[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Absolem

Berichten: 2752
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 12:28

Lys_PPA schreef:
Absolem schreef:



Trekt ie zijn sprong hoger naar zijn kont toe? Of trekt ie zijn hoeven meer naar zijn buik toe? Dat is even een belangrijk verschil.


Ik denk het eerste, maar ik moet er dan echt even kritischer naar kijken om te zien dat ik gelijk heb. Vorig jaar heeft een osteopaat ernaar gekeken en ze kon verder niets raars vinden. Maar als het dit jaar zo blijft ga ik toch de dierenarts ernaar laten kijken.



Laat m even lopen aan de longe. Zet m even stil en pak dan twee hoeven krabbers. Ga achter m staan. En zet de punten zo'n vijf tot tien cm naast de ruggengraat aan beide zijdes boven op zijn kont. En trek ze dan tegelijkertijd naar beneden naar zijn staart. Je mag best een beetje druk zetten.

Als het goed is trigger je dan een reflex waardoor die zijn kont intrekt. Vaak hoor je dan wat ploppen/knakken als ze vast zitten.

Daarna weer even rustig laten draven op beide zijdes.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


M_arjolein

Berichten: 1391
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 15:24

Lijkt mij ook leuk om me weer hier te melden. In het begin wel veel gereageerd, maar ook weer tijd niet heel actief geweest.

Ik zal me dus weer even opnieuw voorstellen. Marjolein, 31 jaar en een Friese stermerrie Caroliene van 13 jaar (Fetse x Nykle). Helaas heeft Caroliene artrose, maar we rijden nog lekker recreatief 4 a 5 x per week.
(Mevrouw is het daar niet mee eens trouwens :') )


Afbeelding

Afbeelding

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 08:09

Welkom Marjolein.
Leuk dat er weer wat actie is en nieuwe actieve bokkers!

Tsjalling A,Z1+12 Swarte fan'e Klaai Z1+4
Yfke Wijbregje van de Oostkade B + 4
Oukje Yfke fan'e Wierumerwei, 13-05-2020
Pienter fan'e Wierumerwei 8-2-2021
Takomst fan'e Wierumerwei


Getty_Maan

Berichten: 2571
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 14:44

Leuk dat je hier weer bent Marjolein, je hebt een prachtige stalling voor Caroliene gevonden!

- Maan fan de Alde Skatting (Alwin 469 X Bartele 472) drachtig van Arent 515
- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349)L2+13 drachtig van Arent 515

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 18:23

Een hoop nieuwe mensen weer, leuk!

Ik lees wel alles netjes mee maar heb niet zoveel te melden de laatste tijd.

Ik had hier immers gepost dat Sierou niet lekker liep en dacht aan stijfheid/kou omdat ze nu 24/7 op een pp staat. Het werd erger dus de da erbij gehad, bleken haar hoeven helemaal weggesleten te zijn door het beton waar ze op loopt. Ze heeft nu ijzers voor en staat ‘s nachts binnen zodat de hoeven weer aan kunnen groeien. Over 4 weken de ijzers weer af en geleidelijk laten wennen aan het beton. Deze winter sowieso ‘s nachts maar op stal.

Met Nanne gaat het goed. Donderdag hebben we hem even los in de bak gehad en hij heeft een beweging waar ik wel blij van word. Sierou heeft totaal geen ‘Friese bewegingen’, wel een sterk en onder tredend achterbeen maar voor is t niet zoveel. Elk beetje knieheffing bij Nanne word ik dus al gelukkig van. :')

Foto’s maken ging wat lastig. Het was of van de achterkant of met tegenlicht. Hij is wel na 3 rondjes kapot, conditie van niks. Ik zal proberen mijn telefoon de volgende keer er bij de eerste 3 rondjes al bij te hebben. Levert misschien wat spectaculairdere plaatjes op. :Y)

Afbeelding
Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1212
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 19:26

Thornforrest, Hopelijk groeien de hoefjes gauw weer aan. Als ze eenmaal gewend zijn krijg je er als goed is loeisterke hoeven voor terug is mijn ervaring. Gaaf als je de bewegingen ziet komen, kun je dan echt van genieten.

Mooi paard Marjolein! Fijn dat je nog steeds van haar kunt genieten. Had je eigenlijk wedstrijd ambities met haar?

Ik heb dit weekend ons veulen voor het eerst in de opfok opgezocht. Was even goed kijken tussen alle Friese veulens… gelukkig de juiste eruit gepikt :D Afbeelding

Kreeg er direct weer rammelende veulen eierstokken van… nog even geduld tot Mei opbrengen :+

Baal als een stekker dat weer de club lessen vanwege de maatregelen gestopt zijn. Moet het toch van de wintermaanden hebben om door te trainen omdat ze in maart natuurlijk weer met verlof gaat.

Jullie nog “gedoe” met rijden vanwege de maatregelen?

Nog een andere vraag:
Wij willen straks ook weer opzoek naar een mooie fokmerrie.
Denk dat ik ook een zoekadvertentie zal plaatsen naast rondvragen in het netwerk.
Maar wáár zijn de beste plekken om de zoekadvertentie te plaatsen? Hebben jullie goede tips!?

Nynkex01
Berichten: 1109
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 22:34

Wat leuk, allemaal nieuwe mensen! Facebook is wel echt de plek om een paard te vinden, zeker als je een aantal liefhebbers/kenners als vriend hebt die het dan weer delen.
Morgenmiddag ga ik weer bij de merrie kijken die klinisch is afgekeurd op haar rechter voorbeen. Ik heb er zo’n klik mee, wil toch weten of ze vooruit gegaan is. Mijn fysiotherapeut gaat mee. Zij heeft ook totaal geen Friezenbewegingen, echt een ponydraf haha. Maar ze gaat wel heel mooi zitten in de galop en springt makkelijke wissels als ze los loopt, dus ben benieuwd of het een leuk sportpaard kan worden. Heb je met een paard dat weinig knieactie heeft maar wel correct beweegt kans op de keuring? Of kan ik me dat geld beter besparen

“The biggest lie I tell myself is ‘I don’t need to write that down, I’ll remember it….”

Follow us on Instagram @nynkevdwal_paradressage
https://instagram.com/nynkevdwal_paradressage?utm_medium=copy_link

M_arjolein

Berichten: 1391
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 22:35

Sunnyhorse ik heb wedstrijden gereden met haar. Toen ze wat jonger was veel gestart maar was ze vrij heftig dus daarna paar jaar thuis gelaten en 2 jaar geleden gestart, vrij vlot de B uitgereden en 2 winst toen met de online proeven in de L1 en toen begon ze wat stijf te lopen en bleek ze dus al vrij ernstige artrose te hebben in beide voor kogels. Vanaf toen dus alleen maar wat recreatief. Ze staat nu hele dagen buiten en is flink opgeknapt.

Wat een lief hoofd! Waar staat je veulen in de opfok? Heb je voorkeur voor bepaald bloed ? Qua fokkerij?
Ik zou denk ik in een Facebook groep voor friezen iets zetten?

Ah hopelijk helpt het nu met de ijzers thornforest en wat is Nanne knap!!

Thnx Getty en Ynekes

SunnyHorse
Berichten: 1212
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 23:00

Marjolein, gouden hoep staat hij.

Ons wensenlijstje voor de fokmerrie? Heb je even? :list:
We gaan voor 1ste premie merrie met een interessant papier, bewezen voorouders, Jelmer in de lijn heeft een pré, blijmoedig paard maar mag best eigenzinnig karakter hebben, een bewerkbaar paard, liefste al drachtig. Sterke rug, behang, en een goede stap en galop. Laagverwant is een pré, liefste al eerder een veulen gehad. Een (niet erfelijke) bemerking hoeft niet direct een punt te zijn bij de koop. Onder zadel en betuigd zou mooi zijn. Hoeft niet al ver in de sport te zijn. Merrie zal wel betuigd en bereden worden door ons, recreatief. En de merrie moet het leuk vinden om veel buiten te lopen qua weide gang maar ook tijdens rijden. Ze moet er tegen kunnen schaamteloos verwend te worden :+
Vrees dat er meer mensen naar zoiets opzoek zijn, en snap dat er een hogere prijsklasse kaartje aan hangt.

Zal een hele zoektocht worden vrees ik.

Absolem

Berichten: 2752
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 23:31

Jelske staat inmiddels een week op zijn nieuwe stal. Hij knapt er goed op. Gaapt nog wel veel. Dus ik vermoed toch een maagzweer opgelopen door dat gesodemieter met dat voerbeleid op die oude stal. Maar hij is vrolijker. Hij begint weer fijn te bewegen. Maakt goed gebruik van de ruimte op het weiland. Vandaag gelongeerd met andere bak gebruikers. Hij gedroeg zich voorbeeldig. Heel ietsjes kijkerig. Maar goed luisteren verder.. geen enkele keer gebrult zelfs.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Nynkex01
Berichten: 1109
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 23:38

Wat mooi dat het goed gaat met Jelske!

“The biggest lie I tell myself is ‘I don’t need to write that down, I’ll remember it….”

Follow us on Instagram @nynkevdwal_paradressage
https://instagram.com/nynkevdwal_paradressage?utm_medium=copy_link

Lys_PPA

Berichten: 1304
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 08:00

Absolem schreef:
Trekt ie zijn sprong hoger naar zijn kont toe? Of trekt ie zijn hoeven meer naar zijn buik toe? Dat is even een belangrijk verschil.


Ik dacht het eerste maar het is toch optrekken naar zijn buik.. Afgelopen weekend is de kroon/sport merrie van een kennis overleden, vervolgens kwam gisteren de Fries van mijn stalhoudster op de kliniek te staan met koliek klachten, hij staat er nu nog steeds en het is nog niet duidelijk wat hij precies heeft. Zij heeft daar wel mijn filmpje laten zien en ze denken dat het iets neurologisch is. Dus hier ga ik vandaag eens voor rondbellen, tot die tijd beter niet rijden. Maar al deze berichten icm zwangerschapshormonen deden niet veel goeds voor me -O- :+

M_arjolein schreef:
Ik zal me dus weer even opnieuw voorstellen. Marjolein, 31 jaar en een Friese stermerrie Caroliene van 13 jaar (Fetse x Nykle). Helaas heeft Caroliene artrose, maar we rijden nog lekker recreatief 4 a 5 x per week.
(Mevrouw is het daar niet mee eens trouwens )

Knappe dame heb je! Hoe ben je erachter gekomen dat ze artrose heeft?


SunnyHorse schreef:
Baal als een stekker dat weer de club lessen vanwege de maatregelen gestopt zijn. Moet het toch van de wintermaanden hebben om door te trainen omdat ze in maart natuurlijk weer met verlof gaat.

Jullie nog “gedoe” met rijden vanwege de maatregelen?

Hier baalde ik zelf ook enorm van, had 2 dagen in de week les en dat waren dan ook de dagen waarop ik beschikking had tot een overdekte rijbak dus zeker kon rijden. Nu gaan de lessen niet door en zit ik met een te natte bak 'thuis'. En ivm mijn eigen verlof had ik gehoopt nog zo lang mogelijk door te kunnen blijven rijden maar dat valt zo ook in duigen op dit moment kan ik helaas sws niet rijden vanwege z'n achterbenen...

Nynkex01 schreef:
Morgenmiddag ga ik weer bij de merrie kijken die klinisch is afgekeurd op haar rechter voorbeen. Ik heb er zo’n klik mee, wil toch weten of ze vooruit gegaan is. Mijn fysiotherapeut gaat mee. Zij heeft ook totaal geen Friezenbewegingen, echt een ponydraf haha. Maar ze gaat wel heel mooi zitten in de galop en springt makkelijke wissels als ze los loopt, dus ben benieuwd of het een leuk sportpaard kan worden.

Succes vandaag!


Absolem schreef:
Jelske staat inmiddels een week op zijn nieuwe stal. Hij knapt er goed op. Gaapt nog wel veel. Dus ik vermoed toch een maagzweer opgelopen door dat gesodemieter met dat voerbeleid op die oude stal. Maar hij is vrolijker. Hij begint weer fijn te bewegen. Maakt goed gebruik van de ruimte op het weiland. Vandaag gelongeerd met andere bak gebruikers. Hij gedroeg zich voorbeeldig. Heel ietsjes kijkerig. Maar goed luisteren verder.. geen enkele keer gebrult zelfs.

Fijn dat het beter gaat met Jelske.

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:31

Zo wat een nieuwe Friezen liefhebbers, ook hier tijdje niks van mij laten horen maar lees braaf alles mee :D. Wij gaan lekker ons gangetje, wil eigenlijk vanaf maart ongeveer gaan starten met wedstrijden mocht het goed blijven gaan. Nu 1x per maand naar andere locaties om daar haar aan te laten wennen.

Ook zit ik heel erg te twijfelen om haar te laten dekken aankomend jaar ook omdat ik ga samenwonen met mijn vriend en ons huis voorjaar 2023 af is. Alleen twijfel ik dan om haar nog voor de keuring te laten lopen, of het zo laat.

Getty_Maan

Berichten: 2571
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 17:58

Anders eens contact opnemen met Leny haytema sunny? Ze heeft veel kennissen in de Friezen wereld en is de fokster van Wibout.
En serieus bezig met laag verwantschap.

Ben heel benieuwd nynke, als ze veel go heeft, correct gebouwd en een sterke achterhand heeft. Zou ik haar boor de keuring doen. Die van mij heeft erg kort voorbeen, maar is wel ster.

Fijn dat jelske het goed doet, maar hij klinkt sowieso erg cool.

Ik zou eerst naar de keuring gaan en daarna beslissen of je de merrie wit laten dekken. Weet niet wat ook het uiteindelijke doel is met het veulen

- Maan fan de Alde Skatting (Alwin 469 X Bartele 472) drachtig van Arent 515
- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349)L2+13 drachtig van Arent 515

Nynkex01
Berichten: 1109
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:03

Merrie waar ik vanmiddag was loopt wel beter, maar nog niet 100% goed helaas

“The biggest lie I tell myself is ‘I don’t need to write that down, I’ll remember it….”

Follow us on Instagram @nynkevdwal_paradressage
https://instagram.com/nynkevdwal_paradressage?utm_medium=copy_link

M_arjolein

Berichten: 1391
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:09

Wat jammer Nynke.

Goed bezig Appaloosa! Is ze vast mooi gewend straks voor de wedstrijden.

Lys_ppa ze liep wat kort, en dat was eerst eens 1 x in de maand. Toen we wat fanatieker richting de L1 gingen trainen gebeurde het steeds vaker dus naar Wolvega geweest om op de foto's te zetten.

Wat balen van je paard zeg. Dat werkt inderdaad niet mee in combinatie met zwangerschapshormonen. Zo heb ik bijrijders stress.

Super Absolem dat het goed gaat op de nieuwe stal.

Mooi wensenlijstje Sunnyhorse. Hopelijk ga je wat vinden!

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:53

Het doel in de verkoop, niet aanhouden in ieder geval maar wil gewoon graag fokken. Ze is al een 3de premie stamboek merrie dus wel een prima stamboek destijds dat ik haar kocht zeiden ze echt dat het nog een keertje de moeite waard was maar daar ben ik niet heel erg mee bekend. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de jury.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 08:59

Appaloosa; je zou Ali komend voorjaar/zomer nog een keer aan kunnen bieden. Het is een mooie merrie en ze is wel meer uitgegroeid denk ik? Wat zegt haar lineaire score formulier, heb jij dat in je bezit?
Dan kun je even kijken waar ze vooral goed op scoorde en waar wat minder. Niet geschoten is altijd mis en het is ook een leuk avontuur.

Tsjalling A,Z1+12 Swarte fan'e Klaai Z1+4
Yfke Wijbregje van de Oostkade B + 4
Oukje Yfke fan'e Wierumerwei, 13-05-2020
Pienter fan'e Wierumerwei 8-2-2021
Takomst fan'e Wierumerwei

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:35

Hallo!
Voor een bekende die in Duitsland woont, heb ik beloofd eens te vragen, welke fokkers van Friezen een goede naam hebben in Nederland.
Ze is op zoek naar een gezonde jonge Fries met een goede basis (rij-) opleiding.
Wie heeft er een tip?
Bedankt!

zoef123

Berichten: 363
Geregistreerd: 08-10-11

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 07:53

Afbeelding

Wat een leuk topic! Dit is mijn doaitsenxfeitse merrie Ivy.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:44

Wauw.. een knapperd!

Tsjalling A,Z1+12 Swarte fan'e Klaai Z1+4
Yfke Wijbregje van de Oostkade B + 4
Oukje Yfke fan'e Wierumerwei, 13-05-2020
Pienter fan'e Wierumerwei 8-2-2021
Takomst fan'e Wierumerwei

ljongema
Berichten: 23
Geregistreerd: 11-04-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 07:33

Fan van Doaitsen, die koppies :)) <3

Dennenboom

Berichten: 672
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:02

Wat een mooierd Zoef! Hoe is het karakter van de Doaitsen nakomelingen? Mij is eens verteld dat dat niet de leuksten zijn, heb er zelf nog geen ervaring mee. Dus ben benieuwd naar jullie ervaringen. :=

ljongema
Berichten: 23
Geregistreerd: 11-04-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:06

Wij hebben een Doaitsen x Anton. Echt een knuffelpaard. Onder het zadel weet ze je wel uit te proberen.
Vorig jaar was onze andere merrie overleden aan koliek. een Doaitsen x Hannes. Zo lief en eerlijk. Konden alles met haar. Niks was te gek.

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 16:45

Mag ik jullie voorstellen aan Jelmer?
Mijn Markus veulen.
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker