Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Autumnn

Berichten: 8003
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:51

Fijn dat het de laatste keer wel goed ging Zonnebloem. En helemaal dat je zo’n fijne bijrijder hebt die je ondersteunt. Ik heb ook altijd veel steun aan anderen, al zijn ze alleen maar aanwezig en doen ze niks.
Qua spanning hielp het mij om met muziek te rijden. Lekker meezingen zodat je goed door gaat ademen en daardoor meer ontspant.

Galop heb ik inderdaad ook aan de lijn geoefend en in het bos. Lange stukken galopperen. Bij mij was het vooral dat Nero heel groot en ruim galoppeert wat ik eng vond. Maar door zijn onbalans nog onder het zadel ging hij bokken en scheef lopen. Wij hebben dus veel getraind aan de lijn en daarna heel veel les gehad :j


Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:58

Oh bah Rianne, hopelijk valt het toch mee…

Rianne1807
Berichten: 678
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:36

Ik ben dr bang voor.
Zal morgen een update geven

Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:51

Was een peesblessure toch? Waar zit het precies?

Hier net met Lissy de beginselen van lange teugel opgepakt. Het principe: als ik naast je sta, kun je óók prima lopen :j

Seni

Berichten: 2728
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:03

Jeetje Rianne, hopelijk gaat het meevallen :(

Hier nog geen galop geprobeerd sinds ik haar heb. We zijn nu bezig met de stap en draf en dan binnenkort galop erbij denk ik.
Gisteren geslaagd met het zadel! Het is een Bates geworden. :D
Vandaag heeft ze een rustdag dus straks het zadel insmeren en morgen weer eens rijden!

Siarah vind dat ernaast lopen maar moeilijk. Ze lijkt dan onzekerder te worden. Maar ze groeit er wel steeds meer in <3

sʟáɪɴᴛᴇ ɪs ᴛáɪɴᴛᴇ
<3 • ꜱɪarah • <3 >> I N S T A G R A M
Brits korthaar Bailee volgen? Klik maar hier voor veel pluis!


Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:58

Hoe is het gegaan vandaag Rianne?

Fijn dat je geslaagd bent voor een zadel Seni!

Rianne1807
Berichten: 678
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:32

Phoe, wat een dag, ik zit echt net.
Lang verhaal kort, t lijkt er op dat de osphos uitgewerkt is, die spuit heeft ze 3 maanden geleden gehad en werkt 3 tot 6 maanden.
Maar het kan ook zijn dat zij nu gewoon aan haar max zit wat ze kan.

Dierenarts denkt dat met verder behandelen dat ze t wel weer gaat doen, maar zekerheid heb ik niet.

Ik heb de volgende opties:
Niks doen en haar blijven trainen aan de dubbele longe en grondwerk

Opnieuw osphos spuiten.

Of een tildren infuus.

Ik heb nog niet eerder vermeld wat ze heeft, vond t best moeilijk om te zeggen omdat t best een flinke klap in mn gezicht was.
Mijn vorige paard had t namelijk ook, die heb ik als 2 jarige gekocht en toen ze bijna 4 was en ik haar zadelmak wilde laten maken bleek ze aangeboren kissing spines te hebben.
Helaas liet dit paard zich niet revalideren en trainen en heb haar in moeten laten slapen, ze had in rust pijn, was niet te doen.

Kira heb ik 2 jaar, toen ik dr een maand had kwam ik er achter dat ze drachtig was, heb haar 3 maanden ongeveer kunnen rijden, daarna ging t niet meer, ze was wel scheef, maar ze werd steeds beter, groeide zelfs uit dr zadel omdat dr spieren ontwikkelden.

Toen t veulen afgespeend werd ben ik haar rustig aan gaan oppakken
En t gekke is, ze is echt dood braaf, niet staken, geen gekke dingen niks.
Zoveel vroeg ik ook niet, alleen maar ontspanning, voorwaarts neerwaarts.
Ze verbeterde, maar rug spieren kreeg ik er niet op, snapte er echt geen zak van.
Tot de training stagneerde, even een paar weken aangekeken, maar t werd niet beter maar ook niet slechter.

Er klaagde iets bij me, t voelt niet goed, er klopt iets niet....maar wat....geen idee
Dus ik heb mn dierenarts gebeld.

En de uitslag was...kissing spines graad 3, precies onder het zadel aan 4 wervels.
Nou, ik voelde me echt knock-out geslagen en t heeft weken geduurd voordat ik t een beetje verwerkt had, had t zo niet aan zien komen.
Vermoed dat de dracht de genadeklap is geweest
Bij aankoop is ze alleen klinisch gekeurd, geen aanwijzingen waardoor röntgen nodig was.

Had ik maar....maar ja...das achteraf

Maar ik wilde haar echt een kans geven, ze heeft zo'n fantastisch gouden karakter en werklust, doet zo mega haar best voor mij.
Kans van slagen was 50%.

Ze ontwikkelde goed, ging goed vooruit, kon zelfs onder t zadel weer opbouwen, deed ik 1x in de week, 10 minuutjes, stappen en draf als ze dat wilde.
Nou, dat wilde ze weten t ging super goed.
Tot afgelopen week, ze had een dip en die dip werd erger.
Vandaar dat ik graag overleg met de dierenarts wilde.

Nu even de opties laten bezinken
Ik weet t niet nu....ze is ruim 16 jaar oud nu...
Garanties nul...kosten hoog...
Even alles op ee rijtje zetten en realistisch zijn.
Oeps...toch een lang verhaal geworden

Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:04

Je verhaal klinkt heel herkenbaar. Hier geen KS maar dus een cyste en een paard van 15. Ik heb er voor gekozen niet te behandelen vanwege de enorm lage kansen die ze heeft na een operatie en het feit dat ze dan een half jaar of zo op boxrust moet. Dat gun ik haar niet.
We trainen nu vanaf de grond en als dat alles is wat we kunnen, dan is het dat. En ik heb daar vrede mee. Maar dat heeft wel echt lang gekost. En iedere piek gaf me weer hoop en ieder dal maakte dat allemaal weer kapot.
Als je wilt sparren of gewoon je verhaal kwijt wilt, mijn pb box staat open :knuffel:

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:05

Sterkte dames! Soms is het zo klote...

Rianne1807
Berichten: 678
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:19

Dank je robijntjah, dat is t echt.
T is dat ik mn jaarling nog heb, maar een paard kopen, nee...na 5 jaar ellende, niet aan mn ontspanning kunnen komen, ben ik er wel klaar mee.

Het is precies zoals je zegt maartje.
Mijn pb staat voor jou ook open hoor :knuffel:

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:24

Heel veel sterkte, dat is erg verdrietig zeg :knuffel:

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Rianne1807
Berichten: 678
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:40

Lief, dank je ineke

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:42

Twirrewyn schreef:
Hebben jullie nog tips hoe ik een blijvende gele mestvlek uit de vacht kan krijgen?

als je alles al geprobeerd hebt, blijft over: scheren!
maarrrr de magic brush en cowboy magic combi houdt bij mij het aardig wit. Ook 1 kant waar hij standaaard in de poep slaapt. |(

Amigo B+10 | L1+10 | L2 + 10 | M1 + 10 https://www.instagram.com/amigo.pre/

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:45

Ik heb dit topic gevonden! zou me even voorstellen ik ben Stella woon in Drenthe en start met mijn PRE Gladiador AR in het M1, ik noem hem gewoon Amigo want het is een lief aanhankelijk mensgericht dier.
Verder ben ik op zoek naar een veulentje voor erbij, als opvolger straks van Amigo, hij is 16. maar soms ook 3,5 qua gedrag.

Amigo B+10 | L1+10 | L2 + 10 | M1 + 10 https://www.instagram.com/amigo.pre/

nuevo_mien

Berichten: 142
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 14:42

Ah balen Rianne... sterkte!
Welkom Stella! Mooie PRE heb je!

Hier gaat het super met zadelmak maken, hij is er zo chill onder dat we vandaag een stukje buiten hebben gestapt.
In de herfstvakantie komt de zadelmaker/passer, ik ben benieuwd waar ik mee thuiskom Ik heb nu een leenzadel met een prolitepad eronder.

Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 14:52

Welkom!

Fijn dat het zo goed gaat met zadelmak maken!

_Tarzan

Berichten: 11113
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:27

Sorry, even een tijd niet meegelezen/gepost, druk gehad.

Met Fuego gaat het gelukkig weer wat beter :)
Deze week nog een fotoshoot gehad met hem en daar kwam deze foto’s uit <3

Afbeelding
Afbeelding

En morgen verhuisd z’n grote vriend dus nog even een foto samen <3
Afbeelding

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Rianne1807
Berichten: 678
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:28

Welkom Stella

Wat fijn zeg nuevo mien, heerlijk als t zo goed gaat.

Ik heb inmiddels alle opties op een rijtje gezet en besloten niet meer te gaan behandelen.
Ik ga dr in beweging houden en we zien t wel.
Helaas is ze nog steeds onregelmatig en van de bekende werklust van haar is niks meer van over momenteel

Rianne1807
Berichten: 678
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:28

_Tarzan schreef:
Sorry, even een tijd niet meegelezen/gepost, druk gehad.

Met Fuego gaat het gelukkig weer wat beter :)
Deze week nog een fotoshoot gehad met hem en daar kwam deze foto’s uit <3

[ [url=m/l8l49M.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Tplgyz.jpg]Afbeelding[/url] ]

En morgen verhuisd z’n grote vriend dus nog even een foto samen <3
[ [url=m/JDPinc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooie foto's!!

Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:32

oliebol Rianne :(:) hopelijk gaat het met minder ups en downs dan hier

Elevada was vandaag weer heel slecht. Ze gaat er lichamelijk wel iets beter uit zien, minder mager, maar vandaag liep ze achter wel weer echt om te huilen…
Maar even lekker met Lissy gaan wandelen om uit te waaien. Het gaat privé ook allemaal even niet vanzelf en alles bij elkaar kost me echt veel energie

Afbeelding

Mooie foto’s Tarzan! Fijn dat het wat beter gaat!

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:46

Ahh wat ontzettend rot Rianne.
Mijn 3-jarige Friese merrie bleek ook aangeboren KS te hebben, heb het na een jaar dokteren opgegeven en was toen ook echt even klaar met paarden.

Welkom Stella!

Rianne1807
Berichten: 678
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 19:32

Bah wat rot maartje, hopelijk loopt ze snel beter.

Snap ik zonnebloem, nu 2 ks paarden op een rij, ben t zo beu, mis al 5 jaar t rijden zo.
Nu vind ik t rijden niet het belangrijkste, staat echt niet op 1, maar ik mis t nu enorm

Aangezien mn jonkie pas 17 maanden is, gaat t nig wel even duren.
T is dat ik mn jaarling nog heb, anders was kira denk ik na alle pech mn laatste paard geweest

Jenara

Berichten: 1515
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:50

@Maartje, Ah balen Maartje ... vooral dat wisselen lijkt me zo vermoeiend telkens :/
Gelukkig kan je lekker met Lissy aan de slag! En dat van privé niet lekker snap ik helemaal, hopelijk kom je er snel weer door!

@Tarzan, wat een prachtige foto's weer!! Ik wil ook nog eens mooie portretfoto's laten maken. Normaal over 2 weken, dan zijn we gevraagd om model te staan!

@Stella, welkom! Ben alvast benieuwd naar een foto van je PRE! En knap hoor, al M1!

@Rianne, wat vreselijk dat je steeds zoveel pech hebt, ik snap dat je er klaar mee bent. Ik wens je veel moed en sterkte in ieder geval!!

Ik ben zelf op persoonlijk vlak even gecrasht na mijn weekend aan zee met Jenara .. dat weekend was zo heerlijk en dan terug die dagelijkse sleur in aan een tempo dat ik eigenlijk niet aan kon, het was te veel.
Ondertussen voel ik me weer een heel stuk beter en ben ik wat veranderingen aan het maken om mijn leven wat meer in balans te trekken. O.a. meer tijd maken voor Jenara :)
Zo ben ik vandaag voor het eerst "alleen" met haar op stap geweest. Als in, ik heb haar vanmorgen alleen op de camionette geladen, naar de stal gereden waar een vriendin van mij met haar paard staat, daar opgezadeld en vertrokken voor een tocht van 17km in een mooi park daar vlakbij. Echt genieten. Jenara was ook weer gewoon zo braaf, zowel met laden, als daar met opzadelen en de hele tocht! We hebben ook weer een heerlijke rengalop gedaan, wat een powerhouse kan ze dan plots zijn <3 Ook achteraf met laden en weer naar huis was ze doodbraaf, wat een toppaard is ze toch telkens!

Volgende week staat onze volgende mijlpaal alweer op de planning! onze eerste TREC-wedstrijd!

Maartje_M

Berichten: 9289
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:10

Ik vond haar gister en vandaag in de paddock echt wel belabberd weer dus maar even laten staan… daarentegen gister wel bíjna op Lissy gezeten. Tot ik me ineens bedacht dat er niemand in de buurt was en dat misschien niet zo handig was. Maar stadium been zwaaien hebben we gehad dus :+
Hopelijk deze week wat meer rust privé. Woensdag een belangrijk gesprek staan voor onze jongste zoon dat hopelijk wat rust gaat brengen.

Julie hopelijk lukt het meer balans te vinden!

_Tarzan

Berichten: 11113
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:12

Wat vervelend om te horen Rianne1807 :(:)
nuevo_mien, wat fijn dat het zo goed gaat met zadelmak maken!
Maartje_M, voor jou ook even een dikke knuffel :(:)
Wat heerlijk Jenara! <3

Aangezien ons ander paard zich niet laat laden, even van de gelegenheid gebruik gemaakt van dat de trailer op het erf staat.
Toen we Fuego gingen halen was hij er panisch voor. Nu stond hij te trillen als een rietje maar heeft hij toch zoveel vertrouwen dat hij heel goed mee loopt <3
Hij loopt zelfs zonder druk van touw oid mee, toch wel erg trots hoor op m'n knapperd :D
Afbeelding
Afbeelding

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers