Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:40

Je ziet in Spanje er al vaker op testen ivm export buiten Europa. Mijn paarden hebben gelukkig geen symptomen al is testen een kleine moeite natuurlijk.

Hoop niet dat dat zich in het ras heeft gemengd, wat niet raar zou zijn gezien de hoge inteelt percentages bij de Pre.


_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:35

Nou dames, ik heb de knoop doorgehakt om te stoppen met de Pre fokkerij.
Mijn nieuwe Pre heeft zo’n gebruiksaanwijzing dat ik me volledig daarop ga focussen.
Dat betekend dat ik mijn 2 pre merries ga verkopen. De een is drachtig en de ander niet. De fokkerij kost in het dekseizoen veel tijd en is tegelijk met hoogseizoen is ons bedrijf. Niet handig. Dit lijkt me de beste keus, ook zoveel pech gehad dat ik de lol wel kwijt ben ook.
Mocht iemand interesse hebben stuur maar een PB, ik verkoop ze als fokmerries, niet als rijpaarden. Allebei uiteraard Apta gekeurd. De 1.57 en de ander 1.70.
Jammer als dingen niet lopen zoals je wil ;(

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:51

Pb

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 23:00

foutje, gaat lekker zeg :P

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:42

Bedankt voor alle PB’s, fijn dat er zoveel mee denken!

Ik kreeg een paar berichten over de 9 jarige waarom die niet drachtig is. Die is wel geïnsemineerd geweest maar laat mee begonnen, hengstigheden gemist, na de eisprong geïnsemineerd etc dus eigenlijk niet secuur genoeg mee geweest. De baarmoeder is 15 aug bij de 18 dagen scan helemaal nagekeken en daar is niks mis mee. Als je 3 merries moet scannen/insemineren moet je goed opletten ben ik achter :D ze heeft in 2017 wel probleemloos een veulen gehad.

Cava wordt trouwens echt een plaatje! Ben daar zo verliefd op. Geeft altijd een showtje weg als je niet kijkt.
Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:58

Ja lastig Azmay, de symptomen die je zegt kunnen ook wel een Beetje bij Lyme horen. Misschien daar een keer op testen?

@unbelievable, hij was zooooo veel hengst, gaat nu met de dag beter na de castratie. Moet nog 100 kg aan, maar werk elke dag met hem aan de hand. Want hij snapt niks van mensen. En leert gelukkig wel vlug. Hij krijgt een hoge dosis Oestress en dat helpt hem al super. Volgens mij heeft hij een beetje honger geleden in Spanje.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:07

Leuke fotos’s dekensenzo! Die zwarte is echt een knapperd!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:02

Cortado is zo knap!
Kelly_Taco, die van jou lijkt echt elke keer weer beter!

Mijn fokmerries zijn ovb verkocht vandaag. Dus alleen Cava staat nog te koop. Mijn ruin is gelukkig ook ineens veel rustiger. De castratie begint zijn vruchten af te werpen!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:19

neile schreef:
Waw zsazsa, dat ging snel. Had je berichtje nog zien binnenkomen maar denk dat het qua therapiepaardje mss niet helemaal een match zou zijn. Nu des te beter als ze een goede thuis vinden!

Hier afgelopen weekend met Solea naar de extreme trail gegaan. Vond ze heel leuk maar de kaars was wel heel erg uit nadien, haha.


Nee ze gaan nu lekker als fokmerrie en hebben toch nog besloten om Het veulen er ook bij te kopen.
Dus nu is alles verkocht. Dan heb ik alleen nog de ruin. Daar kan ik lekker mee aan de slag. Heel jammer dat de merries weg gaan maar o o wat dat gaat schelen in de portomonee. Dat dekken hier in NL is echt niet grappig met alle bijkomende kosten. Een eigen hengst is bijna wel een must.

Leuk dat Solea het zo goed deed! Lijkt me wel pittig!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:59

neile schreef:
Ik hou jouw ervaringen wel in het achterhoofd wanneer ik zelf ga fokken. Heb jij altijd natuurlijk gedekt of met vers/diepvries sperma gedekt?


Met inseminatie dus je bent zoveel kwijt aan scannen/insemineren. Natuurlijk dekken heeft nooit mijn voorkeur maar is wel veel en veel goedkoper.
Dekgeld word steeds duurder en excl btw ook nog.
Vooral de onverwachte en bijkomende kosten zijn hoog.
Kei leuk als er een gezond veulen uitvalt, maar dat is ook geen garantie.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:55

neile schreef:
Waarom geen voorkeur voor natuurlijk dekken? Ik heb wel de ervaring dat dat de beste garantie geeft voor echt op het juiste moment te dekken, merrie laat zich enkel dekken als ze er echt klaar voor is. Maar geeft uiteraard wel veel meer risico's voor de beide paarden. Plus de keuze is beperkter...


Ja de keuze is Indd beperkter, maar ook het vies dekken is aanwezig. Zon hengst word niet naar elke vreemde merrie weer getest op ziektes. En de kans op blessures bijv.


_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:22

Wat erg Dais_, vanwaar je idee om te testen?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:19

Wat erg zeg! Heeft dit ook gevolgen voor de rijerij? Ik dacht ook altijd dat het niet bij de Pre voorkwam, maar je ziet het nu toch vaker voorbij komen. Ik zie dat ze in Spanje er wel vaker op testen. De test is vrij duur toch? Anders zouden veel meer mensen de test ook wel doen denk ik.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:22

De test is Indd vrij duur maar dan heb je ten minste wel een uitslag. Wat ontzettend vervelend!

@Neile, nee wel geprobeerd met Maar durfde het uiteindelijk niet aan ivm moeizaam contact. En je betaald dan vaak echt per dosis. Dus ook relatief duur als je meerdere keren moet dekken. Er wordt nu zelfs een cremmelo hengst aangeboden voor €2000,- per dosis . Lekker dan als het je 3/4 keer sperma nodig hebt Haha.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:07

@Freeride, toevallig in de afgelopen 2 weken zag ik dat er ook her en der een Spanjaard reageerde op wat verhalen via Facebook. Die zei dat er Indd sinds kort getest op kon worden. Ik wist Indd dat Pssm1 koudbloed gerelateerd was. Ben benieuwd of er veel meer mensen nu gaan laten testen. En vooral in Spanje ook..

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:11

@Dais_ Is er iets wat je er nu aan kunt doen? Medicatie, therapie of wat dan ook?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:37

Dais_ schreef:
-De spieren warm houden mbv een deken.
-Vitamine E toedienen
-Tri amino in de juiste verhouding voeren
- En extra eiwitten geven

Met een deken en meer ruwvoer is ze al wat aan het opknappen.
Ik ben helaas nog in afwachting van de eiwitten dus daar ben ik nog niet mee kunnen starten.


Vind het een gevaarlijke ontwikkeling, het pre stamboek is niet gigantisch groot en er zit heel veel lijnenteelt en soms inteelt in de bloedlijnen. Je komt toch vaak terug op YM, Escalera, Bohorquez, Carthujano etc etc.. jammer dat de test zo duur is anders zijn mensen veel sneller geneigd om het te doen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 09:44

Nee dat is het Dais_. Als zo’n test 70€ kost dan test iedereen wel. Vooral mensen die fokken. De symptomen hoor je toch best veel terug, mensen waarvan je weet dat ze al jaren aan het aanmodderen zijn met spieren kweken etc.. moeilijk, ik heb nu geen aanleiding omdat mijn ruin geen symptomen heeft, anders zou ik het ook wel doen.

Hij heeft wel aarsmades :r echt heel vies. Cadeautje uit Spanje denk ik. Wat een werk weer met zo’n jong dier, castratie, nooit ge-ént, tandarts, ontwormen, hoefsmid etc. Nu nog een passend zadel en dan kunnen we straks aan de gang, wil graag een Custom maar dat durf ik eigenlijk niet aangezien hij nog zoveel moet aankomen/uitzwaren. Eerst maar even al die veranderingen laten bezinken. Hij staat nu samen met de shethengst maar de vriendschap is er nog niet _O- eerst een uur lang naar elkaar kappen en gillen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:10

Even Het stamboek mailen. Bij mij staat op de keuringspapieren ook enz. Volgens mij ook achterop je Carta.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 19:14

Fijn dat het helpt Dais, en moet je haar in conditie houden of juist met rust laten? Meer training is natuurlijk nog meer eiwitten.. wat voer je aan eiwitten?

Volgens mij had ik nog geen foto van mijn nieuwe geplaatst. Ben nu aan het longeren en hij doet het super. Moet nog veel aankomen, maar gaat echt de goede kant op.
Afbeelding

Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:20

Neile: Castoreno XI, hij is gefokt door La Olivera.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:15

Elisa2: moet ik nog maken, hij heeft altijd een deken om. Volgens mij vind hij het maar koud hier. Hij is net 4 geworden. Hij was zo mager maar is echt bijgetrokken nu. Maar zit geen spier op, wil hem vanaf volgende week hoofdstelletje om doen en wat gaan longeren. De osteopaat moet ook nog komen. Hij eet nu eindelijk goed, heeft echt 4 weken amper gegeten in het begin van de stress. Zo sneu.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:43

Op de Facebook pagina van CapG horses kun je Jubilo (vosveulen) vinden. Heel leuk veulen Indd Neile!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:34

unbelievable schreef:
Ahh wat schattig groot en klein! Fijn dat ze gelukkiger kijkt.

Ik hoorde van de week een stelling waarin wordt beweerd dat zwarte pre’s lastig zijn....?
Kennen jullie deze uitspraak ?


Dat zeggen ze door de Boloix bloedlijn. Die fokte voornamelijk met zwart en dat zijn wat heter gefokte paarden.. tegenwoordig is er zoveel gemixt dat dat echt niet meer uitmaakt.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:10

Hier ook weinig tijd voor de paarden. Ik heb ook helemaal geen tijd om wat mijn jonkie te doen. Zou zo graag een brave tien jarige hebben waar ik zo op kan stappen en mee t bos in kan rijden! Zo’n jonkie vergt toch wel heel erg veel tijd, en een goede zadelmakmaker vinden is ook al moeilijk. Baal er wel echt van, heb misschien iemand die in Januari tijd heeft om hem zadelmak te maken maar dan moet ik daarna zelf verder gaan en ik heb geen goede rijbak/verlichting. Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet meer zo’n bakruiter ben. Wij wonen heerlijk aan het water en bos. Misschien toch maar een bospaard kopen. Marq is toch wel echt een sport Pre...
Jullie wilde nog een foto zonder deken trouwens. Hij racet meestal rond dus een stilstaan foto heb ik niet :D

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Tarzan, lovelance en 22 bezoekers