PRE aanschaffen, hoe en wat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Django_Mette

Berichten: 1369
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

PRE aanschaffen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-15 20:24

Hallo bokkers!
Nu het huis van mijn ouders te koop staat, is het misschien langzaamaan tijd aan het worden het verleden iets achter me te laten en me meer op de toekomst te focussen. En na de Schwarzwälder Fuchs en de Tinkers, ben ik helemaal voor de PRE (knappe spiernekkies <<) ) gevallen. Ik wil graag een maatje breder, dus niet zo slank paardje als een Arabier, maar nog wel zo dat het door kan gaan voor een sportpaard, omdat ik later misschien nog wel eens zou willen starten in de dressuur. Maar uiteraard staat de fun voorop :) Dus gewoon lekker naar buiten, wandelen, tutten, wat springen, van alles wat.

Ik rijd nu in september 4 jaar met verzorgpony's en dressuurlessen op de manege.

Nu ben ik dus al heel voorzichtig een beetje aan het rondrijken voor een leuke PRE. Ik ben zelf meer van de ruinen, maar mocht het perfecte paard een hengst zijn, dan zou ik deze laten castreren. Maar hoelang duurt het dan voordat het hengstengedrag dan minder wordt? Ik wil geen hengst als eerste eigen paard, dat lijkt me gewoon niet verstandig. Denk dat iedereen dat wel kan begrijpen. Mocht het een merrie zijn, dan staat ze na de klinische en röntgenologische (goed gespeld? :o ) keuring op stal. Ook is een iets kleiner maatje gewenst, omdat ik maar 1.65 m. ben. Als iemand een adres weet van een fokker/handelsstal/importeur met een goede achtergrond, graag!

En dan het geld. Mijn ouders willen een bepaald bedrag betalen en de rest doe ik zelf. Ik denk dat dit bedrag rond de 2000 euro gaat liggen. Zelf krijg ik 175 per maand van mijn ouders omdat ik door school niet aan het werk kan. Van deze 175 betaal ik alles, zoals kleren, rijlessen en cadeautjes voor vriendinnen.
Ik ben nu 10 euro per week kwijt aan rijlessen, dus 40 (soms 50) per maand. De rest wil ik opzij gaan leggen voor de aanschaf, tuigage, een deel van het voer en entingen. Over de hoefsmid en tandarts hebben we het nog niet gehad. Ook moet er een potje komen voor noodgevallen. Dit gaan mijn ouders en ik samen doen.
Dit kan heel dubbel klinken, ik wil wel een paard maar ik 'kan' niet aan het werk. Maar wie iets wil, heeft altijd tijd. Misschien is 'kan' het verkeerde woord. Maar het is aan jullie om daarover te oordelen. Een eigen paard is een kinderdroom die uitkomt. En met een paard, zou ik met school helemaal geen tijd meer hebben om te werken. VWO met zo'n 15 vakken, huiswerk voor die 15 vakken en een paard. Ik prijs mijzelf gelukkig dat ik zulke lieve ouders heb :)

En natuurlijk moet er een maatje bij. Geen paard zonder vriendje. Nu wordt de tweede pony evt. voor mijn zusje of misschien een pony die op pensioen staat. Hoe en wat weten we nog niet. Mijn ouders hebben de plannen om naar een boerderij te verhuizen zodat we de paarden aan huis kunnen houden. Zo zijn we geen geld kwijt aan stalling.

Ik heb ook nog duizenden vragen over het voer. Maar ik kan die nu nog niet stellen omdat dat misschien wel helemaal niet overeenkomt met het dieet van mijn toekomstige paard. Die vragen komen wel als het tijd daarvoor is.

Eigenlijk is een PRE niet anders als een ander eerste paard. Maar omdat het toch een droom is die uitkomt, wil je alles zo goed mogelijk op orde hebben. Daarom heb ik wat vragen aan andere PRE-eigenaars.
-Wat is het dieet van jouw PRE?
-Start je met deze? Zoja, welke discipline?
-Hoe vaak rijd je je PRE?
-Hoe vaak is deze ziek?
-Staat jouw PRE op ijzers?

Mijn ouders staan 100% achter idee van een paard kopen. Mede omdat mijn moeder heel stiekem paarden ook leuk vond.

Als ik meer vragen heb komen deze wel in het topic te staan :j
Alle hulp is meer dan welkom. Wie niet durft te vragen moet maar niet op Bokt zitten ;) Ook mag je gerust je meningen loslaten over het kopen van een PRE (geschikt, ongeschikt etc.)

In ieder geval hartstikke bedankt voor het lezen :)

Groetjes Ilse.

Insta: @feddethebarockpinto


Django_Mette

Berichten: 1369
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: PRE aanschaffen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-15 20:38

Superbedankt! Jeetje! Danzarin is wel echt een hele knappe vent <3 allemaal in je profiel trouwens.
Alle adresjes mogen via pb indien je geen reclame wilt maken. Anders mag je ze ook hier neerzetten :)

Insta: @feddethebarockpinto

Django_Mette

Berichten: 1369
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: PRE aanschaffen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-15 20:44

Helemaal top! Dankjewel :)

Insta: @feddethebarockpinto


Django_Mette

Berichten: 1369
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: PRE aanschaffen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-15 07:47

Waar een wil is, is een weg. Dan gaan we lekker sparen :) misschien dat mijn ouders nog meer bij willen leggen, maar dat zal ik dan wel moeten vragen. Bedankt voor de info dresjoepie :)

Insta: @feddethebarockpinto

Django_Mette

Berichten: 1369
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-15 23:25

Super bedankt voor je reactie Rebecca. Zo krijg ik toch net wat meer inzicht in de verzorging van een PRE :)

nombrado schreef:
Voor 2000 euro kan je geen gezonde PRE kopen . Ik adviseer je om zeker verder te gaan sparen.

Dat weet ik, maar die 2000 euro is niet het volledige budget. Dit is het bedrag wat mijn ouders gaan betalen en de rest moet ik zelf betalen. Of mijn ouders schieten voor en ik betaal het terug. Dat zien we wel als de eerste bezichtiging erop zit. Ik ben mij zeer goed bewust van het feit dat ik graag een duur paard wil. Goedkoop is duurkoop zal ik maar zeggen.

Insta: @feddethebarockpinto

Django_Mette

Berichten: 1369
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: PRE aanschaffen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-15 16:44

Bedankt voor de antwoorden :)
Voor een paar leuke kruisingen heb ik ook al zitten kijken en er zijn wel een paar paarden die me aanspraken :) Uiteindelijk zal alles toch wel draaien om het karakter en of de klik er is. Maar bij voorkeur zou je wel kunnen zien dat er PRE in zit :)

Insta: @feddethebarockpinto

Django_Mette

Berichten: 1369
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-15 16:54

Azmay schreef:
Waarom een PRE? het uiterlijk is natuurlijk een plus als je er van houd, maar het karakter is nog belangrijker. Ze staan bekend om het fijne karakter maar daar tegenover staat dat ze ook erg gevoelig kunnen reageren en een keertje zelf slecht in je vel zitten je echt kwalijk kan worden genomen.
Voor jou budget zou ik eigenlijk eerder voor een leuke Fjord gaan, mijn eerste paard was een Fjord en als ik hem nog eens tegen zou komen zou ik hem meteen terug kopen als die kans er was :o


Dat fijne karakter is een van de punten dat mij juist aanspreekt. Nogmaals, die 2000 is het bedrag wat mijn ouders er waarschijnlijk aan mee willen betalen, kan meer, maar ook minder zijn. Ik moet zelf ook sparen, en ik doe dat met alle liefde :)

Solleke_Noah schreef:
Als je niet meteen een 2de paard/pony erbij wilt kopen, kan je ook een pensionplaats aanbieden aan iemand. Vaak ook gezelliger met twee :)

Als nummer 1 komt, komt automatisch nummer 2 :j

Insta: @feddethebarockpinto

Django_Mette

Berichten: 1369
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-15 17:54

@Azmay: Wat ik erg fijn vind is dat ze zo spiegelen. Als ik een dip heb, zal het paard ook een dipje hebben. Daardoor leer ik blij te zijn met kleine stappen en dat ik niet te snel wil :) Het kan nadelig uitpakken, maar wie niet waagt, wie niet wint.

@Duijfje: Dat mag je gerust vinden hoor, ik neem het je ook helemaal niet kwalijk ;) Ik zou graag een PRE willen of iets wat ermee gekruist is. Maar mocht het perfecte paard iets compleet anders zijn, dan zij het zo en neem ik dat paard mee :)

Insta: @feddethebarockpinto

Django_Mette

Berichten: 1369
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-15 17:56

dresjoepie schreef:
Wij hebben er verschillende op stal staan! Merrie hengst veel ruinen Ze zijn allemaal anders Van inderdaad super gevoelig en afwachtend tot echte kneuzen waar kleine kinderen op rijden! Net als met KWPN ers hebben ze toch hun eigen karakter!

Vraag als je een paard gaat bezichtigen en het rijden ging lekker of je hem los in de bak mag laten lopen dan kun je juist heel veel zien over het karakter van het paard Wil die naar je toe komen of blijft die het liefst zo ver mogelijk bij je vandaan! Die zo ver mogelijk bij je vandaan blijven en zich vaak ook niet laten vangen die moet je NIET hebben!!! Dat gaat heel lang duren voor je vertrouwen krijgt en er mee aan de slag kan!

Zou het echt door het ras komen? Of zou het komen omdat ze er in Spanje anders mee omgaan Dat ze vaak wat afwachtend zijn?


Dat is een hele goede om rekening mee te houden. Dankjewel voor de tip :)

Insta: @feddethebarockpinto

Django_Mette

Berichten: 1369
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-15 18:49

Angela schreef:
-Wat is het dieet van jouw PRE? Dagelijks: 1,5 kilo basisbrok, 10 kilo voordroog en weidegang, 1/4 schep gepofte mais. Na het rijden (bijna dagelijks) 2 handen luzerne, 1/2 kilo sportmuesli, vitamine e, zeewier, magnesium en handje reformat van hoveler,.
-Start je met deze? Zoja, welke discipline? Nee,
-Hoe vaak rijd je je PRE? 4 dagen per week 1 uur, 2 dagen per week 2 uur (dressuurmatig).
-Hoe vaak is deze ziek? niet (afkloppen)
-Staat jouw PRE op ijzers? nee.

Een PRE is een karakterpaard, en zonder de juiste begeleiding worden het vaak ongeleide projectielen. Ze zijn erg gemakkelijk slecht opgevoed, en je moet de grens kennen tussen hun speelsheid en hun dominantie. Ze zijn heet in het werk (vaak), wel koel in de kop, maar pakken emoties van de ruiter wel op. Jij bang? Paard bang. Jij onzeker? Paard ook. En ze maken handig gebruik van je zwakheden, want de meeste zijn liever lui als moe (staken of juist wegrennen). En ze vragen een aanpak van overleg, maar toch duidelijk. Voor een eerste paard meestal niet de meest handige keuze, of je moet begeleiding (altijd, bij iedere omgang in het eerste jaar iig) hebben door iemand die de Pre's kent.

Ze zijn absoluut helemaal geweldig, en ik zou niet anders meer willen, maar ik ben wel heel erg blij dat ik eerst meer ongecompliceerde paarden heb gehad, waarbij ik heb geleerd om fouten te maken. Andere paarden vergeven je dat, bij een PRE heb je daar veel langer last van.

Gezien het bedrag wat je ouders inleggen denk ik niet dat een PRE haalbaar voor je gaat zijn, een kruising misschien als je zelf nog 1000 euro hebt, en je geen bezwaar hebt tegen een niet mooi-ouder paard.


Bedankt voor je reactie :) Ik wil sowieso begeleiding bij het kopen en het opvoeden/leren kennen van het paard. Ik heb nu al vrij veel verschillende paarden gereden, mak, fel, lui, heet, sensibel. Ik rijd dan wel op een manege, maar het zijn geen standaard 'ik loop mijn rondje en ik bijt, schop, sla etc. niet.' Ik heb het er vandaag nog even met ze over gehad en ze gaan bespreken of ze het budget wat ze bij willen leggen kunnen verhogen. Maar als dat niet zo is, dan zij het zo. Ik heb helemaal geen bezwaar tegen kruisingen, vachtkleur of leeftijd. Ja, ik heb een grens van leeftijd, maar ik hoef echt geen 4 of 5 jarige, ouder mag zeker, maar bij voorkeur een leerpaard :)

Insta: @feddethebarockpinto


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers