:
Hopelijk doet de dectomax haar goed Duhelo

Ja ik hoop het ook! Hier in elk geval al zeer groot verschil! Veel minder jeuk!

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:01

8nnemiek schreef:
Lukt het ook niet om de cydectin hoger op het been aan te brengen?

Ik hoop dat de dectomax helpt!

ik had het inderdaad dan maar op en rond de hak aan gebracht, maar blijkbaar heeft het deze keer totaal niet aangeslagen.
Ik weet ook niet hoe vaak ik na elkaar kan/mag behandelen, en of het nu heeft om te herhalen.

Het rare is, het is duidelijk dat ze jeuk heeft. Maar, ze gaat niet zoveel effectief gaan schuren, en ze heeft ook geen open wonden.

Als ze op de betonplaat aan de hooibak staat, staat ze eigenlijk niet te stampen.

als ik ze in de weide zet (een apart stukje waar nog wat gras staat), gaat ze eigenlijk zodra ze het gras in gaat wél gaan stampen. (nu, vroeger als ik reed, na het doen van een moeilijkere oefening ging ze ook zo gaan stampen, heel plots, heel hard, heel kort. Soort overspring gedrag?)
Dan hangt het af, als ze gaat rollen zie je ze met haar ene been een soort frustratieslagen geven in de lucht, ze rolt dan ook letterlijk terug ondersteboven omdat ze zo wil slaan met dat been dat ze niet blijft recht liggen. Tijdens het rechtstaan gebeurt het vaak dat ze gaat stampen in het rechtstaan en dan terug door die benen heen gaat (het ziet er echt vies uit, maar zij gaat dan vaak gewoon gaan zitten, even uitgebreid de benen gaan afkrabben/bijten, en staat erna dan gewoon in 1 keer vlot op.)
Erna heeft ze nog enkele minuten dat ze dan regelmatig staat te stampen, en na een minuutje of tien staat ze gewoon rustig te grazen en stampt ze bijna niet.

Ik heb ergens de indruk dat het gedrag ook wel uitgelokt wordt door stress / verandering in haar dagpatroon. Dus dat maakt het natuurlijk nog moeilijker om te beoordelen in welke mate ze er veel last/ pijn van heeft / het de ganse dag een rol speelt of overneemt.

Als ze constant dergelijke jeuk heeft is dat eigenlijk niet paardwaardig, maar wat ik nu zie komt het specifiek voor op die momenten (verandering van weide, stress, na het rollen).

Ik zal eens kijken of ik de filmpjes geupload krijg

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:09

Ik snap iets niet
Cydectin is toch een pour on?
Die word toch opgenomen in de bloedbaan en zodoende gaan de mijten toch dood.

Waarom zou je dat op de benen doen terwijl dat gewoon op de rug kan?


Dat slaan na het rollen deed kelly ook.
Zodra je haar been aanraakte stond die te trappen,de smid kon haar niet eens bekappen -O-
Is nu dus allemaal over na de dectomax.
Moet je wel 2x laten injecteren he

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:16

Op de rug doe ik sowieso niet bij paarden. Paarden hebben een veel gevoeligere huid dan koeien, ik heb al voorbeelden gezien waarvan de huid op de rug in vellen loslaat. Wil ik liever vermijden.
Daarnaast is het ook niet handig op de rug ivm zon, regen, dekens, zadels, ...

Maargoed, zelfs boven de hak werd het blijkbaar niet goed opgenomen ...

Goed dat je het zegt van de 2 injectie's ! wist ik niet. Hoeveel tijd moet er tussen?

filmpje 1, rollen (het in de benen bijten doet ze erg uitgebreid hoor, spoel gerust even door :D)
https://youtu.be/zmS26lVVr8w

filmpje 2, stappen als ze net in de verse weide staat
https://youtu.be/KnyDljb_DvM

na een minuut of 15 staat ze dan gewoon rustig zonder/met veel minder stampen.

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:57

Nou, ik heb bij kelly maar 1x laten prikken,tot ik de veearts dus tegen kwam en zei dat er een 2e keer had gemoeten.
Volgens mij na 2 week weer,maar overleg met je arts en vraag die :j

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8259
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:33

Ik lees hier al een tijdje mee na een eerste keer gepost te hebben, maar pfoe heftig Duhelo, ik wist niet goed wat je bedoelde tot ik de filmpjes zag. Die zien er wel 'raar' uit en vreemd dat ze het niet op het harde doet. Misschien prikt het gras en denkt ze dat het mijten zijn?

Hier gaat het na de mooie droge zomer weer wat minder. Helaas is ze weer drachtig en blijkbaar kreeg ze nog merriebrok van het veulen van dit jaar omdat ze zo was ingevallen(ik dacht dat ze er van af was gehaald). Merrie is ook niet van mij dus dat maakt het allemaal wat lastiger, gelukkig wel een eigenaar die openstaat voor veranderingen.

Achter is het natst nu en het wil ook niet echt drogen om de een of andere reden. Sokken zijn geschoren en ze word iedere twee dagen gecontroleerd en zo nodig de koten gewassen. Ik zit er aan te denken om de mudbeschermers van woofwear aan te schaffen omdat ik denk dat ze spettert als ze plast.

Maar ik heb een vraag aan jullie over voer. Ik zie hier best vaak tips en tricks langskomen maar helaas heb ik geen kaas gegeten van voer. Wat adviseren jullie?
Het is een friesche merrie van 7 jaar oud, veulen is net afgespeend en helaas weer drachtig (want veulens zijn zo leuk van haar ({:)-:( ). Ze staat nu slecht in de spieren dus dat willen we weer opbouwen. Ze loopt 2 maal per week recreatief voor de wagen en als de spieren weer wat terug zijn rijd ze 3 dagen pw in het bos met mij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers