Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 19:24

Je zou sowieso al erwteneiwit isolaat kunnen bijvoeren als aanvulling op de eiwitten? En tri amino uiteraard. Als die te kort zijn kun je eiwitten voeren tot je een ons weegt, maar gebeurt er weinig :-).


Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 19:46

De mijnen staan op onbeperkt onverpakt natuurhooi. De 6 jarige word er met weinig beweging wat rond op. De 18 jarige valt in de winter zonder bijvoeren in maar die heeft altijd extreem veel nodig gehad.

KellyR

Berichten: 1500
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 19:55

Dais_ schreef:
Je zou sowieso al erwteneiwit isolaat kunnen bijvoeren als aanvulling op de eiwitten? En tri amino uiteraard. Als die te kort zijn kun je eiwitten voeren tot je een ons weegt, maar gebeurt er weinig :-).


Is dat hetzelfde als erwten poeder?
https://nl.pit-pit.com/products/eiwitpoeder-erwten-bio de samenstelling lijkt hetzelfde - de toevoeging isolaat brengt met op body&fit achtige websites....

In welke hoeveelheden voer je dat bij?

Ben echt helemaal nieuw met dit, hij heeft er nooit last van gehad :(

KellyR

Berichten: 1500
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 19:56

Robijntjah schreef:
De mijnen staan op onbeperkt onverpakt natuurhooi. De 6 jarige word er met weinig beweging wat rond op. De 18 jarige valt in de winter zonder bijvoeren in maar die heeft altijd extreem veel nodig gehad.


Hij heeft wel buikvulling en is onderop de buik wat rond. Maar heeft weinig spek en helaas ook weinig spier over :(

Wat voer je je 18 jarige bij als ik vragen mag?

Dit is trouwens de analyse

Afbeelding

Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 20:03

KellyR schreef:
Dais_ schreef:
Je zou sowieso al erwteneiwit isolaat kunnen bijvoeren als aanvulling op de eiwitten? En tri amino uiteraard. Als die te kort zijn kun je eiwitten voeren tot je een ons weegt, maar gebeurt er weinig :-).


Is dat hetzelfde als erwten poeder?
https://nl.pit-pit.com/products/eiwitpoeder-erwten-bio de samenstelling lijkt hetzelfde - de toevoeging isolaat brengt met op body&fit achtige websites....

In welke hoeveelheden voer je dat bij?

Ben echt helemaal nieuw met dit, hij heeft er nooit last van gehad :(


Ziet er wel hetzelfde uit inderdaad.

Ik heb opgebouwd met het poeder tot ik uiteindelijk 200 gram per dag bij gaf. Daarna weer afgebouwd en nu geef ik al een jaar niks meer.


Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 20:06

Een balancer (Marstall force) en fibrebeet.

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 08:45

Hier geen natuurhooi maar wel onverpakt eiwitarm. Moet zeggen dat ze het er allemaal goed op doen, alleen mijn nrps niet maar dat is het kneusje waar ik het eerder al over had en ik geef daar niet perse het hooi de schuld van.
Elevada valt in de winter altijd wel wat in en nu ze al een half jaar stil staat natuurlijk al helemaal, maar Lissy doet het er wel goed op.
Ik zou ook eerst beginnen eiwit bij te voeren. Ik gaf Elevada vroeger altijd luzerne bij haar balancer

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 10:45

Hier staan ze op onbeperkt Duits kruidenhooi en equifit balancer brokje erbij. In de winter krijgen ze af en toe wat winterwortelen.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

KellyR

Berichten: 1500
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:22

Dank voor alle input. Hoorde al dat er eigenlijk een uitgebreidere analyse gedaan moet worden om er echt wat uit te kunnen halen.
Maat op soort gelijk hooi zijn er dus wel PRE's die het goed doen, goed om te weten.

Ik ben wel jaloers op het Duitse kruiden hooi, zou ik hier ook graag willen :D

Gisteren heb ik aminozuren besteld om te kijken of dit helpt met de opname van de eiwitten, wellicht heeft hij daar een tekort aan.

Als dat niet helpt gaan we bloedonderzoek doen :)

Dank jullie wel

nuevo_mien

Berichten: 144
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:54

Ik was al een hele poos een anonieme meelezer maar nu ik zelf een PRE heb gekocht lijkt het me leuk om hier mee te kletsen.

Ik heb een bijna 3 jarige PRE voskleur, hij is net gecastreerd en ik hoop aan hem een maatje voor het leven aan te hebben.

Hij staat nog niet bij mij op stal, als hij helemaal hersteld is dan komt hij mijn kant op.
Dus ik kan nog niet meepraten over voorbeleid etc.

_Tarzan

Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:34

Maartje, wat vreselijk om nu al te weten dat je je paardje(s) moet laten gaan dit jaar :(:)
KellyR, mijn andalusier/cruzado staat ook op arm hooi, staat stil maar is eigenlijk te dik :=
Ik denk dat het ook heel erg per paard verschilt.

Welkom nuevo_mien, ik ben heel benieuwd naar een foto van je paardje aangezien ik ook een vos heb :D

Gisteren kwam de hoefsmid voor Fuego, hij komt al voor mijn paarden zolang ik paarden heb, hele fijne rustige maar wel stevige en grote man.
Nou, Fuego stond te rillen als een rietje, panisch is dat dier voor vreemden en voornamelijk mannen. Hij laat wel alles doen en doet echt niks verkeerd verder, heeft alleen moeite met voeten geven i.v.m. zijn verleden. Na afloop bleef de smid nog even kletsen en wilde hij Fuego een snoepje geven, maar echt hij pakte het gewoon níet van hem aan, de smid vond dat zo bizar en had dat echt nog nooit meegemaakt dat een paard zó enorm bang is. Als ik Fuego op zo'n moment zie ben ik des te blijer met de keuze die ik heb gemaakt om hem te houden, hij vertrouwt mij echt, dat zie ik nu ook echt in. Ik kan overigens alles met hem (behalve rijden _O- )

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

nuevo_mien

Berichten: 144
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:03

Afbeelding

Dank je Tarzan!

Dit is mijn kanjer...

_Tarzan

Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 23:23

Oef, die heb ik laatst ergens voorbij zien komen, machtig mooi dier! <3
Ik ben alleen bevooroordeeld met mijn voorliefde voor vosjes :P

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

nuevo_mien

Berichten: 144
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 07:02

Ik ook .
Mijn eerste pony was een vos welsh ook met een brede bles. Je moet er van houden
Ik heb gespiekt bij je profiel.
Die zijn ook echt prachtig!

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 07:57

nuevo_mien schreef:
[ [url=m/tDxACP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je Tarzan!

Dit is mijn kanjer...


Wauw dat is idd een kanjer! Wat is hij prachtig! Ik heb een vos lusitano gehad en die had dezelfde lieve mooie blik in zijn ogen. Veel geluk met hem!

Don't take anything for granted

nuevo_mien

Berichten: 144
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:33

@lukasje; dat vind ik ook! Zo'n vriendelijke uitstraling!

Bij de keuring vermeldde de dierenarts wel dat hij smalle/ steile hoeven heeft,typerend voor het ras. Aandachtspunt voor bij de hoefsmid.
Moeten jullie daar ook op letten? En zijn daar nog tips voor?


Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:43

nuevo_mien schreef:
@lukasje; dat vind ik ook! Zo'n vriendelijke uitstraling!

Bij de keuring vermeldde de dierenarts wel dat hij smalle/ steile hoeven heeft,typerend voor het ras. Aandachtspunt voor bij de hoefsmid.
Moeten jullie daar ook op letten? En zijn daar nog tips voor?


Dat viel mij ook direct op, staat hij wel gelijk op zijn voeten? Hij lijkt ook erg steil gekoot, kans op peesproblemen is zo groter. De hoefsmid zou hem heel geleidelijk wat kunnen laten zakken, maar echt heel voorzichtig met een beleid uitgestrekt over jaren.

Verder een heel mooi en barok dier, gefeliciteerd ermee!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:48

Nou Tarzan ik weet niet zeker of ik ze moet laten gaan, maar ik hou er rekening mee.
Ik vond Elevada gister echt verrassend goed lopen maar ik doe nog even of ik dat niet heb gezien :+
Wat vervelend trouwens dat Fuego zo’n schrik heeft voor de smid, maakt het allemaal wel wat lastiger…

Welkom nuevo_mien! Wat een gave heb je, en al goed ontwikkeld voor zijn leeftijd!

Ik vierde gisteren mijn verjaardag, nu heeft de baby een nieuw grote-meiden-halster <3
Afbeelding
Afbeelding

nuevo_mien

Berichten: 144
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:06

Gefeliciteerd Maartje! En wat een mooie kleur halster, staat goed!

Elisa dat is inderdaad het plan, ik ga met de hoefsmid die bij de dierenkliniek hier in de buurt hoort een behandelplan maken. Gelukkig is hij nog jong en hebben we de tijd.

Jorinda

Berichten: 13455
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:04

Jenara: klinkt als een goede keuze voor jullie beide. Zeker als je al zolang twijfelt lijkt het me een opluchting om de knoop doorgehakt te hebben!

Maartje :(:)
Mooie kleur halster, staat goed! Gefeliciteerd.

Prachtige heer Nuevo! Heb je al een beetje zicht op wanneer hij komt?

Neva en ik gaan fijn samen. Ik heb een nieuw zadel gekocht waar we erg blij mee zijn :) En verder gaat het wel zijn gangetje, ook in de kudde gaat het best aardig.

Afbeelding

En er is een nieuwe dame erbij gekomen. Staat nu nog even apart, maar wellicht kan Neva daar wat aansluiting in vinden als er gekoppeld gaat worden! Ze vindt haar in ieder geval al mega interessant.

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:47

Hij kijkt ook erg blij met haar zadel Jorinda :') En hopelijk is er een klik met de nieuwe dame!

Dank voor de felicitaties, maar ik moet nog 2 nachtjes slapen hoor :D

_Tarzan

Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 08:50

Oeh mooi halster Maartje, helemaal mijn kleur haha!
En iedereen aan de nieuwe zadels, bofkonten :D

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:38

ik ben normaal helemaal niet zo van gel, maar Lissy kan het hebben :')

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:51

Oh ik hou van geel joh!
Alvast gefeliciteerd Maartje :D

Nieuwe zadels, altijd leuk!

Ik een nieuw gelpad voor op mijn zadel besteld. Eens zien of dat werkt :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers