Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:06

Thanks marjon hoest met Mike?

Hananass

Berichten: 91
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 09:47

Gefeliciteerd Laura1982, dat zijn nog een spectaculaire manieren om te winnen :P

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:05

Laura1982 schreef:
Net terug van wedstrijd en 180 en 179 gereden en 2x 1e. Waren bij de nieuwe heuvel in Lunteren en douwe was erg onder de indruk van de bak en lampjes. Helaas liep hij hier door met de handrem erop en ik krijg hem daar dan niet vanaf. Het was ook een 6jes protocol met helaas vrij weinig tekst. Op naar de volgende keer.

Was je iig wel de beste :D En toch een puntje!

Getty_Maan

Berichten: 2588
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:53

Nog bedankt voor de reacties!

Queen hoe was de clinic?

Dara wat een knap dier, kan alleen nog maar dromen om Z2 te mogen starten!

M is hier nog niet in beeld hoor, eerst maar eens de L rustig uitrijden.. :)

Toch gefeliciteerd Laura, andere keer weer beter!

Ik verbaas me beetje dat de meesten tegen het buiten seizoen opkijken. Ik heb de eerste weer gepland en kan niet wachten!

Mijn merrie is binnen juist niet te gebruiken en buiten wel :')

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:12

Ik heb liever buiten dan binnen ivm warmte waardoor douwe wat inkakt.

Vandaag was het echt heerlijk buiten zonder jas echt genoten.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:42

Zijn er hier meer mensen waarvan hun Fries snel begint te ademen tijdens en na de training met dit weer?

Laura toch gefeliciteerd met je punt!

Hoop dat ik morgen ook een punt haal in mijn M1 debuut. De hele week was ze gigantisch hengstig en ze liep ook echt niet fijn. Hopen dat het morgen goed gaat.

Getty_Maan

Berichten: 2588
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:05

Afbeelding
Ontspanning is ook belangrijk :D

Nee, geen last van het weer..

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:46

Ga ik morgen doen gett heerlijk! Leuke foto.

Petrichor gefeliciteerd met je Winstpunt goed gedaan.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:05

Petrichor schreef:
Zijn er hier meer mensen waarvan hun Fries snel begint te ademen tijdens en na de training met dit weer?


Ja, die van mij ook! Hij was ook heel snel bezweet. Heb hem lekker even laten paneren in de paddock na het rijden.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:27

Laura1982 schreef:
Ga ik morgen doen gett heerlijk! Leuke foto.

Petrichor gefeliciteerd met je Winstpunt goed gedaan.

Ik moet nog haha.

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:57

Hahaha sorry verkeerd gelezen

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:29

Maanlicht schreef:
Petrichor schreef:
Zijn er hier meer mensen waarvan hun Fries snel begint te ademen tijdens en na de training met dit weer?


Ja, die van mij ook! Hij was ook heel snel bezweet. Heb hem lekker even laten paneren in de paddock na het rijden.

Wat doe je eraan dan?

Die van mij heeft het ook, wordt 4 a 5 keer in de week intensief getraind. Ze heeft dus een conditie als een blok, alleen als de temperatuur stijgt is het net alsof ze een conditie van 0 heeft.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:41

Petrichor schreef:
Wat doe je eraan dan?

Die van mij heeft het ook, wordt 4 a 5 keer in de week intensief getraind. Ze heeft dus een conditie als een blok, alleen als de temperatuur stijgt is het net alsof ze een conditie van 0 heeft.


Heel lang uitstappen. En verder niet te lang trainen. Heb verder ook niet echt tips helaas.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:28

Die van mij heeft idd ook heel snel last van de warmte. Ik kan nu het wat kouder is wel een uur intensief trainen en dan wordt hij alleen maar feller en zweet nauwelijks. Wanneer de temperatuur richting de 15 of hoger gaat dan staat hij na een half uurtje trainen al te pompen en is hij nat van het zweet.. Conditie heeft hij wel daar ligt het niet aan maar het is gewoon de warmte waar hij enorm snel last van heeft.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:34

Nou wedstrijd is weer afgelopen. Helaas ging het zwaar onder de maat. Eerste proef nog een winstpunt gehaald 185.

De tweede proef ging echt niet meer.. Paard was tegen de hand niet meer over de rug. Maakte een potje van de middendraf springt aan in contragalop etc. Ik heb die proef dus af gegroet. Helaas was ik op dat moment in zo'n waas dat ik gewoon afgroet met de rug naar de jury. Schaam me echt dood daarvoor want dat is gewoon respectloos. Helaas begon ik daar te laat over na te denken.

Hananass

Berichten: 91
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:47

Jammer dat het niet helemaal lekker ging Petrichor, had de jury daar nog commentaar over gegeven? Maar natuurlijk wel gefeliciteerd met je eerste winstpunt!

Ik ben rustig weer aan het longeren en ik merk dat Gerret ook wat sneller bezweet is/wat meer ademt. Ik heb nu eindelijk mijn hoes binnen gekregen om de training te monitoren *\o/* Helaas kan ik hem nog niet tijdens het rijden gebruiken, dus dan maar met longeren. Ik hoop hier ook meer inzicht mee te krijgen waarom hij soms zich zo afsluit. Ben er wel al achtergekomen dat bij het horen van gehinnik zijn bloeddruk als een razende toeneemt, terwijl ik dit niet aan hem kan zien :P

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:37

Jammer Petrichor toch gefeliciteerd met je wp!

Clinic was erg leuk en wel confronterend haha maar leuk om zelf ook weer mee aan de slag te gaan!

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:49

Petrichor, jammer van je 2e proef maar gefeliciteerd met je winstpunt!

Hier wel verbetering ten opzichte van vorige wedstrijd.. 2e proef was helaas de controle weer zo goed als weg. Nog een extra schop onder mn kont nodig blijkbaar :))
Heb nu nog niks gepland staan, eerst nog wat oefenen.

Het was best wel warm gister in de binnenhal. Ze hield zich goed maar heb heel lang uitgestapt.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:51

Nee de jury had geen commentaar gegeven verder. Misschien was het toch niet zo asociaal als ik zelf dacht?

De eerste proef nog 3e geworden van de 20. Daar valt dus niks over te zeggen. :)

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:46

wauw databariton mooi verschil <3

toch nog even een winstpuntje maar volgende keer beter laura!

Perikoop: ik merk wel dat ze met dit weer veel zweet maar dat is logisch maar geen last van een hele snelle ademhaling

heel belangrijk gett :j

jammer dat je tweede proef niet goed ging petrichor :( maar top van je 1e proef!

fijn dat er vooruitgang was darabariton! +:)+

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:02

Petrichor schreef:
Zijn er hier meer mensen waarvan hun Fries snel begint te ademen tijdens en na de training met dit weer?


Mijn fries staat idd na een training flink te pompen, in de zomer zelfs zo erg dat ik heen en weer schud haha.. Zweten doet ze wat minder....

2 jaar geleden is ze hier voor naar de kliniek geweest in Garijp en hebben ze haar helemaal na gekeken. Conclusie, niks aan het handje, dit hoort bij haar.. tussendoor iets vaker even stappen. In het voorjaar extra lijnzaadolie voeren zodat ze makkelijk en snel door de verharing komt..

We mogen inmiddels Z2 starten dus de trainingen en wedstrijden hakken er wel in..maar met zo nu en dan een stap rondje doen we het prima..

En ik sta ook te juichen dat het buitenseizoen weer begint.. de mijne loopt dan 10x beter..heerlijk!

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:43

Mijn Friezen hebben ook last van de warmte hoor, de een wat meer dan de ander. Het snelle ademen en pompen hoort daar bij. Op echt warme dagen gebruik ik altijd de methode die ik van eventers heb gehoord: paard koud afspuiten op de binnenkant van de benen, waar de grote aderen zitten. Als het echt heet is ook op het lijf. Net zo lang koud afspuiten tot het water dat er af komt ook koud is en dan heel goed afzemen, zodat er geen echte laag water meer op blijft zitten (dit sluit af en isoleert juist). Daarna goed lang uitstappen. Geen zweetdekens enzo gebruiken, tenzij ze echt in een koude wind staan met een nat lijf. Veel mensen zijn te bang voor afkoelen, terwijl zeker Friezen het vaak te warm hebben, vooral na een flinke inspanning.

Je zou met temperaturen rond de 15 graden iig de benen kunnen doen. De grote aders daarop brengen veel bloed rond en als je die koud afspuit koelen ze in hun geheel sneller af en komt de ademhaling ook sneller weer op een normale frequentie.

Nu maar hopen op een niet al te tropische zomer 8-)

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:58

Ik heb hem net op zadelplek en benen afgespoten. Hij was na een half uurtje trainen helemaal doorweekt. Daarna nog een tijd lang gestapt en onder het solarium. Daarna was hij wel weer oké, Dat afspuiten aan de binnenkant van de benen klinkt goed, dat had ik nog niet eerder gehoord.

Zweetdekens doe ik sowieso nooit, die fleecekrengen werken voor geen meter :+

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:50

Mijn dame heeft nergens last van. Conditie is top en met zware training is het even stappen en zo weer op adem. Maar echt pompen, zeker niet.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:53

Hier ook hoor... Mijn merrie heeft er gelukkig geen last van pas bij 30+ graden maar mijn ruin boven de 15 graden is niet echt optimaal. Heb zaterdag onze eerste wedstrijd na een stop van 2 jaar gepland met de gedachte het zal begin april nog niet zo warm zijn, jammer joh :+