Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:23

EmEm schreef:
Wat een gaaf beest, Piecon! Is hij nu gecastreerd?

Wat is de mama van Nelson leuk, Nessie! Echt leuke foto's ook! En wat fijn dat je zo gastvrij ontvangen bent!

Gaat goed met die hem zo te zien, Laibadji! Fijn dat hij zo cool is!

Leuk dat de groep Freibergers in Nederland zo steeds groter wordt!


In België wordt hij ook groter :o Hihi ben een Belgje.

Maar een heel fiere Freiberger eigenaar. Nog steeds IN LOVE! Wat heeft dat beestje een stel gezonde hersens! 8 maanden maar zo braaf, luisteren, niet panikeren.... Waarom ben ik deze pas nu tegengekomen? <3

Het is leuk om zien dat hem zo goed overeenkomt met mijn ruin en shetje.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-07-22 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:57

Ja Nino is nu gecastreerd. Heb er door dit vreselijke weer nog maar 2 x op kunnen zitten. Hij is super alert maar erg braaf. Zo blij mee *\o/*

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:48

Hebben jullie jullie Freibergers uit Zwitserland gehaald? Heeft deze veel extra geld gekocht? :)

Puur uit interesse :)

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:26

Ja wij hebben ze uit Zwitserland gehaald. Je betaald dan wel douanekosten en vervoerskosten dus dat maakt het iets duurder. Ze zijn wel wat goedkoper dan hier in Nederland en je hebt meer keuze.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:34

In België is dit omgekeerd. Het is goedkoper van hier bij de fokker te kopen en niet in Zwitserland. Paard kost evenveel in België dan in Zwitserland maar dan zonder tax en vervoerskosten. Was dus beduidend goedkoper om de reis niet aan te vatten.

HeidiHeros
Berichten: 100
Geregistreerd: 17-10-15
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:24

Ah weer een mailtje van de club! Gaan jullie mee in juli?

HeidiHeros
Berichten: 100
Geregistreerd: 17-10-15
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:45

Fijne kerst allemaal!!
Afbeelding

Afbeelding

Nessie4
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:51

Fijne Kerst allemaal nog en beste wensen voor 2018! :)

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:59

Hoi hoi allemaal, wat is het stil hier!

Zijn we nu allemaal naar de facebook-groep verplaatst? Of zijn er ook nog bokkende facebook-loze Freibergerliefhebbers over? :o

Hier een kleine dressuur update mét inleiding -:)

Na 13 jaar fanatiek dressuur gereden te hebben met m'n oude pony (harddraver) en paard (kwpn'er) was ik er een beetje klaar mee. Vooral de sfeer rondom de wedstrijden en mijn altijd gestreste kwpn-merrie maakte het steeds minder leuk. Ik wilde weer lekker buitenritten maken zonder bang te zijn om gevaarlijke situaties tegen te komen, weer lekker kamperen met het paard (lange trektocht staat nog steeds op m'n lijstje), en andere leuke dingen met het paardenbeest doen. Vandaar de keus voor een Freiberger, na de verkoop van mijn kwpn'er.

De eerste twee jaar dat ik mijn Freiberger Casti had hebben we nauwelijks een rijbak gezien. Toch probeerde ik hem wel 'correct' te laten lopen onder het zadel (dit is namelijk heel belangrijk voor trektochten om blessures te voorkomen). Dit vond ik best moeilijk, omdat ik nog nooit een paard had getraind met deze bouw en mentaliteit. Nadat ik tot de conclusie kwam dat het mij alleen niet lukte heb ik gevraagd of mijn instructeur mij weer op weg wilde helpen. Na de eerste 5 minuten de aanwijzingen te hebben opgevolgd had ik een totaal ander paard onder mij. (Ineens genoot ik weer met volle teugen van 'dressuur' := ik was er zelf erg verbaasd over).

Wat mij vooral opvalt is hoeveel baat ik van de dressuurlessen heb in het bos en tijdens andere leuke dingen die we doen (TREC, horseball, strandritten). Waar mijn Casti eerst nog wel eens op de voorhand wilde duiken en wat over zijn tempo naar voren 'douwde' en lastig te remmen was, loopt hij nu steeds meer in balans met veel ruimere passen en tact. We zijn veel beter op elkaar ingespeeld en de hulpen worden steeds minimaler. En ik weet zeker dat de ritten voor hem nu ook veel fijner voelen nu hij heeft geleerd hoe hij z'n lichaam het best kan gebruiken en lekker door het bos swingt ipv holt.

Mijn paardenvriendinnetje wilde al jaren met haar Welsh(paard, 1.62 groot) wedstrijdjes gaan starten, maar vond het zelf moeilijk om alleen de stap te maken. We besloten om het samen een seizoen te proberen en lekker op pad te gaan. Ik dacht dat het wel goed was voor Casti z'n algemene ontwikkeling, en zo kon ik mijn vriendinnetje ook helpen. Afgelopen najaar zijn we beide gestart in de B bij kleine wedstrijdjes in de buurt. Dat was super leuk en een groot succes. We wisselde per wedstrijd de podiumplekjes af en hadden binnen 4 wedstrijden de winstpuntjes voor de volgende klasse binnen. Na de winterstop een beginnetje gemaakt in het L1 en meteen weer fijn en braaf met winstpuntjes en prijsjes. Grappig is dat ik ook totaal geen 'vervelende' spanning meer voel als ik de ring in rij. het enige wat overblijft is een soort van trots mama-gevoel ofzo >;) (tja, dat krijg je als je 28 bent en al je vriendinnen ineens baby's hebben en jij niet :') )

Afgelopen weekend deed ik op aanraadde van HeidiHeros mee aan een koudbloedenwedstrijd. Nou, ik geloof dat dat toch wel de druppel was tegen mijn negatieve gevoelens bij dressuurwedstrijden. Wat was dat gezellig zeg! En wat een openbaring!! Wat mij ten eerste opviel was dat er een stuk beter gereden werd dan op reguliere wedstrijden. Volgens mij deed het halve Haflingerstamboek mee met allemaal fijne sportponys die super netjes werden voorgesteld. Verder was de sfeer echt heerlijk. Iedereen maakte gezellige praatjes, de jury's zaten lachend in de hokjes, de sfeer was relaxt. Ik kreeg vragen en complimenten over Casti, en onder het losrijden werden leuke opmerkingen over en weer gegeven. Freiberger Hold On en zijn mama waren ook aanwezig, wat ik super leuk vond om te zien. Prachtige imposante ruin! Hij liep voor het eerst van zijn leven in een binnenbak en keek niet op of om.

Casti deed zoals altijd weer super goed zijn best. De wedstrijd liep wat uit en we piekte precies wat te vroeg, waardoor het kruit tijdens de proeven helaas al verschoten was. Maar een Freiberger is geen Freibergers als hij niet gewoon door blijft buffelen zonder kruit. Dus ook zonder power liep Casti hartstikke braaf de proeven door wat resulteerde in 188 en 190 puntjes en een 3de plaats.

Onderstaand wat onbetaalde foto's :o gebrek aan kruit benadrukt het enigsinds zware maar brave hoofd van Casti.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:13

Leuke update. Casti gaat lekker.

Hier staat alles in de ijskast. Sav wordt nu voor de wagen bevestigd door vrienden. Helaasga ik zelf niet lekker. Ik ben bang dat ik de komende weken geen goed nieuws krijg. Als dat zo is dan komt Sav te koop te staan.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:23

Pffff jeetje Belker, wat heftig.... ik weet niet goed wat ik moet zeggen. We gaan duimen voor goed nieuws de komende weken en dat je daarna van Sav voor de wagen weer van de mooie bossen kan genieten. Als er iets is dat ik kan/we kunnen doen voor je... :\ bah, sterkte!

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:28

Bedankt. We gaan het zien.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:40

Een tijdje terug heb ik dit topic helemaal doorgelezen B-) , en genoten van jullie verhalen en informatie over Freibergers. Omdat het erg stil was, heb ik toen niet gereageerd. Nu er weer wat leven is, vind ik het toch leuk om mezelf even voor te stellen. Sinds half januari ben ik ook de trotse eigenaresse van een Freiberger merrie, van 11 jaar, Miranda.

Nadat mijn tinkermerrie met pensioen ging, wilde ik graag een paard met wat meer temperament en uithoudingsvermogen. En het liefst een koudbloed. Dat heb ik helemaal gevonden in Miranda. Wat een heerlijk paard! We hebben écht wel even aan elkaar moeten wennen, en ik ben ook écht wel een beetje tegen haar temperament aangelopen, maar inmiddels gaan we de goede kant op. We zijn wekelijks aan het lessen en rijden buitenritjes. In de toekomst lijkt het mij erg leuk om eens een endurence te rijden of eens te crossen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat leuk om je enthousiasme te lezen over Casti, Ziezo_X!
En Belker, heel veel sterkte. Hopelijk krijg je goed nieuws.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:47

Hoi Gaia, welkom! Wat leuk om Miranda weer te zien! Zij kwam samen met Casti uit Zwitserland :) ze ziet er erg goed uit zeg! Imposante merrie vind ik haar nog steeds.

Ik weet niet waar je precies woont, maar wij doen met een klein groepje Freibergers mee aan de oefencross in Den Ham in augustus. Zelf heb ik dat nog nooit gedaan, maar het is laag (40/50 cm) en als het spannend is hobbel je er gewoon langs. Je bent uiteraard va harte welkom om je bij ons aan te sluiten ;) .

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:35

Wat leuk Ziezo! Toevallig dat ze samen uit Zwitserland zijn gekomen! Dan heb ik Casti ook op de foto's gezien bij de importeur. Daar heb ik haar wel gevonden op de website. Ik ken verder eigenlijk helemaal geen Freibergers, dus ik heb geen idee of ze imposant is :o :P Ik ben zelf ook wel stevig, dus heb ook wel een stevig paard nodig.

Ik kom uit de buurt van Den Haag, zo'n oefencross wil ik zeker eens doen, lijkt me heel gaaf! Maar is nu nog iets te vroeg. Daar zijn we nog niet aan toe. Ik hoop volgend jaar zeker dit soort dingen te kunnen gaan doen. En het lijkt me helemaal leuk om dat met meer Freibergers te gaan doen! Ik ben op facebook inmiddels wel lid van de groep van de nederlandse vereniging van het Freiberger paard, komen daar ook dit soort activiteiten op voorbij?

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:26


Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:03

Het is hier de laatste tijd heel stilletjes. -O-

Vraagje: onze 2 Freibergers verharen heel moeilijk. De jongste is uit haar veulen haar aan het komen en onze 2 jarige heeft het toch ook lastig met verharen. Onze pony en mijn bwp zijn nochtans heel mooi aan het verharen.

Is dat een beetje eigen aan het ras of niet? Wat zijn jullie ervaringen?

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:38

Laibadji schreef:
Het is hier de laatste tijd heel stilletjes. -O-

Vraagje: onze 2 Freibergers verharen heel moeilijk. De jongste is uit haar veulen haar aan het komen en onze 2 jarige heeft het toch ook lastig met verharen. Onze pony en mijn bwp zijn nochtans heel mooi aan het verharen.

Is dat een beetje eigen aan het ras of niet? Wat zijn jullie ervaringen?


Mijn ervaring is dat Freibergers heel laat zijn met verharen (die van mij ten minste). Pas na de Ijsheiligen zijn geweest, half mei, begint er wat zomervacht door te komen. Want je weet natuurlijk maar nooit wat er nog komt :brr: ! Mijne is nu wel echt begonnen met verharen, maar er zit echt nog heel veel aan en hij is nu een beetje dof vanwege het ruien. Als eind mei alles eraf is dan is hij pas weer mooi :')

De bovenste laag is wintervacht en door het geschoren piepen nu heel langzaam aan wat zomerhaartjes...

Afbeelding

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:41

Ps. Laybadji, heb je facebook? We hebben een hele gezellige Freibergergroep waar wat meer activiteit is! Nederlandse Vrienden van het Freiberger Paard 8-)

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:11

Ziezo_X schreef:
Ps. Laybadji, heb je facebook? We hebben een hele gezellige Freibergergroep waar wat meer activiteit is! Nederlandse Vrienden van het Freiberger Paard 8-)

Oh fijn! Zoek ik zo op!Bedankt voor de tip!

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:28

Het valt mij inderdaad ook op dat Miranda later is met verharen dan dat mijn tinkertje is. Het viel me ook op dat ze een veel minder dikke vacht had dan ik verwacht had. Maar ze begint nu pas een beetje door haar wintervacht heen te komen. Ik denk inderdaad nog een week of 3 en dan is ze helemaal in zomertenue :D {:}

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:12

Fijn om te lezen dat het bij iedereen zo is. We dachten al extra ontworpen, lijnzaadolie te geven ... Maar blijkbaar is het eigen aan het ras.

Slmt9

Berichten: 4796
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:38

Ik ben me sinds kort aan het orienteren op de freiberger. Voor mij een compleet nieuw ras, maar eigenlijk precies wat ik zoek qua formaat en karakter. Ik heb op de fb pagina ook al om tips gevraagd, maar daar zit ik zelden. Ben wel benieuwd welke tips jullie me kunnen geven.
Ik ben zelf minder valide en kan momenteel niet rijden, vraag is of dat weer kan. Voor de kar zou dus voor mij ook ideaal zijn. Concrete vragen waar ik benieuwd naar ben:
1. hoe geschikt zou een 4-jarige voor mij zijn? Of een twenter? Het beleren zou ik dan uitbesteden
2. kiezen jullie in mijn geval voor importeren of dichtbij huis (noord/midden nederland) en waarom?
3. voor welke ziektes is dit ras gevoelig? Denk dan aan PSSM
4. kiezen jullie voor klinisch en/of rontgen keuren en waarom?
5. wat is een reele koopprijs voor 3, 4 of 5 jarige? Dus onbeleerd, beleerd of groen?

Ben benieuwd, heel erg bedankt alvast.

robinxfellow

Berichten: 807
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:51


Slmt9

Berichten: 4796
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:25

Op fb lees ik goeie ervaringen. Ook het eerste contact dat ik met ze had klinkt oke. Maar ja, dat was digitaal.
Weet toevallig dat een van die site (kuba) onlangs verkocht is aan een youtuber.