lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:31

DeniseSoares schreef:
Hahahha maar dan is het juist extra gaaf als jouw veulen wél heel goed uit de bus komt!
Maar er zal altijd wel een jurylid omgekocht worden ben ik bang -_-


Hij kan in beweging nooit tippen aan die bewegingswonders van Do Luar of Haras de la Gesse.
Het kan bijna niet anders dan dat die van do Luar met hun beste nakomelingen van IRS gaan komen. En bij de la Gesse loopt het vol met Escorial nakomelingen.
Dat gaan we dus echt niet doen :+

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:49

Luckystory schreef:
Ja, dat kan. Dan moet je haar inschrijven voor de stamboekopname en ook voor de andere keuringsrubriek.
Ik denk dat het voor de bereden merries wel zo is, dat ze dan eerst erdoor moet zijn voor de stamboekopname (die is s'morgens) om in de andere rubriek mee te mogen lopen. (Of vergis ik mij nu?)


Dit lijkt me vrij logisch wel hoor.

Wat ehh moeten ze kunnen voor stamboekopname? Gewoon aan de hand lopen? Drafje?

En bijv. bij Best gereden merries?

Klopt het dat het altijd rond deze datum in september is? Want ik zou dit jaar graag alvast even komen kijken maar ik zie het niet zitten om zelf hoogdrachtig :+ daar rond te hobbelen.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:55

Normaal is het inderdaad altijd midden/eind september.
België is het laatste weekend van september en Nederland is meestal een week ervoor of erna.

Dit is bijvoorbeeld een jonge merrie die getoond werd in Gesves vorig jaar. Zo ziet het er dus uit:

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:23

Bedankt voor het programma!
Nouvel, de merrie van Gaby's website! Spannend!
Veulen zou ik ook met halster doen, dus nog even oefenen! Vooral om van de stallen naar de hal te lopen (er is in ieder geval ook een Friezen-sportevenent die dag op het knhs) en tijdens het voortbrengen van een andere merrie (beetje vervelend als jouw merrie dan ook een rondje door de voorbrengbaan gaat rennen...).
En eerdere jaren: merrie/hengst voor opname daarna in de gereden rubriek rijden kan. Als die niet is goedgekeurd, wil iemand zich nog wel eens terugtrekken voor de gereden rubriek, met het idee daar dan ook weinig kans te maken. Maar, dat is dan een eigen keuze.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:27

Ik heb wel eens een die dag niet opgenomen merrie de gereden rubriek zien winnen...

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:38

Oh echt. Dat verwacht je dan toch ook niet. Met de gereden rubrieken beoordelen ze toch ook de bouw (zadel eraf) nog een keer, maar wel alle gangen onder het zadel (ipv vnl draf aan de hand bij de opname).

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:46

Luckystory schreef:
Is Cedro weer helemaal de oude?

Ik heb nog een vraagje. Wat vinden jullie?
Moet een veulen van 4 maanden op het keuringsterrein aan het halster kunnen lopen?
Orpheo heeft nog nooit een halster aangehad namelijk...
Moet ik hem dit nog leren? Of gewoon zo meenemen?

Die van mij ging gewoon los mee. In de rubriek lopen ze sowieso los met hun moeder mee en op het terrein heb ik er eigenlijk ook nooit een met halster om gezien.

Maar je kan het toch oefenen? Dat krijg je best nog wel aangeleerd en dan heb je in elk geval een plan B mocht het toch nodig zijn.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 08:22

Nouvel schreef:
Ik heb wel eens een die dag niet opgenomen merrie de gereden rubriek zien winnen...

Dat is toch eigenlijk ook erg vreemd. Maar goed vind de keuringen binnen Lusitano stamboek zo Wie zo wat nat vinger werk.
Enkel plaatje moet leuk uit zien en binnen standaard zijn maar verder kijkt nergens iemand naar.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:18

keona schreef:
Nouvel schreef:
Ik heb wel eens een die dag niet opgenomen merrie de gereden rubriek zien winnen...

Dat is toch eigenlijk ook erg vreemd. Maar goed vind de keuringen binnen Lusitano stamboek zo Wie zo wat nat vinger werk.
Enkel plaatje moet leuk uit zien en binnen standaard zijn maar verder kijkt nergens iemand naar.



Hah, dat is toch bij alle stamboekkeuringen zo? Het is eigenlijk nog steeds jury-werk.

Bij de Friezen heeft het als gevolg gehad dat het hele exterieur veranderd is en niet ten goede is gekomen van het fysieke gestel van het paard.

Ach, ik doe gewoon mee volgend jaar.. voor de lol. Wel een beetje dure lol maar soit.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 11:59

Nouvel schreef:
Ik heb wel eens een die dag niet opgenomen merrie de gereden rubriek zien winnen...

Dat is toch eigenlijk ook erg vreemd. Maar goed vind de keuringen binnen Lusitano stamboek zo Wie zo wat nat vinger werk.
Enkel plaatje moet leuk uit zien en binnen standaard zijn maar verder kijkt nergens iemand naar.[/quote]


Hah, dat is toch bij alle stamboekkeuringen zo? Het is eigenlijk nog steeds jury-werk.

Bij de Friezen heeft het als gevolg gehad dat het hele exterieur veranderd is en niet ten goede is gekomen van het fysieke gestel van het paard.

Ach, ik doe gewoon mee volgend jaar.. voor de lol. Wel een beetje dure lol maar soit.[/quote]
Nou er zijn toch echt wel stamboeken die hengsten verplichten op de foto te gaan. Hengsten die misschien kwa uiterlijk niet zo goed score maar wel top veulens geven en top in de sport lopen. Nou het kwpn is daar bv heel streng in.dus zeker niet alle stamboeken zijn zelfde. Bij Lusitano kun je niet goed gekeurd worden op afstammelingen. En worden geen hengsten op de foto gezet of deze geen erfelijke gebreken heeft. Nee enkel word er gekeken naar het plaatje ik ben niet kapot van dit stamboek.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:32

Helemaal mee eens, de keuringen buiten Portugal stellen bar weinig voor ( en ook daar zal er een groot stuk politiek meespelen). Paarden van grote fokkers worden i.m.o. te vaak boven aan geplaatst; ik heb ooit in Gesves een hengst zijn rubriek zien winnen die er uit zag als een Welsh pony in wintervacht :o daarbij heb ik in de loop der tijd ook steeds meer mijn twijfels gekregen bij het hele keuringsverhaal. Paarden puur en alleen op exterieur keuren werkt niet, alleen op gangen werkt ook niet; een hengst of merrie kan nog zo goed in het type staan of goede gangen hebben, de vraag is of hij/ zij dat ook vererft. Daar wordt niet naar gekeken, daarbij is het vreemd om een dier in een keer voor het leven goed te keuren en nooit verder te kijken hoe bijv. een jong dier zich ontwikkeld, het in de sport doet en wat de afstammelingen doen.
Ik heb daar wel eens met een Portugese keurmeester over gepraat maar dat was een redelijk zinloos gesprek.
Ook bij de Lusitano wordt het oude type weggefokt doordat er "dressuurpaarden" gefokt moeten worden, groot, zonder kont, die maar kunnen strekken in draf. Als voorbeeld: toen wij Ultramar kochten stond hij voor die tijd in het moderne type........nu is hij 17 ( in 2008 nog beste paard van de keuring en hoogste aantal punten) en wordt soms als "te barok" bestempeld??!! Raar, want de Lusitano zou barok moeten zijn en geen hoogbenige strekmachine.
Ultramar is een van de vele voorbeelden van goede Lusitano's die door het hele fokbeleid opeens niet meer "in het type" staan.
Langzaam maar zeker wordt de Lusitano een warmbloed type wat steeds minder op het barokke paard gaat lijken.
Net als bij de Friezen, PRE, Haflingers, etc. etc. moeten het allemaal sportpaarden worden en laten we er daar nu al genoeg van hebben in alle warmbloedrassen. :j
Zonde en 1 van de redenen dat wij dus geen lid meer zijn van het LVN en niet meer naar keuringen gaan en ook onze hengst niet meer actief promoten omdat de kwaliteit van zijn kinderen niet mee wordt genomen. Door dat beleid worden heel veel goede paarden overgeslagen en heb ik de laatste keren dat we nog wel naar een keuring gingen dieren hoog zien eindigen met een mooi kleurtje, een bekende fokker, een "grote" eigenaar, etc. etc.
Keuren is leuk en kan voordelen hebben maar in te veel gevallen wordt juist door keuren een ras kapot gefokt omdat het aan de "mode" mee moet doen.

O.a. de Friezen zijn kapot gekeurd, daar lopen vrijwel alleen nog hoogbenige giraffen, de Lusitano gaat in rap tempo daar achter aan met "kont-loze" hazewindhonden met lange hertenhalzen en als ze een mooi kleurtje hebben kom je ook een heel eind.............

Toen wij in 2015 in Portugal waren stonden daar als mooi, goed gefokte, barokke ( wat kleinere) paarden te koop die voor een klein prijsje te koop waren omdat ze niet meer "in het type" stonden........... %)

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:17

ElCid schreef:
Helemaal mee eens, de keuringen buiten Portugal stellen bar weinig voor ( en ook daar zal er een groot stuk politiek meespelen). Paarden van grote fokkers worden i.m.o. te vaak boven aan geplaatst; ik heb ooit in Gesves een hengst zijn rubriek zien winnen die er uit zag als een Welsh pony in wintervacht :o daarbij heb ik in de loop der tijd ook steeds meer mijn twijfels gekregen bij het hele keuringsverhaal. Paarden puur en alleen op exterieur keuren werkt niet, alleen op gangen werkt ook niet; een hengst of merrie kan nog zo goed in het type staan of goede gangen hebben, de vraag is of hij/ zij dat ook vererft. Daar wordt niet naar gekeken, daarbij is het vreemd om een dier in een keer voor het leven goed te keuren en nooit verder te kijken hoe bijv. een jong dier zich ontwikkeld, het in de sport doet en wat de afstammelingen doen.
Ik heb daar wel eens met een Portugese keurmeester over gepraat maar dat was een redelijk zinloos gesprek.
Ook bij de Lusitano wordt het oude type weggefokt doordat er "dressuurpaarden" gefokt moeten worden, groot, zonder kont, die maar kunnen strekken in draf. Als voorbeeld: toen wij Ultramar kochten stond hij voor die tijd in het moderne type........nu is hij 17 ( in 2008 nog beste paard van de keuring en hoogste aantal punten) en wordt soms als "te barok" bestempeld??!! Raar, want de Lusitano zou barok moeten zijn en geen hoogbenige strekmachine.
Ultramar is een van de vele voorbeelden van goede Lusitano's die door het hele fokbeleid opeens niet meer "in het type" staan.
Langzaam maar zeker wordt de Lusitano een warmbloed type wat steeds minder op het barokke paard gaat lijken.
Net als bij de Friezen, PRE, Haflingers, etc. etc. moeten het allemaal sportpaarden worden en laten we er daar nu al genoeg van hebben in alle warmbloedrassen. :j
Zonde en 1 van de redenen dat wij dus geen lid meer zijn van het LVN en niet meer naar keuringen gaan en ook onze hengst niet meer actief promoten omdat de kwaliteit van zijn kinderen niet mee wordt genomen. Door dat beleid worden heel veel goede paarden overgeslagen en heb ik de laatste keren dat we nog wel naar een keuring gingen dieren hoog zien eindigen met een mooi kleurtje, een bekende fokker, een "grote" eigenaar, etc. etc.
Keuren is leuk en kan voordelen hebben maar in te veel gevallen wordt juist door keuren een ras kapot gefokt omdat het aan de "mode" mee moet doen.

O.a. de Friezen zijn kapot gekeurd, daar lopen vrijwel alleen nog hoogbenige giraffen, de Lusitano gaat in rap tempo daar achter aan met "kont-loze" hazewindhonden met lange hertenhalzen en als ze een mooi kleurtje hebben kom je ook een heel eind.............

Toen wij in 2015 in Portugal waren stonden daar als mooi, goed gefokte, barokke ( wat kleinere) paarden te koop die voor een klein prijsje te koop waren omdat ze niet meer "in het type" stonden........... %)





Ik loop ook absoluut niet warm het type wat ze nu willen gaan fokken!!
Vreselijk hoe sommige fokkers het ras willen vernaggelen.
Zo een eeuwenoud en prachtig ras...
Zelf vind ik de kleine barokjes juist prachtig,mijn hart maakt dan echt een sprongetje

Maar de keuringen ja...wat men zegt, eigenlijk weinig zinvol als nakomelingen niet gekeurd worden en hengsten en merries geen predicaten krijgen ed.
Het is ook echt omkoop werk.
Ze geven een dot geld en het paard krijgt dikke punten, ookal past het niet in de rasstandaard etcetera.
Ik zie soms exemplaren waarvan ik denk...HOE DAN?!

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:26

Ik vind het allemaal wel mee vallen. Vorig jaar werden er in Ermelo 3 totaal verschillende type hengsten goedgekeurd, dat vond ik mooi om te zien. Alle drie anders, maar wel alle drie echt Lusitano om te zien. In Nederland en België ben ik het meestal ook wel eens met de uitslagen. Zie daar eigenlijk nooit iets heel geks, de paarden die winnen vind ik doorgaans ook het mooiste/beste.

Wat de keuring op zich betreft, daar ben ik het wel mee eens. De richtlijnen zouden meer zoals bij het KWPN moeten zijn bijvoorbeeld.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:21

Ik vind het eigenlijk ook nog wel meevallen.
Als ik kijk naar Gina haar halfbroers bijvoorbeeld.
Dat zijn zeker geen kastelen van paarden al absoluut geen windhondmodellen.
Eerder een working-type. En die werden toch ook vlot goedgekeurd. En hebben als jonge hengsten meermaals goud gewonnen op keuringen.
Haar halfbroers langs vaderskant bewegen wel zeer goed/ beter dan gemiddeld en zijn mooi en correct gebouwd. Dus die worden echt wel goed gekeurd hoor.
En afgelopen maand is er er een halfbroer van haar langs moederskant nog goedgekeurd in Duitsland.
Dat is een hengst van al 17 jaar, die zeker niet uit zo'n modelijntje komt. Ik zou die toch ook als 'eerder barok' omschrijven en echt groot is hij ook niet. En die kwam er op latere leeftijd blijkbaar zelfs nog doorheen.
Veel van de populaire Portugese hengsten vind ik toch ook niet bepaald onder jullie beschrijving vallen.
Een hengst als Spartacus bijvoorbeeld. (die nog steeds enorm populair is) Nou, je kan toch niet beweren dat er geen 'pak' aan dat beest is?

Is het niet eerder dat mensen makkelijk denken dat het door het type komt als een hengst niet goedgekeurd wordt? Maar vaak vind ik het heel terecht als zo'n hengst er niet doorheen komt. Ze maaien bijvoorbeeld enorm en staan niet schitterend op de benen of ze hebben een slechte rug. (Toch echt wel een aandachtspuntje voor veel barokkere types...)

Ik vind dat er echt wel keuze genoeg is qua verschillende types hengsten. Wat de merriehouders dan verkiezen, kan je het stamboek niet verwijten.
Ik heb zelf waarschijnlijk ook liever een sportief type met veel beweging op mijn merrie. Simpelweg omdat zij uit zichzelf al genoeg 'barok' mee geeft. Maar zou ik nu een heel frêle merrie gehad hebben, dan heb ik echt wel keuze genoeg voor een meer barokke hengst.

Ik doe trouwens ook alleen maar mee aan de keuring omdat het 'moet' hoor.
Ik vind het leuk om te gaan kijken. Maar no way dat ik daar vrijwillig met een paard naartoe kom.
En hoop tijd, geld; gedoe en moeite voor 3 minuutjes in zo'n piste te lopen...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 12:42

Luckystory schreef:
Ik vind het eigenlijk ook nog wel meevallen.
Als ik kijk naar Gina haar halfbroers bijvoorbeeld.
Dat zijn zeker geen kastelen van paarden al absoluut geen windhondmodellen.
Eerder een working-type. En die werden toch ook vlot goedgekeurd. En hebben als jonge hengsten meermaals goud gewonnen op keuringen.
Haar halfbroers langs vaderskant bewegen wel zeer goed/ beter dan gemiddeld en zijn mooi en correct gebouwd. Dus die worden echt wel goed gekeurd hoor.
En afgelopen maand is er er een halfbroer van haar langs moederskant nog goedgekeurd in Duitsland.
Dat is een hengst van al 17 jaar, die zeker niet uit zo'n modelijntje komt. Ik zou die toch ook als 'eerder barok' omschrijven en echt groot is hij ook niet. En die kwam er op latere leeftijd blijkbaar zelfs nog doorheen.
Veel van de populaire Portugese hengsten vind ik toch ook niet bepaald onder jullie beschrijving vallen.
Een hengst als Spartacus bijvoorbeeld. (die nog steeds enorm populair is) Nou, je kan toch niet beweren dat er geen 'pak' aan dat beest is?

Is het niet eerder dat mensen makkelijk denken dat het door het type komt als een hengst niet goedgekeurd wordt? Maar vaak vind ik het heel terecht als zo'n hengst er niet doorheen komt. Ze maaien bijvoorbeeld enorm en staan niet schitterend op de benen of ze hebben een slechte rug. (Toch echt wel een aandachtspuntje voor veel barokkere types...)

Ik vind dat er echt wel keuze genoeg is qua verschillende types hengsten. Wat de merriehouders dan verkiezen, kan je het stamboek niet verwijten.
Ik heb zelf waarschijnlijk ook liever een sportief type met veel beweging op mijn merrie. Simpelweg omdat zij uit zichzelf al genoeg 'barok' mee geeft. Maar zou ik nu een heel frêle merrie gehad hebben, dan heb ik echt wel keuze genoeg voor een meer barokke hengst.

Ik doe trouwens ook alleen maar mee aan de keuring omdat het 'moet' hoor.
Ik vind het leuk om te gaan kijken. Maar no way dat ik daar vrijwillig met een paard naartoe kom.
En hoop tijd, geld; gedoe en moeite voor 3 minuutjes in zo'n piste te lopen...

Maar het draait niet enkel om het plaatje. Er komt geen foto aan te pas paarden die levenslang goed geleurd worden. En paarden die niet opgenomen worden om dat het uiterlijk wat min punten heeft wilt niet zeggen dat die slechte nakomelingen geeft. Vind dat ze eens wat verder moeten kijken. Maar goed

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:53

Volgens mij zijn ze er wel over bezig dat paarden op de foto moeten om goed gekeurd te worden, ik heb er vorig jaar ofzo een keer iets over gehoord in ieder geval.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:22

Foto's zeggen ook toch niet alles?

Bij andere warmbloedstamboek (KWPN, BWP, Duits...) worden hengsten goedgekeurd op 3 jarige leeftijd die amper zadelmak zijn. (En dan rijden ze ze alvast aan met 2,5 zodat ze toch nog een beetje stuurbaar zijn tegen hun 3de)
Of ze worden zelfs gekeurd zonder gereden te zijn.
Die zijn ook voor het leven goedgekeurd hoor...
Moeten we dat dan willen? Eentje die op 2,5 nog mooie foto's heeft, kan compleet verrot zijn op z'n 6de.
Dan heb je bij het APSL tenminste hengsten die iets ouder zijn en gereden moeten worden.
En een hengst die met 4 of 5 gekeurd wordt en daarna niets meer presteert onder het zadel, gaat ook niet dekken. Als merriehouder houd je daar toch rekening mee?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:35

Foto’s zeggen zeker niet alles.
Ik denk dat het wel zinvol kan zijn om afstammelingen te monitoren op mogelijke gebreken.
Als je dan ziet dat uit bepaalde hengsten veel dezelfde problemen komen kun je dat nog eens nader bekijken.
Maar fokken blijft altijd gokken... toch...

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:51

DeniseSoares schreef:
Ik loop ook absoluut niet warm het type wat ze nu willen gaan fokken!!
Vreselijk hoe sommige fokkers het ras willen vernaggelen.
Zo een eeuwenoud en prachtig ras...
Zelf vind ik de kleine barokjes juist prachtig,mijn hart maakt dan echt een sprongetje

Maar de keuringen ja...wat men zegt, eigenlijk weinig zinvol als nakomelingen niet gekeurd worden en hengsten en merries geen predicaten krijgen ed.
Het is ook echt omkoop werk.
Ze geven een dot geld en het paard krijgt dikke punten, ookal past het niet in de rasstandaard etcetera.
Ik zie soms exemplaren waarvan ik denk...HOE DAN?!


Ik denk dat veel mensen geen idee hebben hoe de keurmeesters werken! Ik weet bijvoorbeeld van een hengstenkeuring ( via de keurmeester die wij toen kenden en toen zelf niet aanwezig was) dat hij al wist welke punten de hengsten kregen voordat de punten goed en wel bekend waren....... net als dat een beetje "kenner" van de fokkerij al in het programma boekje kan voorspellen wat de uitslag wordt.
Het gaat ook hier er niet zo zeer om wat je kunt ( of wat voor paard je hebt) maar meer om wie je kent en daar is het APSL absoluut niet alleen in.

Ook ooit een hengst kampioen zien worden waarvan de fokker die we spraken ter plekke en later in Golega zich verbaasde over hoe slecht het dier bewoog.

Misschien is er, hopelijk, het een en ander ten goede veranderd maar daarover hebben wij toch echt onze twijfels.

Bij de warmbloed stamboeken gaat het over niet allemaal zoals het hoort ( bij geen enkel stamboek) maar daar moeten de hengsten wel afstammelingen laten zien, worden ze op de foto gezet en worden de prestaties gemonitord. Die hengsten kunnen op grond van hun afstammelingen wel degelijk afgekeurd worden.

Tuurlijk, foto's zijn een moment opname en geven niet weer hoe een dier zich ontwikkeld.

Er zijn genoeg hengsten die niet presteren maar wel dekken, prestaties in de sport zeggen weinig tot niets over de kwaliteit van de veulens. Er zijn vast paarden die wel talenten doorfokken maar aangezien "talent" een zeer relatief begrip is snap ik nooit waarom men zich daar zo blind op staart. Een goed paard onder een topruiter kan boven gemiddeld presteren, een toppaard met een slechte ruiter zal nooit iets laten zien. Zelfs een minder goed paard zal met een topruiter verder komen dan dan dat toppaard met die slechte ruiter.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:02

Nouvel schreef:
Foto’s zeggen zeker niet alles.
Ik denk dat het wel zinvol kan zijn om afstammelingen te monitoren op mogelijke gebreken.
Als je dan ziet dat uit bepaalde hengsten veel dezelfde problemen komen kun je dat nog eens nader bekijken.
Maar fokken blijft altijd gokken... toch...


En hoe ga je dat controleren?
Er gaat toch niemand zijn veulens die gebreken hebben aanbieden op de keuring voor een eventueel afstammelingen onderzoek?
En daarnaast lijkt het mij ook een te klein stamboek. Hoeveel dekt de gemiddelde Lusitano-hengst? (en zeker degene buiten Portugal) En daarnaast hangt de kwaliteit van de veulens ook af van de merries.
Het lijkt mij dat als je zoiets gaat doorvoeren, dat je net hetgene in de hand gaat werken wat jullie hier aanklagen. Dan gaan net de minder commerciële lijnen eruit. En gaan we over blijven met alleen de hengsten die veel dekken en waarvan er voldoende goed afstammelingen voor handen zijn.
Dan gaat net de keuze verdwijnen tussen de oudere working-lijnen en de commerciëlere dressuurlijnen.

Dat het corrupt is, hoeft niet te verbazen waarschijnlijk. Dat geloof ik 100%
En wie er kampioen wordt of met medailles beloond wordt, is ook niet zo belangrijk.
Die hengsten moeten gewoon wel goedgekeurd worden. En dan kunnen we ze gebruiken als we dat wensen. Dat lijkt mij het belangrijkste?

En het is inderdaad wel gevaarlijk om naar prestaties alleen te kijken.
Zo weet ik bijvoorbeeld dat hét uithangbord van de Lusitano's van de laatste jaren. Een paard waar iedereen holderdebolder van was en naar wiens bloedlijnen met veel interesse gekeken werd, behoorlijk rot was op de benen.
Maar ja, dat gaat niemand aan de grote klok hangen hé... :o

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:16

Ik weet ook niet hoe, maar ik zeg dat het interessant zou kunnen zijn

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 19:16

Luckystory schreef:
Nouvel schreef:
Foto’s zeggen zeker niet alles.
Ik denk dat het wel zinvol kan zijn om afstammelingen te monitoren op mogelijke gebreken.
Als je dan ziet dat uit bepaalde hengsten veel dezelfde problemen komen kun je dat nog eens nader bekijken.
Maar fokken blijft altijd gokken... toch...


En hoe ga je dat controleren?
Er gaat toch niemand zijn veulens die gebreken hebben aanbieden op de keuring voor een eventueel afstammelingen onderzoek?
En daarnaast lijkt het mij ook een te klein stamboek. Hoeveel dekt de gemiddelde Lusitano-hengst? (en zeker degene buiten Portugal) En daarnaast hangt de kwaliteit van de veulens ook af van de merries.
Het lijkt mij dat als je zoiets gaat doorvoeren, dat je net hetgene in de hand gaat werken wat jullie hier aanklagen. Dan gaan net de minder commerciële lijnen eruit. En gaan we over blijven met alleen de hengsten die veel dekken en waarvan er voldoende goed afstammelingen voor handen zijn.
Dan gaat net de keuze verdwijnen tussen de oudere working-lijnen en de commerciëlere dressuurlijnen.

Dat het corrupt is, hoeft niet te verbazen waarschijnlijk. Dat geloof ik 100%
En wie er kampioen wordt of met medailles beloond wordt, is ook niet zo belangrijk.
Die hengsten moeten gewoon wel goedgekeurd worden. En dan kunnen we ze gebruiken als we dat wensen. Dat lijkt mij het belangrijkste?

En het is inderdaad wel gevaarlijk om naar prestaties alleen te kijken.
Zo weet ik bijvoorbeeld dat hét uithangbord van de Lusitano's van de laatste jaren. Een paard waar iedereen holderdebolder van was en naar wiens bloedlijnen met veel interesse gekeken werd, behoorlijk rot was op de benen.
Maar ja, dat gaat niemand aan de grote klok hangen hé... :o
geloof niet dat je het snapt. Een hengst die afstammelingen moet laten zien mag beperkt dekken en van die paar dekkingen moeten de veulens naar de keuring anders word de hengst al niet hoed gekeurd. Dus je moet goede afspraken maken anders heb je zelf probleem.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:29

Zoveel Lusitano's zijn er niet in Nederland. Hoeveel veulens zou je dan moeten laten zien? En hoe houd je dan de kwaliteit hoog, want bij je dekhengst zou je dan ook alleen een goed passende merrie moeten inzetten. Dan blijven er helemaal weinig matches over. En dan moet je dus ook nog van de merrie eigenaar eisen dat deze zijn veulen naar de keuring brengt? Ik denk dat je hengst dan nog maar weinig te doen heeft.

Je kan zelf onderzoek doen en nakomelingen bekijken. Dat doen de goede fokkers dan ook. Vaak worden hele familiebanden uitgezocht en bezichtigd. Een goede fokker maakt zelf ook RX van zijn paarden. Niet alleen van de hengst maar ook van de fokmerries.

Ik snap je punt wel hoor, maar ik denk dat een LVN of Abel daar echt nog te klein voor is.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 07:26

Jessix schreef:
Zoveel Lusitano's zijn er niet in Nederland. Hoeveel veulens zou je dan moeten laten zien? En hoe houd je dan de kwaliteit hoog, want bij je dekhengst zou je dan ook alleen een goed passende merrie moeten inzetten. Dan blijven er helemaal weinig matches over. En dan moet je dus ook nog van de merrie eigenaar eisen dat deze zijn veulen naar de keuring brengt? Ik denk dat je hengst dan nog maar weinig te doen heeft.

Je kan zelf onderzoek doen en nakomelingen bekijken. Dat doen de goede fokkers dan ook. Vaak worden hele familiebanden uitgezocht en bezichtigd. Een goede fokker maakt zelf ook RX van zijn paarden. Niet alleen van de hengst maar ook van de fokmerries.

Ik snap je punt wel hoor, maar ik denk dat een LVN of Abel daar echt nog te klein voor is.
ik vind dat er toch heel weinig op de foto gezet word. Maar goed dat is mijn mening. En als je niet weet wat je hebt fok je steeds meer stront in het ras

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101733
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 07:34

Mag ik even inbreken hier?
Gaan er mensen naar de Lusitano keuring? Is dat vandaag en morgen of alleen morgen?