lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jessix

Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 01:18

Maar nooit voorgebracht dus? Ik dacht al... Hebben we dat nou even helemaal gemist?! :D

Ik vind dat zo'n mooie foto van Gina! <3


Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:59

Nee Ginger Ale is nooit voorgebracht inderdaad. Eigenlijk is Luz dus een cruzado ;-)
De merrie van Keona is inderdaad een halfzus, komt van dezelfde fokker.

Wat leuk om nog iets te horen over Ginger Ale, ik heb van Romina wel eens foto's van hem als veulen ontvangen maar meer weten we niet van hem.
Luzeiro is ook niet zo groot, hij is nu net over de 1.50m en wordt in maart 3 jaar. Damasco daarentegen is nu 10 maanden en dat scheelt niet eens zoveel meer... :o

Wat een mooie dame die Gina!

There's nothing you can't do when your horse becomes a part of you
Op zoek naar (Natural) Horsemanship les, een goede start voor jouw jonge paard of hulp nodig met problemen? http://www.niekelings.nl

Jessix

Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:34

Leuk stel hoor! Dat is vast genieten zo.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 13:17

Luckystory schreef:
Jessix schreef:
Leuke paarden Auky!
Is Ginger Ale wel gekeurd?


Volgens mij is hij ruin.
We zijn zijn eigenaar tegengekomen in Gesves afgelopen najaar.
En die vertelde dat. Het zou wel een heel leuk rijpaard zijn.
Maar niet zo groot, zei hij, geloof ik. (Wat een beetje grappig is aangezien zijn bloedlijn zowat volledig gelijkaardig is aan die van Ice Cream. En Ice Cream is zo'n reus. Ginger Ale en Ice Cream hebben dezelfde vader en hun moeders zijn volle zussen. ;) )

Ow ne foto van Gina:
[ Afbeelding ]

Sorry ik heb er eigenlijk niet zoveel foto's van.
Er zijn trouwens nog wel bokkers die paarden hebben die verwant zijn met die van jou.
Keona haar merrie, denk ik? Was dat ook niet eentje van Beretta?
En Balte heeft een zus van Zoë, ook uit Quanza.

Jip de cremello hengst komt van bij Edwin vandaan en is de half broer van mijn geisha. Mijn merrie is beretta x qiosque.
Edwin heeft nog een 2jr maar die komt uit Fatima (dochter beretta, volle zus van geisha).

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 13:19

Auky schreef:
Ik meld me (na een tijdje stil meegelezen te hebben) ook eens. Ik ben de verzorgster van Figo, de knappe red-dun van Liesbeth, jullie wel bekend ;-)
Gecharmeerd door zijn karakter ben ik me wat meer gaan verdiepen in het ras en werd enkel maar enthousiaster. Dit resulteerde in de zoektocht naar een jonge Lusitano.... en werden het er twee :o

[ Afbeelding ]

Links Luzeiro, een perlino hengstje uit 2015 en rechts Damasco (Namorado EP), een donker valkje van februari 2017. En op de achtergrond zie je nog net een stukje Figo, haha.
We hebben nu dus 3 portugese neefjes (allemaal Umbaba als vader van moeder) in de wei lopen <3

Je hengst kan heel goed cremello zijn. Vader cremello moeder valk maar vos dragend

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 13:24

De vader die dus ginger ale heet zie ik regelmatig. Ook niet heel groot loopt in 2 span

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:56

Volgens mij is hij perlino, hij heeft duidelijke aftekeningen en een oranje gloed in zijn manen en staart. Op deze foto's duidelijk te zien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat leuk dat je Ginger Ale nog regelmatig ziet. Hoe groot schat je hem? Toevallig geen fotootje van hem zeker? ;-)

There's nothing you can't do when your horse becomes a part of you
Op zoek naar (Natural) Horsemanship les, een goede start voor jouw jonge paard of hulp nodig met problemen? http://www.niekelings.nl

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 22:22


mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:28

Leuk, dankjewel!

There's nothing you can't do when your horse becomes a part of you
Op zoek naar (Natural) Horsemanship les, een goede start voor jouw jonge paard of hulp nodig met problemen? http://www.niekelings.nl

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:51

Auky schreef:
Ik meld me (na een tijdje stil meegelezen te hebben) ook eens. Ik ben de verzorgster van Figo, de knappe red-dun van Liesbeth, jullie wel bekend ;-)
Gecharmeerd door zijn karakter ben ik me wat meer gaan verdiepen in het ras en werd enkel maar enthousiaster. Dit resulteerde in de zoektocht naar een jonge Lusitano.... en werden het er twee :o

[ Afbeelding ]

Links Luzeiro, een perlino hengstje uit 2015 en rechts Damasco (Namorado EP), een donker valkje van februari 2017. En op de achtergrond zie je nog net een stukje Figo, haha.
We hebben nu dus 3 portugese neefjes (allemaal Umbaba als vader van moeder) in de wei lopen <3


Wat leuk Auky, ik heb ook een 'EP'! Vind het leuk om te zien dat hier veel eigenaren zitten, kan ik de andere paardjes ook een beetje volgen! :)

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:04

Yay, Kim ook hier :)

Luckystory
Berichten: 3465
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:10

De bolronde bospony is gesteld! Ik heb er zo'n master deken voor gekocht. (Prijs was echt héél aantrekkelijk) Ik had hem na 2 dagen al binnen. En hij past. :D
Hij zit mooi los aan haar hals en op de schoft.
Voor de beeldvorming:
Afbeelding

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:50

Fotootje doet het niet! :-)

There's nothing you can't do when your horse becomes a part of you
Op zoek naar (Natural) Horsemanship les, een goede start voor jouw jonge paard of hulp nodig met problemen? http://www.niekelings.nl

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:57

Fijn dat ‘ie past!
ik heb ‘m terug moeten sturen...

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:02

Hopelijk heeft iedereen een beetje een fijne kerst gehad :) {:)
Hier volop nog genoten van mijn 2 ventjes. Mijn Cedro gaat nog in gedrag met sprongen vooruit. Begint meer en meer rust te vinden in zijn koppie. Hij is nu vaak zelfs relaxter dan andere paardjes van stal waar ik wel eens mee samen rijdt. Het winterse sneeuw weer wat we hebben gehad vond hij ook prachtig!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onze kleine Scampi blijft ook een rustige lieve vent, hij is nu ook weer even beetje in verhouding gegroeid.
Afbeelding
Samen met zijn 1 jaar oudere tinker vriend, waar hij uiteindelijk samen mee gaat verhuizen.
Afbeelding

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:49

Fijn dat het zo goed gaat met Cedro! Ben benieuwd hoe zijn positieve verandering tot stand is gekomen, ik weet dat je een nieuw zadel hebt maar zijn er nog andere dingen veranderd?

Scampi is schattig als altijd, hij toont wel ieniemienie naast die tinker, haha.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:54

rider schreef:
Fijn dat het zo goed gaat met Cedro! Ben benieuwd hoe zijn positieve verandering tot stand is gekomen, ik weet dat je een nieuw zadel hebt maar zijn er nog andere dingen veranderd?

Scampi is schattig als altijd, hij toont wel ieniemienie naast die tinker, haha.


Ik ben ook in de tussentijd Cedro een Magnesium supplement gaan voeren weer wat echt heel veel doet weer voor hem. Ook denk ik een deel oefening, blijven oefenen en veel herhalen. Hij blijft een angsthaas, dat zal altijd wel blijven maar het gaat al stuk beter.

Hihi ja scampi is echt dan nog een kleine. De tinker is dan wel een jaartje ouder en die tinker is al een tanker van 1.63m hoog :Y)

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:47

Hi bokkers, vraagje. Ik zit wat in de stambomen wat lusitano's te snuffelen en ik kom de volgende termen voor kleuren tegen:
- isabel (= cremello geloof ik?)
- RUÇA
- LAZÃ

Iemand een idee wat de onderste 2 termen betekenen?

Jessix

Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:51

Isabel is van alles, cremmelo, palomino, perlino, pearl... ze kijken niet zo nauw! ;)
Ruça is wit
andere weet ik niet.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:51

Laza is vos volgens mij. :)

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:09

Bedankt voor jullie reacties! Dan wordt het dus onmogelijk om erachter te komen of de hengst agouti draagt en zo ja, homozygoot of heterozygoot. Vind dat soort dingen leuk om uit te zoeken.

Faya_barock

Berichten: 323
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:27

Mag ik even aan de kenners een vraag stellen?
Vandaag eindelijk eens contact gehad met de fokker van mijn Lusitano in Portugal (na 1,5 jaar reageerde hij eens op een berichtje van mij). Leuk feitje mijn Lusitano is een kleinzoon van Jabuti een paard van Master Nuno Oliveira, nu dacht ik, die zoeken we op, maar helaas kan ik geen foto of film van hem vinden. Kan iemand mij daaraan helpen?

Jessix

Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:01

Sarah_Elise schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Dan wordt het dus onmogelijk om erachter te komen of de hengst agouti draagt en zo ja, homozygoot of heterozygoot. Vind dat soort dingen leuk om uit te zoeken.

Nee, je kan niet uitgaan van wat er in het stamboek staat. Je zal moeten testen.

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:34

Sarah_Elise schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Dan wordt het dus onmogelijk om erachter te komen of de hengst agouti draagt en zo ja, homozygoot of heterozygoot. Vind dat soort dingen leuk om uit te zoeken.


Als de hengst niet op kleur getest is dan is het natte vingerwerk en de enige 100% zekere manier is dus testen. Als een hengst meerdere kinderen heeft kan je kijken naar de kleuren van de kinderen maar dat geeft ook geen 100% zekerheid over de kleur vererving omdat moeder dan ook een rol speelt maar er kunnen wel wat conclusies uit getrokken worden. Je kan ook er achter proberen te komen wat de kleuren van ouders/ grootouders waren maar ( zoals al opgemerkt) zijn de kleuren in de papieren of op de studbook site niet 100% betrouwbaar. Ultramar is volgens het stamboek bijv. "castanha" maar is dus echt hartstikke ( homozygoot) zwart. Ik heb ook wel eens gezien dat er Ruca ( schimmel) stond maar het dier in kwestie niet geschimmeld had. Alle speciale kleurtjes worden nogal eens onder de noemer "baja" gegooid; foto's zijn dan een betere optie maar die zijn meestal erg moeilijk te vinden, succes ;)

Wij hebben om die reden allebei onze hengsten op kleur laten testen; allebei homozygoot zwart, 1( de Paint ;) ) draagt agouti en is heterozygoot voor Tobiano. Het valt mij vaak op dat kleurtesten niet zo vaak gedaan wordt bij het gros van de rassen terwijl het bij Paints en Quarters juist bijna altijd gedaan wordt, zeker bij de meer bijzondere kleurtjes binnen die rassen ( en het jammer genoeg meer voorkomen van erfelijke en kleurgebonden ziektes).

Ik ben zelf ook veel bezig met kleur vererving en een paar feiten zijn heel simpel ( o.a. m.b.t. schimmels, vossen ( kunnen agouti dragen wat je dus niet ziet), zwarten ( hebben nooit agouti maar kunnen wel, als ze heterozygoot zijn) vos ( de roodfactor) vererven, bruinen hebben altijd de zwart factor met agouti ( homo of heterozygoot voor zwart, bij heterozygoot is vererving van de voskleur aanwezig). Alle verdunningen ( cremmelo, palomino, buckskin, etc. etc. ) zijn een verdunning van een basiskleur ( rood ( =vos) of zwart). Schimmel is dominant over alle kleuren maar een heterozygote schimmel kan dus wel een gekleurd veulen geven; schimmels worden nooit wit geboren maar "verschimmelen" in de loop der tijd en een zwarte is nooit zwart bij de geboorte maar chocolade bruin. Een echt zwart veulen wordt vrijwel altijd schimmel.
Zwart is dominant over vos en de voskleur is recessief en dus altijd homozygoot( met evt. onzichtbaar agouti) . Maar dat is nog maar het topje van de ijsberg :o
Maar een hele leuke materie om mee bezig te zijn :D

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:48

Leuk om eens te lezen. Zou je iets meer kunnen vertellen over de palomino-kleur?

Coffee keeps me busy untill it's acceptable to drink wine..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k en 32 bezoekers