PRE?

Moderators: Melissa0304, RianneH, Neonlight, Ymor, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:54

Ik heb een kruising PRExMangalarga Marchador en ik kan me in wat hierboven staat heel goed vinden.
Rio is aan de ene kant heel nuchter, maar aan de andere kant kan hij ook wel eens hypersensibel zijn en overal op reageren. De ene keer loop je samen een wandeling met een ├╝berbraaf paard naast je aan een loshangend touwtje, en de volgende keer heb je een dribbelende stresskip naast je die wel heel braaf blijft, maar piaffe doet terwijl jij wandelt en volledig overprikkeld is. _-:(
Aan de andere kant is het een volleerd Horse Agility paard die door vlaggen, bogen en complete schrikparcoursen wandelt, maar soms komt de Spaanse hengst er nog even uit.

Verder is hij heel, heel, heeeeel sociaal naar mensen. Als hij een mens ziet, dan wil hij wat met die mens doen. Dus als je hem naar de wei brengt, wil hij met je trainen. Als je het dek af komt doen wil hij met je mee naar de bak. Als je hem weer uit de wei haalt loopt hij ook uit zichzelf naar de bak. Erg sneu dus als hij dus eens dagje vrij heeft. Van twee weken vakantie en dus niet trainen raakt hij helaas ook helemaal van slag. :(:)

En voor de rest herken ik ook die persoonlijke band. Voor mij is hij gewoon Rio, maar anderen hebben wel eens opgemerkt dat hij voor mij meer doet en ook verder gaat en ook meer opoffert dan voor anderen. Het verschil zit denk ik vooral in hoeveel hij durft en wat hij doet als hij iets eng vindt. Bij mij gaat hij als hij iets moeilijk vindt toch door, blijft het proberen en bouwt zijn signalen van dat hij het moeilijk heeft heel netjes in sterkte op (bij het rijden met een niet passend zadel (foutje van de passer) bijvoorbeeld door eerst te hoofdschudden, dan te schrapen, dan de Spaanse pas te doen, toen heel braaf een laag steigertje, toen aangeven dat hij wou rollen en toen twee wat hogere steigertjes) terwijl hij bij een vreemde waarschijnlijk een kwartier eerder al compleet geflipt was.

En hoewel hij alle mensen superleuk vindt, heeft hij wel zo zijn voorkeuren. Zo heeft hij een jaar lang zijn bekapper weggepest tot ik uit pure wanhoop maar weer terug ben gegaan naar zijn oude bekapper/smid. Die kwam weer voor het eerst langs, deed drie hoeven en zei 'wat is het toch ook een braaf paard, en dat terwijl hij nog best jong is'.
Right... _-:(

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie