Freiberger Noodoproep

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 16:23

Voor slachtprijs zijn ze ze zo kwijt (en dat zal max een paar honderd euro zijn, zoveel vlees zit er niet aan die jonkies) maar het lijkt erop alsof dat geen optie is. Dat maakt dat ik het hele verhaal knap dubieus vind!



troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 16:27

chinou schreef:
Dit komt ieder jaar weer terug en op dezelfde site.
Al is er maar eentje die niet geslacht hoeft te worden.


Maar waarom bieden ze ze niet aan voor 500 euro (541chf)? Das nog boven de slachtprijs ook.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:14

Tja, de veulens zijn door de subsidie dus al dik betaald. Alles wat de fokker er dan nog bij op krijgen is extra. En dan vervolgens 'huilie huilie ze gaan naar slager tenzij je een bedrag betaald dat ruim 3x boven de slachtprijs ligt'.

Ik vind het schandalig. Zeg dan eerlijk dat ze de consumenten prijs kunstmatig hoog willen houden, en dat ze hiervoor graag veulens opofferen!

Want ja als je veulens voor 500 euro aan gaat bieden, dan kun je jaarlingen niet kwijt voor 2500, en de 3jarigen niet voor 4000. En ga maar door...

Het gaat weer eens ouderwets om de pegels en de beesten mogen er met hun leven voor betalen. Hufters, stuk voor stuk!

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 15:25

Laibadji schreef:
Zelf zit ik de Freibergers en ik kan het mij wel voorstellen waarom vele paarden naar de slacht gaan. Ze selecteren qua bouw en karakter de beste paarden. En dan vooral ook het laatste. Een Freiberger moet betrouwbaar zijn, zijn 'brave paarden'. Uit ervaring weet ik dat het niet zo is. Ze worden zo geselecteerd maar van nature uit zitten er harde karakters tussen.
Je moet al serieus paardenman zijn om met een tweejarige Freiberger te handelen. We hebben net 2 Freibergers opgeleerd. We hebben jaren ervaring met warmbloeden maar ik zweer het je er is door deze paarden bijlange zo veel niet gesloopt dan door de Freibergers. Zij hebben het karakter buigen of barsten. In Belgiƫ wordt er niet geselecteerd en wat zien we? Dat veel Freibergers gekocht en verkocht worden omdat ze te sterk te zijn, onbuigzaam karakter hebben, overal doordenderen...
Zelfs grote fokkers botsen tegen Freibergers die onbeleerbaar zijn.
Zwitsers gaan ook geen paarden bij ons kopen en wij kunnen met moeite eentje daar kopen of het is eentje dat niet binnen hun normen valt. Er zit dus mijn inziens ook een bepaalde redenering achter. Men zegt een Freiberger schrikt niet snel want als ze schrikken vallen ze van de bergen. Ik zweer je mijn ruin was in Zwitersland al lang van de bergen gedenderd.
Ooit hadden wij een Saarloos wolfhond reu en een teefje. Beiden stonden onder contract van de vereniging. Fokken was verboden tenzij goedgekeurd door de vereniging. Is dit niet te vergelijken? Men wil een ras met rasstandaarden in stand houden. Hiervoor moeten bepaalde paarden dienen als vleesvee.
Als een paard doodziek is, hoor je het argument 'Laat hem inslapen hij leeft van dag tot dag. Die weet niet wanneer hij sterft.' Bij een schattig veulentje worden we week en gaan we aan antropomorfisme doen en het veulen vermenselijken. Dat zijn dan 2 maten en 2 gewichten.

Dus kan ik het begrijpen? Ja toch wel. Ik begrijp ook de hoge prijzen voor opgeleerde Freibergers want als je het 'geluk' hebt van echte karakterkoppen te hebben, heb je er serieus veel werk aan. (En herstelwerk :') ) Btw: Ik heb nu 2 fantastisch paarden


Helemaal mee eens dat selectie zeer belangrijk is maar daar gaat de discussie helemaal niet over. De discussie gaat erover dat ze het vertikken om de dieren te verkopen voor een naar hun smaak te lage prijs. Of flinke winst maken of voor een prikkie weg voor de dood. Terwijl er wel ingespeeld wordt op het medelijden van kopers met een 'huilie huilie' verhaal. Dat is toch merkwaardig!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers