[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Sica

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:48

Qat een mooie voorplukken komen er voorbij!

Jelske je bepaald ind zelf wat je wel en niet doet aan behandeling maar ik verwacht wel een professioneel als ik langs kom op de kliniek pffff te triest dit.

Boemel fijn dat de merrie zich wat beter voelt vind haar uitstraling erg mooi en toch ook zacht

Ik vind de nieuwe hengst van van manen ook erg knap.

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:35

Sanet schreef:
Dat is echt niet leuk (en ook niet heel professioneel? Ook al zou je dat vinden, hou dat ff voor je).
Ik vind in Emmeloord altijd super fijn. Ik ben daar inmiddels voor 3 verschillende dingen geweest en ook 3 verschillende artsen gehad, maar altijd heel fijn geholpen, ondanks dat ik daar dus met mijn 23 jarige Fries met blessure aan de knie stond en weer wedstrijden in het ZZ-Zwaar wilde gaan rijden. De laatste controle werd ik uitgezwaaid met: “En wel foto’s van je wedstrijd sturen hè?”
Geen moment ook maar “zal je dit wel doen..” niet vanwege de leeftijd, niet vanwege het ras of wat dan ook. Wel realistisch, dat herstel misschien langer zou duren vanwege leeftijd. Maar dat bleek uiteindelijk zelfs korter dan gemiddeld, dus hoera!
Maar ik zou niet graag weer terug gaan naar een kliniek waar ze dan zo banketstaaf doen.. maar ik ben daar wel erg gevoelig voor, niet banketstaaf doen over mijn paard…

Dit is dus precies hoe ik zie dat het zou moeten zijn. B-)

boemel schreef:
Die ruitersportzaak ken ik niet Jelske, maar misschien is dat ook maar even beter voor mij :o

Kan ik mij iets bij voorstellen := Ik loop er zo vaak weg met impulsaankopen. Niet dat ik daar vervolgens spijt van heb en het is absoluut een mooie en fijne winkel. Maar ik loop er wel weg met dingen die niet op mijn lijstje stonden en dat is nu eenmaal een risico. :')

boemel schreef:
Het waait heel hard. Tess was me net wat te fris om echt fijn te kunnen rijden en ze was behoorlijk bezweet.

Mijn vriend reed Diekke. Diekke wordt 15 en ze wordt steeds beter in haar lijf. Mijn vriend denkt al aan een startkaart. Ze heeft M1 met winst, dus wat dat betreft kan ze m het eea leren.

Mirtje lijkt vandaag voor het eerst sinds weken weer ietsje beter in haar hum. Hoewel geen mooie voorpluk, vind ik haar koppie wel heel mooi. Helaas beetje vieze telefoonlens ha ha
[ [url=m/P3e0Zb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat koppie <3

SunnyHorse schreef:
Emmeloord hoor ik ook veel positieve ervaringen over. Voor mij zou Wolvega meest logische plek zijn, maar als er geen grote haast bij is, maar wel een zorgvuldige klinische blik, rij ik liever door naar Hellendoorn. Ik vertrouw sterk op de nuchtere en doortastende blik van Jan Willem. Maar Emmeloord is wellicht iets dichterbij, dus misschien moet ik dat voortaan maar doen, alhoewel ik natuurlijk er liever helemaal geen gebruik van wil maken.

Emmeloord kende ik dan weer niet, evenals Hellendoorn. Zo steek je toch weer iets op.

SunnyHorse schreef:
Mooie aankoop Jelske. Kom je het wel even showen als het hoofdstel om een paardenhoofd zit? Ik kom Instagram niet op op een of andere manier, dus als je de foto nog rechtstreeks kunt plaatsen?

Zeker! Zowel van het showen als van het rechtstreeks plaatsen B-) Ik wilde het eerder ook al rechtstreeks doen, maar kreeg het filmpje niet goed geüpload.

Synnyhorse schreef:
In kader van de voorpluk foto challenge, hier nog eentje van de 2,5 jarige:

[ [url=m/63iax8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahaha, laten we het zo noemen idd: de voorpluk challenge :D
Maar die twenter van jullie mag er ook zijn zeg!

Het is beter een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:38

Laura1982 schreef:
Ik vind de nieuwe hengst van van manen ook erg knap.

Welke is dat ook alweer?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:45

Hij heet mats als ik het goed zeg.
Illie zn voorpluk

Afbeelding

Ilias B+10 pr 200.5

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:58

Wat een knappert! Betrap ik hem ook op een tikkie rood in z'n manen/voorpluk?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:23

Haha ja klopt door de zon.
Van de week weer 1 cm eraf geknipt bij de manen daan kunnen ze weer lekker knap groeien

Ilias B+10 pr 200.5

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:22

Pit en Jels hebben het ook. Ik laat het eigenlijk altijd zitten :Y)
Ik vraag mij nu eigenlijk alleen af of paardenhaar ook splijt en of het dus eigenlijk beter zou zijn om zo nu en dan een stukje af te knippen… :)*

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:47

Ja ook hun haar splijt en ik vind die dunne gekke punten zo lelijk dat ik er dan liever 1 cm afhaal

Ilias B+10 pr 200.5

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:33

Boemel, ja zo kan je het ook zien natuurlijk! Mooi hoofdje en wat glanst ze {:}

Sunny, jouw 2.5 jarige ziet er ookal veel ouder uit zo, prachtig!

ook al zo'n knap paard Laura! Met mooie voorpluk! <3
Ik ga die hengst ook nog even opzoeken, ben wel benieuwd.

Ik val nu in de herhaling, maar ze zijn allemaal knap :+

Afbeelding
Wiebe heeft rood zat.

Afbeelding
Voorpluk die moeten we nog een beetje zoeken... _O-

Afbeelding
Wel al een echte hengst. Overal aan snuffelen.

Ik kwam er trouwens achter dat Wiebe het eerste Fryso veulen is met een 1e premie. Toch een leuk weetje! Voor nu zijn het er dan 2 in totaal.

Dara♡ Bedankt voor de mooie jaren samen...
*31-05-2001 - †27-06-2021
◇Wiebe◇|31-03-2023| Fryso 518 x Tsjalle 454|

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:53

Wiebe is ook heel knap! En wat staat hij al wijs daar op de wasplaats, wat braaf zeg! Blijft hij voorlopig? Wat gaaf trouwens dat hij de eerste premie heeft ontvangen. Hopelijk groeit hij verder mooi uit, zou ik hem mooi naar de eerste bezichtiging doen als Fryso nakomeling. Vond het altijd een plezier om naar de combinatie Fryso met Hennie Roffel te kijken. Hij liep dan wel heel stoer.

De voorpluk van Ilias komt voorbij zijn neus _/-\o_ dat vind ik toch wel heel gaaf hoor. Rest van zijn manen ook zo lang? Goed dik pak behang vind ik nog steeds erg mooi. Eveneens de sokken, misschien niet zo praktisch in de sport maar mag het graag zien.

Mijn dochter mag graag borstelen en omprutsen met de veulens. Dus ze worden regelmatig bijgeknipt. Ze hebben nu een keurig recht geknipt KWPN wedstrijd kapsel :D

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:51

Sunny, dankje :D Het is echt een lieverd. Ja hij blijft zeker! In de toekomst hoop ik met hem dressuurwedstrijden te gaan rijden maar een buitenrit etc vind ik ook prachtig.

Het is dat jij het nu opnoemt maar ik moet bekennen; Stiekem schiet die gedachte wel is kort door mijn hoofd ja, die eerste bezichtiging. _O- Het is nog zo ver weg maar ik houd voor nu alle opties open. Voor hetzelfde is hij volgend jaar ruin. := Het is allemaal nieuw voor mij, ik had voorheen een merrie. Hij staat samen met het Barock pinto hengstveulen van mijn schoonzus, zij heeft wel echt plannen hem hengst te laten totdat hij naar de keuring mag. Hieronder het duo mini en maxi, wat een verschil hè:

Afbeelding

En ja, Fryso met Hennie Roffel. :)F Ik kijk steeds of er wat van ze langs komt maar het is momenteel rustig. Zou ze hem nog rijden. Misschien komt het door het dekseizoen?

Wat handig zo'n dochter die dat leuk vindt! Geweldig zo'n kapsel, ze hebben al een sportcoupe dus _O-

Dara♡ Bedankt voor de mooie jaren samen...
*31-05-2001 - †27-06-2021
◇Wiebe◇|31-03-2023| Fryso 518 x Tsjalle 454|

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 07:28

Ohh dara wat een schatje is wiebe ik denk dat hij een hele knappe wordt! En ind geschikt voor de hengsten keuring maar eerst heel 3 jaar worden.

Sunny ja hij heeft een pluk tot zn neusje en de rest is ook zo onwijs lang en dik. Ik vind het prachtig maar soms ook veel werk om het netjes te houden

Ilias B+10 pr 200.5

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 07:44

Ik vind jullie paarden allemaal zo knap.
De hengsten krijgen al snel een prachtige stoere uitstraling. Daar val ik toch echt wel op.
En dat rode in manen en voorpluk vind ik altijd wel grappig. Tess heeft dat het meeste van onze 3 paarden.

Traject hengstenkeuring lijkt me erg spannend en interessant.

Darabariton echt goed dat ze al zo jong zo wijs op de poetsplaats kunnen staan.

M1+10

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:32

Laura1982 schreef:
Ja ook hun haar splijt en ik vind die dunne gekke punten zo lelijk dat ik er dan liever 1 cm afhaal

Ik moest hier toch eens meer aandacht aan besteden denk ik.

@DaraBariton: Wieb is natuurlijk nog jong, maar toch heeft hij een vergelijkbare voorpluk als Jels. Schetst wellicht een plaatje van hoe dunnetjes dat frutje op haar voorhoofd is. Ik ben overigens heel benieuwd of je hem uiteindelijk hengst zult laten idd.

Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik Fryso alweer een beetje was vergeten. Hij staat nog wel op haar website vermeld. Wellicht is het zo eenvoudig als eens een dm of insta ofzo om daar eens meer van te weten te komen. Ik kom Fryso voor de exploitatie overigens tegen op de website van Stal Hvm.

SunnyHorse schreef:
De voorpluk van Ilias komt voorbij zijn neus _/-\o_ dat vind ik toch wel heel gaaf hoor. Rest van zijn manen ook zo lang? Goed dik pak behang vind ik nog steeds erg mooi. Eveneens de sokken, misschien niet zo praktisch in de sport maar mag het graag zien.

Ik sluit mij hierbij aan :+ Het lijkt erop dat het Pit wellicht wel gegund is om zoveel behang te hebben/krijgen, al lijkt het mij ook veel werk. Maar ik kan dan altijd nog besluiten toch voor het sportmodelletje te gaan :Y)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:41

Nou je mag de sokken van Tess hebben hoor. Die heeft waanzinnig veel behang.

Doe mij maar de bescheiden pluisjes van Diekke en Mirtje :D

M1+10

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:15

_Jelske schreef:
Laura1982 schreef:

Ik moest hier toch eens meer aandacht aan besteden denk ik.

@DaraBariton: Wieb is natuurlijk nog jong, maar toch heeft hij een vergelijkbare voorpluk als Jels. Schetst wellicht een plaatje van hoe dunnetjes dat frutje op haar voorhoofd is. Ik ben overigens heel benieuwd of je hem uiteindelijk hengst zult laten idd.

Ik moet overigens eerlijk bekennen dat ik Fryso alweer een beetje was vergeten. Hij staat nog wel op haar website vermeld. Wellicht is het zo eenvoudig als eens een dm of insta ofzo om daar eens meer van te weten te komen. Ik kom Fryso voor de exploitatie overigens tegen op de website van Stal Hvm.

SunnyHorse schreef:

Ik sluit mij hierbij aan :+ Het lijkt erop dat het Pit wellicht wel gegund is om zoveel behang te hebben/krijgen, al lijkt het mij ook veel werk. Maar ik kan dan altijd nog besluiten toch voor het sportmodelletje te gaan :Y)

Gewoon invlechten eens per week .fries zonder manen is echt zonde.... Bij Titus destijds maakte ik een vlecht in de voorpluk en dan klapte ik hem dubbel.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:25

Willen jullie nu ook een foto van die drie haren die Ilse op haar voorhoofd heeft hangen? :')
Ze is sowieso verpest, heeft precies in het midden van haar manen 5 cm kaal geschuurd. Inmiddels groeit het weer aardig, maar het groeit veel dikker terug dan de rest, dus nu kan ik het niet mee vlechten. Het is nu sport coupe breedte, soms twijfel ik om gewoon al haar manen dan maar sportcoup te knippen zodat het weer gelijk aan groeit en ik nu tenminste knotten kan maken maar ik denk dat ik dan vermoord word :)
Moest wel lachen zaterdag. Ilse is net verhuisd, en liep met mijn instructrice door de stal opzoek naar mijn paard die blijkbaar in een andere box stond dus ik kon haar niet meer vinden. Stonden meerdere Friezen dus op een gegeven moment lopen we langs een en zegt ze: nee dit is niet die van jou deze is te gespierd. Maar we konden toch echt geen andere Fries vinden met vlechtjes en zonder deken, Dus ik even voelen, ja dit is dus wel die van mij hoor :roll:

“The biggest lie I tell myself is ‘I don’t need to write that down, I’ll remember it….”

Follow us on Instagram @nynkevdwal_paradressage
https://instagram.com/nynkevdwal_paradressage?utm_medium=copy_link

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:19

Ja!!
Ook Friezen met een voorpluk met drie haren doen mee hoor! Best handig dat het er drie zijn, kun je in iedergeval nog een vlechtje maken.

Kijk, dan is die gespierde mooi van jou! Gaat het verder goed met de training? Nog een wedstrijd op de planning?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 13:29

Het gaat goed, weet niet tot hoe ver ik hier nog Updates had gegeven maar ze staat nu voor op speciaal beslag en nu loopt ze weer helemaal top! Ze is net verhuisd naar een pensionstal omdat onze bak te nat werd, en ben niet heel veel aan het rijden want de bak daar is daar heel vaak bezet, maar op zich loopt ze wel op B niveau. Dus misschien in december ons debuut maken Maar dan moet ik nog even moed verzamelen ;)

“The biggest lie I tell myself is ‘I don’t need to write that down, I’ll remember it….”

Follow us on Instagram @nynkevdwal_paradressage
https://instagram.com/nynkevdwal_paradressage?utm_medium=copy_link

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:37

Nynke 3 sprietjes is een begin niets mis mee!
Wat fijn dat ze het weer goed doet en ind debuut is aaltijs leuk alvast succes en plezier samen.

Ilias B+10 pr 200.5

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:19

Absolem schreef:
_Jelske schreef:

Gewoon invlechten eens per week .fries zonder manen is echt zonde.... Bij Titus destijds maakte ik een vlecht in de voorpluk en dan klapte ik hem dubbel.

Ik weet nog niet waar ik aanbeland met Pit natuurlijk, maar Jels zit een beetje er tussenin. Op een gegeven moment denk ik dat ik het ook sip vindt als die manen alleen maar vast zitten. Ik vind het immers juist mooi als het los hangt. Maar wanneer je het los laat hangen, komt er een punt dat een bepaalde lengte het praktische kantelpunt passeert en het wellicht juist meer in de weg gaat zitten... :x
Enfin, tijd zal het leren.

@Nynke: ik ben altijd in voor meer foto's! :D
Maar dat is dan in ieder geval een mooi compliment over Ilse dat jij even in jouw zak mag steken <<)

ik heb gisteren overigens foto's gemaakt van zowel het nieuwe hoofdstel, als Jels haar voorpluk. Zal ze later vandaag nog even uploaden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:33

Bij onze Friezen hangen de manen bijna altijd los.
Ze hebben gewoon mooie manen. Niet te weinig, maar ook niet zo dat ze de wow factor hebben.
Ik doe er weinig aan.
Af en toe wat verdunde Shire oil er door en de klitten eruit halen.
Ben gewoon een beetje lui wat dat betreft :o

M1+10

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:25

Vanmorgen is de trainster geweest voor Mirtje. Ik twijfelde eerst of ik het door zou laten gaan, omdat ik ziek ben.

Maar aangezien ze het heel erg nodig heeft en ik gewoon warm aangekleed op een krukje kon gaan zitten, toch door laten gaan.

Ik heb een heel goed gevoel bij haar. Haar insteek was nieuwsgierigheid opwekken en aan elkaar tonen dat er sprake is van wederzijds respect.

Mirtje mocht los in de rijbak en gewoon kantjes grazen. Trainster liep rond in de rijbak.
Ging Mirtje naar haar kijken, dan stopte ze met lopen. En als Mirtje boos naar haar ging kijken, dan deed ze een stapje terug, waarmee ze zei ‘ik zie dat je je bedreigd voelt en daar houd ik rekening mee’.

Mirtje heeft een aantal keer een aanval haar richting op gedaan. Dan blijft de trainster staan en beschermt zichzelf door haar leadrope snel op neer te zwaaien.

Uiteindelijk kon ze steeds dichterbij Mirtje komen, zonder dat Mirtje zich bedreigd voelde en als Mirtje vriendelijk op haar toe kwam, bleef ze ook steeds beter op kleine signalen op 2 meter afstand staan wachten.

Uiteindelijk moest Mirtje natuurlijk weer richting paddock. Ze kon Mirtje aaien en ze bleef zacht en vriendelijk. Echter het aanklikken van het touw was wel teveel voor Mir en ze beet in haar hand.

Dus uiteindelijk gewoon rustig drijvend haar richting paddock op laten lopen.
Daar moest het halster nog af en dat kon na een keer of 5 oefenen zonder boze blik of bijten.

Dat was de sessie van vandaag. In haar ruimte kunnen komen zonder dat Mirtje dat als een bedreiging zag en juist haar vriendelijkheid en nieuwsgierigheid triggeren.
Ondanks dat er effectief niet veel gebeurd is, was ik wel tevreden.
Ook verschillende tips gekregen over wat wel en wat niet te doen en hoe met haar boosheid om te gaan. Zaterdag komt ze weer.

De EMDR sessie voor vrijdag heb ik helaas afgezegd. Als Mirtje zich niet aan laat raken door vreemde mensen en ze zelfs aanvalt, dan is het en een onveilige situatie en een stap te ver.

M1+10

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:47

Poeh zeg. Mirtje heeft het echt zwaar te pakken. Gelukkig laat ze wel ontwikkeling zien. Kleine stapjes. Bij de ESDR, weet je ook op welke manier zij dit uitvoeren? Ook met een band met trillingen? Je zou kunnen kijken of de trainster er straks naar toe zou willen werken dat een vergelijkbare band (zonder trillingen) bij Mirtje om kan doen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:29

ESDR is een soort harnasje.
Het probleem bij Mirtje zit m puur in mensen en gelukkig niet in dingen.

Verwacht dus geen gekkigheid op het harnasje, maar wel op de vreemde persoon.

Maar inderdaad het is goed om haar aan alles te laten wennen.

M1+10