Wanneer dikker deken op en hoeveel grams? Andalusier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:15

Ik doe pas dekens op als de gemiddelde temperatuur onder de 10 graden komt of als de paarden daadwerkelijk rillen, vast gaan zitten op de spieren of afvallen. Ik wacht elk jaar zo lang mogelijk en heb hem in het vroege voorjaar ook zo snel mogelijk weer af.

Ik denk ook niet dat het ras gebonden is, mijn Engels Volbloed had altijd eerder een deken nodig dan mijn Lusitano. Mijn warmste deken is 370 gram en die gebruik ik slechts een paar dagen per jaar met extreem koud weer - 8 tot - 10 graden. Meestal kom ik niet verder dan 200gram.



Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wanneer dikker deken op en hoeveel grams? Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:08

Ik denk ook echt dat je het niet kan vergelijken met je eigen gevoel van warm of koud. Een paard heeft een vacht, die toch isoleert. De buitenkant kan koud aanvoelen maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je paard het koud heeft. Als je paard echt kaal geschoren is moet je hem natuurlijk wel goed beschermen, want dat werkt hun natuurlijke mechanisme tegen koud, wind en regen niet meer.

Ik ben echt niet anti-deken hoor, ik gebruik ze ook voor mijn paarden. Maar soms denk ik wel dat we er een beetje in doorslaan. Ik zie om me heen paarden het hele jaar door met dekens op staan. Je maakt me echt niet wijs dat de paarden van nu het zoveel kouder hebben dan de paarden van 10 jaar geleden. ;) Het leuke vind ik ook altijd paarden die dekenloos in de opfok staan, met weer en wind op de wei en dan zijn ze 3 of 4 jaar en hebben ze ineens een dikke deken nodig. Die hebben ze niet nodig.. Je wilt dan gewoon zo min mogelijk wintervacht. En dat is begrijpelijk hoor, maar dat is wel wat anders dan zeggen en denken dat je paard het koud heeft.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Zsazsa_, Rainer en 25 bezoekers