Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:19

neile schreef:
Waw zsazsa, dat ging snel. Had je berichtje nog zien binnenkomen maar denk dat het qua therapiepaardje mss niet helemaal een match zou zijn. Nu des te beter als ze een goede thuis vinden!

Hier afgelopen weekend met Solea naar de extreme trail gegaan. Vond ze heel leuk maar de kaars was wel heel erg uit nadien, haha.


Nee ze gaan nu lekker als fokmerrie en hebben toch nog besloten om Het veulen er ook bij te kopen.
Dus nu is alles verkocht. Dan heb ik alleen nog de ruin. Daar kan ik lekker mee aan de slag. Heel jammer dat de merries weg gaan maar o o wat dat gaat schelen in de portomonee. Dat dekken hier in NL is echt niet grappig met alle bijkomende kosten. Een eigen hengst is bijna wel een must.

Leuk dat Solea het zo goed deed! Lijkt me wel pittig!



neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:07

Ik hou jouw ervaringen wel in het achterhoofd wanneer ik zelf ga fokken. Heb jij altijd natuurlijk gedekt of met vers/diepvries sperma gedekt?

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:59

neile schreef:
Ik hou jouw ervaringen wel in het achterhoofd wanneer ik zelf ga fokken. Heb jij altijd natuurlijk gedekt of met vers/diepvries sperma gedekt?


Met inseminatie dus je bent zoveel kwijt aan scannen/insemineren. Natuurlijk dekken heeft nooit mijn voorkeur maar is wel veel en veel goedkoper.
Dekgeld word steeds duurder en excl btw ook nog.
Vooral de onverwachte en bijkomende kosten zijn hoog.
Kei leuk als er een gezond veulen uitvalt, maar dat is ook geen garantie.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:24

Waarom geen voorkeur voor natuurlijk dekken? Ik heb wel de ervaring dat dat de beste garantie geeft voor echt op het juiste moment te dekken, merrie laat zich enkel dekken als ze er echt klaar voor is. Maar geeft uiteraard wel veel meer risico's voor de beide paarden. Plus de keuze is beperkter...

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:55

neile schreef:
Waarom geen voorkeur voor natuurlijk dekken? Ik heb wel de ervaring dat dat de beste garantie geeft voor echt op het juiste moment te dekken, merrie laat zich enkel dekken als ze er echt klaar voor is. Maar geeft uiteraard wel veel meer risico's voor de beide paarden. Plus de keuze is beperkter...


Ja de keuze is Indd beperkter, maar ook het vies dekken is aanwezig. Zon hengst word niet naar elke vreemde merrie weer getest op ziektes. En de kans op blessures bijv.

Dais_

Berichten: 4024
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:30

Mijn idee om een veulentje te fokken met mijn merrie is vandaag definitief te deur uit gegaan.
Ze is helaas positief getest op PSSM2.
Dit verklaart wel heel veel voor mij, dus ergens ben ik blij dat ik het ontbrekende puzzelstukje eindelijk gevonden heb, maar anderzijds is het ontzettend rot want er is geen medicijn voor!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:22

Wat erg Dais_, vanwaar je idee om te testen?

Dais_

Berichten: 4024
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:58

Mijn idee om te testen komt voort uit mijn 'gevoel'. Je kent je eigen dier toch het beste. Mijn gevoel zegt al jaren dat er iets is, maar dat ik nog steeds niet weet wat.
Ze sukkelt al heel lang met haar gezondheid, dat gaat steeds op en af. Ze is heel schraal gespierd en er is ook geen spier op te krijgen ondanks goede training en voeding. Ze heeft ook moeite met de training, met name met de balans, achterwaarts gaan en de galop. Het bekkengebied/achterhand is geregeld gevoelig en bij de hoefsmid toont ze overduidelijk ongemak. Na een regenbui is de gehele bovenlijn gesmolten en de spieren keihard. Ze heeft gaten in haar spieren. Ze heeft een bijzonder loopje, maar niet altijd. Ik dacht altijd dat dat het typische maaien was, maar dan zou je denken dat dit altijd is. Nu begreep ik dat dit ook een kenmerk is van die pssm2, 'ropewalking', de ene voorvoet voor de andere zetten.

Ik heb ze in die 3 jaar dat ze van mij is al meermaals laten nakijken o.a.: pezen scannen, helemaal op de foto gezet, si gewrichten laten nakijken, héél veel osteopatische behandelingen door diverse osteopaten met elk hun specialiteiten, thermografische opname laten maken, intensief trainingstraject gevolgd bij mijn instructrice (want wat doe ik toch fout?). En elke keer was de conclusie dat er niks mis is met mijn paard en dat ik écht eens moest gaan beginnen met inrijden want ze is 8 en het is toch wel tijd... maar mijn gevoel zei steeds iets anders...

Toen ik een paar weken geleden een berichtje voorbij zag komen op facebook over een PRE die positief getest was op deze aandoening schrok ik wel. Ik heb namelijk al eerder gelezen over deze aandoening (waarbij ik toen al zoveel herkende!), maar toen stond er nog bij dat bericht dat deze aandoening voorkwam bij de rassen als Paint, Appaloosa en Quarters. Het bericht van de PRE die positief getest was, was voor mij de druppel. Ik besloot ook te laten testen en jawel, ze is ook positief getest.

Oeps, een heel verhaal :=

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:19

Wat erg zeg! Heeft dit ook gevolgen voor de rijerij? Ik dacht ook altijd dat het niet bij de Pre voorkwam, maar je ziet het nu toch vaker voorbij komen. Ik zie dat ze in Spanje er wel vaker op testen. De test is vrij duur toch? Anders zouden veel meer mensen de test ook wel doen denk ik.

Dais_

Berichten: 4024
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:08

Ik hoop in de toekomst nog buitenritjes te kunnen maken, maar of het ook echt gaat lukken zal de tijd uitwijzen.

De test kost 238 euro, dus zeker niet goedkoop.

Ben je zeker dat ze daarop testen in Spanje? Ik zie wel vaak 'Piro-free' langs komen, maar nog nooit 'pssm free' oid.
Maar het kan hoor, ik ben al een tijd uit de verkoopadvertenties :-).

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:11

Misschien een blonde vraag nog Dais maar heb jij bewust laten testen op pssm2 i.p.v. pssm1? Of test je dan alle vormen en is dit eruit komen rollen?

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Dais_

Berichten: 4024
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:34

Ik heb bewust laten testen op pssm2. De symptomen van pssm1 zijn anders en daar herken ik ook niks in i.t.t. de pssm2.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:02

Wat balen Dais_! Verdorie zeg. Ik hoop dat je toch nog leuke activiteiten op haar niveau met haar kan doen...

Zsazsa, klopt helemaal. Heb jij trouwens ooit sperma uit Spanje laten overkomen voor jouw merries? Dat lijkt me dan weer extra prijzig.. ?

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:22

De test is Indd vrij duur maar dan heb je ten minste wel een uitslag. Wat ontzettend vervelend!

@Neile, nee wel geprobeerd met Maar durfde het uiteindelijk niet aan ivm moeizaam contact. En je betaald dan vaak echt per dosis. Dus ook relatief duur als je meerdere keren moet dekken. Er wordt nu zelfs een cremmelo hengst aangeboden voor €2000,- per dosis . Lekker dan als het je 3/4 keer sperma nodig hebt Haha.

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:55

maikeltje schreef:
Misschien een blonde vraag nog Dais maar heb jij bewust laten testen op pssm2 i.p.v. pssm1? Of test je dan alle vormen en is dit eruit komen rollen?


PRE's hebben geen pssm1, er is nergens koudbloed terug te vinden in de PRE's, en daar komt pssm1 vandaan.

My precious Appies,loving the spots right of off them .r.i.p. Rebbel, Great Starlight and Starlights Silverado
New kids in town: Hollywood Gold Babe and Red Star Doc

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:20

_Zsazsa_ schreef:
Wat erg zeg! Heeft dit ook gevolgen voor de rijerij? Ik dacht ook altijd dat het niet bij de Pre voorkwam, maar je ziet het nu toch vaker voorbij komen. Ik zie dat ze in Spanje er wel vaker op testen. De test is vrij duur toch? Anders zouden veel meer mensen de test ook wel doen denk ik.


de pssm2 panel test is pas sinds enkele maanden beschikbaar binnen europavia een haarstaal, waar testen die spanjaarden dan? Ik hoop niet op pssm1, want dat is uitgesloten binnen de spaanse paarden.

My precious Appies,loving the spots right of off them .r.i.p. Rebbel, Great Starlight and Starlights Silverado
New kids in town: Hollywood Gold Babe and Red Star Doc

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:24

Zsazsa... precies dat houdt me dan ook tegen inderdaad. Het is extra omslachtig en duur.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:07

@Freeride, toevallig in de afgelopen 2 weken zag ik dat er ook her en der een Spanjaard reageerde op wat verhalen via Facebook. Die zei dat er Indd sinds kort getest op kon worden. Ik wist Indd dat Pssm1 koudbloed gerelateerd was. Ben benieuwd of er veel meer mensen nu gaan laten testen. En vooral in Spanje ook..

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 16:43

Op welke symptomen dien je voor PSSM alert te zijn? En wat is dan het verschil tussen de 1 en de 2?
Is het iets wat je ook kan uitsluiten/vermoeden obv lichamelijke signalen bij de koop van een paard obv symptomen?

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Dais_

Berichten: 4024
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:12

Ik kan het wel proberen uitleggen, maar er is een website waar het allemaal heel duidelijk staat:

http://pssm.eu/nl/



Of er iets specifieks te zien is bij elk paard weet ik niet. Als ik het bij Indy bekijk over de afgelopen jaar zijn er goede periodes geweest, afwisselend met slechte periodes. In de goede periodes is het gewoon een paard dat qua balans nog wat groen lijkt maar wel vooruitgang kent, in de slechte periodes loopt ze erg stijf en wilt ze liever niet lopen.

Momenteel is ze symptomatisch (zoals ze dat zo mooi noemen). Ik heb ze nu al weken niet meer uit zichzelf zien draven. Voorheen kwam ze in volle galop of in draf naar het hek, nu is het een moeizame stijve stap.

Dais_

Berichten: 4024
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:14

freeride schreef:
maikeltje schreef:
Misschien een blonde vraag nog Dais maar heb jij bewust laten testen op pssm2 i.p.v. pssm1? Of test je dan alle vormen en is dit eruit komen rollen?


PRE's hebben geen pssm1, er is nergens koudbloed terug te vinden in de PRE's, en daar komt pssm1 vandaan.


Ik vind dit een gevaarlijke uitspraak. 1 jaar geleden las ik nog dat PSSM2 ook niet voorkwam bij PRE, en niks blijkt minder waar. Zolang er nog geen PRE positief getest is op PSSM1 wilt niet zeggen dat het niet kan.... Kun je je bericht wetenschappelijk onderbouwen?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 12:11

@Dais_ Is er iets wat je er nu aan kunt doen? Medicatie, therapie of wat dan ook?

Dais_

Berichten: 4024
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:56

-De spieren warm houden mbv een deken.
-Vitamine E toedienen
-Tri amino in de juiste verhouding voeren
- En extra eiwitten geven

Met een deken en meer ruwvoer is ze al wat aan het opknappen.
Ik ben helaas nog in afwachting van de eiwitten dus daar ben ik nog niet mee kunnen starten.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:58

Afbeelding
Vorige week heb ik 2 shetlanders gekocht die bij mijn merrie in zijn gekomen Maandag. :D Dat gaat goed gelukkig!

Wie goed doet, goed ontmoet.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 11:37

Dais_ schreef:
-De spieren warm houden mbv een deken.
-Vitamine E toedienen
-Tri amino in de juiste verhouding voeren
- En extra eiwitten geven

Met een deken en meer ruwvoer is ze al wat aan het opknappen.
Ik ben helaas nog in afwachting van de eiwitten dus daar ben ik nog niet mee kunnen starten.


Vind het een gevaarlijke ontwikkeling, het pre stamboek is niet gigantisch groot en er zit heel veel lijnenteelt en soms inteelt in de bloedlijnen. Je komt toch vaak terug op YM, Escalera, Bohorquez, Carthujano etc etc.. jammer dat de test zo duur is anders zijn mensen veel sneller geneigd om het te doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faya_barock, Lys_PPA, mariska_emke en 17 bezoekers