lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:40

rider schreef:
@Kel_tje: hoe is de castratie verlopen? Heeft ie nu meer rust in z'n lijf?


Ik merk dat hij een stuk rustiger is. Maar twijfel of dit komt omdat hij gewend is op stal of toch zijn hormonen. Misschien een combinatie!?
Ben nu langzaam aan met hem aan het trainen. Kaptoom en longeersingel gaat erg goed!
Vandaag is hij trouwens 3 geworden! *\o/*

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:29

Gefeliciteerd!
Bijzondere datum voor een paard om jarig te zijn, zo in her najaar, grappig!

Vintage, welkom!
Spannend hoor, succes ermee!

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:38

rider schreef:
@Kel_tje: hoe is de castratie verlopen? Heeft ie nu meer rust in z'n lijf?

@Auky: gefeliciteerd! Wat tof!

@ Nouvel: wat leuk! Wat doet Ferro dat braaf!

(ik vind rassenpraattopics trouwens wel de juiste plek voor oeh en ah commentaar, kritiek leveren lijkt me beter op z'n plek in HAW! :o )

@Duifje: wat leuk om te horen dat het goed gaat met Digital en dat jullie lekker aan de slag zijn. Hoe is het met de andere twee Luso mannen?


Emblematico is verkocht, die is niet meer van ons. Staat nog wel bij ons op stal. Naast Digital zelf haha. Dolár gaat goed :)

kel_tje

Berichten: 232
Geregistreerd: 26-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 23:22

Nouvel schreef:
Gefeliciteerd!
Bijzondere datum voor een paard om jarig te zijn, zo in her najaar, grappig!

Vintage, welkom!
Spannend hoor, succes ermee!


Dankje! Idd een bijzondere datum. Waarschijnlijk was het een “ongelukje” bij de fokker :P

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:54

Duijfje: lekker bezig *\o/*

Vintage schreef:
Hallo allemaal,
Ik kom even meespieken hier. Ben onlangs verliefd geworden op een Lusitano in Portugal en overweeg zeer sterk om hem naar NL te halen <3 Super spannend allemaal!

Spannend en leuk!

kel_tje schreef:
rider schreef:
@Kel_tje: hoe is de castratie verlopen? Heeft ie nu meer rust in z'n lijf?


Ik merk dat hij een stuk rustiger is. Maar twijfel of dit komt omdat hij gewend is op stal of toch zijn hormonen. Misschien een combinatie!?
Ben nu langzaam aan met hem aan het trainen. Kaptoom en longeersingel gaat erg goed!
Vandaag is hij trouwens 3 geworden! *\o/*

Fijn dat hij rustiger wordt. En nog gefeliciteerd!


Nouvel schreef:
Hoe is het met jouw kleine kanjertje?

Gaat goed! Hij mag nog wel wat groeien := Maar ik begin te wennen aan het idee dat ik op een ukkie ga rondrijden :D Hij is speels, slim, lief, nieuwsgierig: alles zoals het hoort. Ik verwacht heel veel plezier te gaan hebben met hem.

Ik twijfel of ik hem ga ruinen. Voordelen: makkelijker een stal vinden, minder gedoe met op pad gaan, mogelijk wordt hij groter (alhoewel daar nooit echt onderzoek naar is gedaan of dat feit of fictie is).
Nadelen: hij wordt minder stevig en ik hou hem liever intact (gevoelskwestie). Mocht hij niet zo groot worden, dan is het wel fijn als hij 'breed' is en uitstraling heeft. :D


Afbeelding

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:59

Wat een knapperd WestBest, hoe groot is hij nu? En hoe oud? Ze groeien nog tot heel laat door natuurlijk.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:05

Hij is 2,5 en ik schat rond de 1.53m. Ik weet dat ze lang doorgroeien. Mijn eerste lusitano is t/m 7 nog aan het groeien geweest. Ik ben alleen zelf redelijk lang, dus hij zal niet de maat krijgen die in de dressuurring 'mooi' bij me staat. Maar ik hoop dat zijn talent (en fun) meer bij cross ligt, en daar wordt niet op zulke dingen gelet :D

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:17

WestBest schreef:
Hij is 2,5 en ik schat rond de 1.53m. Ik weet dat ze lang doorgroeien. Mijn eerste lusitano is t/m 7 nog aan het groeien geweest. Ik ben alleen zelf redelijk lang, dus hij zal niet de maat krijgen die in de dressuurring 'mooi' bij me staat. Maar ik hoop dat zijn talent (en fun) meer bij cross ligt, en daar wordt niet op zulke dingen gelet :D


ach joh zo van de foto af toont hij al wel lekker stevig, zal vast niet gaan misstaan. Denk dat hij nog wel flink groeit. Hoop ik ook beetje voor mijzelf :') Onze Scampi is ook bijna 2,5 en nu bijna 1,55 maar is nog een krielkipje...

Afbeelding

Afbeelding

Naast Cedro toont hij wel niet heel klein in hoogte:

Afbeelding

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:29

Ahh, Scampi is ook nog lekker puppy in uitstraling <3.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:31

WestBest schreef:
Ahh, Scampi is ook nog lekker puppy in uitstraling <3.

Hihu ja heel erg puppy ondanks dat hij niet heel klein is in hoogte maar hij toont zo super klein. echt een Scampi nog :') Moet nog flink groeien en volwassen worden. Zo zou je hem nog geen luso durven noemen haha

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:54

Groter groeien werkt alleen als je een paard jong, dus rond zijn 1e jaar laat castreren, heb ik ooit ergens gelezen. Na die tijd schijnt het niet veel uit te maken.
Maar als je niet wil gaan fokken/ hem ter keuring wil brengen voor de goedkeuring en gewoon een rijpaard zoekt dan is castreren toch echt wel aan te raden. Niet alleen omdat je makkelijker een stal vind maar ook omdat het dier dan bij vriendjes in de wei/ paddock kan, dat het dier meer rust in zijn lijf houdt en makkelijker te hanteren blijft, dat je een paard krijgt wat altijd bij jou is en niet ( om wat voor reden dan ook) met zijn gedachten heel ergens anders zit en "last but not least"; een hengst is een potentiële moordmachine als de omstandigheden daar naar zijn. Een hengst op een pensionstal is vaak een drama i.v.m. met vaak wisselen van de groep, mensen die er geen rekening mee houden en simpelweg vaak teveel paarden en drukte er om heen waardoor hij altijd vind dat hij de baas moet zijn en blijven. Er zijn echt wat uitzonderingen maar een hengst houden is toch altijd veel complexer dan een merrie of ruin. Ultramar is nu 17, bijna 18, en een van de liefste hengsten die ik ken maar het is en blijft een hengst die niet in alle situaties even makkelijk is en soms zelfs echt niet leuk. Onze andere (ex) hengst, een American Paint, is nu 13, bijna 14, en is altijd een heel fijn, braaf dier geweest. Keek niet op of om als er een merrie in de buurt was, maakte zich zelden druk, maar met de aanschaf van een nieuw paard erbij ( een zoon van Ultramar) sloeg dat gedrag om als een blad aan een boom. Hij at niet meer, liep de hele dag rondjes in de paddockstal, op de wei was hij wat minder onrustig, was niet meer te rijden en werd steeds agressiever naar Ultramar. Hij wilde nu de baas zijn en dat ging dus ten koste van zijn gezondheid want hij was op een gegeven moment zo'n 100 kilo afgevallen...........Half september hebben we hem laten ruinen, ondanks dat hij echt heel leuke kinderen geeft, maar we zagen hem met de dag dunner en onrustiger worden. Een ingreep bij een jonge hengst is een fluitje van een cent ( kan staand en onder plaatselijke verdoving) maar bij een oudere die al gedekt heeft is het een complete operatie met volledige narcose met alle risico's van dien. Bij de Paint is het allemaal heel goed gegaan en hij heeft onder de operatie niks geleden maar moet nu wel heel erg bijkomen van de periode dat hij letterlijk roofbouw op zijn eigen lichaam aan het plegen was.
Dus "intact" laten klinkt leuk maar als de knop straks omgaat, en dat kan dus ook al ze al 13 zijn, dan ben je niet blij.
De fokkerij is best leuk maar alle rompslomp/ risico's/ kosten voor die paar dekkingen is soms echt niet leuk of lucratief zeker niet als je 6 x voor dezelfde merrie naar het dekstation mag..............wat soms wel eens voorkomt bij slecht hengstig wordende merries.
Als je alleen een leuk rijpaard zoekt, geen eigen plek hebt of een plek die echt goed toegerust is voor hengsten zonder afleiding/ te veel wisseling van paarden/ geen grote aspiraties hebt binnen de fokkerij ( of de kans op goedkeuring klein is i.v..m. afstamming/ papieren/ stokmaat dan moet je daar niet over twijfelen.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen ( ik ken ook hengsten die slomer zijn dan een slome ruin :o ) maar voor het paard maakt het niet veel uit en het fijn samen kunnen spelen en op het land lopen zijn heel, heel veel waard.
Wij hebben meerdere hengsten gehad, soms gaat de knop vroeg om en zijn ze vanaf 2 jaar niet meer te handhaven, soms dus laat en soms helemaal niet. Maar het zijn en blijven hengsten. Wij gaan er in ieder geval nooit meer aan beginnen.
Daarbij zijn hengsten meestal luier dan ruinen ( omdat ze veel te veel andere dingen aan hun hoofd hebben :D ) en blijven ze dus kleiner.

Dat minder breed worden valt overigens ook heel erg mee, de zoon van Ultramar die we er nu bij hebben is als jaarling geruind en echt een kast van een paard, mijn oude paard is ook als jaarling geruind en was ook zo'n beer. Mijn Arabier heb ik als 3,5 jarige laten helpen en die was ook breed zat. Overigens is een zware hengstenhals wat veel mensen zo mooi vinden niet bepaald een voordeel met rijden.

" Good stallions make great geldings" is een waarheid, niet als 1 koe maar als 300 koeien ;)

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:08

ElCid schreef:
Groter groeien werkt alleen als je een paard jong, dus rond zijn 1e jaar laat castreren, heb ik ooit ergens gelezen. Na die tijd schijnt het niet veel uit te maken.

Ik heb al heel veel van dit soort dingen gelezen, maar een echte onderbouwing (ondz. incl. aantonen) kan ik niet vinden.

En eens met je verhaal; het geeft een paard meer rust en het is veel handiger voor buitenzetten etc. :))

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:43

Op zich zit er wel wat in; een hengst zal veel van zijn "groei" gaan gebruiken voor massa en indrukwekkend uiterlijk wat dus groeien in de breedte is, onder invloed van testosteron, hoogte is daarin niet van belang. Een jong gecastreerde hengst maakt veel minder testosteron aan en hoeft niet te imponeren en zal de "groei" mogelijk meer gaan gebruiken voor de hoogte; tenminste zo zie ik het dan ;). Maar de meningen zijn wel verdeeld hierover en lastig echt te bewijzen, je weet nl. nooit of die jong gecastreerde hengst kleiner was gebleven als hengst of de oudere hengst groter was geworden wanneer hij jong gecastreerd was......................

Voorbeeld; 2 zonen van Ultramar, volle broers. 1 staat bij ons met een stokmaat van ca. 163 cm; als jaarling geruind, de ander heeft hier een tijdje voor training gestaan, stokmaat 154 cm, als 4-jarige geruind. Bewijst natuurlijk ook nog niks maar het is wel opvallend dat 2 volle broers zoveel verschillen in maat.

Ik zal eens kijken of ik dat artikel nog kan terugvinden, ik weet niet meer of daar harde bewijzen in stonden ;) , maar meestal berusten dergelijke feiten wel op een waarheid :o

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 13:25

WestBest schreef:
ElCid schreef:
Groter groeien werkt alleen als je een paard jong, dus rond zijn 1e jaar laat castreren, heb ik ooit ergens gelezen. Na die tijd schijnt het niet veel uit te maken.

Ik heb al heel veel van dit soort dingen gelezen, maar een echte onderbouwing (ondz. incl. aantonen) kan ik niet vinden.

En eens met je verhaal; het geeft een paard meer rust en het is veel handiger voor buitenzetten etc. :))

Vroeg castereren zorgt er voor dat de groeischijven veel langzamer sluiten.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:53

Vanwege stalling en gemak met weg gaan ben ik blij dat ik toen de keuze voor castreren heb gemaakt.
Ferro was volgens mij 1.60 toen hij net 3 was, ik heb hem als 5 jarige op 1.64 gemeten, daarna niet meer gemeten.

Westbest wel een leukerd hoor!

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:50

Om ook hier maar eens met de, minder leuke, deur in huis te vallen een vraag:
Hoeveel van jullie hebben gehoord van PSSM? Een erfelijke spierziekte die in 1e instantie bij de Amerikaanse rassen is ontdekt maar die nu, na onderzoek, eigenlijk bij alle rassen schijnt voor te komen. Tinkers en andere koudbloeden waren al langer bekend om deze aandoening maar nu blijkt er vrijwel geen ras te zijn waar het niet voorkomt. Ik heb al gevallen gezien van KWPN'rs, PRE, Arabieren, etc. Er zijn meerdere vormen, bij de Amerikanen en koudbloeden, PSSM 1( suikeropslag probleem) en P2, P3, P4, P5 en/of Px. ( eigenlijk geen PSSM maar een myopathie ( spierafbraak) vorm). PSSM 1 komt bij minder rassen voor.
Het is een vreselijk ziekte die paarden veel pijn en ongemak kan bezorgen en die met een streng dieet redelijk in de hand kan worden gehouden in sommige gevallen, jammer genoeg niet in alle gevallen.
Aangezien PSSM 2 al bij meerdere PRE is ontdekt ( en in Amerika bij "Andalusians" wat daar een verzamelnaam is voor Iberische paarden ( dus PRE en Lusitano's) zou het niet raar zijn als de ziekte ook bij de Lusitano voor zou komen ( laten we hopen van niet).
Voor degenen die zich er verder in willen verdiepen is deze site zeer informatief: http://www.pssm.eu/nl/

en deze ook:
https://cvm.msu.edu/research/faculty-re ... e-myopathy

Overigens is dit niet bedoeld om mensen angst aan te jagen maar omdat nog niet iedereen hiermee bekend is en, jammer genoeg, ook niet alle dierenartsen op de hoogte zijn van de kwaal of denken dat het alleen bij Amerikaanse paarden ( Quarter/ Paint/ Appaloosa) voorkomt wel een stukje voorlichting wat iedere paarden eigenaar zou moeten krijgen.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:35

Ben met de ziekte bekent maar word en nou nu niet echt bang van. test voor pssm is best duur en zou ik niet zomaar laten uitvieren. Stalgenootje had een nederlandse appaloose die ‘symptomen’ had en die is getest kostte zo 200.- euro

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:37

Bij vermoeden zou ik toch wel testen, denk dat het een hoop duidelijk kan maken en je gericht er aan kan werken dan.
Wat is dan €200,-...
Ik heb al zoveel dierenartskosten gehad...

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:51

Nouvel schreef:
Bij vermoeden zou ik toch wel testen, denk dat het een hoop duidelijk kan maken en je gericht er aan kan werken dan.
Wat is dan €200,-...
Ik heb al zoveel dierenartskosten gehad...


ja tuurlijk bij vermoede. Maar iig die van mij heeft geen symptomen dus bedoel
op die manier dat ik er niet zo bang voor ben.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:54

Nee dan niet inderdaad, ik zou ook niet zomaar gaan testen als er geen reden voor is.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:38

De test voor PSSM2 kost inderdaad ruim 200,- maar als een paard niet verdacht is dan is testen natuurlijk niet nodig. Probleem kan soms zijn dat een dierenarts er te weinig van af weet, dan allerlei dingen gaat proberen en uiteindelijk er een hoop geld wordt uitgegeven voor niks. Voor die ruim 200,- weet je dan in ieder geval waar je aan toe bent en hoe zo'n paard gevoerd en gehouden moet worden. Het is een ziekte die meestal zoveel symptomen geeft dat er echt wel getest zal worden. Het gaat mij er meer om dat eigenlijk iedereen met paarden hiervan af moet weten zodat men ook weet wat de symptomen zijn en hierop in kan spelen. Jammer genoeg laten ook veel stamboeken elke actie achterweg. Op mijn bericht aan het LVN hierover heb ik niet eens een antwoord gehad, maar goed dat is de heersende tendens bij die club...............

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:09

@ WestBest: wat een knappe kerel!

@ Daphne: Haha, Scampie is inderdaa nog wel echt een puppy. Wel een knappe puppy!

@Elcid: Bedankt voor de link. Ik had er wel van gehoord maar dit is wel een fijne, overzichtelijke site. Zijner al concrete gevallen bekend binnen de Lusitano fokkerij in Europa?

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:56

Ik hoorde recent van een bevestigd geval bij een PRE in NL, Lusitano heb ik nog niet gehoord maar aansluitend bij wat ElCid zegt is het ook goed mogelijk dat dit komt omdat er mis-gediagnostiseerd is.
Ik heb het topic overigens her-ontdekt, intussen al enige tijd lusitano-loos maar nog steeds geinteresseerd.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:05

rider schreef:
@Elcid: Bedankt voor de link. Ik had er wel van gehoord maar dit is wel een fijne, overzichtelijke site. Zijner al concrete gevallen bekend binnen de Lusitano fokkerij in Europa?


Voor zover ik weet niet maar dus wel PSSM2 gevallen in Nederland bij meerdere PRE en cruzado PRE.

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:42

Ik zag het voorbij komen op bokt maar verder niet naar gekeken eigenlijk.

Kwa hengst zijnde of niet. Ik heb mijn Pre bij aanschaf gecastreerd en die heeft toch ruim (!) drie kwart jaar nodig gehad om een beetje uit beter te worden. Heel erg ingevallen. Nu (jaren later) begint hij weer echt uit te zetten.

Digital is als hengst zijnde echt tiptop. Tuurlijk zo zijn hengsten trucjes. Maar ik zie voor die echt geen rede voor ruinen. Hij kan makkelijk naast mijn andere paarden in de paddock. Speelt met de Spanjaard.

Dolár wisselt per stal. Heeft iets sneller last van drukte op stal. Moet op stal dan ook wel rust hebben. Op deze stal heeft hij zijn plek goed gevonden. Het is echt zijn stek. Als weg gaan op pad is hij niet anders. Bij terugkomst laat hij even weten dat hij weer thuis is en daarna gaat hij weer vrolijk hooi eten :Y)

Ook met de hengst veulens op stal doen ze niks, ook niet met de fok merrie of andere merries.

Wel weten ze beide erg goed wanneer er een nieuw paard op stal is :')