Noriker vereniging Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mane

Berichten: 73
Geregistreerd: 31-03-18

Noriker vereniging Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 23:35

Hoi!

Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar ik ben samen met een aantal anderen bezig om de Noriker vereniging in Nederland weer op te zetten nadat deze helaas verdwenen is. Ik vroeg me af of er hier Noriker bezitters zijn die eventueel ook geïnteresseerd zijn in een dergelijke vereniging, maar ook of er handige tips zijn voor hoe we te werk moeten gaan. Ik heb namelijk 0 ervaring met het opzetten van een vereniging, maar je bent natuurlijk nooit te oud om te leren. :D

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18124
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Noriker vereniging Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:56

Om een officiële vereniging op te richten kun je het beste eens kijken naar de statuten van andere rasverenigingen. Vaak kun je die online al vinden. In overleg met een notaris kun je dan zelf aan de slag gaan.

Anoniem

Re: Noriker vereniging Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:46

Zijn ook nauwelijks Norikers te koop in nl
Iemand een gestippelde? :D

Mane

Berichten: 73
Geregistreerd: 31-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 09:21

[***] schreef:
Zijn ook nauwelijks Norikers te koop in nl
Iemand een gestippelde? :D


Klopt! Wij hebben de onze ook helemaal uit Oostenrijk moeten halen. Zou er hier graag meer zien... en dan helemaal gestippelde! :P
balance schreef:
Om een officiële vereniging op te richten kun je het beste eens kijken naar de statuten van andere rasverenigingen. Vaak kun je die online al vinden. In overleg met een notaris kun je dan zelf aan de slag gaan.


Ik heb inderdaad gekeken, ik denk dat het voor nu het beste idee is om te beginnen met een informele vereniging en vanuit daar verder te gaan. Bedankt!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Noriker vereniging Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 09:53

'vroegah' zat er iemand in Baarle Nassau die gestippelde had. Ik woon daar niet ver vandaan, dus zag ze wel eens. Maar tegenwoordig lijk je ze wel minder te zien ipv meer... Kennis heeft er wel een, gespikkeld en wel. Gave dieren! Zou zelf liever een wat neutralere kleur zien misschien, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk ;)

Ben benieuwd of het je lukt! Mogelijk een combi Noriker / Scharzwalder / ZuidDuits, dan pak je de familierassen samen, heeft het misschien wat meer bestaansrecht? Of in elk geval events met de schwarzwalder club oppakken samen? Als ze daar voor open staan? Dan trek je al meer publiek, die groeien enorm in populariteit...

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:21

Veulens zijn tegenwoordig tegen slachtprijs in Oosterijk te koop.
Ieder jaar gaan er weer dieren over internet die gered moeten worden omdat ze anders bij de slager belanden.
Subsidie op de fokkerij en weinig afzet.

zitten vaak prachtige gestippelde veulens bij dus zeker de moeite waard om dit ras meer bekendheid te geven.
Doe mij maar een Noriker muildier.
Helaas vraagt de fokker in Duitsland veel voor zijn veulens, veel meer als de rasveulens uit Oosterijk zelf.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Noriker vereniging Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:26

Afbeelding

Gestippeld genoeg?

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Re: Noriker vereniging Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:41

Ik heb een noriker en ben misschien wel geintreseerd.
De Fokker uit Baarle nassau is al een behoorlijke tijd geleden naar Duitsland vertrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:55

spatter schreef:
Veulens zijn tegenwoordig tegen slachtprijs in Oosterijk te koop.
Ieder jaar gaan er weer dieren over internet die gered moeten worden omdat ze anders bij de slager belanden.
Subsidie op de fokkerij en weinig afzet.

zitten vaak prachtige gestippelde veulens bij dus zeker de moeite waard om dit ras meer bekendheid te geven.
Doe mij maar een Noriker muildier.
Helaas vraagt de fokker in Duitsland veel voor zijn veulens, veel meer als de rasveulens uit Oosterijk zelf.



Nog nooit gezien

Waar staan die dan op

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:10

Wat ?
De veulens of de muildieren?

ik zit in duitse verkoopgroepen en daar komen die dan voorbij in het najaar.
Mocht ik ze weer tegen komen zal ik het hier plaatsen.

Mane

Berichten: 73
Geregistreerd: 31-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 23:53

spatter schreef:
Veulens zijn tegenwoordig tegen slachtprijs in Oosterijk te koop.
Ieder jaar gaan er weer dieren over internet die gered moeten worden omdat ze anders bij de slager belanden.
Subsidie op de fokkerij en weinig afzet.

zitten vaak prachtige gestippelde veulens bij dus zeker de moeite waard om dit ras meer bekendheid te geven.
Doe mij maar een Noriker muildier.
Helaas vraagt de fokker in Duitsland veel voor zijn veulens, veel meer als de rasveulens uit Oosterijk zelf.


Gerum... daar moet inderdaad wat mee gedaan worden want het aanbod is nu nog ontzettens karig in nederland! Tussen Oostenrijk en Nederland lopen gewoon vaste routes van importeurs dus daar ligt het allemaal niet aan.

Dayanaera schreef:
[ [url=m/S5t960.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gestippeld genoeg?


Absoluut!! <3

hannatjuh schreef:
Ik heb een noriker en ben misschien wel geintreseerd.
De Fokker uit Baarle nassau is al een behoorlijke tijd geleden naar Duitsland vertrokken.


Superleuk! Vandaag zijn ik en Dayanaera hierboven in gesprek geweest. Hier hebben we al het een en ander kunnen kortsluiten en voorbereiden. Ons doel is het promoten en tonen van het ras, denk dus aan het showen van het ras op evenementen en aan het invullen van stands. Ook zullen we kijken of het mogelijk is ritten voor Noriker te organisern. Ik ga binnekort contact opnemen met de KvK, een website wordt gemaakt, en ik ga aansluiting zoeken bij KVTH voor een eventuele samenwerking. Als zulke dingen je leuk lijken dan hoor ik het graag en houden we contact!

Skippy01 schreef:
'vroegah' zat er iemand in Baarle Nassau die gestippelde had. Ik woon daar niet ver vandaan, dus zag ze wel eens. Maar tegenwoordig lijk je ze wel minder te zien ipv meer... Kennis heeft er wel een, gespikkeld en wel. Gave dieren! Zou zelf liever een wat neutralere kleur zien misschien, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk ;)

Ben benieuwd of het je lukt! Mogelijk een combi Noriker / Scharzwalder / ZuidDuits, dan pak je de familierassen samen, heeft het misschien wat meer bestaansrecht? Of in elk geval events met de schwarzwalder club oppakken samen? Als ze daar voor open staan? Dan trek je al meer publiek, die groeien enorm in populariteit...


Haha wij hebben een moorkop dus geen enkel stipje te zien. Vind het juist wel leuk dat gespikkelde! Je hebt ze eigenlijk in alle kleuren hoor, van gewoon bruin, tot bont, tot ‘silver dapple’ zoals de Schwarzwalder.

Klopt! Wij zitten nu bij de Haflingers te kijken omdat die net als de Noriker uit Oostenrijk komen. Dan zouden we daar wat mee kunnen. Ik ben via iemand al doorverwezen naar het KVTH dus daar ga ik morgen contact mee opnemen.

Mane

Berichten: 73
Geregistreerd: 31-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 23:55

spatter schreef:
Wat ?
De veulens of de muildieren?

ik zit in duitse verkoopgroepen en daar komen die dan voorbij in het najaar.
Mocht ik ze weer tegen komen zal ik het hier plaatsen.


Wellicht dat we daar sowieso meer aandacht voor kunnen vragen? Dat we een platform creëeren om de aanschaf te vergemakkelijken. Bijvoorbeeld extra delen via facebook etc.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Noriker vereniging Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 00:56

Ik ga dit topic volgen. Niet omdat ik NL woon, niet omdat ik een Noriker of überhaubt een paard ga aanschaffen, ondanks dat ik het wel mooie paarden vind.

Maar gewoon omdat ik van initiatief hou! Veel succes, met enthousiasme bereik je zeer veel. +:)+
Mocht ik een misschien interessante gedachtengang hebben laat ik het weten. :)

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:09

Palmera schreef:
Ik ga dit topic volgen. Niet omdat ik NL woon, niet omdat ik een Noriker of überhaubt een paard ga aanschaffen, ondanks dat ik het wel mooie paarden vind.

Maar gewoon omdat ik van initiatief hou! Veel succes, met enthousiasme bereik je zeer veel. +:)+
Mocht ik een misschien interessante gedachtengang hebben laat ik het weten. :)


Wat leuk!

We hebben idd een gesprek gehad en ik hoop Mane een beetje op weg te kunnen hebben geholpen. Ikzelf heb NL geen interesse in een bestuursfunctie maar vind het wel leuk dingen te organiseren en houdt wel van uitzoekwerk.

Mane

Berichten: 73
Geregistreerd: 31-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 23:37

Palmera schreef:
Ik ga dit topic volgen. Niet omdat ik NL woon, niet omdat ik een Noriker of überhaubt een paard ga aanschaffen, ondanks dat ik het wel mooie paarden vind.

Maar gewoon omdat ik van initiatief hou! Veel succes, met enthousiasme bereik je zeer veel. +:)+
Mocht ik een misschien interessante gedachtengang hebben laat ik het weten. :)


Dankjewel! Wat leuk om te horen en iedere gedachtegang is natuurlijk welkom! :D

Nuggetbaze

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-02-16
Woonplaats: Limburg (Noord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 00:49

Wat geweldig dat ik dit topic heb gevonden!
Hoe staat het er nu mee?

Ik ben ook in bezit van een Noriker. Ze is inmiddels al 27 jaar (gekocht toen ze 15 was) en komt oorspronkelijk ook uit Oostenrijk. Daar was ze een stermerrie. Wat een geweldige mooie paarden zijn Norikers en heel goed geschikt voor recreatie ruiters. Ook heb je ze in verschillende kleuren.

Foto: https://www.instagram.com/p/BaXUpk5Bm6k ... _copy_link

Mij lijkt het ook heel leuk om een keer een video te maken over de Noriker. Ook dat deze wat meer onder de mens komt aangezien ik het een geweldig ras vind (net als mijn ouders). Ik ben een kanaal aan het opzetten (o.a. voor portfolio opbouw) dus als er mensen zijn met een Noriker of een Noriker stal weten (Duitsland maakt ook niet uit) en mee willen werken aan de video laat maar weten! (Studeer nog aan de filmopleiding op DFA in Hilversum)

Mane

Berichten: 73
Geregistreerd: 31-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 10:08

Nuggetbaze schreef:
Wat geweldig dat ik dit topic heb gevonden!
Hoe staat het er nu mee?

Ik ben ook in bezit van een Noriker. Ze is inmiddels al 27 jaar (gekocht toen ze 15 was) en komt oorspronkelijk ook uit Oostenrijk. Daar was ze een stermerrie. Wat een geweldige mooie paarden zijn Norikers en heel goed geschikt voor recreatie ruiters. Ook heb je ze in verschillende kleuren.

Foto: https://www.instagram.com/p/BaXUpk5Bm6k ... _copy_link

Mij lijkt het ook heel leuk om een keer een video te maken over de Noriker. Ook dat deze wat meer onder de mens komt aangezien ik het een geweldig ras vind (net als mijn ouders). Ik ben een kanaal aan het opzetten (o.a. voor portfolio opbouw) dus als er mensen zijn met een Noriker of een Noriker stal weten (Duitsland maakt ook niet uit) en mee willen werken aan de video laat maar weten! (Studeer nog aan de filmopleiding op DFA in Hilversum)


Hoi! En wat leuk om te lezen! Op het moment heb ik nog niets doorgezet, er zijn plannen voor een vereniging, maar met tot nu toe 4 man zet ik het nog even op de wacht tot ik zelf ook wat verder ben (ik ben net afgestudeerd dus moet daar nog even van herstellen haha). Daarom ben ik eerst op andere manieren meer noriker-eigenaren aan het zoeken, zo zal er deze donderdag een aflevering voor de penny gefilmd worden over de noriker. Ook ben ik zelf samen met mijn vriend begonnen met youtube, en zijn wij dus inderdaad ook van plan om via video's het ras te tonen en vertegenwoordigen. (https://www.youtube.com/watch?v=BX2Tn9T ... e=youtu.be)

Het lijkt me super leuk om met je samen te werken, ik ken zo al een aantal norikers die dan mee zouden kunnen doen waaronder Fonz die hierboven geplaatst is. Als je het echt groots aan zou willen pakken zouden we zelfs naar Oostenrijk kunnen, maar dat is wel iets waar wat meer tijd in zit om te plannen, maar dan zou je er haast een kleine documentaire van kunnen maken. Dat zou misschien ook gewoon een leuk idee zijn voor in de toekomst.

Nuggetbaze

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-02-16
Woonplaats: Limburg (Noord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:27

Citaat:
Hoi! En wat leuk om te lezen! Op het moment heb ik nog niets doorgezet, er zijn plannen voor een vereniging, maar met tot nu toe 4 man zet ik het nog even op de wacht tot ik zelf ook wat verder ben (ik ben net afgestudeerd dus moet daar nog even van herstellen haha). Daarom ben ik eerst op andere manieren meer noriker-eigenaren aan het zoeken, zo zal er deze donderdag een aflevering voor de penny gefilmd worden over de noriker. Ook ben ik zelf samen met mijn vriend begonnen met youtube, en zijn wij dus inderdaad ook van plan om via video's het ras te tonen en vertegenwoordigen. (https://www.youtube.com/watch?v=BX2Tn9T ... e=youtu.be)

Het lijkt me super leuk om met je samen te werken, ik ken zo al een aantal norikers die dan mee zouden kunnen doen waaronder Fonz die hierboven geplaatst is. Als je het echt groots aan zou willen pakken zouden we zelfs naar Oostenrijk kunnen, maar dat is wel iets waar wat meer tijd in zit om te plannen, maar dan zou je er haast een kleine documentaire van kunnen maken. Dat zou misschien ook gewoon een leuk idee zijn voor in de toekomst.


Interessante video over jouw en je Noriker, heb hem net bekeken :)

Flora hoefde wij gelukkig niet te importeren. Zij was al geïmporteerd door een andere vrouw in Nederland, waarvan wij haar hadden overgekocht. Op die stal stonden meer Norikers, maar wij vielen voor Flora omdat zij zo lief en knuffelig stond in de stal. Uiteindelijk is de stalling verhuisd en volgensmij naar het buitenland.

Dat lijkt mij heel gaf om te doen een documentaire! We kunnen zeker tegen die tijd wat uitwerken (wanneer je bent opgeknapt en de tijd rijp is haha :D). Ik ben deze weken ook bezig om een documentaire af te ronden. Het was vanuit een school opdracht, maar liep een beetje uit de hand en werd veel groter dan dat :) Begin augustus komt de trailer online op YouTube (niet mijn kanaal maar van alwayslovehorses) dan kan ik meteen wat laten zien van wat ik gemaakt heb. Deze gaat namelijk ook over paarden, over Eva Roemaat.
Het kanaal dat ik wil gaan opzetten wordt meer voor portfolio. (komen dus geen vlogs maar meer kleine filmpjes zoals instructie, reportages en kleine documentaires over paarden)

Ik ga jouw kanaal zeker in de gaten houden en je naam van je kanaal is ook tof!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:31

Mijn oom was destijds de eerste (of zeker 1 van de eersten) die het ras naar NL haalde, wat leuk om te lezen dat er weer leven in zit. Hij heeft samen met mijn tante heel veel gedaan om het ras in NL meer bekendheid te geven. Is zelfs nog op tv geweest ermee, wat in die tijd nog heel bijzonder was.

Nuggetbaze

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-02-16
Woonplaats: Limburg (Noord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:40

SusanH schreef:
Mijn oom was destijds de eerste (of zeker 1 van de eersten) die het ras naar NL haalde, wat leuk om te lezen dat er weer leven in zit. Hij heeft samen met mijn tante heel veel gedaan om het ras in NL meer bekendheid te geven. Is zelfs nog op tv geweest ermee, wat in die tijd nog heel bijzonder was.


Oh wat gaaf, weet je toevallig of die uitzending ook nog online ergens staat? (of was het nog voor die tijd?) :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:42

Ik heb een paar maanden op die fokkerij in Baarle gewerkt. Met Norikers lijkt het wel zo te zijn dat je er veel moet fokken voordat er een echt mooie uitkomt, ik heb ook echt veel heule lelijke gezien :+

Mane

Berichten: 73
Geregistreerd: 31-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 10:55

SusanH schreef:
Mijn oom was destijds de eerste (of zeker 1 van de eersten) die het ras naar NL haalde, wat leuk om te lezen dat er weer leven in zit. Hij heeft samen met mijn tante heel veel gedaan om het ras in NL meer bekendheid te geven. Is zelfs nog op tv geweest ermee, wat in die tijd nog heel bijzonder was.


Oh wat stoer zeg! Heel erg leuk, ikzelf vond het ook heel erg jammer om te zien dat het de laatste jaren wat stiller was rond het ras, maar dat lijkt nu toch wel weer te veranderen. :D

Arabesk schreef:
Ik heb een paar maanden op die fokkerij in Baarle gewerkt. Met Norikers lijkt het wel zo te zijn dat je er veel moet fokken voordat er een echt mooie uitkomt, ik heb ook echt veel heule lelijke gezien :+


Hahahaha! Die van ons heeft gelukkig al wat veulens gebaard dus dan moet er wel wat moois uitkomen!

Nuggetbaze schreef:
Interessante video over jouw en je Noriker, heb hem net bekeken :)

Flora hoefde wij gelukkig niet te importeren. Zij was al geïmporteerd door een andere vrouw in Nederland, waarvan wij haar hadden overgekocht. Op die stal stonden meer Norikers, maar wij vielen voor Flora omdat zij zo lief en knuffelig stond in de stal. Uiteindelijk is de stalling verhuisd en volgensmij naar het buitenland.

Dat lijkt mij heel gaf om te doen een documentaire! We kunnen zeker tegen die tijd wat uitwerken (wanneer je bent opgeknapt en de tijd rijp is haha :D). Ik ben deze weken ook bezig om een documentaire af te ronden. Het was vanuit een school opdracht, maar liep een beetje uit de hand en werd veel groter dan dat :) Begin augustus komt de trailer online op YouTube (niet mijn kanaal maar van alwayslovehorses) dan kan ik meteen wat laten zien van wat ik gemaakt heb. Deze gaat namelijk ook over paarden, over Eva Roemaat.
Het kanaal dat ik wil gaan opzetten wordt meer voor portfolio. (komen dus geen vlogs maar meer kleine filmpjes zoals instructie, reportages en kleine documentaires over paarden)

Ik ga jouw kanaal zeker in de gaten houden en je naam van je kanaal is ook tof!


Dankjewel, en leuk!

Klopt de stallen is volgens mij naar duitsland toe gegaan? Wat lief zeg, ze is ook echt een plaatje.

Ja heel graag, lijkt me echt wel gaaf. Ik zal het kanaal van Eva zeker in de gaten houden, en wat stoer dat jouw video daar op komt. Ben heel erg benieuwd, laat maar weten als je jouw kanaal hebt aangemaakt. (ik heb hem trouwens al gevonden :+ )

Dankjewel! Ik wilde graag wat met 'noriker' doen omdat Aska mijn allereerste paard is en daarom ook heel speciaal, dat maakt het ook meteen leuk om allemaal vast te leggen. :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:17

Nuggetbaze schreef:
SusanH schreef:
Mijn oom was destijds de eerste (of zeker 1 van de eersten) die het ras naar NL haalde, wat leuk om te lezen dat er weer leven in zit. Hij heeft samen met mijn tante heel veel gedaan om het ras in NL meer bekendheid te geven. Is zelfs nog op tv geweest ermee, wat in die tijd nog heel bijzonder was.


Oh wat gaaf, weet je toevallig of die uitzending ook nog online ergens staat? (of was het nog voor die tijd?) :)


Toen hij op tv kwam was er nog geen internet dus ik denk het niet.

Nuggetbaze

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-02-16
Woonplaats: Limburg (Noord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:52

Hoi Allemaal,
Hoe staat het ermee met de vereniging?

Helaas heb ik slecht nieuws...
Onze lieve Noriker merrie is zojuist ingeslapen, omdat ze het niet meer redde door ouderdom. Ze is 27 jaar geworden en was bij ons gekomen toen ze nog 15 jaar was. Het liefste paard dat ik gekend heb en ga haar enorm missen |(

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:18

Nuggetbaze schreef:
Hoi Allemaal,
Hoe staat het ermee met de vereniging?

Helaas heb ik slecht nieuws...
Onze lieve Noriker merrie is zojuist ingeslapen, omdat ze het niet meer redde door ouderdom. Ze is 27 jaar geworden en was bij ons gekomen toen ze nog 15 jaar was. Het liefste paard dat ik gekend heb en ga haar enorm missen |(


ach, sterkte :(:) Ik heb Morrie 3 weken geleden in moeten laten slapen, die was bijna 20.....