Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerda71

Berichten: 23
Geregistreerd: 13-07-13

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:40

Ontzettend bedankt voor je goede uitleg en tips!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:17

Eens met xyutu2, maar ik wil ook nog wel even toevoegen dat veel import spanjaarden/ portugezen/ crusado's die hierheen komen rontgenologisch ook niet altijd even gezond zijn. Dus dat zal in combi met slecht rijden/ management ook een rol spelen.

Dus als je voor zoiets gaat, goed laten keuren en inderdaad weten of je zo'n paard dressuurmatig kan bieden wat ze nodig hebben. Een sensibele tink rijdt je lichamelijk iets minder snel kapot.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:10

Pas goed op waar je heen gaat. Cyrina van Beveren heeft een mooie merrie te koop die aan je eisen voldoet. Zoek haar op fb eens op.
Pas op bij die handelaren hoor hier in NL. De slechte verhalen zijn niet aan te slepen, en trap niet in Spaanse RX foto’s. Laat je eigen dierenarts RX keuren. En bloed afnemen. Onthoud goed, dat een mooie goed gereden brave Pre die fijn beweegt er een flink prijskaartje aan heeft hangen. Als een handelaar een Pre voor 5000,- aanbied heeft ie ook 700,- aan transport minstens betaald en hij moet erop verdienen, dus dan hebben zij dat paard wss voor 2500,- uit Spanje... oplichters genoeg in NL. Contacteer goede fokkers of zij iets weten.

KellyR

Berichten: 1513
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 23:24

Bij springend op Zsazsa,
Mijn PRE heb ik bij een mini handelaar gekocht (1 malige actie bleek achteraf). Zij hadden deze naar NL laten komen op basis dat hij Rontgen goedgekeurd was op de benen.
Uiteindelijk hier in Nederland in de kliniek helemaal opnieuw over laten keuren. Met die foto's konden ze absoluut niks, waren wazig en niet 100% volledig van wat ze wilde zien. De cruciale delen stonden er niet op.

Hij is helemaal goed gekeurd, dus dat is mooi. Maar ik wil even extra aantonen dat je aan die foto's uit Spanje echt niks hebt, zeker niet als je ook wilt verzekeren.

Verder tja de mijne was heel vurig (gestresst vooral) in het begin. Nu is het een ei met een standaard hanglip :') bak werk vind hij niet zo heel leuk, maar buiten zit er wel aardig wat pit in.
Absoluut niet schrikkerig weg springen etc. Maar weet dat er ook genoeg zijn die dat wel hebben.

En op doe gevoeligheid moet je je niet verkijken. Daar had ik in het begin best wat problemen mee.
Ik mocht niks forseren want dan gebeurde het tegen tegen overgestelde.
Ging ik iets anders zitten stond hij stil. Was ik iets onzeker, maakte hij daar gebruik van. Werd ik boos, maakte ik het erger. Kriebelde ik per ongeluk aan mn neus tijdens het grond werk, stond hij stil etc.

Inmiddels kan ik nu na een jaar aardig lezen en schrijven. Maar het heeft wel heel veel geduld en hulp van anderen gekost

gerda71

Berichten: 23
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 10:13

Ontzettend bedankt allemaal voor de reacties en tips. Ga Cyntia zeker google en navraag doen.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:59

KellyR schreef:
Maar ik wil even extra aantonen dat je aan die foto's uit Spanje echt niks hebt, zeker niet als je ook wilt verzekeren.


Ben het niet met je een KellyR
Heb 3 paarden uit Spanje vandaan en daar Xray laten keuren (ik was er wel zelf bij).
Foto's konden in NL door de kliniek goed beoordeeld worden. Niks geen vage foto's oid.
En het was 3x bij een verschillende DA in Spanje.
Ook goed voor de verzekering.


Had ik al verteld dat Mex in april verhuisd is naar Spanje?
Het ging hier echt niet meer goed met hem. In Spanje is hij weer helemaal vrolijk en zit lekker in zijn vel.
Geen last meer van zijn astma en kan zelf weer gereden worden en hij heeft er weer plezier in. <3
Het was een moeilijke keuze om hem te laten gaan maar nu heel blij mee dat ik het heb gedaan.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:01

Ai moeilijke beslissing, maar begrijpelijk! heeft hij geen last van het stof daar?

Bij handelaren kopen is natuurlijk altijd wat meer een risico wbt gesjoemel. Zag dat er bij Buitengewoon ook geadverteerd werd met een anda met een zogenaamd "maan" oog terwijl ie gewoon bruin is zonder aftekeningen. Volgens mij dus gewoon hartstikke blind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:09

Elisa2 schreef:
Ai moeilijke beslissing, maar begrijpelijk! heeft hij geen last van het stof daar?

Bij handelaren kopen is natuurlijk altijd wat meer een risico wbt gesjoemel. Zag dat er bij Buitengewoon ook geadverteerd werd met een anda met een zogenaamd "maan" oog terwijl ie gewoon bruin is zonder aftekeningen. Volgens mij dus gewoon hartstikke blind.

Ik zie m ja, ziet er idd niet echt uit als een maanoog. :=
Die bonte kruising is ook grappig zeg. Hij lijkt me iets teveel op een tinker dus zou de sokken eraf haken denk, maar verder is ie grappig.
maar goed, ik zou er denk nooit wat kopen :')

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:31

Haha, met veel verstand en een hele goede keuring kun je er wellicht nog wel slagen denk ik.

Snap alleen niet dat ze met dat maanoog weg denken te komen bij een klinische keuring. Die bonte lijkt mij ook iets teveel op een tinker.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:21

@Elisa2 Nee hij heeft helemaal geen last van het stof.
In de kliniek hier zeiden ze dat hij last had van stof. Zijn hooi geweekt of gestoomd moest worden. Hij niet meer op stro mocht staan en in een zo stof vrij mogelijke ruimte moest. En rijden in een bak die te droog was en zou stoffen mocht ook niet meer.

Maar dat was dus niet het probleem. Hij heeft echt alleen last als het erg vochtig is. En de luchtvochtigheid in NL ligt helaas erg hoog. Waardoor het hier niet meer een fijn leven voor hem was.
In Spanje heeft hij nergens last van.
Staat op stro, eet paga (een soort stro), loopt buiten in een stoffige bak en niks aan de hand :)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:26

Het is al lang geleden dat ik hier een bericht heb geplaatst.
Vanwege geen ruiter heeft Pepita het afgelopen jaar weinig gedaan. Maar... ze is de laatste maanden een stuk meer volwassen geworden en goed gegroeid. Mijn dochter heeft haar deze week weer opgepakt en het past al een stuk beter. Pepita is nu bijna zes, dus ik hoop dat ze nog iets groeit, vooral in de lengte.

Fotootjes van vandaag, de tweede keer sinds lange tijd weer onder het zadel.

AfbeeldingDSC_0277

AfbeeldingDSC_0334

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 08:33

Wat een leukerd, is dat een crusado?

Jemig, Dekensenzo..daar moet je ook maar net even achter zien te komen. Ik kan het me wel voorstellen wbt de luchtvochtigheid, het is hier ook altijd zo snel benauwd daar heb ik zelf ook snel last van. Maar super fijn voor hem dat je hier achter bent gekomen en hij weer letterlijk opgelucht kan ademhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:46

Sammy dat past wel aardig toch?

mochten jullie je afvragen of PRE's kunnen springen, nou dan is de vraag ja. Gisteren op Obelix gesprongen. Even voor het idee, die heb ik een half jaar terug voor het eerst 1 keer gereden, en gisteren nadat de amazon ermee klaar was, ben ik erop gestapt en binnen de minuut waren we onderweg in ons parcours :') Hij voelde zo betrouwbaar, heerlijk was dat :)
Zijn techniek is niet perfect, maar hij gaf echt een supergoed gevoel op de hindernissen aan.
Afbeelding
Afbeelding

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:03

Gaaf zeg! Ik heb met mijn Anda ruin die helaas ingeslapen is ook veel gesprongen. Zijn techniek was ook niet altijd even goed, maar hij kwam er altijd over! :P

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:09

@Elisa2
Ik merkte hier afgelopen winter op de dagen dat het vroor hij geen last had. Dan rende hij rond met zijn vriendje. Vroor het niet was hij weer benauwd en aan het hoesten. Toen kwam ik er eigenlijk achter dat het helemaal niet het stof was waar hij last van had maar juist de vochtige lucht.

Begin februari naar Spanje geweest om een ander paard te kopen, Chulo.
En ik kreeg bij de koop van Chulo de eigenaar bij de koop in :o :o

Ik had het met hem over Mex zijn klachten en dat ik niet goed wist wat ik nou moest gaan doen. Hij zei breng hem terug naar Spanje dan kijken we hoe het hier gaat.
Mex staat nu dus bij mijn vriend op stal in Spanje en kan hem dus nog regelmatig opzoeken. <3

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:20

Afbeelding

Zo gaaaaaaf!! Blij mee!!!

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:46

Wow wat een geweldige foto!!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:08

Mooie foto!

Wat fijn dat dat zo gegaan is DekensEnzo, het is toch mooi als je er op die manier een vriendschap en een goed tehuis voor je paard aan overhoud voor beide kanten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:13

Wat fijn dat Mex zich in Spanje wel weer lekker voelt, lijkt me dubbel maar toch prettig.

Gaaf paardje die Pepita, lekker breed 8-)

Nette sprongen Jooien, vind Kim ook leuk om te doen (vrijspringen dan, ben zelf geen held :') )

Gaaf TessJazz! <3


Zondag kijkers gehad voor Kim, het lijkt er op dat ik een nieuw weidegenootje voor Diva moet zoeken. Heb een super gevoel bij die mensen maar het blijft toch lastig.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:42

Dankjulliewel!
We hebben Pepita zelf gefokt en zijn meer dan tevreden over het resultaat! Ze heeft een heel goed achterbeen en ze begint nu lekker uit te zwaren.
Pepita is inderdaad een Cruzado, paps is een PRE, mams een klassieke Haflinger :o

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:47

dekensenzo schreef:
Begin februari naar Spanje geweest om een ander paard te kopen, Chulo.
En ik kreeg bij de koop van Chulo de eigenaar bij de koop in :o :o
<3

Dat heb je goed gedaan! Heb je betrouwbaar een adresje waar je paard met man kan vinden? Niet voor mezelf, maar een leuke schoonzoon in Spanje klinkt niet verkeerd! :D

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:55

@Azmay Het is inderdaad wel dubbel. En was ook zeker geen makkelijke keuze. Maar toch blij dat ik het heb gedaan. Ik zie hem daar nu weer helemaal gelukkig zijn.
En ik zie hem ong 1 week per maand/1,5 maand <3

@Sammyoo hahah Als ik nog eens wat tegen kom wat betrouwbaar is dan laat ik het je weten haha.. :D

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:19

Sammyoo schreef:
dekensenzo schreef:
Begin februari naar Spanje geweest om een ander paard te kopen, Chulo.
En ik kreeg bij de koop van Chulo de eigenaar bij de koop in :o :o
<3

Dat heb je goed gedaan! Heb je betrouwbaar een adresje waar je paard met man kan vinden? Niet voor mezelf, maar een leuke schoonzoon in Spanje klinkt niet verkeerd! :D


Oeh 2 Spaanse mannen voor de prijs van één , dat is toch wel goed geregeld

Alenthe05

Berichten: 1093
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:45

Mijn PRE is weer in orde en pakken we de training weer op. Zijn er nog meer mensen die zich gekwalificeerd hebben voor het NK speciaal voor PRE/ Lusitano? Via MCI nederland? Wij hopen 2 sept te kunnen starten.

Arthis

Berichten: 251
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: lelystad

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:46

Ik plaats niet vaak wat.. Lees meestal mee maar wil jullie toch graag voorstellen aan onze nieuwe aanwinst (3e PRE) rociera. 3 jarige merrie 4 weken uit het land.. Drachtig van een cremello. Transport word nog geregeld maar kan niet wachten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding